Zuur gedrag door drachtigheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Zuur gedrag door drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 18:54

Ik rij sinds kort zo af en toe een ponymerrie bij. De pony is 10 en is net drachtig en ook net in het bezit van haar nieuwe eigenaresse. Het probleem is dat de pony heel zuur doet met eigenlijk bijna alles. Hoefjes krabben vind ze niet leuk, als ik haar achterhoef op wil tillen draait ze naar me toe en probeert me tegen de muur te pletten. Ze krijgt dan natuurlijk wel een flinke por van mij maar echt voorkomen kan ik het niet want ze is erg sterk.
Opzadelen is ook lastig, bij het aansingelen bijt ze gericht. Ook met het rijden is ze zuur. Op voorwaartse hulpen (benen, tikken met zweepje op schouder) reageert ze niet, alleen bij een pets op haar kont gaat ze een gang sneller maar dan wel tegelijk met een trap naar haar buik en de oren in de nek.

Verder is ze over het algemeen gewoon erg drammerig. Ik ben erg consequent in de omgang met paarden en vind dat ze gewoon stil moet staan als ik aansingel. Dit moet ik haar echter wel tien keer vertellen voordat het doorkomt..
Is dit nu gewoon een niet zo goed opgevoede, erg drammerige pony waartegen ik best streng mag zijn of kan het ook zijn dat haar hormonen van de beginnende dracht meespelen en ik misschien wat milder moet zijn?
Ik heb echt geen ervaring met merries dus weet niet goed wat voor gevolgen de dracht op het gedrag kunnen hebben. Natuurlijk is zoiets lastig te beoordelen via internet maar misschien heeft iemand toch een idee?

detour

Re: Zuur gedrag door drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:57

Ohw, paarden kunnen ZEKER zuur worden door de veranderingen in de hormoonspiegel, mijn liefste en leukste en meest geweldige merrie die er helaas niet meer is- veranderde na een paar maand als een blad aan een boom, meer naar andere paarden, dan naar mij. Dat wel.
Jouw paard geeft aan dat ze zich irriteert aan een aantal factoren. Probeer daar rekening mee te houden, want stress is niet goed voor de foetus. Ze zal je aangeven wanneer ze niet meer wil dat je er op klimt.
Suc6 en hopelijk een mooi en gezond veulen! Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:49

Hormonen kunnen veel doen met een paard en idd van die gedragsveranderingen veroorzaken, maar ik denk - helemaal aan het drammerige gedrag - dat hier een sessie opvoeden eerder aan de orde is, dan alles meteen maar weg te wuiven vanwege de beginnende zwangerschap.

Dus corrigeren, gericht bijten is not done, trappen naar het been is not done, en ho is gewoon ho, zwanger of niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:55

Cassidy schreef:
Hormonen kunnen veel doen met een paard en idd van die gedragsveranderingen veroorzaken, maar ik denk - helemaal aan het drammerige gedrag - dat hier een sessie opvoeden eerder aan de orde is, dan alles meteen maar weg te wuiven vanwege de beginnende zwangerschap.

Dus corrigeren, gericht bijten is not done, trappen naar het been is not done, en ho is gewoon ho, zwanger of niet.

Dat vind ik ook, TS, ze hoeft je niet te slaan of bijten. Daar mag je best streng in zijn, maar als je merkt dat ze gevoleiger is dan daarvoor met aansingelen en rijden vind ik wel dat je daar rekening mee moet houden en dat je goed naar je paard moet luisteren. Hoefjes uitkrabben en dan pletten? Not done! Boos!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:08

Mijn merrie is al niet makkelijk, maar nu ze drachtig is, is het helemaal een heks geworden.
Ze is gewoon niet vriendelijk meer, echt zuur. Alles wat ze deed, doet ze nu een graadje erger zeg maar.
Naar andere paarden lijkt ze juist weer milder te worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:13

Diablo schreef:
Mijn merrie is al niet makkelijk, maar nu ze drachtig is, is het helemaal een heks geworden.
Ze is gewoon niet vriendelijk meer, echt zuur. Alles wat ze deed, doet ze nu een graadje erger zeg maar.
Naar andere paarden lijkt ze juist weer milder te worden.

Lastig, he?

dat had mijn exmerrie ook.

Ik heb haar maar een beetje in haar waarde gelaten. Het egkke was wel dat ik haar mocht rijden tot ver in haar dracht. Op stal was ze echter zuurder en in de wei leek ze ahw haar buik te beschermen; ze was een Alphamerrie en hield de andere paarden meer op afstand.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:32

Ja, mijn merrie is ook de Alpha. Zoals ik zei, is ze al niet de makkelijkste, dus de anderen houden ruim afstand van haar. Maar nu lijkt ze juist milder tegen ze te worden.

Ook met rijden is ze altijd al een echte merrie, maar nu wordt ze soms gewoon echt heel boos. Laatst heeft ze een enorme boksalvo gegeven, dat doet ze echt nooit. Dus dat heb ik nu maar op een laag pitje staan.