Verschrikkelijk eenkennig, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monnie_

Verschrikkelijk eenkennig, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 18:15

Hallo bokkers..

Ik heb een probleem, best een groot probleem.
Zolang ik bij mijn entertje ben, zijn er helemaal geen problemen. Wandelen, voetjes geven, knuffelen.
Het is oke. Hij kan soms wel wat grijnzig kijken in de stal, maar voor de rest gaat het helemaal goed.
Ze was altijd al wel meer op mij gericht, vanaf dr geboorte ben ik er eigenlijk tot de 1e maand alleen bij geweest omdat mijn vader erg ziek was. Maar tot nu toe viel het altijd wel mee met vreemdelingen ze deed dr oren wel plat in der nek en erg happen en verkocht m dan ook altijd een flinke klap en dan was het over. Maar vandaag toen ik op school was belde de hoefsmid op naar mn moeder of die kon komen omdat hij woensdag niet kon. Oke zei mijn moeder, niet bij nadenkend dat ik zon lange schooldag had, en mijn vader ook weg was. ( mijn vader accepteert ze redelijk)
Nou de hoefsmid kan en eerst mijn andere wat oudere pony gedaan. Helemaal geen problemen.
Toen janice. Hélémáál fout. Hij heeft het nog kunnen afmaken ook maar wat ik hoorde ze trapte als een gek en beet en sloeg en deed. Ze zijn er erg lang mee bezig geweest (driekwartier) en net toen de hoefsmid wegreed kwam ik pas thuis, ze hebben haar jammer genoeg niet heel erg gestraft, bijna tot niet. de hoefsmid had ons mam nog erg gewaarschuwd voor mij dat ik moest opletten met Janice. Ik vind het echt zo erg! en probeer al allemaal dingetjes om het toch te laten wennen aan vreemden. Later belde de hoefsmid nog op om nog een keer te waarschuwen en dat wil echt wat zeggen. Hij bood ook nog aan om te helpen met voertjes geven etc. en dat is ook wel heel fijn want dan heeft Janice weer een vreemde ervaring. Maar gewoon het idee dat mijn pony niet te vertrouwen kán zijn( dat kunnen ze altijd zijn maar zo Verdrietig ) bij anderen en ik er gewoon altijd bij moet zijn voordat er erge dingen gebeuren. En die nog kunnen gebeuren ook al ben ik er bij..
Sorry voor dit lange verhaal, moest het even kwijt.
Anybody help?
liefs, Myrlon

Loowis

Re: Verschrikkelijk eenkennig, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:35

juist niet straffen! Bloos! heel goed van je ouders.
Dit paardje vertrouwt jou en daar is niks mis mee. Het moet alleen leren ook andere te vertrouwen. Laat iemand anders een keer haar poetsen of voeren enzo. Dan gaat het al best snel hoor. Of af entoe iemand anders met haar wandelen Lachen niet straffen, ze voelt zich gewoon nog niet helemaal op haar gemak bij vreemde blijkbaar Knipoog

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:43

probeer dr maar eens door andere te laten poetsen enzo,, door een rustig persoon die geduld heeft,, appeltje brengen beetje poetsen heel rustig enzo!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:26

Staat ze nu bij jullie thuis? Misschien kun je haar eens een maandje bij een manege stallen, in een klein weitje waar veel vreemde mensen langskomen, zodat ze vreemde mensen normaal gaat vinden, misschien samen met een andere pony die zich wel laat aaien enzo.
En verder zou ik grondwerk gaan doen. Ze is nog heel jong, dus niet langer dan 10 minuutjes, een paar keer per week. Google maar eens op 'Parelli' en dan de Friendly game. Dat is gewoon leren stilstaan en overal te laten aaien met de hand en andere (enge) dingen.

Staat ze normaal eigenlijk wel met andere paarden op wei? Dan kun je vreemde mensen bij de andere paarden laten lopen, op wei laten poetsen enzo, en misschien ziet ze dan ook dat het helemaal niet eng is..

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 20:55

Dankjullie wel allemaal!
Dat van dat grondwerk is erg interressant.Lachen
Met die vreemde mensen met andere paarden, is ook wel een goed idee, maar dat is het probleem. Andere mensen kúnnen verwond worden, ik durf niet voor de gevolgen in te staan omdat ze gewoon meteen de neiging heeft om naar iets vreemds dr kont te gooien. Ja, ze staat nu gewoon thuis en wandel dr zon 2x per week mee en voer dr en poets dr etc.
@ mii Jessica &Loowis
Bedankt, maar is het voor haar dan ook niet verwarrend? als ze tegen mij zou proberen te schoppen en te slaan, dan pak ik haar daarop aan. En bij andere word ze daar niet op aangesproken zoals jullie zeggen, dat is voor haar toch ook geen consequentie of zie ik dit verkeerd?
iig bedankt allemaal.

