Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Chakkie17 schreef:heey,
Het zit zo:
Ik verzorg 2 ponies, een New Forest en een Arabier x New Forest (moeder en dochter). Als je moeders uit de wei haalt is er niks aan de hand beide paarden lopen als een mak lammetje mee, dochter ook, zolang mams voorop of ernaast loopt. Je voelt 'm waarschijnlijk al aankomen; als je mevrouwtje uit de wei wil halen en moeders mag toevallig een dagje vrij dat wil ze niet te wei uit laatstaan de brug die tevens de uitgang is over. Het duurt altijd wel even voor ik haar over die brug heen heb, en loop dan mischien wel 20 rondjes en weet terug naar de brug. Ook met bix en met snoepjes geprobeert, maar ik heb geen idee hoe ik dit nog kan oplossen?...
enige suggesties? dingen zoals zweep enzow ben ik namelijk ontzettend op tegen...
Adala schreef:Hoe oud is het veulen en is het ooit gespeend? Als ik dit verhaal lees krijg ik de indruk dat het paard nooit heeft geleerd alleen te staan. Dat hij dus in paniek raakt als hij alleen is, omdat hij nooit geleerd heeft zelfstandig te zijn.
Ik zou proberen moeder en dochter steeds iets langer gescheiden te houden. Als je alleen het veulen uit de wei haalt, laat het dan niet te lang duren, begin met een halfuurtje en stel je het in die tijd gerust, doe wat "leuks". Ik weet niet of de paarden worden gevoerd, en of jij dat doet, maar dan zou je het veulen zijn eten gescheiden kunnen geven. Zo leert je paard dat alleen zijn niet beangstigend of naar is, maar ook leuk kan zijn.