probleem met mijn paard .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

probleem met mijn paard .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 08:22

hallo allemaal .

Ik heb mijn nu 15 jarige merrie nu 10 jaar .
Toen ik haar kocht wist ik dat ze een verleden had en heb daar altijd netjes rekening mee gehouden .
Alleen nu gaat ze net even iets te ver en weet even niet goed wat ik er mee aan moet .
De laatste 2,5 jaar had ik eindelijk een stal gevonden waar ze totale rust had en geaccepteerd werd door de staleigenaren .
Ik zag mijn paardje van een duveltje veranderen in voor mij het liefste paard van de wereld .
En de rare reacties op bepaalde dingen werden ook echt veel minder .
Echter een jaar geleden besloten de eigenaren dat ze de manege moesten verkopen dit ivm de gezondheid van de staleigenaaresse .
Ik baalde hier ontzettend van zijn echt de beste en liefste mensen die ik ken .
Vanaf dat moment slopen er weer langzaam kleine dingen in .
Ze liet zich vaak dr stal weer niet uithalen door degene die dagelijks mesten en ook het opstappen werd steeds vaker weer een ritje knoerthard in zijn achteruit .
( Dit doet ze al zolang ik haar ken en medisch is alles uitgesloten het zit echt tussen dr oren )
Maargoed ik weet dit van haar en heb dit al 10 jaar geaccepteerd dus geef er ook niet zoveel om .
Nu is sinds september de boel verkocht en zijn de niewe eigenaren flink aan het verbouwen gegaan .
Ze heeft een andere plek gekregen Het is een stukje drukker geworden de dagelijkse gewoonte van voeren en mesten zijn verandert .
Toch vond ik dat ze alles goed over zich heen liet komen ondanks ze vaak moeite heeft met veranderingen .
Na 3 weken merkte ik al dat ze het een beetje zat was allemaal .
Maargoed hoe meer ik daar in mee ga hoe erger het word dus ben stug vol blijven houden .
En nu nu is ze ook boos op mij .
Ze laat dr eigen in stal al niet pakken en ben soms echt een half uur bezig voordat ik dr heb .
Dit flikte ze vaker bij andere maar bij mij heeft ze dit nooit gedaan .
Ze geeft nu dus aan dat het even genoeg is .

Ik heb dr al op allerlei manieren geprobeert te benaderen .
Op stal werd al geroepen schop dr ff flink onder maar uit ervaring weet ik dat dit helemaal averechts werkt .
ook met snoepjes en eten lukt het niet .
Wel als ik dan vriendelijk tegen de buurvrouw ga doen en haar even compleet negeer gaat ze me duwen en kan ik haar ineens wel pakken .
En met rijden etc is er dan ook verder geen probleem .
Ik heb al op zoveel dingen een oplossing moeten zoeken en het lukt me uiteindelijk wel .
Maar vroeg me af hoe jullie dit aan zouden pakken .

roosje78

Re: probleem met mijn paard .

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:26

Heb je het zelf daar nog wel naar je zin? Meestal is je paard een weerspiegeling van jezelf, vandaar mijn vraag. Zo nee, ga dan op zoek naar een rustigere stal, waar misschien niet alle faciliteiten aanwezig zijn, maar wel de mensen aardig voor jullie zijn.
Heb je het daar wel naar je zin, kun je misschien een osteopaat of zoiets dergelijks inschakelen. Misschien zit er toch ergens een blokkade waardoor ze zo reageert.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 08:34

Zat zelf ook al een beetje in die richting te denken .
De niewe eigenaren zijn echt hele lieve mensen hoor en kan goed met ze opschieten .
Maar wat voor mij eerst het vertrouwde plekje was is nu een vreemde plek .
Andere mensen alles ineens veel luxer stapmolen etc voorheen nooit gehad maar het was goed zoals het was .
Hihi de paarden hebben nu zelf electrische drinkbakjes .
Maar voel me ook niet onprettig .
En voel ook niet dat ik weg wil .

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:43

Dit is nou echt een geval waar je met een beetje Natural Horsemanship veel kunt bereiken. En of het nou Parelli, Monty of Voest is (sorry als ik hier nog een paar instituten vergeet), maakt niet uit, als het maar grondwerk is. Ga ergens een cursus doen met je paard. Verdiep jezelf in het gedrag van paarden. Is nog leuk ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:27

Idd, ga aan grondwerk doen. Ik zou zelf aan Parelli gaan denken, omdat je daar in thuisstudie veel mee kunt bereiken zonder dat je meteen ergens naartoe moet.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 09:48

