Ik heb mijn haflingermerrie (van 15) nu ong 6 maanden. Het was tot 3 weken geleden de grootste goedzak van de hele wereld. Kinderen konden alles met haar. Ook de "wildste" gehandicapten werden tijdens een ritje op haar weer helemaal rustig.
Ze was makkelijk op te tuigen en totaal niet bang voor wat voor verkeer.
Tot 3 weken geleden. Mijn zus en ik maakte de zoveelste buitenrit. Alles ging geweldig en lekker relaxed. Tot mijn haflinger vanuit het niets begint te steigeren en te bokken en zelfs nadat ik was afgestapt nog steeds totaal door het lint ging. Ik moest zorgen dat ik niet door haar ondersteboven werd gelopen. Terwijl ik haar met de grootst mogelijke moeite vast kon en moest houden moest ik haar echt letterlijk van me afslaan.
Sindsdien is ze heel chagarijnig in de wei. Soms loopt ze wel uren het zelfde rondje. Maar ze kan ook heel apathisch op dezelfde plek blijven staan. Terwijl ze voorheen altijd heel tevreden met de andere pony's stond te grazen. Ze staat nu alleen in de wei omdat ze af en toe in jakkergalop op me af komt en ik dan echt aan de kant moet springen. Dit wil ik de andere eigenaren niet aan doen. De ene keer kan ik haar uit de wei halen de andere keer absoluut niet. Opzadelen kon ik afgelopen zaterdag wel maar toen ik naar haar toe liep om op te stappen flipte ze weer. 2 mensen hebben het hele erf met haar gezien. Ze heeft zelfs een bedrijfsbus op de handrem 1 meter verderop geplaatst.
Haar hele gedrag is echt beangstigend! Ze begint heel erg te trillen met haar rechterschouder, slaat dan met haar hoofd naar rechts, met haar oren plat!! en dan is het oppassen geblazen.
Ik heb alles al bedacht, maar er is niks vreemds gebeurd tijdens die rit. Ik heb nog gedacht dat het de hengstigheid was, maar dat is ze ondertussen ook niet meer. De dierenarts is geweest heeft haar gebit nagekeken en verzorgd (was niks vreemds aan te zien). Heeft haar helemaal nagekeken (ook haar eierstokken) maar ze kon niks aparts vinden. Zij had mijn paard 2 maanden geleden ook gechipt en staat er echt versteld van wat er gebeurt. Mijn haflinger flipte ook helemaal toen ik en de dierenarts haar uit de wei wilden halen.
Ze heeft mijn paard nu voor 5 dagen op pijnstilling gezet om te kijken of ze toch ergens pijn heeft en het gedrag daardoor deze dagen zal veranderen/verbeteren. Ik zie nu na 2 dagen nog geen verandering.
Alle paardenbezitters/kenners en zelfs dus de dierenarts die ik ken hebben totaal geen verklaring voor haar plotselinge gedragsverandering.
Ik hoop dat er iemand op dit forum dit wel herkent en mij evt. nog wat tips kan geven.