Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tja....
loopt ze mij ook gewoon omver en ze heeft echt wel respect voor me maar ze is gewoon erg lomp
Kaze schreef:Het eerste wat ik mijn veulen geleerd heb, was: "waar ik sta, is nu éénmaal geen plaats voor jou."
Betekent dit dat mijn veulen nooit meer schrikt? Natuurlijk niet.... maar het betekent wel dat ALS hij schrikt, hij overal heen springt, behalve op mij. Ik kan het me namelijk niet permitteren dat hij als volwassen paard op me zou springen, want dan ben ik meer dan plat.
Heeft dit te maken met respect? Deels wel, volgens mij. Het paard heeft eigenlijk nog genoeg andere uitwegen als het schrikt (tenzij je in een smalle tunnel staat met slechts één dunne doorgang...maar dat denk ik niet?). Mijn veulen loopt me ook voorbij hoor als hij geschrokken is, maar het is al goed genoeg dat hij me niet omver loopt. En dit zou jouw paardje ook moeten leren begrijpen...

) er tenslotte ook. Maar het is niet veilig voor jou. Je kunt via schriktraining en loswerken met je paard bijvoorbeeld heel duidelijk aangeven wat jouw persoonlijke ruimte is, je moet jezelf wel kenbaar maken, duidelijk zijn wat je wilt en wat je niet wilt, soms een keer op moeten treden, maar het zorgt ervoor dat jij niet meer omver gelopen gaat worden. Dat is respectvol omgaan met elkaars persoonlijke ruimte!