Bang in stal & voernijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

r0bijn

Bang in stal & voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 15:45

hallo,

ik heb een nieuwe pony maar we zijn erachter gekomen dat hij wel heel bang in stal is, als er iemand langs loopt steigerd hij en gaat hij achter in de stal staan. Nu heeft mijn vader ook zo'n buis (een grijze plastic?) door midden geknipt en over de bovenrand van de stal opening gedaan.
Me pony kreeg namelijk allemaal wondjes op zijn hoofd Ach gut .
Alleen is tie nog steeds heel erg bang.
Hoe kan ik het hem het beste gerust stellen en/of afleren?

Ook heeft hij erge voernijd. Je mag echt niet naar hem kijken of hij staat met zijn oren in zijn nek voor je neus.
We hebben op stal voer beurten en hij gaat het steeds erger doen.
Hij krijgt 3x per dag eten.
Hoe kan ik het verminderen? Ik heb ergens gelezen van een steen erin doen? Maar dat zorgt ervoor dat hij het niet zo snel opeet, maar wat te doen tegen dat bijten enzo?

groetjes emilie.

ps. sorry als het verkeerd staat.

patries88r

Re: Bang in stal & voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:49

hoi,

Mijn paard is ook bang in kleine ruimtes zoals zn stal..... steigeren doet hij dan gelukkig niet maar wil er niet graag in en als hij in zn stal is wil hij er niet meer uit........ moeilijk dus...
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar mensen met deze ervaring.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:55

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar mischien moet je ervoor zorgen dat je pony zijn stal een fijne plek vind, waar je lekker kan relaxen, waar je lui kan zijn, en dat het natuurlijk de plek is waar je voer krijgt Clown . Verder weet ik niet iets over dat voernijd.

Heeelll veel succes ermee! Ach gut

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:57

Het kan zijn dat ze een slechte ervaring heeft gehad (met mensen) in zijn stal (of voor de stal langs). Bijvoorbeeld dat hij beet en daarom geslagen is. Dus ook niet gaan voeren uit de hand om zijn vertrouwen "te winnen" in de box.

Misschien is een stal waarbij hij niet zijn hoofd naar buiten kan steken beter, omdat hij zich dan minder snel bedreigt voelt.
Zorg ervoor dat mensen heel rustig of zo ver mogelijk vandaan van hem voorbij lopen en vooral geen aandacht (ook niet kijken) aan hem schenken.

Denk ook dat hij er nog aan moet wennen. Langzaam aan zal hij gaan begrijpen dat er niks aan de hand is.

Probeer hem in zijn box zo veel mogelijk met rust te laten en daarnaast zo veel mogelijk buiten te houden (in de wei, liefst met andere paarden).
Als je hem uit zijn stal wilt halen doe dat altijd op dezelfde niet bedreigende manier (denk aan je stem en houding).

Weet niet of je op een pensionstalling of manege staat. Het is natuurlijk wel belangrijk dat andere mensen dit ook weten en niet zonder jou medeweten zich met jou paard gaan bemoeien.

Voor de voernijd zou ik zorgen dat hij iig voldoende hooi krijgt en misschien kan je vragen of ze jou paard als 1e willen voeren? Je kan idd bijv. een liksteen in de bak leggen waardoor hij het eten niet naar binnen kan schrokken of de brokjes weken.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:00

patries88r schreef:
hoi,

Mijn paard is ook bang in kleine ruimtes zoals zn stal..... steigeren doet hij dan gelukkig niet maar wil er niet graag in en als hij in zn stal is wil hij er niet meer uit........ moeilijk dus...
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar mensen met deze ervaring.

Klinkt alsof je paard vooral moeite heeft met de nauwe doorgang. Misschien ooit zijn heup gestoten?
Zorg ervoor dat de boxdeur zo ver mogelijk open staat en misschien kan je ook aan de hand oefenen in de bak (staanders met hindernisbalken). Daarnaast op 1 dag 10 x in en uit lopen ipv het hoognodige. (Ja, dat kost tijd Knipoog )

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:42

Hallo,
Beetje late reactie,
Sinds anderhalve maand heb ik ook een nieuw paard, en jahwel, heeft precies hetzelfde..
Als je langs zn box loopt oren in de nek, dreigen als je hem wilt aaien..
En verschrikkelijke voernijd..
Al gaat het nu de laatste tijd met het eerste probleem goed, als ik bij hem in de box kom..
Hij heeft zelfs het ''chagerijnige'' af en toe in het land..
Ik weet wel idd dat het probleem met zn box te maken heeft met vroeger..
Mensen die langs liepen en hem naar binnen jaagde, waardoor hij weer schrok..
Ook is hij erg gevoelig voor onverwachte bewegingen b.v. als je hem in een keer aanhaalt ookal heb je hem vast..

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:03

ik heb gelezen dat je voor die voernijd een hooinet kunt aanschaffen. daar kan ie hem een heletijd aan bezig houden om het voer eruit te prutsen. ik weet niet of het klopt maar je kunt het proberen eh Tong uitsteken

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:11

r0bijn schreef:
hallo,

ik heb een nieuwe pony maar we zijn erachter gekomen dat hij wel heel bang in stal is, als er iemand langs loopt steigerd hij en gaat hij achter in de stal staan. Nu heeft mijn vader ook zo'n buis (een grijze plastic?) door midden geknipt en over de bovenrand van de stal opening gedaan.
Me pony kreeg namelijk allemaal wondjes op zijn hoofd Ach gut .
Alleen is tie nog steeds heel erg bang.
Hoe kan ik het hem het beste gerust stellen en/of afleren?

Ook heeft hij erge voernijd. Je mag echt niet naar hem kijken of hij staat met zijn oren in zijn nek voor je neus.
We hebben op stal voer beurten en hij gaat het steeds erger doen.
Hij krijgt 3x per dag eten.
Hoe kan ik het verminderen? Ik heb ergens gelezen van een steen erin doen? Maar dat zorgt ervoor dat hij het niet zo snel opeet, maar wat te doen tegen dat bijten enzo?

groetjes emilie.

ps. sorry als het verkeerd staat.

Allereerst heel veel geduld........

Qua voeren kun je hem misschien een tijdje uit de hand voeren...dan weet je wat ie krijgt van hem is.. Als dat gaat kun je een stap verder gaan door bijv. de stal in tegaan voer in voerbak doen en dat hij er pas bij mag als jij dat zegt. Doe hier niet te lang over want dat zorgt alleen maar weer voor irroritaties voor je paard. Daarnaast zorg dat ie altijd eten heeft....

Wat betreft binnen in de stal...tja das een moeilijke ...vooral zo achter mijn pc.Ik denk dat ie ook eenvervelende eravring heeft gehad. Als je bij hem in de stal komt gewoon normaal gaan doen niet de angst bevestigen.... Als ie ergens van schrikt loop er naar toe met je paard... En verder nog beter is laat hem lekker buiten staan als dat mogelijk is.....
Onderzoek zijn stal ook eens op verschillende tijdstippen en kijk zelf misschien zit er wel iets wat je paard eng vind....

Sterkte....als je nog meer vragen hebt PB me maar...