Problemen met in de wei zetten...Help, stalvlucht??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhaps

Problemen met in de wei zetten...Help, stalvlucht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:33

Wie kan mij helpen...
Ik heb sinds anderhalve maand een nieuw paardje, een 4 jarige ruin, waarvan de voorgeschiedenis onbekend is, toen ik hem kocht zou hij helemaal groen zijn.
Nu heb ik echter een groot probleem met hem in de wei zetten.
Zodra ik de stal uit ben en richting de wei loop rukt hij zich los en rent de wei in. Ik kan hem met geen mogelijkheid houden. Heb elke keer de brandblaren op mijn handen staan. Ook bij de andere mensen bij mij op stal doet hij het. De staleigenaar wil hem al niet meer buiten doen omdat hij het levensgevaarlijk vind. Ik heb al vanalles geprobeert, draad dicht laten, hem steeds halt laten houden, touw om de neus etc. Ik krijg geen tijd om een ruk aan het touw te geven of hem te straffen want dan is hij al weg. Vervolgens krijg ik hem wel weer in de hand om het touw af te doen. Heb al geprobeert hem weer te pakken en weer naar binnen te doen en opnieuw te beginnen met buiten zetten, heb hem zelfs uit pure frustatie weer op stal gezet en een paar uur laten staan maar niets helpt.
Dingen als voor het draad stil zetten enzo zijn geen optie want zover kom ik niet eens, soms begint hij al als hij net de stal uit is terwijl de ingang van de wei 200 meter verder is.
Als ik de stal uit loop en de andere kant op loop van de wei af is er niets aan de hand...ook op de manege loopt hij braaf aan het touw en toont hij respect.
Ik heb niet het idee dat hij het doet om te spelen...Hij laat zich erg makkelijk weer pakken maar het wordt steeds erger. Vandaag kon ik hem niet eens meer mee uit de wei krijgen want zodra we richting ingang van de wei liepen rukt hij zich al weer los.
Als ik een touw om zijn neus doe windt hij zich alleen maar meer op, dus dat is ook geen optie. Lopen aan de hand in de wei is ook geen optie want die kans krijg ik niet bij hem.

Wie heeft er nog tips...Ik weet niet of hij vroeger altijd zo in de wei is gezet of niet, maar ik begin bang te worden dat hij het straks ook op andere plekken gaat doen omdat hij weet dat hij het qua kracht wint...

b485

Re: Problemen met in de wei zetten...Help, stalvlucht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:37

Als ik je verhaal goed begrijp, dan is hij heel braaf als je de andere kant kiest.
Om te beginnen, zorg dat je met twee bent. Jij neemt het touw dat je anders neemt, en iemand anders een longe. Op deze manier, heb je iets langer de tijd.
Het zal heel belangrijk zijn dat je je paard leert lezen. Aan bepaalde kleine dingen zal je merken dat ie der vandoor wil gaan. Het kan bijvoorbeeld zijn zen hoofd opheffen en oren vooruitsteken. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Ontdek wat zijn "trigger" is. De kunst is van dit te herkennen en daarop al te reageren. Veel tijd heb je niet. Slechts een fractie van een seconde. Als hij teken geeft dat hij er vandoor wil gaan, de andere richting uit gaan (die richting die hij kalm blijft) ofwel terug omdraaien en naar de stal gaan. Wordt hij terug rustig, weer omdraaien en opnieuw proberen. Dit kan natuurlijk heel lang duren maar je moet volhouden. Uiteindelijk kom je dus bij de wei. Laat hem stil staan, en draai terug richting de stal. Doe het hek rustig dicht en doe dan pas zijn halster uit.
De persoon met de longe, die zal zich schrap moeten zetten. Als je paard ervandoor gaat, moet hij zo snel mogelijk ingrijpen. Want hoeveel te verder het paard van je verwijderd is, zoveel te moeilijker wordt het om hem te stoppen. Als je vreest dat hij ook niet meer te stoppen zal zijn met de longe, dan kan je deze best achterwege laten. Een losse longe die tussen zijn benen achter hem aansleept naar de weide is ook niet de bedoeling.

Mogelijkheid 2, betrek er een vriendje van hem bij die wel rustig naar de weide gaat. Laat deze vooropgaan. Dit kan gecombineerd worden met oplossing 1.

