Probleem met bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benthe

Probleem met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 20:31

Hee!
Sinds een paar weken ben ik bezig met het 'inrijden' van de 2,5 jarige Felien, een kruising tussen een Welshje en een Tinker. Erg leuk beestje, heel nieuwschierig en vind (bijna Clown ) alles leuk.
Ze heeft al een aantal keer zadel en hoofdstel opgehad en longeren gaat super makkelijk. Verder loop ik veel met haar langs de weg om haar te laten wennen aan alles wat buiten de wei te vinden is. Maar nu heb ik een probleempje, ze doet ontzettend moeilijk met het indoen van het bit. Ik ben heel voorzichtig begonnen met alles dus daar kan het niet aan liggen. Ik mag overal aan komen bij dr, voetjes geven gaat simpel enz enz. Alleen het bit is dus een probleem. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
Bedankt alvast!

8nnemiek

Re: Probleem met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:36

Ten eerste (en dit ga je vaker horen) is je paard eigenlijk te jong om al mee te longeren en in te rijden. Vooral tinkers zijn pas heel laat volwassen (zowel fysief als mentaal), en longeren is ontzettend zwaar voor de benen.
Ik zou nog een half jaartje blijven oefenen met vreemde dingen en plaatsen, lekker wandelen, poetsen, en aan het zadel en bitje wennen. En pas met 3 jaar langzaam aan beginnen met longeren en inrijden..

Over het probleem met het bit.. Jonge paarden zijn vaak aan t wisselen, dus het kan dat ze last van dr tanden heeft. Het kan ook dat ze het gewoon eng vind, zo'n koud, hard ding in de mond.. Je zou er wat honing op kunnen doen, en dan gewoon eens een kwartiertje in laten in de stal of in de bak, en dan weer eruit en belonen. En je kunt natuurlijk ook overwegen om bitloos te gaan rijden, dat is nog fijner Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:10

Voordat je met bit begint zou ik eerst even de tandarts laten komen. Wolfstandjes kunnen er oa voor zorgen dat de eerste kennismaking met het bit pijnlijk is, en dat is geen positieve start. Dus laat eerst de mond nakijken voordat je met een bit begint. Ik ben sowieso een voorstander van bitloos zadelmak maken om die mond te sparen, en later pas met bit te beginnen. Je paard zal er je dankbaar voor zijn....

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:23

Op 2.5 jarige leeftijd kan je best beginnen met longeren. Zolang je hem maar niet bijzet...! Doe het gewoon om commando's te leren... Liever iedere dag 10 minuten, dan 1 x in de week een uur!

Heel veel jonge paarden 'happen' moeilijk naar het bit.. Probeer het is met honing of ranja op je bit of doe het bit voor de mond en een appeltje erachter... Vaak werkt dit al heel goed! En verder niet/nooit boos worden! Doe gewoon je vinger in haar mond (bij het begin van de 'opening') en hou het bit ervoor. Niet het bit erin drukken want dan doet ie de volgende x alleen nog maar harder zijn tanden en kiezen op elkaar!

Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:28

wat ik altijd heel mooi vind om mee te beginnen is een rubber bitje Haha!
die zijn zacht en kunnen ze heel fijn mee spelen.
en ja daar kun je prima mee rijden en het paard bitwijs mee maken.

als truukje kun je eventueel een beetje honing of stroop op het bit smeren voor een lekker smaakje.
ik geef altijd commando aan mijn dier als ik met het bit aankom, ik zeg altijd mond open en dan snappen ze heel goed na een paar keer wat jij bedoeld Haha!

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 14:22

hartstikke bedankt allemaal! We doen het inderdaad echt heel rustig aan, ben echt niet overhaast bezig. Ik ga het bitloos doen, ze luisterd voor de rest supergoed namelijk. Aangezien het niet mijn paardje is kan ik er niet een dierenarts op af sturen maar ik zal het er zeker over hebben! En wij doen inderdaad ongeveer om de dag een klein half uurtje, zodat ze het rustig aanwent Lachen.

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:10

En? vandaag geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:27

Net wat de eerste reactie zegt Lachen.
Het kan goed zijn dat ze nog aan het wisselen is, en dat kan best wel pijn doen, dus houd er goed rekening mee dat, dat het geval kan zijn.
Verder kan het natuurlijk ook gewoon dwarsheid/koppigheid zijn.
Probeer een keer, terwijl je het probeert, je duim in haar mondhoek te duwen, en dan voorzichtig haar kaak opendoen, ze kan je zo niet bijten, maar meestal doen ze hun mond dan automatisch open.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 12:36

dankje peaches_, ik heb het idd altijd op de manier gedaan zoals je hebt beschreven.
Ik heb het bitloos gedaan en het gaat echt heel goed zo, ze luisterd net zo goed, misschien wel beter! Denk dat we nog gewoon een half jaartje wachten, we zullen het over een tijdje nog eens proberen maar ik wil niets overhaasten, we hebben alle tijd Knipoog.
Ik zal binnekort wat fotos maken Lachen