paard schrikt zo dat ze mij omver loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

paard schrikt zo dat ze mij omver loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:56

mijn paard schrikt zo dat ze mij omver loopt
Ik heb sinds een jaar een paard maar als ze schrikt loopt ze me zo omver met alle gevolgen van dien terwijl ik veel met andere paarden heb gewerkt is zij de eerste die dit doet heeft dit nou met gebrek aan respect te maken??

Tango40

Re: paard schrikt zo dat ze mij omver loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:51

Hangt heel erg van het karakter van je paard af, mijn paard kan heel erg bang voor iets zijn. En dan bedoel ik echt bang, een poos terug ging ik stappen over de weg ik kwam de stal uit gelopen ( heb hem altijd al aan de ketting) en hij hoort en ziet door de bosjes de skelter van de buurjongen ( daar is ie heel bang van) en hij race zo over mijn voet heen en toen had ik mijn voet dus gebroken. Boos! Tja....
Maar ik denk dus dat het niet altijd met gebrek aan respect ligt maar dat een paard ook wel eens echt bang kan zijn.

Vaak hoor je mensen van oh niet zeuren er gewoon langs schoppen dat paard dan vindt ie het niet meer eng. Maar bij sommige paarden werkt dat gewoon niet, je moet het paard gewoon goed leren kennen zodat je echt weet wanneer ze nou echt bang is en wanneer ze zich aansteld. Natuurlijk moet je altijd wel een beetje respect afdwingen bij sommige paarden maar ik denk als jouw paard niet voldoende respect heeft voor jou dat je het ook zou moeten merken tijdens het opzadelen en poetesen.
Gaat ze dan ook niet voor je aan de kant of is ze dan juist wel heel gehoorzaam?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:53

Als mijn paard ergens loopt en ik sta in de weg Clown loopt ze mij ook gewoon omver en ze heeft echt wel respect voor me maar ze is gewoon erg lomp Haha!

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:58

mijn paard doet het ook als het echt ergens bang voor is.
heb vorig jaar net een jaar in de ziektewet gezeten omdat hij zo bang ergens voor was dat hij mij zo onderste boven heeft gelopen en met zijn achterhoef mijn scheenbeen heeft geraakt...met dus de gevolgen van dien.
maar verder luistert hij goed en laat alles toe en is het eigenlijk wel een sulletje....alleen als hij dus echt bang is gaat hij op de vlucht.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:42

Ik denk wel dat het met een stukje gebrek aan vertrouwen en respect heeft te maken.
Natuurlijk heeft het met het karakter van het paard te maken, de een is sneller bang dan de ander of heeft minder vertrouwen of minder respect voor een mens.

Blijkbaar schrikt ze zo dat ze niet meer bewust van is dat jij daar staat of het maakt haar weinig uit dat jij daar staat. Blijkbaar heb je niet haar vertrouwen gewonnen zodat ze houvast heeft aan jou tijdens deze angstige moment. Een sterkere band en meer onderling vertrouwen (en bijkomend respect) kan je goed aanwerken m.b.v. grondwerk.

-- edit: gemod ivm hoort meer bij omgang & paardengedrag ipv praktijkprobl.
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 09-10-07 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:44

het is echt een goudmijntje verder erg lief en geduldig dus vandaar dat ik nie echt weet waar het weg komt weet wel dat haar verleden niet echt altijd even fijn is geweest
het komt heel onverwacht het ene moment sta ik naast haar en het andere moment lig ik er bij wijze van onder.maar erg bedankt al voor de reacties

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:46

ik doe de opleiding tot ridder van de academische rijkunst met haar dus heb veel grondwerk met haar gedaan.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:47

wanneer schrikt ze precies?

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:48

Het eerste wat ik mijn veulen geleerd heb, was: "waar ik sta, is nu éénmaal geen plaats voor jou."

Betekent dit dat mijn veulen nooit meer schrikt? Natuurlijk niet.... maar het betekent wel dat ALS hij schrikt, hij overal heen springt, behalve op mij. Ik kan het me namelijk niet permitteren dat hij als volwassen paard op me zou springen, want dan ben ik meer dan plat.

Heeft dit te maken met respect? Deels wel, volgens mij. Het paard heeft eigenlijk nog genoeg andere uitwegen als het schrikt (tenzij je in een smalle tunnel staat met slechts één dunne doorgang...maar dat denk ik niet?). Mijn veulen loopt me ook voorbij hoor als hij geschrokken is, maar het is al goed genoeg dat hij me niet omver loopt. En dit zou jouw paardje ook moeten leren begrijpen...

