Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
dolor schreef:oke. ik vind jou actie echt nergens op slaan. hij is bij anderhalf, zet hem in de opfok en laat hem verder met rust. en dat slaan mag absoluut niet. hij moet alles nog leren en op deze manier heeft hij er een negatieve ervaring mee, waardoor hij het later helemaal niet meer wil.
en als je dan perse wat met hem moet doen, zoek dan profesionele hulp, iemand die je goed kan helpen met een jaarling en die je kan laten zien hoe jij in een bepaalde situatie moet reageren. want die jaarling doet niks fout, jij bent op dit moment diegene die fouten maakt. dat is opzich niet erg, maar je moet er wel van leren. dus zoek gewoon iemand met verstand van zaken en ga samen met die persoon aan de slag.
grondwerk zou ook nog een optie zijn, maar ook dit is het beste om onder begeleiding te doen. iig de basis.
niet opletten is een ander verhaal. doet hij dat omdat hij jong is en niet weet dat jij de baas bent (en dus op jouw moet letten om het zo maar te zeggen) of doet hij het gewoon omdat hij lomp is? met iets interresants in je hand (lees eten....) word hij vast wel wat atenter naar jou toe!

Hij weet dondersgoed dat hij iets doet wat niet kan, maar het interesseert hem niet. De reactie van niet snappen en niet willen is iets anders. Ik heb het hem op meerdere manieren uitgelegd, en blijf het ook proberen, tot ik DE manier heb dat hij het wel snapt. Verder, een jaarling leer je toch ook voetjes geven, die weet toch ook heel goed wat goed en wat slecht is? Dus dan kan je een jaarling ook leren wat goed of slecht is, en zou hij het ook moeten snappen. Yvet_90 schreef:Ik raad jou aan het dier in zijn waarde te laten.. Hij snapt nu nog niet wat jij van hem wilt op moment dat je de zweep meeneemt, maar dat komt vanzelf. Dat gaat gepaard met HEEEEL veel geduld. Ik weet niet hoe je er zelf over denkt, maar je geeft zelf al aan dat je niet van plan bent nog een keer zo verschrikkelijk asociaal het dier te gaan slaan op momenten dat hij je niet snapt.. Misschien is het een idee om in vervolg eerst tot 10 te tellen, lief tegen het dier te gaan praten en vervolgens naast hem verder gaat lopen.. Zodra hij (al is het maar 2 passen) braaf naast je stapt, dan laat je hem halthouden en beloon je hem heel veel! LET OP: Niet met eten, op moment dat je hem continue gaat belonen met eten zal hij op een gegeven moment dominant gaan doen, WANT hij krijgt als hij braaf is toch altijd wat lekkers.. Doe je dat op dat moment niet, zal hij er toch om vragen.. Een alternatief is gewoon hele lieve woordjes tegen hem zeggen, laat hem merken dat je het waardeert wat hij voor je heeft gedaan, aai hem over zijn hele lichaampje heen..!! Je zal merken dat het vanzelf beter wordt. Een jaarling is in principe te vergelijken met een kind in de pubertijd, die zal ook echt niet doen wat jij van hem vraagt.. Vergeet niet: het is een kleuter!! Die halen ongein uit en doen dingen die niet mag.. maar dat begrijpen ze nog helemaal niet!
zie het niet als commentaar, maar iets wat je kan proberen.. Hij helpt namelijk ook met dieren die niet zo slim zijn.. zodra ze weten dat als je iets goed doet, je dat lekker gekroeld wordt of ze lief voor je zijn, dan gaan ze er plezier in krijgen en dat is het allerbelangrijkste..
Nogmaals.. Het is een tip.. Pluttersput schreef:Ik heb veel ervaring met jonge hengsten en merries, (... ) ik laat hem niet staat tot hij 3 jaar oud is en dan weet hoe sterk hij is, zodat ik hem niets meer kan leren.
Zo had ik er niet eens over nagedacht, ik had het dier al wel vergeleken met een kleuter en een puber.. Maar wat jij zegt is absoluut waar!! Trouwens Pluttersput, je moet niet vergeten dat jij niet de enige bent met ervaring.. Als je geen reacties wil hebben, dan moet je hier geen forum openen, we zijn het nu eenmaal niet allemaal met je eens.. En de dingen die wij zeggen is puur om aan te geven dat het nog zo'n jong dier is en dat het niet onlogisch is dat hij je niet begrijpt.. We proberen je daar juist tips voor te geven.. Dat moet je wel gaan zien..
