Puberteit of karakter???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sugar_SL

Puberteit of karakter???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:21

Ik zit met een "probleem"...
Men paard is nu 5jaar(verjaart in maart) en begint de laatste weken echt te veranderen...
ze komt niet meer naar mij toe als ik ze ga halen op de wei en vaak loopt ze ook weg, aan de longe luister ze niet meer en bokt ze, onder het zadel heb ik het op dit moment ook moeilijk omdat ze haar eigen wil wilt doen en niet luisterd Boos!
Voor ze zo begon te doen was ze echt lief en deed ze nooit iets verkeerd
Ik weet dus niet wat het is: Puberteit of Karakter dat boven komt

Ik vrees dat het karakter is want ze zeggen vaak dat haar vader heel veel karakter had en dat zij(mijn paard dus) veel te braaf was voor een afstameling te zijn van " Chellano Z" (haar vader dus)

Wat denken jullie dat de oorzaak is??

L_ola

Re: Puberteit of karakter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:22

Ik weet het niet. Vind het wel een intressant onderwerp.
Is er niets verrandert qua omgeving ofzo?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:25

Ik denk dat ze je gewoon aan het uitproberen is.
Ben je niet makkelijker geworden voor haar? minder consequent?

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:25

Er is helemaal niets veranderd in de omgeving...

Uitproberen vind ik wel wat raar want ik heb haar al meer als 1jaar
en ik ga niet anders bij haar om sinds ik haar heb

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:32

Geef je je paard vodoende afwisseling?
Dit kan vaak ook een uiting zijn van verveeld gedrag ongeacht de leeftijd.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:33

wat bedoel je bij voldoende afwiseling?? Bloos

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:34

Misschien is er iets medisch niet in orde...
Wel naar voor je, ik hoop dat het zo goed mogelijk opgelost kan worden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:37

Gedurende de week een beetje wandelen, een buitenritje, spelen, grondwerk enz enz.

Romy_Valerio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:26

Ik denk niet dat een paard zomaar zo erg kan veranderen in karakter, dat het paard opeens karakter krygt. Dat zou hy dan al een beetje vanaf het begin in zich moeten hebben. Ik denk dat hy gewoon wat dingen met je uit probeerd en als je gewoon streng blyft, zal hy vanzelf weer weer naar je luisteren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:39

Wat heb je eraan gedaan toen je paard niet luisterde? Het lijkt erop dat je paard somd de zin door kan drijven bij jou en als een paard dat eenmaal in de gaten heeft dan zal het steeds erger worden. Consequent zijn dus en er zal misschien een stevig nootje gekraakt moeten worden om het respect van je paard te herwinnen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:04

Als ik je verhaal zo lees is de omslag vrij plotseling gekomen. Dat gebeurt niet door karakter.
Het kán puberteit zijn, maar het kan ook zoveel anders zijn.
Iemand vroeg al naar de afwisseling. Het kan zijn dat het paard het werken gewoon niet meer leuk vind en je dat probeert duidelijk te maken.
Ook kan het zijn dat je paard ergens last van heeft. Pijn in zijn lijf, de dingen die je vraagt zijn te moeilijk, je communiceert niet duidelijk genoeg met hem, het zadel/hoofdstel past niet goed enz enz enz.
Verder kan het zo zijn dat je paard geen leider in jou ziet, en nu ontdekt heeft dat ie niet per sé hoeft te doen wat jij vraagt. En dat kan heel plotseling, ook na een jaar nog, gebeuren.

De oplossing is nu uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt, en dan het probleem oplossen.
Als je er niet uitkomt, zou je je paard eens een paar keer door een ander kunnen laten longeren/rijden en kijken wat er dan gebeurt.

succes

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 11:10

maikeltje schreef:
Wat heb je eraan gedaan toen je paard niet luisterde? Het lijkt erop dat je paard somd de zin door kan drijven bij jou en als een paard dat eenmaal in de gaten heeft dan zal het steeds erger worden. Consequent zijn dus en er zal misschien een stevig nootje gekraakt moeten worden om het respect van je paard te herwinnen.

toen ze niet luisterde aan de longe gewoon eens mijn stem hoger gedaan
en onder het zadel haar afstraffe met een tik van de zweep

