Kappen op trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ReJo

Kappen op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 20:14

Hallo,
Het paard van een vriendin van mij kapt als we op wedstrijd gaan de hele trailer kapot,
Op de heenweg, Op de terugweg en ook als hij er net in staat als ze klaar is met springen.
Heeft iemand hier ook last van?
Wat kunnen we er aan doen,

Groetjes

MSQuincyTE

Re: Kappen op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 01:41

Wat bedoel je met het paard kapt

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 02:48

Ik neem aan dat ze trappen met de voorbenen, dus klauwen bedoelt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 07:43

Dat het schrapen dus

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 07:45

Mijn paard staat ook te krabben en te stampen. Hij gaat heel regelmatig mee en ik heb het idee dat het heel langzaam wel wat beter wordt.

Maar wat maakt het paard kapot?
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 22-10-07 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 07:45

Ik heb een rubber deurmat voor in de trailer liggen, dat scheelt een hoop kabaal en is beter voor de trailer èn de hoeven

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:32

Kap/trapflap maken voor in de trailer. Heb ik nu ook gedaan bij mijn nieuwe trailer. Het is een stuk doorzichtig rubber wat om de voorstang geschoven wordt. Als het paard zijn been heft, stoot het met de knie tegen de flap aan en dan is de lol er vaak meteen af. Het helpt ook meteen om je zadelkamer te beschermen (als je die één hebt).

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:52

MSQuincyTE schreef:
Wat bedoel je met het paard kapt

Kappen met zijn voorbeen..
Ik weet niet hoe ik het anders uit kan leggen,
maar als we dan weg lopen gaat heel de trailer op en neer.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:54

imker schreef:
Kap/trapflap maken voor in de trailer. Heb ik nu ook gedaan bij mijn nieuwe trailer. Het is een stuk doorzichtig rubber wat om de voorstang geschoven wordt. Als het paard zijn been heft, stoot het met de knie tegen de flap aan en dan is de lol er vaak meteen af. Het helpt ook meteen om je zadelkamer te beschermen (als je die één hebt).

Voor zo ver ik weet stoot hij niet met zijn knie tegen de flap aan (denk ik ) maar je hoort hele tijd zijn hoef over de grond schrapen Hamer

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:44

Kluisteren, simpele oplossing. Mijn paard was absoluut levensgevaarlijk om mee over de weg te rijden als hij in de trailer stond. Hij bracht de hele trailer in beweging dus af en toe zat ik echt met zweet op mijn voorhoofd in de auto. Ik heb hem gekluisterd en sindsdien gaat het super. Hij weet dat als hij vast staat hij niets kan en gedraagd zich voorbeeldig. Wel moet je je rijstijl aanpassen. Dus heel rustig door de bochten en rekening ermee houden dat hij niet heel snel kan verstappen.

Kluisteren is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet gevaarlijk. het wordt bij tuigpaarden heel veel gedaan. Hou er rekening mee dat je paard zichzelf een blessure kan trappen door zo tekeer te gaan!

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 20:41

Ik zelf heb er niet veel verstand van, maar kluisteren is toch dat je met soort handboeies zijn voorbenen aan elkaar maakt?
Nouja, als dat zo is.. Dat wou ze iig geval niet

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:07

Kluisteren kan heel gevaarlijk zijn! Niet elk paard is ervoor geschikt. Paarden vechten van nature tegen druk, als ze niet goed geleerd worden om te gaan met de kluister heb je voordat je het weet de hele boel op de kop liggen met alle paniek van dien.

Met de voorbenen schrapen betekent dat de plaats waar ze zijn nog niet als vertrouwd wordt ervaren. De meeste paarden willen gewoon niet alleen zijn, en terecht, ze zijn er ook niet voor gemaakt. De plastic flap wil heel vaak helpen, ook lekker eten, niet alleen hooi, maar wortels, brokken, appels noem maar op. Maak van die trailer een leuke plek en zorg ervoor dat het paard niet te lang alleen staat, bouw het op in korte stukjes. Beloon stilstaan bijvoorbeeld door een tijdje bij de trailer te blijven. Er zijn zoveel oplossingen, maar kluisteren dat is uit de middeleeuwen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:20

Kluisteren kan misschien dan wel uit de middeleeuwen zijn, maar het werkt wel. Ik heb goede ervaringen met kluisteren. Natuurlijk doe je het niet voor het eerst in de trailer om, laat je paard er eerst aan wennen. Heb nog nooit paarden in paniek meegemaakt op de trailer/in de vrachtwagen doordat ie gekluisterd was. Zoals CD28 al zegt, het is niet gevaarlijk.

En ja, ik zit in de tuigpaard/hackneysport. Cool

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:55

Kluisteren is niet gevaarlijk. Een paard dat de trailer in beweging brengt tijdens het rijden wel!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:50

Er zijn paarden waarbij kluisteren dé oplossing is. Een enkeling gaat ertegen in verzet, maar je moet het ook niet doen als het paard het niet kent.
Ik ben er dus geen tegenstander van.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 23:03

monya schreef:
De plastic flap wil heel vaak helpen, ook lekker eten, niet alleen hooi, maar wortels, brokken, appels noem maar op.

Hij eet niets als hij op de trailer staat, dus dat helpt niet Knipoog

Nouja iedereen iig bedankt, ik zal 't is voorstellen om te kluisteren..
( de vorige keer dat ik het zei wou ze het niet, omdat ze er geen ervaring mee heeft en het gevaarlijk vind)