Hoe te beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Kiekie

Hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 23:42

Ik weet niet zeker of het hier goed staat

Mijn nichtje heeft een ponyje en heeft deze zomer ook een veulentje gehad.. ze heeft nou een paar keer op een manege gereden en ze wil er graag mee verder,,

Ze heeft er voor ook een shetlander hengstje gehad maar niet veel mee gedaan

Nu ze het rijden echt leuk vind wil ze graag met Amerigo verder.. Alleen als ze der op zit heel braaf enzo geeen pas verkeerd tot Amerigo denkt; ja ik heb geen zin meer; wil ie ook niet meer vooruit

Nou heeft ze me gevraagd of ik in de vakantie er een keer op wouw..
Geen probleem. We hebben vandaag dus afgesproken dat ik er morgen heen ga en er dan blijf slapen en dan dinsdag weer naar huis ga..
Het is ook de bedoeling dat we er beide dagen mee aan de slag gaan,

Maar mijn vraag is.. Moet ik er gewoon op gaan zitten rijden en haar der door heen zetten en na die tijd mn nichtje der opzetten?? Of eerst longeren en er dan op?

Omdat ik geen idee heb wat die pony verder doet moet ik dan nog wat mee nemen ( EN DAN BEDOEL IK GEEN SLOF Knipoog ) of wat dan ook..
Ik bedoel dat ik met dat ik geen idee heb hoe die verder in elkaar zit dat ik m nog nooit onder het zadel echt heb zien lopen.. Het is verder een lief beestje maar als het op werk aan komt.. ( wat ik gehoord heb )

Nou vertel maar!!

xx

Only_Kiekie

Re: Hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 23:50

Wie kan me helpen

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 00:02

Ik zit er al aan te denken om m te longeren eerst of is dat niet wat?

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 07:52

Sorry, Misschien om er nog bij te zetten is dat ik een L ruiter ben en het beestje ook voor de kar loopt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:00

Ik snap je verhaal niet helemaal.. Blond

Ken je die pony al langer, heb je er al eens op gereden? Weet je misschien waarom hij stil gaat staan? Staat hij alleen stil of bokt hij dan ook? Is het puur dat hij niet meer wil en dit in het verleden beloond gedrag is geweest (dat ze dus idd stopten)? Wat wil jij bereiken door er op te gaan zitten?

Als het paardje al een slechte conditie heeft zou ik niet eerst longeren, maar gewoon een rondje aan de hand stappen en dan opstappen. Ga ook vooral niet schoppen of slaan zonder dat je de reden weet. Misschien ligt het zadel niet goed en heeft hij pijn/ongemak als er iets op zijn rug zit. Kijk dus aub verder dan hem er even doorheen rijden.

Succes!

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:40

Het lijkt mij heel verstandig dat jou nichtje eerst onder permanente begeleiding gaat rijden. Wat ik uit je verhaal opmaak is dat ze eigenlijk nog een beginnende beginner is (heeft een paar keer gereden) en nu wil ze op een paard rijden die waarschijnlijk niks kan. Als ik het zo lees denk ik eerder dat het paard stil blijft staan omdat hij er niks van begrijpt en niet zozeer dat hij ergerns last van heeft ofzo. Maar nu is het stilstaan, over een paar weken wordt het misschien wel bokken of heel hard rennen. Lijkt me echt niet vertrouwd dat zij er alleen mee aan de slag gaat.
Dus mijn advies: Zoek permanente begeleiding! En laat je nichtje les nemen op een ervaren paard.

Succes! Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:09

Ik begrijp dat de pony in staking gaat. Dan kun jij er wel op gaan zitten om het op te lossen, maar kans is groot dat de pony donders goed doorheeft dat hij dat bij jouw niet meer kan flikken, en bij je nichtje wel, en dan ben je nog geen steek verder.

Jij kunt wel proberen om die pony op te knappen, maar je nichtje moet goed leren rijden en dat leer je op een dergelijk dier niet. En als ze er iedere keer afligt is de lol er ook snel vanaf.