Lalidan schreef:
Als ik je verhaal zo lees is de omslag vrij plotseling gekomen. Dat gebeurt niet door karakter.
Het kán puberteit zijn, maar het kan ook zoveel anders zijn.
Iemand vroeg al naar de afwisseling. Het kan zijn dat het paard het werken gewoon niet meer leuk vind en je dat probeert duidelijk te maken.
Ook kan het zijn dat je paard ergens last van heeft. Pijn in zijn lijf, de dingen die je vraagt zijn te moeilijk, je communiceert niet duidelijk genoeg met hem, het zadel/hoofdstel past niet goed enz enz enz.
Verder kan het zo zijn dat je paard geen leider in jou ziet, en nu ontdekt heeft dat ie niet per sé hoeft te doen wat jij vraagt. En dat kan heel plotseling, ook na een jaar nog, gebeuren.

De oplossing is nu uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt, en dan het probleem oplossen.
Als je er niet uitkomt, zou je je paard eens een paar keer door een ander kunnen laten longeren/rijden en kijken wat er dan gebeurt.

succes

Ze moet niet elke dag werken...
we doen verschillende dingen: dressuur, 1x de week springen, spelen in de piste, en de dagen dat ze niets moet doen gewoon knuffelen en borstelen
men hoofdstel past goed, zadel ook, en aan haar rug heeft ze niets.
op sommoge moment durf ik haar wel niet aanpakken omdat ze vroeger al veel slaag heeft gehad, maar daar ga ik verandering in brengen. niet dat ik haar ga slaan maar gewoon haar "duidelijk" maken dat iets niet goed is... moet het zo?

Chantyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:54

Het kan zoals eerder al gezegd goed zijn dat het paard medisch niet in orde is. Bijvoorbeeld een tumor in zijn hoofd, dat had een paard bij ons ook en die veranderde ook zo. Ik zou hem in ieder geval eens goed na laten kijken. Succes ermee!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:46

Ik vind het niet zo heel handig Chantyy om meteen een voorbeeld te geven van een paard met een tumor in zijn hoofd. Als je zeker weet dat het niet medisch is dan kan het zijn dat ze in de puberteit zit en ontdekt heeft dat jij niet boven haar staat. Veel grondwerk doen om jullie verhouding weer goed te krijgen is dan een manier om dat te bereiken. In heb begin kan een paard nog overdonderd zijn door alle nieuwe indrukken die het opdoet, zodra het daar aan gewend is gaat hij kijken waar eigenlijk de grenzen liggen. Jij moet die nu duidelijk maken.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 16:03

Mahitri schreef:
Ik vind het niet zo heel handig Chantyy om meteen een voorbeeld te geven van een paard met een tumor in zijn hoofd. Als je zeker weet dat het niet medisch is dan kan het zijn dat ze in de puberteit zit en ontdekt heeft dat jij niet boven haar staat. Veel grondwerk doen om jullie verhouding weer goed te krijgen is dan een manier om dat te bereiken. In heb begin kan een paard nog overdonderd zijn door alle nieuwe indrukken die het opdoet, zodra het daar aan gewend is gaat hij kijken waar eigenlijk de grenzen liggen. Jij moet die nu duidelijk maken.

ok, dankje Knipoog
vandaag heb ik ze wat laten spelen in de bak
ze vond het heel leuk en ze heeft ook wat balkjes gedraafd wat ze natuurlijk het leukste vind Tong uitsteken

maar kan de reden ook zijn dat het paard dressuur vervelend begint te vinden want ze is een springpaard?? want eigenlijk nu ik er aan denk doet ze zo niet onder het zadel bij het springen

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:03

Dat zou goed kunnen. Misschien vraag je ook wel te veel van haar en kan ze het in haar hoofd niet zo snel verwerken en komt ze daarom in protest.
Als je merkt dat ze bij de dingen die ze leuk vindt zich beter gedraagt dan denk ik dat je met een echte puber te maken hebt Haha! Dat wil niet zeggen dat je helemaal moet uitsluiten dat ze nergens last van heeft maar het is wel positief dat ze zich wel goed kan/wil gedragen.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 17:38

Mahitri schreef:
Dat zou goed kunnen. Misschien vraag je ook wel te veel van haar en kan ze het in haar hoofd niet zo snel verwerken en komt ze daarom in protest.
Als je merkt dat ze bij de dingen die ze leuk vindt zich beter gedraagt dan denk ik dat je met een echte puber te maken hebt Haha! Dat wil niet zeggen dat je helemaal moet uitsluiten dat ze nergens last van heeft maar het is wel positief dat ze zich wel goed kan/wil gedragen.

