Problemen met halster omdoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lousje22

Problemen met halster omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 08:30

Mijn paard vind het erg eng als je bij zijn hoofd in de buurt kom, nou heb ik eergister haar halster af gedaan in de stal en krijg ik haar niet meer te pakken. Ik mag bij d'r in de buurt komen en aaien maar zodra ik met of zonder iets in me handen naar d'r hoofd toe ga loopt ze weg. Ik kan er op dit moment dus ff niks mee. Hebben jullie tips hoe ik toch dat halster om kan krijgen op een normale manier...

ellepel

Re: Problemen met halster omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:39

doe een touw om de hals, als dat wel lukt?
die schuif je iets omhoog zodat je je dier met het hoofd bij je kan brengen.
dan neem je het halster in je andere hand en kun je die voorzichtig omdoen.

je kunt ook een emmer met voer nemen, paard laten eten zodat het met hoofd laag is en dan halster of eerst touw proberen

maar weet je ook warom je dier zo bang is?
ga eens een dagje er mee bezig, halster om en meteen weer af doen, doe dat echt 100 keer achter elkaar tot je dier weet dat t geen pijn doet en niet eng is

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 09:39

Zelfs een touw om d'r hals is niet echt te doen, zodra ze merkt dat je iets probeert draait ze weg. Met eten heb ik ook al van alles geprobeerd, ze is me gewoon te snel af.

Waarom ze zo bang is weet ik niet, ze heeft wel gewoon halster om gehad maar misschien ooit op een verkeerde manier gegaan ofso.

Ga het vandaag nog maar een keer proberen met eten en aaien.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:42

probeer het met een koeienband die om haar nekje houden dan kan je zo vast klikken dan heb je haar al beet dan kan je rustig een halster om doen , raar gezicht een paard met een koeieband maar het werkt perfect heb het zelf al bij 2 paarden gehad en die weten nu niet beter na heel veel volhouden en oefenen is niks meer eng en kan de band weer af

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:49

en als je nou...
dat halstertouw neemt en die eerst op haar kont legt.?
laat je daar even hangen en die schuif je steeds een stukje verder richting haar hals.
op het moment dat ze wegdraait leg je het touw een stukje terug en begin je weer.
denk dat je rustig een uur of langer hiervoor mag uittrekken hoor, in elk geval niet boos of ongeduldig gaan worden Knipoog

op het moment dat je zeg maar voor haar kunt staan ,dus met jouw lichaam tegen haar borst aan kun je misschien links en rechts het touw pakken en via haar hals vastmaken?
dan zou het misschien lukken als het daarna voorzichtig naar boven schuift en dan later het halster vastmaken?

als je enmaal zo ver bent dan raad ik je toch aan om het halster niet te laten zitten, het om hebben geeft geen problemen maar het omdoen wel.

wij hebben een dame op stal die doodsbang is als het halster over de oren trekt, maar via het touw om de hals en heeeeeeeel veel geduld hadden we haar na een aantal weken toch zover dat je goed een halster om kunt doen.
weliswaar een halster wat je dan aan de zijkant losklikt en een die niet over de oren gaat.wat voor halster heb je nu trouwens?
zolang ze maar weten dat er niks gebeurd

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:49

Mijn Josie moest er ook erg aan wennen, ze is pas 3,5 en heeft haar halster in de wei altijd om gehad, dus was niet gewend aan het af en om doen.
Bij mij hielp het door een snoepje (waar ze echt dol op is) op mijn linkerhand te leggen en met rechts het halster daarboven. Zodat ze dus haar neus door het halster moet steken om het snoepje te pakken.

Dan niet meteen omdoen en denken "ha, ik heb je!". Maar zijn neus even door de neusband laten en dan weer afdoen. Dan opnieuw, en zo een beetje opbouwen. En dan uiteindelijk omdoen. Dit hoeft niet heel lang te duren, je bent er geen uren mee bezig ofzo.

De volgende keer zul je het zo weer moeten doen, maar ze wennen er heel snel aan.

