Hallo,
Ik ben benieuwd of je van het gedrag, van een paard bij een opfokstal (in de wei), kunt afleiden wat het karakter van het paard op latere leeftijd wordt? Het lijkt mij logisch dat de paarden die de kudde domineren, vaak ook dominant gedrag op latere leeftijd (kunnen) vertonen. We hebben een aantal jaar terug ook een paard op een opfokstal gehad. Deze volgde de kudde altijd en nu op vijfjarige leeftijd merk je ook dat hij erg op paarden gericht is. Je kan hem bijvoorbeeld absoluut niet alleen laten staan, want dan raakt hij in paniek.
Momenteel hebben we weer een pony bij een opfokstal staan. Het is een jaarlinghengst en hij is erg rustig in de kudde en lijkt zich weinig van alles aan te trekken. Hij staat ook vaak alleen. Ik ben in 5 maanden tijd ongeveer 4 keer geweest. Al deze keren zonderde hij zich bewust van de rest af. Naar mensen toe is hij erg sociaal en je kunt hem gerust overal aaien. Ik ben erg benieuwd of dit inhoudt dat hij meer op mensen is gericht, of gewoon een erg rustig karakter heeft.
Zijn er nog meer mensen met het paard bij een opfokstal?
Groetjes Denise