Yvet_90 schreef:Goeie verwoordingZo had ik er niet eens over nagedacht, ik had het dier al wel vergeleken met een kleuter en een puber.. Maar wat jij zegt is absoluut waar!! Trouwens Pluttersput, je moet niet vergeten dat jij niet de enige bent met ervaring.. Als je geen reacties wil hebben, dan moet je hier geen forum openen, we zijn het nu eenmaal niet allemaal met je eens.. En de dingen die wij zeggen is puur om aan te geven dat het nog zo'n jong dier is en dat het niet onlogisch is dat hij je niet begrijpt.. We proberen je daar juist tips voor te geven.. Dat moet je wel gaan zien..
Ik zie volledig in dat jullie tips willen geven en dat ik niet de enigste ben met ervaring, en ik wil zeker wel reacties, maar ik vind dat dat ook op een normale manier kan. Wat jullie zeggen over respecteer hem, en hij respecteerd jouw, dat geld ook voor mij. Respecteer mij, en ik respecteer jullie. Ik probeer echt overal de tips eruit te vissen... Geloof me, het maakt me niet uit dat jullie het niet met me eens zijn, met goede argumentatie kan ik het misschien inzien, en mijn visie ook aanpassen. Maar ik heb geen zin in constant afgekraak
En dat is was ik bedoel. Pluttersput schreef:Ik zeg niet dat het om kracht gaat, zeker niet. Maar dan weet hij wel wat hij kan..
IK lees al de reacties zorgvuldig door, omdat ik wil weten of er iets bruikbaars instaat. Dat uit de wei komen heeft hij nooit gedaan, zelfs niet toen hij er net was. Toen hij er net was, heb ik hem een week lang uit de wei gehaald, geborsteld, in de stal gezet met een bakje voer, en dan mocht hij weer terug. En zelfs toen liet hij zich niet pakken. Ik heb wat dat betreft echt mijn best gedaan. Ik zeg hem niet zomaar dat hij het niet moet doen, en als hij het niet doet dat ik er dan op los mep. Nogmaals, dit is de eerste keer dat ik uberhaubt een zweep gebruik, en ik heb hem nu ook alweer meteen neergelegd. Alls wat hij goed doet, wordt hij voor beloond door middel van een aai en een 'goed zo!'. Daar let ik echt wel op dat hij dat goed meekrijgt.
Ik ben maar heel af en toe met hem bezig, omdat ik nog wel andere paarden op te voeden heb. En als ik met hem bezig ben, is het maar een minuut of 10 intensief. Daarna mag hij gewoon grazen. Dit advies heb ik uit een ander ropic geplukt, waarmee ik alleen maar even wil aanduiden, dat ik écht jullie mening respecteer, en ook zal kijken of ik er iets mee kan en ga doen...
(Je moet niet denken dat wij echt alles weten, maar we proberen je te helpen
) 
Toen hij kwam vond hij het al prima om overal geaaid te worden. Een collega van mij heeft hem toen ook in de hand gehad, en hij liet zich overal aaien

Pluttersput schreef:Ik zeg niet dat het om kracht gaat, zeker niet. Maar dan weet hij wel wat hij kan..
IK lees al de reacties zorgvuldig door, omdat ik wil weten of er iets bruikbaars instaat. Dat uit de wei komen heeft hij nooit gedaan, zelfs niet toen hij er net was. Toen hij er net was, heb ik hem een week lang uit de wei gehaald, geborsteld, in de stal gezet met een bakje voer, en dan mocht hij weer terug. En zelfs toen liet hij zich niet pakken. Ik heb wat dat betreft echt mijn best gedaan. Ik zeg hem niet zomaar dat hij het niet moet doen, en als hij het niet doet dat ik er dan op los mep. Nogmaals, dit is de eerste keer dat ik uberhaubt een zweep gebruik, en ik heb hem nu ook alweer meteen neergelegd. Alls wat hij goed doet, wordt hij voor beloond door middel van een aai en een 'goed zo!'. Daar let ik echt wel op dat hij dat goed meekrijgt.
En als hij nou flink wat ouder is en oko onder het zadel, dan gaat hij poetsbeurtjes etc vanzelf steeds meer apprecieren dus laat hij zich ook graag daarvoor vangen. Maar nu is het nog zo'n jonkie, en stilstaan voor een poetsbeurt (ook al is het 5 of 10 minuten) is dan toch eerder niet-leuk dan leuk voor sommigen
Doe ik straks of morgen wel