Ik zit er al lang over te denken, maar nu pas wil ik er echt iets meer over weten
Toen ik (inmiddels al 3 jaar geleden
) voor het eerst bij mijn verzorgpaard kwam kijken,zei de eigenaar dat ze depressief was (<het paard dus!) . Ik dacht eigelijk gewoon dat ze niet lekker in haar vel zat
Ze was wel héél sjagrijnig, tegenover alles en iedereen, altijd ook..en ze tilde haar hoofdje ook nooit op. Ik moet wel zeggen dat ze nooit 'de verdiende' aandacht heeft gekregen. Ze werd door de eigenaars buiten en binnen gezet, meer niet.
Een paar maanden later zei de eigenaar dat ze over haar depressie heen was. Ik heb er eigenlijk niks over gevraagd
Nu (3 jaar later) is het paard héél erg gehecht aan een persoon. Ze 'hangt' aan je en word helemaal gek als je bij haar komt. Dan kan ze niet stoppen met kusjes geven !(klinkt gek..ik weet het) Ze hinikt ook héél hard als je aan komt fietsen. Ze neemt ook nooit iets 'serieus' als ik een echte oefening met haar wil doen (longeren enzo. we gaan haar over een maand verder beleren, ze is 9 jaar)Mijn vraag is dus, kan een paard depressief zijn ? *denk het wel..* maar hóe denken ze dan enzo..is het net als bij mensen? En hoe komt een depressie?
Kan het ook zijn dat ze na de depressie, écht helemaal aan een persoon gaan 'hangen' alsof het hun eigen veulen is? *het lijkt net alsof hij mij ziet als 'kindje'.., de aandacht word een beetje té afentoe!*
En hoe zou ik haar dit mischien ''af kunnen leren?''
Sorry voor de zoveel vraagjes! Ik hoop dat jullie kunnen helpen, zodat we een keer 'serieus' met trainingen kunnen beginnen!