Dit ben ik dus ook al 10 jaar met haar an het doen .
Ze is al een comlete studie en niks bij haar werkt zoals bij een ander paard .
Ze is vroeger mishandelt geweest en was bang van alles en iedereen wat met zweep of stok rondliep .
Voornamelijk mannen .
Ik heb haar redelijk van angst van zweep af mag haar overal aanraken nu en mag zelfs al weer longeren met zweep .
Rijden helaas nog niet dan is het blinde paniek .
Ik speelde ook altijd 1 x in de week met haar in de bak en draaide netjes voor lichaamstaal etc .
Ze pakt niet alle dingen aan maar de dingen die ze wel doet gaan prima .
Ik heb dus verder ook zelf nog nooit een probleem met haar gehad dit is voor mij de eerste keer .
Ik kan nu ook niet met haar los in de bak gaan werken .
Allebei de bakken hebben een niewe bodem gekregen en mag geen paard los in helaas .
Weiland kan nu ook niet doordat deze omgeploegt zijn en niks op kan .
In stal mag ik ok verder overal komen hor alleen niet bj dr hoofd en laat ik die nu net ndig moeten hebben om haar halster om te moeten doen .

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:52

Is er dan geen paddock waar je met haar kunt oefenen?
Mijn paard heeft ongeveer 5 a 6 maanden nodig om te wennen aan nieuwe dingen/stal. Pas daarna gaat hij zich op zijn gemak voelen, dus misschien moet ze wennen en komt ze daarna weer naar je toe.
Kun je niet eerst een poosje het halster omhouden op stal? Dan maakt het voor jullie beide gemakkelijker en heb je niet de strijd om het halster om te doen. En als ze er overheen is (met behandelingen, en grondwerk) kun je weer terug gaan naar het halster afhalen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:55

Ik heb je een pb gestuurd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:40

karina1977 schreef:
Dit ben ik dus ook al 10 jaar met haar an het doen .
Ze is al een comlete studie en niks bij haar werkt zoals bij een ander paard .
Ze is vroeger mishandelt geweest en was bang van alles en iedereen wat met zweep of stok rondliep .
Voornamelijk mannen .
Ik heb haar redelijk van angst van zweep af mag haar overal aanraken nu en mag zelfs al weer longeren met zweep .
Rijden helaas nog niet dan is het blinde paniek .

Als jij al 10 jaar bezig bent, vraag ik me af wat je fout doet. In die 10 jaar moet je toch verder zijn gekomen dan wat je nu verteld, als je alles doorloopt en je timing goed is. En ik krijg zomaar de indruk dat je dat niet goed doet. Dat je stopt met dingen als je paard schrikreactie toont, en zo die schrikreactie bevestigd en sensibiliseerd, ipv te desensibiseren.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 15:30

ik ga zover dat ze het nog leuk vind het moet voor ons beide leuk blijven .
mijn interesse ligt daar niet helemaal dus zal ook niet zeggen dat ik er optimaal mee bezig ben .
wel wat haar gedrag betreft ze is van heel ver gekomen .
De zweep vind ik zelf niet belangrijk met rijden heb hem bij haar ook niet nodig .
Onze band is verder sterk en goed en er zit haar nu gewoon iets dwars en denk dat het gewoon het hele gebeuren is .
ze kan niet meer los kan nog niet naar buiten en afwisseling vind ze juist zo leuk .
Ik ga binnenkort weer ff lekker met dr naar de drunense duinen ff allebei helemaal niks en genieten .
Dit wat ze nu vertoond doet ze al jaren tegen anderen maar heeft het nooit tegen mij gedaan maar ook daar kom ik wel weer doorheen wilde wat ervaring van andere horen .
Ik heb net een pb gehad van iemand die ook zon paard gehad heeft en er zelf ook teveel in blijft hangen in het verleden .
Denk dat ik ook het verleden bij haar moet laten rusten en door moet gaan met het heden .
ook dat de vorrige eigenaren nu ineens weggzijn kunnen we toch niet veranderen denk als ik mijzelf iets meer op mijn plek gaat voelen mijn paard dat hopelijk ook doet .

bedankt vor het meedenken .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:31

Als er dingen niet meer kunnen zoals naar buiten, en je paard duidelijk aangeeft dat nodig te hebben, zou ik het zoeken naar een andere stal beslist niet opzij schuiven ipv krampachtig te proberen me op die stal aan te passen...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 17:37

Het punt is dat dit maar tijdelijk is ze gaan de weilanden opniew inzaaien er komen 2 grote paddocks voor als de wei te nat is . Dus genoeg mogelijkheden dalijk maar ze kunnen helaas niet alles te gelijk realiseren .
en dan kan ze dalijk zelfs in de winter naarbuiten dat kon voorheen niet .
was het maar wat makkelijker haha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:46

Je loopt de nieuwe eigenaren al te verontschuldigen. Je paard mocht ook niet meer los in de bak. Dat heeft niets met nieuw in te zaaien paddocks te maken. Als je paard zijn ei kwijt moet in de wintermaanden moet daar ruimte voor zijn, desnoods in de bak.

