Gedrag bij de opfokstal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_nies

Gedrag bij de opfokstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 15:34

Hallo,

Ik ben benieuwd of je van het gedrag, van een paard bij een opfokstal (in de wei), kunt afleiden wat het karakter van het paard op latere leeftijd wordt? Het lijkt mij logisch dat de paarden die de kudde domineren, vaak ook dominant gedrag op latere leeftijd (kunnen) vertonen. We hebben een aantal jaar terug ook een paard op een opfokstal gehad. Deze volgde de kudde altijd en nu op vijfjarige leeftijd merk je ook dat hij erg op paarden gericht is. Je kan hem bijvoorbeeld absoluut niet alleen laten staan, want dan raakt hij in paniek.

Momenteel hebben we weer een pony bij een opfokstal staan. Het is een jaarlinghengst en hij is erg rustig in de kudde en lijkt zich weinig van alles aan te trekken. Hij staat ook vaak alleen. Ik ben in 5 maanden tijd ongeveer 4 keer geweest. Al deze keren zonderde hij zich bewust van de rest af. Naar mensen toe is hij erg sociaal en je kunt hem gerust overal aaien. Ik ben erg benieuwd of dit inhoudt dat hij meer op mensen is gericht, of gewoon een erg rustig karakter heeft.

Zijn er nog meer mensen met het paard bij een opfokstal?

Groetjes Denise

lailapri

Re: Gedrag bij de opfokstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:32

Ik weet het niet, alleen onze veulens lopen in een gemengde groep en de dominante worden ingedimt door de oudere, maar de achterblijvers worden opgevangen door de merrie's en beschermt. Wel zorgen we zoveel mogelijk voor meerdere leeftijdsgenoten in een groep, en de groepen wisselen ook heel erg, express halen we soms hele hechte paarden een tijde uit elkaar zodat ze opzoek gaan naar andere en niet later meteen in paniek raken als het andere paard weg is, vrienden mag, maar ze moeten ook met andere kunnen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:13

Van jonnkies heb ik weinig verstand maar het is mij wel bij volwassen paarden opgevallen dat de echte goedzakken (naar mensen toe) over het algemeen niet hoog in rang staan in de kudde. Maar goed, dat is slechts mijn observatie.Weleen interessante vraag, daar moet vast meer over te vinden zijn op het world wide web.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:42

Als je kijkt in een een kudde met merries en veulens aan de voet, kun je al vroeg zien dat de positie van het veulen in die groep afgeleid is van de positie van de merrie in die groep. In het wild is meestal een dochter van de leidende merrie later ook de leidende merrie.

In een opfokstal heb je deze hierarchie niet. Dat is een samengevoegd groepje met jonge dieren, die de bescherming niet meer hebben van hun moeder, en die het zelf moeten uitvechten. De groep word niet altijd helemaal nieuw gevormd, soms komen er meerdere veulens van hetzelfde adres die elkaar al kennen, en soms wordt er op een later tijdstip nog een paardje bijgezet. Het tijdstip waarop een veulen bij de groep komt kan ook beslissend zijn voor zijn positie binnen die groep.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:45

Ik hoor om me heen wel eens mensen die zeggen dat het gedrag van de opfok een goede indicatie is van hoe ze zich later gaan gedragen maar heb het zelf nooit zo meegemaakt.
Wij hadden eens een hengstje op het opfokbedrijf staan waar ik destijds werkte die 2 jaar lang alle anderen de baas was. Hij hoefde maar te kijken en de rest rende al weg zo dominant was hij.
Maar eenmaal op stal hebben we geen kind aan hem gehad.