Pony is te aanhankelijk bij loslaten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Pony is te aanhankelijk bij loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 14:42

Ik verzorg een pony'tje op een manege die nu een tijdje stil staat omdat hij hoestte. Inmiddels hoest hij niet meer maar loopt ook nog niet in de lessen. Af en toe laat ik hem los, maar dat werkt niet helemaal.
Hij loopt constant achter me aan, wanneer ik hem van me weg wil duwen/jagen draait hij 9 v/d 10 zijn hoofd naar me toe en gaat wendingen om zijn voorhand maken wanneer ik hem een duw tegen zijn kont wil geven. Echt beweging in de bak is er niet in te krijgen terwijl aan de hand vrolijk naast je mee draaft en zijn energie kwijt probeert te raken.
Als ik buiten de bak ga staan komt hij gewoon naast me staan bij het hek. Als ik in de bak voor hem uit ga draven draaft hij vrolijk achter me aan (hij lijkt het superleuk te vinden) maar uit zichzelf doet ie in de bak dus niet zoveel..
Iemand die hier een logica in ziet? Ik zie 't niet maar ben wel benieuwd naar mogelijke verklaringen van dit enigzins aparte gedrag Knipoog

Cynthiaaapje

Re: Pony is te aanhankelijk bij loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:45

is geen appart gedrag, hij ziet jou als zijn 'kudde' leider, leuk toch? zie het probleem niet Tong uitsteken hij gaat dus echt wel z'n eigen gang, hij wil gewoon bij jou zijn, dat is zijn keuze Tong uitsteken

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:47

Mijn verzorgpaard doet dat ook, als ik alleen met haar in de bak ben en ik laat haar los blijft ze me volgen, soms loopt ze van me af om te rollen maar daarna komt ze meteen weer terug. Kan je hem niet met vriendjes in de bak zetten? Bij mijn verzorgpaard helpt dat wel, blijft ze niet meer zo bij mij in de buurt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:48

Geen probleem van maken. Gewoon lekker met hem spelen en rennen. HIj is gewoon heel graag bij je. Dat is toch super! Met andere paarden in de bak zitten is natuurlijk ook altijd leuk

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:51

mijn paardje doet dat ook Haha! Misschien is het een idee om zo'n grote fitnessbal (of skippybal) erbij te gooien? Dat werkt wel redelijk bij de mijne en ga vaak ook gewoon wat anders doen, kastje opruimen ofzo zodat ze me niet kan zien, dan blijft ze ook niet zo bij de ingang staan

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:53

Prima toch,hij ziet jou als leider.
Gewoon longeren om beweging te geven,aan de lijn of los.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:55

Mee eens met bovenstaande reacties.
Hij ziet jou duidelijk als leider. Wellicht zoekt hij ook steun bij je, of affectie.
Misschien kun je duidelijk weglopen bij de paddock uit het zicht...kijken wat hij dan doet.
En anders idd op andere manieren beweging geven.

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:58

probeer is samen met een ander paard, een paard dat wel wilt rennen in de bak! daar gaat hij vast wel achteraan. Knipoog

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:00

mijn pony doet dat ook als ik bij hem ben. nu staat hij weer 24/7 in de wei, maar toen hij op onze vorige stal naar buiten ging dan liet ik hem daar gewoon in zn eentje staan (nouwjah hij stond samen met een vriendje..) maar dan vermaakte hij zichzelf wel. gaat er toch ook om dat hij even wat meer ruimte heeft dan in zijn stal.. als hij dan niet wil bewegen is dat zn eigen keus, hij heeft tenminste de vrijheid om even de benen te strekken

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:00

zweepje erbij? Vork Clown

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:34

Ah, leuk om te weten dat het eigk alleen maar een positief teken is Haha!
Loslaten met andere paarden/skippybal erbij oid kan helaas niet, het is een manegepony dus mag er niet meer mee Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:11

Ik denk zomaar dat hij in de periode dat jij intensief met hem om bent gegaan, je als leider is gaan zien. Het is leuk dat hij zo aan je hangt, maar probeer wel voor elkaar te krijgen dat hij voldoende afstand houdt, en niet ongevraagd je persoonlijke ruimte inkomt. Als je toch wilt zorgen dat hij voldoende beweging krijgt, kun je hem misschien wat longeren? Als hij verder geen behoefte heeft aan beweging als hij los staat, zou ik me verder geen zorgen maken over het feit dat hij weinig beweegt, hij zal het waarschijnlijk dan niet nodig hebben.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:02

Wat verwacht je dan? Dat hij ontploft? Clown

Blijkbaar heeft hij geen energie over! Lachen

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:43

ik denk dat hij jou als zn leider ziet waard ie achteraan moet lopen, eigelijk is het wel een compliment! Lachen hij wil bij jou zijn en hij heeft respect voor je! komt allemaal wel goed denk ik! als die echt veel energie heeft zal die wel ff gaan rennen denk ik. Clown