Ik heb mijn arabiertje vanaf zijn geboorte en ik weet dus precies hoevaak en waar heen hij is verhuids en hoe hij reageerde. Hier een lijstje voor je:
* Van mama naar pensionstal ( met 7,5 maand pas... jaja, verwend kreng
)
We hadden hem al wel voorbereid, dus steeds een beetje langer scheiden van zijn mama, ging goed, Natuurlijk heeft hij de 1e dag staan "schreeuwen"om zijn moeder bij de nieuwe stal maar de 2e dag was hij al aan het spelen met weidegenootjes.
* Van pensionstal naar hengsten opfok, hij was toen bijna 10 maanden en vond zichzelf al heel stoer. De 1e dag hooguit 2 uur in het land beetje onwennig staan kijken, maar daarna vond meneer dat het tijd werd om zich op te stellen als leider van de kudde. ( waren allemaal jonge hengsten tussen de 7 en 11 maand die op zelfde dag bij opfok kwamen dus was nog geen sprake van bestaande rangorde.)
* Van opfok naar manege Nieuw Hagenauwe toen hij bijna 2 was.
Ik wilde hem eigenlijk bij de opfok laten tot zijn 3e maar ik ging toen op kamers en in bij Ingrid in het woonhuis op de manege wonen, en ivm de MKZ mochten niemand meer bij de opfok komen omdat dat in een besmet genied lag. Het was nog niet duidelijk hoe lang dat zou duren, en omdat Sharouck vrij dominant is, wilde ik hem wel minimaal 2 keer per week onder de mensen hebben en manieren bijleren. Daarom stelde Ingrid voor hem op de manege te zetten.
Dit was voor hem het eerst in zeer lange tijd dat hij in een ( eigen) box stond, moest leren omgaan met een vlotterdrinkbak ipv een drinkpomp en hij moest natuurlijk heel erg wennen aan alle manege/pension mensen die langs zijn box liepen. Gelukkig was hij niet scheiterig en pastte hij zich snel aan maar een 2 jarige op een manege is niet ideaal dus
* Na 3 maanden (na de MKZ) is hij verhuisd naar een pensionstal in Leusden. Hij kon daar veel vaker en langer lekker het land in met andere paarden. De kennismaking met nieuwe weidegenootjes ging goed, hij heeft daar een paar flinke opdonders gehad omdat meneer meteen de leiding dacht over te kunnen nemen, maar dat ging niet door. Na een dag 0f 3 had hij op alle fronten zijn plekkie gevonden en hij vermaaktte zich prima.
* Toen ik een jaar later het huis op de manege inruilde voor een kamer in een studentenboerderij in Achterveld, verhuisde Sharouck met mij mee.
Hij moest wennen aan nieuwe weidegenootjes, maar dit ging er soepel en ik heb niet het idee gehad dat hij last had van de verhuizing. Ik heb hem daar ook ingereden/beleerd toen hij bijna 4 was.
* 2 jaar later zat ik in mijn 4e en dus laatste jaar van Barneveld en ging ik naar het buitenland voor mijn eindstage. Sharouck is toen naar een poepluxe manege in Groningen gegaan waar mijn nichtje hem 5 maanden heeft gereden/getraint. Dit is de enige verhuizing waar hij voor "problemen"heeft gezorfd.
Hij mistte zijn vrijheid die hij had op de vorige stal waar hij veel en vaak met vriendjes in het land stond. De paarden mochten in groepen 4 uur per dag het land op, dit vond meneer te weinig en heeft uit protest meerdere boxdeuren uit de voegen getrapt en het hout kaalgevreten.
Hij werd ook knorriger en mopperiger in omgang en heet met rijden.
* 5 maanden later was ik weer in Nederland en woonde in Dronten waar ik na de vakantie aan de opleiding HBO Dier&Educatie ben gaan doen.
Sharouck kwam ook naar Dronten en ik heb hem op de super pensionstal de Boshoeve aan de Oudebosweg gezet.
Betere stal had ik voor hem niet kunnen vinden, hij was weer helemaal blij. Nu is het daar ook super geregeld, onwijs veel weiland waar ze volle lange dagen in vaste koppels van 4 paarden lopen.
Als het land te nat was, liepen ze in de paddock, elk paard heeft een extreem goed gedraineerde paddock van 5 bij 25 meter.
Super bak om te rijden en een extreem groot bos "in de achtertuin" om uuuuren in te rijden. Haast niet nodig om te zeggen dat deze verhuizing hem alleen maar goed deedt.
* 2 jaar later van de stal in Dronten naar een super stal in Zwolle, nou ja... eigenlijk 'S Heerenbroek maar dat zit zo goed als tegen Zwolle/Stadshagen aangeplakt. Deze verhuizing ondernomen omdat ik voor mijn werk ( Politie) zelf in Zwolle ben gaan wonen.
Ook bij deze stal mogen ze lekker veel en lang buiten staan, dus hij hoefde alleen aan nieuwe weide/stalgenootjes en omgeving te wennen. Ik denk dat hij 2 dagen wat rustiger/afwachtender was maar daarna rauzde hij door het land en stond met paarden te kroelen alsof hij daar al jaaaaaaaaren in pension stond.
Nou ja best wat verhuizingen dus, heb ervan geleerd dat hij zich vrij snel aanpast, maar diep ongelukkig wordt op een manege/pensionstal waar hij niet veel/vaak naar buiten/in het land kan.