Leider op de grond maar niet in het zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leider op de grond maar niet in het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:22

Is dit mogelijk?

Ben eens gaan nadenken waar precies het probleem zit met [***] en mij, en alhoewel ik er nog niet helemaal uitben is het mij wel duidelijk geworden dat ik op de grond eigenlijk totaal geen problemen met hem heb. Kan hem gewoon pakken in de weide (met een beetje geluk heeft hij zelfs zin om tot bij mij te komen, maar vaak is het gras toch net wat interessanter Knipoog ) en hij loopt gewoon mee (behalve de laatste keer maar toen had hij volgens mij een baaldag, en ik achteraf gezien ook wel). Aan de hand loopt hij heel ontspannen schuin achter mij, stopt wanneer ik stop en gaat weer mee als ik vertrek. We kunnen gewoon omdraaien terwijl we richting huis liepen en dan gaat hij ook gewoon mee. Qua omgang heb ik dus totaal geen probleem met hem, ookal is hij best wel dominant, hij weet goed dat hij niks bij mij moet proberen en als er toch ergens een misverstandje is dan is mijn stem verheffen al voldoende.
Maar dan in het zadel, dat is een heel ander verhaal, maar wel een kort: hij rijdt met mij, ik niet met hem. Dus op dat gebied ben ik volgens mij totaal niet de leider...

Maar ik vraag me eigenlijk af of dit wel kan?
Of is het zo dat je ofwel overal en altijd de leider bent, ofwel totaal niet? (en waarom gaat het op de grond dan wel?)

Summertje

Re: Leider op de grond maar niet in het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:29

Ik heb het andersom, in het zadel is er een soort vertrouwen maar zodra ik er naast loop kan ik het erf niet af en raakt hij helemaal in paniek. Onder het zadel krijg ik hem overal langs enz. Erg vreemd!

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:07

heb hetzelfde erlangs gaat stukken beter als erop maar hij is nog jong en door veel grondwerk merk ik toch dat het onder het zadel toch beter wordt

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:09

Ik ben benieuwd of iemand dit weet heb precies hetzelfde probleem...

jackiemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:04

het kan heel goed kloppen
dat jij op de grond wel de leider bent en op je zadel niet meer.
weet je wat dat inhoud dat hij daar bedoel ik geen andere paarden mee! wand je heb af en toe ook die problemen andersom. maar daar gaat het niet om bij jou.
maar hij kan je niet zien wand je zit in zijn dode hoek
darom denkt hij dat hij dan de lijder is.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:36

Ik heb het een keer in extreme mee gemaakt. Stond ik er naast, niks aan de hand. Zat ik er op, dan had hij het gevoel dat hij alleen was en dat er een kudde wolven achter hem aan zat.

Volgens mij kan het idd ook zeker wel dat je wel de leider bent als je er naast staat en niet als je er op zit. Het is een heel andere verhouding en heel andere communicatie.
Als je er naast staat kan je door lichaamstaal al snel duidelijk maken dat jij bepaald wat hij moet doen. Tijdens het rijden is dat nog niet het geval.
Kan me trouwens niet voorstellen dat hij constant doet waar hij zelf zin in heeft als jij er op zit, of heb je daar idd problemen mee??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:13

Ja Voor een heel groot stuk toch.
Als we alleen zijn kan ik eigenlijk niks met hem. Nuja, buiten stapritjes dan, dat gaat nog wel Clown Maar als ik wil gaan draven dan beginnen de problemen. Hij wil dat dan niet en dan kan ik op mijn kop gaan staan, hij zal niet gaan. En als hij toch gaat is het bij wijze van spreken 5 meter en dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen... Hang dan ook regelmatig in de bomen enzo omdat meneer op die manier duidelijk maakt dat hij er geen zin in heeft ...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:34

Weet je zeker dat je paard geen lichamelijke klachten heeft waardoor hij niet luistert/ in protest gaat?
Verder, het zou goed kunnen en dan lijkt een goede instructeur/trice de beste oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:52

Ben ik zeker van Ja

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:25

Lijkt me niet echt fijn rijden dan. Clown

Idd lichamelijk (mond/rug) weten dat hij geen last heeft en een passend zadel.
Maar ik zie in je profiel dat je toch wedstrijden met hem rijdt, dus het moet ergens toch wel goed gaan dan of ben je dan altijd met een ander paard?

Zou gewoon heel er basis bezig gaan met zelfstandigheid en vertrouwen kweken, want blijkbaar is hij niet zo stoer dat hij in zijn eentje weg durft. Zou steeds een stuk grondwerk combineren met rijden, waarbij het belangrijk is dat hij bewust wordt dat jij het bent op zijn rug en dat hij op jou kan vertrouwen.
In de bak veel overgangen, en misschien een soort schrikparcours maken.
En buiten misschien aan de hand wandelen en dan halverwege opstappen, of iemand mee laten fietsen die op een gegeven moment steeds verder weg gaat fietsen.

Steeds goed aan je paard laten weten dat jij er bent, praten, aaien en belonen als hij vooruit gaat. En veel geduld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:30

Rij inderdaad wedstrijden Ja Is helemaal geen probleem. Maar ben dus nog niet alleen geweest Ook met het gewoon rijden gaat het allemaal super, totdat ik eens alleen op stap ga...

Ik betwijfel of hij angst heeft om alleen te gaan. Volgens mij is het gewoon omdat hij dan moet werken terwijl zijn merries nog fijn in de weide staan (en als hij mocht kiezen zou hij gewoon constant op de weide staan dik worden Knipoog ) en als er dan geen ander paard bij is waarmee hij kan concurreren zeg maar heeft hij er gewoon geen zin in.

Ben bijna 100% zeker dat het niks met angst of vertrouwen ofzo te maken heeft, want het baasje is er in het verleden (laatste tijd wel niet meer) ook alleen mee naar buiten gegaan en zij heeft geen problemen. Maarja, zij kent hem ookal van veulen en heeft hem al 10 jaar Knipoog

Dus daarmee dat ik denk dat het met leiderschap te maken heeft. Niet omdat hij angst heeft ofzo, maar omdat ik niet overtuigend genoeg ben als ik erop zit. Op de grond kan ik beter met mezelf om zeg maar, in het zadel is dat vaak een stuk moeilijker. Dit gevoel had ik al wel, maar wilde even weten of dat wel mogelijk was dat ik dit gevoel had, of dat het zo moest zijn dat je ofwel altijd leider bent, ofwel nooit Knipoog