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:13

Ik denk omdat je dr straft bevestigd het vreemde mensen zijn niet oke.. laten hun zien dat ze niks doen en niet bang van haar zijn zal ze heus wel kalmeren...en het hopelijk accepteren
ze zal alles uithalen trappen etc om de tegenstander te imponeren en bang te maken reageer hij er niet op worden ze meestal nieuwsgierig, kan je haar niet in de wei zetten op een manege en vragen aan mensen of ze puur aan de draad willen staan en rustig praten om de zoveel mensen iets geven hand uitsteken zodat ze kan snuffelen etc?

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:13

anOukkj schreef:
Dankjullie wel allemaal!
Dat van dat grondwerk is erg interressant.Lachen
Met die vreemde mensen met andere paarden, is ook wel een goed idee, maar dat is het probleem. Andere mensen kúnnen verwond worden, ik durf niet voor de gevolgen in te staan omdat ze gewoon meteen de neiging heeft om naar iets vreemds dr kont te gooien. Ja, ze staat nu gewoon thuis en wandel dr zon 2x per week mee en voer dr en poets dr etc.
@ mii Jessica &Loowis
Bedankt, maar is het voor haar dan ook niet verwarrend? als ze tegen mij zou proberen te schoppen en te slaan, dan pak ik haar daarop aan. En bij andere word ze daar niet op aangesproken zoals jullie zeggen, dat is voor haar toch ook geen consequentie of zie ik dit verkeerd?
iig bedankt allemaal.

Als ze jou trapt of bijt doet ze dat om een andere reden dan bij die mensen. Altijd naar de reden kijken voor dat je iets doet. Lachen
MysticTinker ik zou juist nooit een "schuw" paard zomaar op een manege zetten Bloos! wie weet worden ze nog schuwer Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:16

Ik denk dat je er weinig aan kan doen behalve er mee leren leven... dit paard heeft gewoon een eenkennig karakter, en karakters kan je niet veranderen........ hoogstens sturen

het enige wat je kan doen is inderdaad veel andere mensen met kennis met jouw enter laten "werken" Niet het mieppie op de hoek, die kan meer schade aanrichten dan goed doen, maar inderdaad een smid, een va, een instructeur

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:08

snap dat je het vervelend vind Boos! Ik zou ook door andere mensen laten poetsen,voeren etc. Ik zou er alleen dan wel altijd zelf bij zijn.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:08

Beetje vreemd denk ik toch wel, als een veulen dat helemaal uit zichzelf zo gaat doen? Verward
Ik denk dat het niet goed is om haar tè hard te straffen, maar op z'n minst streng toespreken wel, anders vindt Janice het zo meteen doodnormaal om te bijten of te schoppen. Ze is een entertje? Wel eens in een opfok geweest? Misschien kan dat namelijk wel een idee zijn, of in elk geval om haar tussen (oudere) veulens te zetten. Zeker als ze naar andere paarden ook zo doet. Dan leren jonge paarden over het algemeen ook beter omgangsregels. Ik denk ook dat een jong veulen ècht niet te veel op stal opgesloten mag staan! (Ik weet natuurlijk niet of dat hier het geval is, maar zoja, dan kan het een oorzaak van haar gedrag zijn)

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 08:37

Als ze jou trapt of bijt doet ze dat om een andere reden dan bij die mensen. Altijd naar de reden kijken voor dat je iets doet. Lachen
MysticTinker ik zou juist nooit een "schuw" paard zomaar op een manege zetten Bloos! wie weet worden ze nog schuwer Nagelbijten / Gniffelen[/quote]

Er staat in mijn tekst niks over dat ze mij trapt en bijt. Dat doet ze namelijk ook niet. Dat is 't m nou net wat ik niet snel kan verhelpen, omdat ze het bij mij niet doet. Ik schreef: Als ze het zou proberen:)

Liseef: bedankt voor je reactie! Jenn gaat in de lente/zomer de opfok in dus zal daar ook wel het ene
en het andere leren.

De rest ook bedankt voo de reacties!