ik hou voor springen minimaal vier jaar aan. hou er rekening mee dat je dier nog in de groei is, en bijv. zijn bekken is nog lang niet uitgegroeid, evenals de bovenarm en schouder.
het geeft niets als hij zelf gekke bokkesprongen in de lucht maakt, en met grondwerken een balkje lopen is ook echt niet erg, mits het niet te vaak voorkomt. met echt springen zou ik zéker nog 1,5 jaar wachten.
overigens kan het echt geen kwaad als het heel af en toe eens voorkomt. ik had mijn merrie laatst in de bak voor vrijspringen (zij is 4,5 bijna), en mijn jaarling was erbij. normaal gesproken doet hij nooit mee, hij gaat in een hoekje grazen, maar deze keer kreeg hij ineens de gekke vijf minuten en begon met staart in de lucht mee te hollen. zo is hij ook één keer over het 20 cm hoge hindernisje gesprongen, met een hele grote boog. geeft niets...
kijk eens wat een enorme bokkesprongen ze in de wei maken, als de trukendoos wordt opengemaakt. dan komen ze ook echt weleens hard neer. dat hij zelf ergens over springt geeft echt helemaal niets, mits het niet te hoog is uiteraard.