Josie doet nu zelf haar neus omlaag en door het halster, en soms geef ik haar wat, en soms niet. Ze weet nu ook: halster betekend dat ze uit de stal mag.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 09:52

Laatste bericht is zeker van alinda Lachen

Waar haal ik een koeienband vandaan?

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 09:53

Tot nu toe al een hoop handig tips, bedankt!!

Ga straks naar stal is wat uit proberen..

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:53

Probeer eens het halster zodanig in de voeremmer te leggen zodat ze haar neus dus door de neusband moet steken om bij het voer te komen. Maar zoals Maanling zegt, niet meteen gaan vastmaken.
Vooral geduld hebben dus

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:03

Lousje22 schreef:
Laatste bericht is zeker van alinda Lachen

Waar haal ik een koeienband vandaan?

nou meid ik heb er wel 1 voor je liggen hoor
piet laat ze overal slingeren joh die dingen
werkt echt hoor pretty en marengo deden het zelfde en nu gaat het echt beter
kreeg ze niet te pakken hoor in de wei of in de stal
maar aan de riem hou je nog een plekje over om vast te klikken dan heb je ze al vast
halster elke keer om en af doen en veel geduld dan kom je er wel.

wil je een band hebben geef maar een gil meid
kan hem ook nog komen brengen naar je Pling

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:17

heb ik gelijk een goeie om snel is te komen kijken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:20

Verschil in beide opties is dat paard met de koeienband onvrijwillig naar je toe komt, je haalt het paard zelf naar je toe.
En bij de voer/snoepjesoptie komt ie vrijwillig.

Laat je even weten of je eruit komt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:07

Voer/snoepjesoptie is omkoperij. Je paard moet vrijwillig naar je toekomen omdat hij graag bij je wil zijn. Als je problemen hebt met het halster, moet je eerst gaan oefenen dat het paard zich overal laat aanraken. Dat kun je doen via de friendly game van Parelli (advance and retreat) Aai je paard overal, krijg je een afweerreactie ga je terug naar een plek waar het paard het wel accepteerd, en daarna weer stapjesgewijs naar de plek waar je die afweerreactie kreeg. Gaandeweg zul je steeds verder kunnen komen. Daarna pak je een halster en ga je hem daarmee aaien, overal, ook weer advance/retreat. Gaat dat goed, kun je het halster om de hals doen, voorlopig het neusje er niet in willen. Halster ga je 20 keer om de hals van het paard doen, en er weer afhalen, zonder dat hij afweerreactie vertoond.

Als je een halster hebt met een gesp op de neus (en indien niet, is dat misschien wel aan te raden om er een aan te schaffen), kun je die losmaken, het halster om de hals doen, aansluitend naar voren schuiven, en de gesp op de neus vastmaken....

Als je gaat oefenen, neem de tijd en eindig altijd op een positeif moment. Niet stoppen omdat het niet lukt. En je moet er rekening mee houden dat er een paar sessies overheen gaan voordat dit lukt. En dat het altijd weer terug kan vallen in zijn oude gedrag....

Ik vraag me af waarom je halster in de box oplaat? Heb je dat altijd al zo gedaan? Krijg je hem anders niet te pakken?

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 14:16

Cassidy,
Ik heb vandaag gedaan zoals jij beschrijft oa dit ging goed.

Voor de duidelijkheid ik haar pas en ze heeft bij de vorige eigenaar vaker een halster om gehad. Ik heb het vermoeden dat er iets is gebeurt een week of 2 geleden want ik zag nu pas dat ze een korstje had achter dr oor. Wie weet wat ze ermee gedaan hebben.
Zal dat met halster laten aanraken enz. Ze komt overigens gewoon vrijwillig naar me toe hoor, heb niet perse eten nodig.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:28

Maanling schreef:
Verschil in beide opties is dat paard met de koeienband onvrijwillig naar je toe komt, je haalt het paard zelf naar je toe.
En bij de voer/snoepjesoptie komt ie vrijwillig.

