Halthouden als interventie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Halthouden als interventie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 18:42

Ik merk dat ik bij de jonge merrie waar ik sinds kort mee werk graag gebruik maak van het halthouden.
Om te beginnen als gehoorzaamheidsoefening, ze is erg braaf en luistert heel goed.
Wel merk ik dat ze juist in het werk of het oefenen steeds heter wordt. Ik heb haar daarom een paar keer gaan stil gezet om te ontspannen en vervolgens weer op te pakken, dit had een heel goed effect.
Ook in het rijden was ze laatst erg vlot, toen ben ik ook een keer even stil gaan staan om tot rust te komen. Ik houd natuurlijk wel in de gaten dat na de rem, het gaspedaal net zo goed blijft werken.

Ik wil het halthouden en ontspannen daarom graag verder gaan gebruiken als ze verschiet, druk wordt en zich niet makkelijk terug laat schakelen, of misschien wel spatjes krijgt en ik de controle niet meer heb. Het lijkt me handig haar te leren niet te vluchten maar te blijven staan, en ten slotte gewoon door te gaan in hetzelfde tempo.
Nu kom ik wel in dilemma met het credo voorwaarts oplossen en ga ik twijfelen. Kan deze 'oefening' zich niet te makkelijk tegen mij keren, met als resultaat dat ze gespannen blijft, niet meer stil wil staan of zelfs omhoog gaat komen omdat de energie niet weg kan?

Zien jullie halthouden om even tot rust te komen als een goede interventie?

KiWiKo

Re: Halthouden als interventie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:44

ja Lachen Lachen

ik begin met elk paard tijden het losstappen met een paar keer halthouden........ als ik merk dat er teveel spanning komt, of er een miscommunicatie is dan hou ik ook even halt........ even de rust er weer in.......

OF het moet een paard zijn die de voorwaardse beweging nodig heeft, dan ga ik even vol gas de baan door Lachen

Peetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:20

Halthouden doen wij erg veel in de lessen. Geeft inderdaad een rustmoment, kunt er extra overgangen mee oefenen, etc.

Heeft denk ik echt geen specifieke invloed op zijn energie, voorwaartsheid. Hij moet tijdens stilstaan niet in slaap gaan vallen of juist ongeduldig worden, maar dat is een kwestie van de duur van stilstaan een beetje afstemmen. Z'n enegerie kan hij na het stilstaan echt wel weer kwijt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:45

Halthouden is een mogelijkheid om de rust er weer in te krijgen, al zou ik dat zo niet toepassen.
Ik pas halthouden toe in combinatie met achterwaarts. Aan het begin van de les. Achterwaarts gaan maakt je paard licht.
Bij een paard dat te vlot wordt, kun je beter het neusje ver naar binnen halen (bij stijgbeugel), wachten tot zijn voeten stoppen met bewegen EN hij nageeft. Soort One Rein stop. Moet dan wel vanaf de grond aangeleerd worden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 13:14

Ik baseer het halthouden wel een beetje op het one rein stop idee.... In de zin dat ik halthouden wil gaan koppelen/conditioneren met ontspannen en weer op mij richten.
Het hoofd naar me toe halen wil ik liever niet gebruiken, is dit noodzakelijk?
Achterwaarts, ik snap het lichter worden, maar wil het niet consequent aan halthouden koppelen.
Het nageven (teken van ontsanning) daar wacht ik juist op, anders heeft het imo geen effect.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:29

Als een paard te snel gaat, kun je met beide teugels tegen gaan proberen te houden (met het gevolg dat je gigantisch gaat trekken en het paard kans krijgt op terug te trekken). Je houdt het paard juist licht door reflexen aan te leren waardoor hij ontspant. Als je dit op dit moment nog lukt door beide teugels aan te trekken, dan is dat alleen maar goed. Op het moment dat dit niet meer gaat lukken weet je iig wat de alternatieven zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:40

Ik gebruik het halthouden ook als rust en controle oefening. Als een paard een moeilijke oefening gedaan heeft en er gespannen van is geworden vind ik vaak meer rust in het halthouden (en over de manenkam strijken) dan in het stappen waarin de ze dan toch nog een tijdje overijlt blijven lopen. Ik merk vaak dat na enkele seconden HH mijn paard diep zucht en vervolgens een betere aanleuning aanbied.
Ik heb het hh ook gebruikt om een extreem vluchterig paard veilig te maken voor zijn ruiter. Ik heb het vluchten steeds voorkomen en in reactie daarop voor het enge voorwerp stilgezet met een losse aanleuning (geen dwang). Ik heb hiermee bereikt dat hij nu afremd als hij iets engs ziet. Dat is in een springparcours niet handig maar wel zo veilig voor een recreatieruiter. Je moet over de consequenties daar zelf dus wel goed over nadenken van te voren.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:42

Ik vind dat dit een goede manier kan zijn...mits je juist niet aan de voorkant gaat zitten prutsen.
Mits je het paard naar het halthouden toe weet te rijden op je zit een been. Dan heb je het paard weer onder je en kun je van daar uit weer voorwaarts.
Heb dus een iets ander idee hierover dan in voorgaande reacties werd beschreven.