Ik merk dat ik bij de jonge merrie waar ik sinds kort mee werk graag gebruik maak van het halthouden.
Om te beginnen als gehoorzaamheidsoefening, ze is erg braaf en luistert heel goed.
Wel merk ik dat ze juist in het werk of het oefenen steeds heter wordt. Ik heb haar daarom een paar keer gaan stil gezet om te ontspannen en vervolgens weer op te pakken, dit had een heel goed effect.
Ook in het rijden was ze laatst erg vlot, toen ben ik ook een keer even stil gaan staan om tot rust te komen. Ik houd natuurlijk wel in de gaten dat na de rem, het gaspedaal net zo goed blijft werken.
Ik wil het halthouden en ontspannen daarom graag verder gaan gebruiken als ze verschiet, druk wordt en zich niet makkelijk terug laat schakelen, of misschien wel spatjes krijgt en ik de controle niet meer heb. Het lijkt me handig haar te leren niet te vluchten maar te blijven staan, en ten slotte gewoon door te gaan in hetzelfde tempo.
Nu kom ik wel in dilemma met het credo voorwaarts oplossen en ga ik twijfelen. Kan deze 'oefening' zich niet te makkelijk tegen mij keren, met als resultaat dat ze gespannen blijft, niet meer stil wil staan of zelfs omhoog gaat komen omdat de energie niet weg kan?
Zien jullie halthouden om even tot rust te komen als een goede interventie?