Laat je even weten of je eruit komt?

nee ik doe het zo mijn paarden komen vrij willig naar me toe en dan klik ik ze vast aan de koeienband
maar dit gaat lousje zeker weten ook lukken zo aangezien ik weet hoe het gaat bij haar in de stal Pling

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:47

Ik vind dat er soms nogal moeilijk gedaan wordt over het werken met voer. Ikzelf vind het een manier om een paard of pony aan te leren dat het voor bepaalde dingen niet angstig moet zijn.

Let er op dat ik zeg dat het een manier is en niet de manier. Er zijn verschillende manieren. En met elke manier moet voorzichtig worden omgesprongen, en niet elke manier zal werken met elk paard. Van elke manier die je gebruikt, moet je op de hoogte zijn van de voor en de nadelen en hoe je het goed moet gebruiken en wat zeker zo belangrijk is, is dat je ook weet wat niet de goede manier is.

Maar nu verder on topic: Ik hoop dat het je lukt. met een beetje geduld kom je er wel.
Misschien is ze ergens met haar halster blijven haken en heeft ze zich een beetje pijn gedaan met het lostrekken. Ze zal der waarschijnlijk meer schrik dan pijn vanovergehouden hebben.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:51

Citaat:
Voer/snoepjesoptie is omkoperij. Je paard moet vrijwillig naar je toekomen omdat hij graag bij je wil zijn.

Mja, dat klinkt wel leuk, maar zo werkt het natuurlijk niet altijd.

Het is helemaal geen slecht iets om een paard met snoepjes aan iets te laten wennen of aanleren. Josie was graag bij me en kon overal aangeraakt worden, ze is een zeer sociaal paardje. Maar halster was even wennen.
Met een paar snoepjes was het zo gepiept. Nu krijgt ze die niet meer want het halster omdoen gaat prima.
Ze wilde ook haar stal niet in de eerste paar dagen. Met wat snoepjes geoefend, et voila: nu is het geen probleem meer.

Zo werkt het vaak gewoon het fijnste en het snelste.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:41

Je kan ook in een hoekje van de stal gaan zitten/staan en wachten tot ze uit nieuwsgierigheid naar je toekomst. Neem het halster in je handen en laat haar daar lekker aan snuffelen. Als ze jou vetrouwd als je in de stal bent, mag je dichter in haar buurt komen en ook minder fijne plekken aanraken. Het draait allemaal om vertrouwen.

Die tip van Cassidy, daar moet je ook echt mee aan de slag. Aanraking is voor een paard heel belangrijk om vertrouwd te raken!

Succes ermee, het komt helemaal goed.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 18:08

Allemaal bedankt voor jullie tips, ik heb aan eigenlijk alles wel wat gehad. Heb er niet met een speciale manier te pakken gekregen maar van alles samen.
We hebben 't uiteindelijk wel met z'n 3en moeten doen omdat alleen dat halster echt niet ging maar het zit om Lachen

Het vandaag ook gewoon een ander halster om hetgeen gedaan wat we gister om gekregen hebben en zo wil ik oefenen tot ik niet weer dagenlang bezig hoef te zijn.

Heb d'r losgegooit en daar aan het vertrouwen gewerkt, gelongeerd en dat ging ook goed. Poetsen liet ze ook toe zonder problemen en mocht zelfs beetje aan haar oren en haar hoofd komen.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 05:52

ah zie je wel elke keer kleine beetje van iedereen wat hulp en je komt er wel lekker veel knuffelen en poetsen en zo mag je straks heel de hoofd vast houden
ze moet nog wat aan je wennen en andersom
heel veel succes en plezier

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 08:34

Was gister zo druk dat ik je ff ben vergeten te bellen, weet nog niet wanneer ik naar stal ga denk straks dus als je wil komen.. Denk dat zo'n band toch altijd makkelijk is om te hebben, voor het geval dat.
Ken je d'r ook gelijk ff zien Lachen