Geen excuses gaan verzinnen om maar niet weg te hoeven. Veranderen is altijd moeilijk, maar bespreek de dingen die je storen met de nieuwe eigenaren, laat ze er een oplossing voor zoeken, en als dat niet mogelijk is, trek je consequenties en zoek een andere stek.

Blijven zitten waar je zit is de weg van de minste weerstand....

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 23:09

vind dit een beetje kort door de bocht .
Ik snap best dat er ze geen paarden los in de bak willen hebben als daar net een hele dure splinterniewe bodem in ligt .
We zijn van te voren op de hoogte gebracht van de veranderingen en ik heb er zelf voor gekozen om te blijven .
Het was goed zoals het was maar het werd nog beter .
Ik heb een longeercirkel om haar in uit te laten razen deze is helaas nog niet omheind dus kan haar daar ook niet even loszetten .
Ik geef alleen aan dat we nu een paar maanden moeten roeien met de riemen die we hebben omdat echt alles verbouwt word .
Ze gaan dalijk zelfs gewoon elke dag naar buiten wat voorheen niet mogelijk was alleen in de zomer .
Als ik weet dat het achteruit zou gaan ipv voorruit was ik allang weggeweest .
Het belangrijkste is dat mijn paard het goed heeft die moet er tenslotte leven ik kom haar daar dagelijks opzoeken dus vind mezelf daarin iets minder belangrijk .
Heb zelf nog nooit de weg van de minste weerstand genomen we zijn zat verhuisd tot ze zichzelf op dr plek voelde en als dit dalijk ook nodig blijkt te zijn ga ik ook .
Maar mensen krijgen bij mij een kans en die is iets langer dan de 4 weken die het nu zijn .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:12

Dan snap ik niet waarom je dit topic hebt gestart. Je paard is duidelijk niet blij en dat kan misschien opgelost worden met een keertje loszetten in een bak zodat ze haar ei kwijt kan...en als dat niet mogelijk is en je paard zijn agressie niet kwijt kan, zul je het moeten pikken als je nergens anders heen wilt. As simple as that....

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 23:23

ik vraag om ervaringen en om hoe andere dit aanpakken .
Ik weet niet met 100% zekerheid of dit komt door het niet los kunnen gooien het kan ook komen doordat ze de verbouwing niks vind en nog niet aan de niewe regelmaat kan wennen .
soms zou het een stuk makkelijker zijn als paarden konden praten maar helaas doen ze dat niet .
Haar lichaamshouding geeft wel aan dat er wat mis is maar ze kan niet zeggen wat het is .
Mischien merkt ze wel aan mij dat ik nog te veel moet wennen aan de verandering .
Ik ben ook zeker geen opgever en kom er zeker achter wat haar dwarszit maar soms is het makkelijker om met andere samen te denken .

Ik zeg ook niet dat ik helemaal niet ergens anders heen wil zeg juist telkens als blijkt dat dit het beste voor haar is doe ik dat echt wel .
Alleen zon verhuizing brengt ook heel veel stress met zich mee bij haar en heeft ze ook een hele tijd nodig om te wennen .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:29

Ik merk aan mijn eigen paarden (2) dat het gewoon nodig is dat ze eens in de week even kunnen uitrazen.
De boog kan niet altijd gespannen blijven, en een paddock van 4x5 m is niet voldoende. Ik heb daar echt een bak van 25 x 50m voor nodig. Is die mogelijkheid er niet (eens in de week) is er geen land met hen te bezeilen. Is die mogelijkheid er wel, heb ik er de rest van de week geen kind aan.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 23:34

oh dat begrijp ik ook wel hoor de mijne vind uitraazen ook heerlijk .
ben blij dat we het daarover eens zijn Tong uitsteken
ik heb zelf ook gewoon en k lote week en dat voelt ze zeker ook en als je dan alles bij elkaar op gaat tellen krijg je zon paard helaas .
ik weet zeker dat het goed komt heb via pb ook nog voldoende ervaringen en tips gekregen
dus ga gewoon lekker wat doen .
het dagje duinen moet ook snel komen mijn hoofd leeg en zij kan uitrazen .

bedankt voor je reacties en het meedenken . Knipoog

Beandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:43

hey,
jij staat met je paardje in amerzode zie ik net in je profiel.
ik moet wel zeggen dat de manege inderdaad heel veel verbeterd is in wat hij eerst was. ik kom daar ook redelijk vaak ik zorg soms voor rilke die staat nu naast mientje.
maar ik denk als je het probleem met de eigenaaren bepraat dat hun ook wel mee willen helpen met een oplossing te zoeken?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 07:40

Ha dominique

Ik weet zeker dat ze er wel voor open staan .
Ik heb nu ook les bij de eigenaaresse en wat dat betrefd is er niks mis hoor .
Met rijden heb ik ook geen probleem .
Nog beter ik weet nu nog niet wat het probleem is en daar probeer ik achter te komen .
Zodra ik het weet kan ik iets doen .
groetjes