Cassidy schreef:In de neus blazen is gevaarlijk omdat je dan met je gezicht wel heel dicht bij een onbekend paard komt, en een beet in je gezicht kan heel vervelende en blijvende gevolgen hebben.
De kracht waarmee je blaast kan het verschil maken tussen: " Hallo, wie ben jij? " en "Oprotten, ik ben de baas" . En in beide situaties kun je van het paard hele verschillende reacties krijgen. En als een paard zich omdraait en de confrontatie aangaat (als hij je al niet in je gezicht bijt) is dat levensgevaarlijk! Een trap van een hoef komt heel hard aan!
precies. het ene paard zal het prettig vinden als je zachtjes blaast, maar het andere zal het anders interpreteren en je op je donder geven. nogmaals, zolang je zelf geen paard bent, ben je niet in staat om de juiste signalen door te geven dmv het blazen in de neus, en je paard zal je ook niet als een paard zien, wat verwarring kan veroorzaken.
ik zou dit dan ook nooit doen bij een paard dat ik niet ken. ik heb ooit een verzorgpaard gehad, een echte kindervriend. ik wilde hem ook in de neus blazen en kreeg een knauw in mijn neus cadeau, terwijl ik geen idee had wat ik verkeerd deed, en het paard wel echt een kindervriend was. wat ik hem verteld heb, geen idee, maar als je zelfs bij zo'n paard een dergelijke reactie kunt uitlokken mag je er rustig vanuit gaan dat blazen in de neus absoluut géén communicatiemiddel is om te gebruiken tussen mens en paard.