Hengstje erbij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Hengstje erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 11:36

Ik heb een hele lieve en brave ruin van 10 jaar oud, hij is 1,477 hoog. Omdat hij helemaal alleen staat wil ik er eigenlijk graag een shetlander bij. Nu heb ik een hele leuke shetlanderhengst gevonden. Alleen twijfel ik een beetje, want is het wel een goed idee om een hengstje te nemen? Zou dat gewoon goed gaan met mijn ruin?

Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen, eventueel ervaringen Lachen

Groetjes Imre

Judje

Re: Hengstje erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:04

Of het goed is om dat shet-hengste te kopen is afhankelijk van het karakter van het dier en jouw ervaring.
Een hengst hoeft niet per definitie een rotbok te zijn en kan braver zijn dan een ruin en/of merrie (allerbraafste paard dat ik ken is een hengst van ruim 1100 kilo en een stokmaat van 1.92 meter).
Het gaat dus om de combinatie jou-Shet. Wat is jouw ervaring met paarden? En wat is de karakter van het hengstje? Oftelwel: kan jij de Shet aan?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:07

Mee eens.
En nog iets om rekening mee te houden: hoe dominant naar andere paarden is je pony? Als hij erg dominant is, zou ik geen hengst erbij zetten.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:58

Je kan ook vragen of je je ruin eens mag meebrengen om te kijken of ze wel met elkaar op kunnen schieten (of je de pony op proef mag nemen) want als je ruin het hengstje of het hengstje je ruin niet met rust laat heb je wel een probleem natuurlijk.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:24

Denk zeker niet te makkelijk over hengsten, zeker niet omdat het 'maar ' een shethengst is.
Wij hebben deze combinaties ook, de ruin voelt zich de leider, de hengst idem.
( wij vangen dus die paarden op die het nodige hebben meegemaakt en flink zijn verknalt, wachtend op de slacht en welke bij ons en mooie oude dag genieten )
Je begrijpt dat die als wij afwezig zijn wel de nodige conflicten hebben, beide willen niet voor elkaar onderdoen en zeker als er veel merries passeren is de hengst een op en top hengst waarbij extra schrikdraad boven de hekken zit, want ze kunnen hoog springen en uitbreken.
Opgefokt door zijn hormonen wil die dan zijn 'kudde' ( ruin ) met een lage houding gaan sturen, die pikt dat niet en vaak zijn de gevolgen een wild spel door het weiland en als die het echt helemaal zat is dan staan de tandafdrukken in de rug.
Het wordt al minder op het moment, maar dat komt omdat wij bekend zijn met hengsten en hun gedrag en als we er zijn er ook duidelijkheid is.
Meestal zijn de conflicten door derden, shets trekken snel aandacht en zeker een mooie hengst.

Helaas wordt er nog steeds als bijzet paardje/grasmaaier/kinderpaardje, gekozen voor de shet, prima als je ook alle aandacht aan ze kunt geven en ze ook iets leert.
Maar vaak is het ook de eerste die weer kan vertrekken, ( men is er op uit gekeken, ze bijten en trappen om simpele reden dat kinderen nu eenmaal niet aardig zijn en helemaal geen paardje kunnen opvoeden als sociaal dier, vaak een besluit wordt genomen om een hengst te nemen die ondanks dat die klein is wel een duidelijke leider nodig heeft, of de merrie mag wel zo'n leuk kleintje krijgen en kan de volwassen merrie opdonderen, als de knuffelfactor maar hoog is.

Dus denk goed na, ben je wel in staat om met een hengst om te gaan, heb je voldoende ervaring en vooral tijd.
Voor hoe lang of hoe kort zal deze erbij komen, ze worden oud.

jumpoverit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:17

Tja, elk paard reageer weer anders op een weidemaatje. Proiberen, en dan weet je het!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 09:42

Ik was sowieso al van plan om hem eerst op proef te nemen, mocht ik besluiten tot koop. Voor zover ik weet is mijn ruin niet dominant, maar hij heeft bij mij altijd alleen gestaan. OP de manege trapt of bijt hij andere paarden niet, en hij heeft zich ook nooit agressief tegenover mij gedragen. Ik ben zelf 17 jaar en rijd paard vanaf mijn 7e. Mijn iegen pony heb ik nu ruim vijf jaar, maargoed, dit zegt natuurlijk niet heel veel over of ik met een shethengst om zou kunnen gaan. Vandaar óók de proefperiode.

Bedankt voor de reacties

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:44

Als het niet zou kunnen omdat die shet teveel hengsten gedrag heeft kan je 'm altijd nog castreren natuurlijk. Lachen

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:36

Castreren is geen gedrags verbeteraar, eenmaal hengstengedrag krijg je er niet mee weg.
Weet ook niet hoe oud deze hengst is en of die ooit gedekt heeft ?
En die proefperiode is hopelijk wat langer dan een week, soms is het in de periode vooraf namelijk aftasten en zien hoever ze kunnen gaan, waarbij je nog niet kunt inschatten wat het verloop gaat worden.
Langzaam weten ze dan hun grenzen te verleggen en sta je voor een voldongen feit.
Dit dus ook tussen paarden onderling.
Blijven ze altijd op de weide, of komt er een moment dat ze ook tesamen in een stal worden gezet ?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 10:52

Nee, ze gaan dan apart op stal. Maar ik denk dat ik toch liever voor een meriie of ruin ga. Ik kon erniet veel vinden op marktplaats voor een redelijke prijs, maar ik merk dat er hier op bokt genoeg zijn. Lachen

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:42

juno1 schreef:
Denk zeker niet te makkelijk over hengsten, zeker niet omdat het 'maar ' een shethengst is.
Dus denk goed na, ben je wel in staat om met een hengst om te gaan, heb je voldoende ervaring en vooral tijd.

Opzich sluit ik me helemaal bij juno aan. Alleen wil ik wel opmerken dat er zeker verschil is tussen hengsten. Je kunt ze niet allemaal over één kam scheren en als je voor een hengst wilt gaan doe je er goed aan om hem inderdaad eerst op proef te nemen. Verder zul je duidelijk de baas moeten zijn en deze positie zal meneer de hengst regelmatig even testen.
Ik heb zelf 2 hengsten en 1 ruin. Ze lopen gedrieen in de wei en dat gaat prima. Nu is één van mijn hengsten echt een schatje (type: weet niet dat ie hengst is Clown ) en de ander is een ex-dekhengstje en dus ook behoorlijk dominant. Twee totaal verschillende paarden en zo geldt dat voor alle hengsten Haha! .

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:22

Citaat:
Nu is één van mijn hengsten echt een schatje (type: weet niet dat ie hengst is Clown ) en de ander is een ex-dekhengstje en dus ook behoorlijk dominant. Twee totaal verschillende paarden en zo geldt dat voor alle hengsten

Zolang men maar niet in de veronderstelling is dat de dominantie juist ligt bij de ex dekhengst.
Meerdere dekhengsten waren allemaal voorbeeldig ondanks hun leiderschap, degene die nu rondloopt ( 26 ) heeft nooit gedekt en is echt knettergek soms en geeft meer problemen ofwel kent geen rust in zijn lijf.
Zwaaien met die nek, uitdagen en soms een bui dat die zijn zin wil doordrammen.
Zie het maar als een puber die constant jeuk heeft, de anderen weten al hoe het voelt en zijn daardoor rustiger en lopen niet te rennen bij ieder paard wat voorbij komt.
Ieder zal het op zijn manier beleven.