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:50

als ik bijv.bij in de bak sta en de kaptoom voor het grondwerk nog even goed vastmaak baf en ik lag op de grond zomaar en ik weet niet waarvan ze schrok en ze is 1.70 dus ik lig zo.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:04

Ik denk dat het namelijk wel handig is om te weten waar ze van schrikt, dan kan je haar daar aan laten wennen (desensibliseren).
Ga verder met Kaze mee.
Het kan juist ook zijn dan ze jou kant op gaat omdat ze denkt dat ze daar steun krijgt, net zoals een veulentje dicht tegen zijn moeder aan gaat lopen als hij bang is.
Dan is het ook werken aan haar eigen zelfvertrouwen, schrikparcoursje lopen etc. iig haar veel ervaringen op laten doen.

Ik weet niet precies wat de opleiding tot ridder van de academische rijkunst inhoudt (sorry) en wat grondwerk hierbij inhoudt. Misschien kan je kort vertellen daarover? (Voor ik allemaal dingen ga aandragen die je al lang weet etc.)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:07

--> OMG

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:10

Kaze schreef:
Het eerste wat ik mijn veulen geleerd heb, was: "waar ik sta, is nu éénmaal geen plaats voor jou."

Betekent dit dat mijn veulen nooit meer schrikt? Natuurlijk niet.... maar het betekent wel dat ALS hij schrikt, hij overal heen springt, behalve op mij. Ik kan het me namelijk niet permitteren dat hij als volwassen paard op me zou springen, want dan ben ik meer dan plat.

Heeft dit te maken met respect? Deels wel, volgens mij. Het paard heeft eigenlijk nog genoeg andere uitwegen als het schrikt (tenzij je in een smalle tunnel staat met slechts één dunne doorgang...maar dat denk ik niet?). Mijn veulen loopt me ook voorbij hoor als hij geschrokken is, maar het is al goed genoeg dat hij me niet omver loopt. En dit zou jouw paardje ook moeten leren begrijpen...

Dit kun je ze inderdaad goed leren hoor is bij mijn ene paard perfect gelukt luistert prima, schrikt ook wel maar springt niet op mij.
Mijn andere paard is zo ontzettend lomp maar die sprint dus wel gewoon op mij.
Het heeft wel een deel met respect te maken maar ik denk ook met het karakter. Pling

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 14:13

Je kent wwarschijnlijk bent branderup wel die is de opleiding gestard er zijn twee ridders hier in nederland die hebben een examen gedaan in denemarken bij bent en mogen nu uit zijn naam les geven het is hoge school dressur klassieke rijkunst noemen ze het ook wel kijk maar eens op http://www.sincerita.nl http://www.paardenbegrijpen.nl als je dat leuk vind het is een manier van rijden die van het paard uitgaat en waarop je het paard voorbereid op de hoge school sprongen door middel van buigende arbeid en het afzonderlijk tot dragen vragen van de achterbenen en ontlasten natuurlijk zodat je op een gegeven moment een goed gedragen piaff krijgt. doormiddel van schoudervoor travers renvers enzo.zowel aan de hand als onder het zadel hoop duidelijk genoeg want ik ben er helemaal weg van deze manier van rijden en kan er eeuwen over door schrijven haha.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:37

Had er wel eerder iets van gehoord, deze sites geven wel veel info! Klinkt goed, maar ben je met grondwerk in de academische rijkunst ook bezig met met een soort NH? Daar doelde ik eigelijk op Knipoog
Want dat zou ik dat voornamelijk op gaan pakken, op de website van sincerita staat er wel een klein beetje over bij controle en communicatie, maar dat is vooral omdat zij eerst International School for Professional Horsemanship heeft gevolgd??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:43

Idd wat Kaze schreef: over je heen walsen in wat voor situatie ook is gebrek aan respect. Jij bent de leider, maar ze mag niet zomaar jouw persoonlijke ruimte binnen komen. Ga aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, en zorg er voor dat je paard niet ongevraagd je persoonlijk hoola hoop in komt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 17:26

nou bedankt voor jullie advies denk dus dat ik me echt effe moet verdiepen in nh hebben jullie nog goede tips hier over ?
waar kan ik het beste kijken?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:13

Grondwerkoefeningen: kijk op onze site bij publicaties, je vind er veel stukken waarin oefeningen staan beschreven. Als je paard jouw ruimte kiest als ze springt denkt ze dat ze daar het meest veilig is, jij staat (stond Knipoog) er tenslotte ook. Maar het is niet veilig voor jou. Je kunt via schriktraining en loswerken met je paard bijvoorbeeld heel duidelijk aangeven wat jouw persoonlijke ruimte is, je moet jezelf wel kenbaar maken, duidelijk zijn wat je wilt en wat je niet wilt, soms een keer op moeten treden, maar het zorgt ervoor dat jij niet meer omver gelopen gaat worden. Dat is respectvol omgaan met elkaars persoonlijke ruimte!