Met springen is ze altijd al zo geweest Tong uitsteken als ze maar kon springen was ze blij
Ik zal echt heel consequent zijn en eens gaan nadenken wat er allemaal medisch mis zou kunne zijn of de reden kan zijn van het gedrag!
dankje !! Haha!

Sjoiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:49

Wanneer uitgesloten is dat het niets lichamelijks is, denk ik dat het toch iets van puberen is.Het is natuurlijk nog een jong paard.Ik heb veel ervaring met jonge paarden en dit soort gedrag zie je regelmatig.
In het begin is het allemaal spannend, want ze moeten natuurlijk van alles leren! Wanneer ze al het een en ander kunnen en snappen beginnen ze meestal het een en ander uit te proberen, kijken hoe ver ze kunnen gaan. Dat gebeurt in de kudde ook. Ze proberen een eigen plekje binnen de groep te krijgen. De 1 is wat brutaler dan de ander. Zorg dat je consequent blijft, nee is nee en geen discussie mogelijk. Ik bedoel niet dat je haar moet moet afslaan, maar ben vooral duidelijk. Leer haar de plek kennen in jullie relatie. Des te minder problemen heb je op latere leeftijd. Jong geleerd is oud gedaan toch!!??
succes! Knipoog

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:53

uitproberen na een jaar kan goed hoor die van mij deed het ook ineens, na drie jaar. heb voet bij stuk gehouden en nu is ze weer genezen Tong uitsteken

succes ermee. laat niet over je heen lopen en wees duideijk

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 15:53

Dankje allebij!!

Het gaat op dit moment al iets beter in de omgang, ze maakt vlug vorderingen ! Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:39

Ik zou aan grondwerk met haar doen om de verhoudingen recht te zetten, en voor de verandering.

Character had zich al eerder moeten uiten. Denk dus dat het idd uitproberen is.

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 06:23

Chellano nakomelingen staan bekend om het niet makkelijk zijn. Ik weet van één, die liet zich eigenlijk niet rijden tot dat hij zes was, een ander, die ook echt heel goed kan springen, maar dat eigenlijk alleen op concours ook gewoon deed.
En aangezien de leeftijd van jouw paard, komen daar kennelijk soms dingetjes naar boven. Uitproberen, de een meer dan de ander.
Veel geduld en je paard net iets slimmer af zijn helpen zeker. Bv als je dressuur rijdt, leg er dan ook ergens wat drafbalkjes en doe die als beloning tussendoor en op het eind.
Ik herken ook het niet altijd even veel zin hebben om te dressuren. Niet makkelijk, maar je zal toch moeten blijven doorzetten voor een goede basis. Wees blij, dat je paard zo van springen houdt, dit is toch een bijzondere eigenschap van de Chelano's.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:04

amadan schreef:
Chellano nakomelingen staan bekend om het niet makkelijk zijn. Ik weet van één, die liet zich eigenlijk niet rijden tot dat hij zes was, een ander, die ook echt heel goed kan springen, maar dat eigenlijk alleen op concours ook gewoon deed.
En aangezien de leeftijd van jouw paard, komen daar kennelijk soms dingetjes naar boven. Uitproberen, de een meer dan de ander.
Veel geduld en je paard net iets slimmer af zijn helpen zeker. Bv als je dressuur rijdt, leg er dan ook ergens wat drafbalkjes en doe die als beloning tussendoor en op het eind.
Ik herken ook het niet altijd even veel zin hebben om te dressuren. Niet makkelijk, maar je zal toch moeten blijven doorzetten voor een goede basis. Wees blij, dat je paard zo van springen houdt, dit is toch een bijzondere eigenschap van de Chelano's.

Ja, ze houd echt van springen( ik ook Tong uitsteken )!
dankje!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:03

Ik ga 100% voor Pubertijd, ze is gewoon aan het proberen om de grenzen te verleggen, het is nu aan jou hoe je daar mee omgaat!

jackiemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:09

ik denk dat jij gewoon heel erg konsequent moet zijn en blijven en haar goed aanpakken.
de pubertijd moet al voorbij wezen dus ik denk dat het echt zijn karakter gaat worden.
dus wees heel wijs en doe vaak afwisselende dingen met haar.
en wees heel erg streng voor haar