Is dit dominant gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Justdoit

Is dit dominant gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 19:49

Hallo,

Ik heb een merrie van 8 jaar. Zij staat in een weitje aan huis met daarop een stal. Als ik de stal uitmest en de kruiwagen voor de stal zet zodat zij er niet in kan, begint ze vaak te drammen, ze probeert de kruiwagen om te gooien bijvoorbeeld en als ik dan naar haar toeloop draait ze zich in een keer om geeft een hoge gil doet haar oren plat en rent bokkend weg waarbij ze dan ook uitslaat!

Wat wil ze hiermee zeggen? Een uiting van ongenoegen of dominant gedrag wat afgeleerd moet worden?

_Tornado

Re: Is dit dominant gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:50

Ik denk dat ze er niet blij mee is dat je daar staat, verder kan ik er niks uitmaken van dominant gedrag, misschien dat ze d'r stal wil beschermen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:44

Slaat ze echt gericht naar jou? Of meer bokkesprongen waarbij ze dan ongecontroleerd met de benen de lucht in gaat?
Gericht naar jou slaan is zeker dominant gedrag. Een paard zal nooit zomaar uithalen naar de leider van de kudde. Dit mag je dan ook zeker afstraffen door haar van je weg te jagen, ze zal toch willen terugkomen naar jou (zorg dat je wat hooi in de stal hebt liggen bv), en wat bij je vandaan houden, zo lang totdat ze gaat kauwen en haar hoofd laat zakken. In paardentaal wil dat zeggen dat ze je begrijpt (waarom je boos bent op haar) en dat ze nu weer met je wil samenwerken. Daarop mag je haar dan weer naar je toe laten komen en de stal in laten gaan. Bij mijn paard werkt dat heel goed. Hij is ook erg dominant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:37

Zeer zeker dominant gedrag. Ik zou grondwerk gaan doen zodat ze je ook bij dergelijke bezigheden respecteerd. Ze laat te duidelijk blijken dat ze het er niet mee eens is, en uitslaan jouw kant uit is sowieso not done....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:23

Als ze echt gericht naar je slaat zou ik zorgen dat ik een zweepje in mijn hand heb en dan als ze dat doet even een tikje, want slaan naar je kan gewoon echt niet, maar ik snap wel dat je dan misschien wegduikt of dat het buiten bereik is. Maar het klinkt best dominant in ieder geval.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:26

Klinkt inderdaad als dominant gedrag!
Tip: veel grondwerk en laten merken wat wel mag en wat niet mag.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:18

Klinkt als gefrustreerd gedrag. Staat het paard verder alleen of staat ze in een groep?

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:23

ze staat alleen maar ik rij haar iedere dag bij de buren waar 3 andere paarden staan, waar ze mee mag snuffelen en die ook vaak in de bak erbij lopen

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:24

MysticTinker schreef:
Slaat ze echt gericht naar jou? Of meer bokkesprongen waarbij ze dan ongecontroleerd met de benen de lucht in gaat?
Gericht naar jou slaan is zeker dominant gedrag. Een paard zal nooit zomaar uithalen naar de leider van de kudde. Dit mag je dan ook zeker afstraffen door haar van je weg te jagen, ze zal toch willen terugkomen naar jou (zorg dat je wat hooi in de stal hebt liggen bv), en wat bij je vandaan houden, zo lang totdat ze gaat kauwen en haar hoofd laat zakken. In paardentaal wil dat zeggen dat ze je begrijpt (waarom je boos bent op haar) en dat ze nu weer met je wil samenwerken. Daarop mag je haar dan weer naar je toe laten komen en de stal in laten gaan. Bij mijn paard werkt dat heel goed. Hij is ook erg dominant.

goeie tip ga ik eens proberen!!!

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:48

Denk ook dat ze meer gefrustreerd is, dan dat het echt dominant gedrag is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:29

Justdoit schreef:
ze staat alleen maar ik rij haar iedere dag bij de buren waar 3 andere paarden staan, waar ze mee mag snuffelen en die ook vaak in de bak erbij lopen

Dan zou ik maar eens een deal met de buren maken dat je merrie met die andere paarden in de wei mag. Dan is ze in ieder geval voorzien van fatsoenlijke mogelijkheden tot sociaal gedrag. Af en toe een half uurtje samen in de bak is echt veel te weinig, zeker als dat ook nog onder het zadel is en dus niet vrij.
Die tip van dat wegjagen tot ze zich overgeeft vind ik in deze omstandigheden niet eerlijk naar het paard toe, je straft haar dan voor het jou duidelijk maken dat haar leefomstandigheden niet optimaal zijn voor haar. Waarschijnlijk heeft ze het eerder op een subtielere manier proberen duidelijk te maken, maar heb je dat ook niet herkent.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:29

een paard hoort inderdaad niet alleen. ik zou zorgen dat er tenminste één ander paard bij komt, of dat ze bij de buren op het land mag. je zult zien dat het gedrag dan al snel gaat veranderen.

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 23:02

Zit zeker ook een stukje dominantie in. Je zou door middel van grondwerk, kunnen werken aan leiderschap

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:38

ik ben het helemaal eens met dat dit paard zijn sociale ei niet kwijt kan.
mijn paard stond eerst ook veel alleen. er was geen geschikte vriend voor haar.
nu staat ze op een groot pension, met overal paarden. en ik ken haar niet meer terug in zeeeeer positiefe zin.
doe eers hier wat aan, want je moet de oorzaak pakken en niet een symptoon.