Het gaat je in ieder geval veel tijd kosten. En het zal ook vaak moeten herhaald worden. Als je hem dag 1 op een kalme manier in de weide krijgt, zal je toch nog op dag 2 dezelfde manie rmoeten toepassen. Na een tijd zal hij doorkrijgen dat hij er sneller komt als hij kalm blijft. Maar blijf dan nog alert op zijn "trigger"

Vind je jezelf niet ervaren genoeg, zoek dan iemand die al wel wat ervaring heeft. Ben je zelf ook niet echt sterk, zoek dan ook iemand anders. Ik wil hiermee niet zeggen dat je een bodybuilder moet zijn, maar een paard dat besloten heeft, om te vertrekken, stop je niet zomaar. Je moet echt zorgen dat je hem een fractie van een seconde voor bent. Juist voor ie vertrekt, moet je hem omdraaien.

Hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest en dat je er wat aan hebt.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 08:42

Bedankt voor je tip alleen heb ik het met een vriendje ook uitgeprobeert en daar rent hij dan gewoon langs heen. Met de longe is hij ook niet te stoppen, ook dat hadden we al geprobeert.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:45

Ik hield altijd wat lekkers in mij hand, dat remde hem af.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:46

Koop zo'n halstertouw met een kettinkje eraan, haal dit door het halster ter hoogte van zijn neus zodat het zichzelf aansnoert als je eraan trekt.
Vlak voor het verlaten van de stal geef je er al een rukje aan zodat hij weet wat hem te wachten staat. Tijdens het lopen naar de wei moet je supersnel een ruk eraan geven als hij van plan is weer te gaan rennen. Nou, dit hoef je maar een paar x te doen en dan is het respect weer terug hoor. Een ketting voelt totaal anders dan een touw rond de neus.
Succes!!

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 08:48

Is ook al geprobeert, taalt hij op dat moment helemaal niet naar....
En bij een touw om zijn neus windt hij zich al ontzettend op als we nog in de stal zijn, ik ben bang dat dat bij een ketting alleen maar erger wordt...heb er ook al aangedacht een hengstenketting te kopen maar geloof dat hij daar alleen maar meer gefrustreerd van wordt...
Zou het een idee zijn hem met hoofdstel in naar de wei te brengen?

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:57

hoofdstel lijkt me niet handig. Als hij zich losrukt en op de teugel gaat staan....
Ik zou het met de hengstenketting doen en zorg dat je schuin voor hem blijft lopen. Als het hoofd jou eenmaal voorbij is kan je er niks meer aan houden. En ja dan wordt hij maar even opgefokt hij zal echt leren dat hij bij jou moet blijven. Anders wordt het alleen maar erger.

Dit gedrag is overigens gewoon brutaal en komt niet door een apart verleden.

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:05

Je paard is in mijn ogen gewoon erg dominant, ik zou daar eerst eens aan gaan werken.

Weet niet waar je woont maar als het in de buurt is wil ik wel een keer komen mee helpen.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:08

Dat hij zich opwind met een hengstenketting maakt niet uit, als hij maar niet kan wegstormen. Laat hem maar naast je dribbelen, als het maar NAAST je is. Na een tijdje gaat hij het normaal vinden dat hij naast je blijft lopen en zal hij zich niet meer opwinden.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 09:09

Wij wonen in Oldenzaal, maar in de rest van de omgang is hij absoluut niet dominant..
In de manege loopt hij braaf achter me aan zonder touwtje en zodra ik stil sta, staat hij ook...
Alleen in de wei zetten is een probleem...
Maar alle hulp is welkom...

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:33

Ik denk dat met een hoofdstel naar de wei brengen nog niet zo'n slecht idee is, vaak hebben ze voor een bitje toch iets meer respect. En je kan de teugels door de keelriem halen zodat als hij zich toch losrukt hij niet op de teugels kan staan.

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:36

rhaps schreef:
Wij wonen in Oldenzaal, maar in de rest van de omgang is hij absoluut niet dominant..
In de manege loopt hij braaf achter me aan zonder touwtje en zodra ik stil sta, staat hij ook...
Alleen in de wei zetten is een probleem...
Maar alle hulp is welkom...

Ik ken paarden die in de omgang niet dominant zijn maar toch een dominantie probleem hebben..

Had je graag willen helpen maar Oldenzaal is toch wel een beetje ver van Oosterhout (NB).
Wat je eens zou kunnen proberen, als je dat nog niet hebt gedaan is hem eerst rijden of longeren en dan naar de wei brengen.

Veel succes ermee!!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:38

Ketting over zn neus.

Mijne probeert het ook nog steeds. Is wel mn eigen schuld dat ie het aangeleerd heeft maar nu wordt ie door stal elke ochtend buiten gezet.

Het ging een tijd goed en nu probeert ie het weer. Gewoon een lijn met ketting gebruiken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:01

Ik heb bij die van mij ook een hengstenketting gebruikt, die ging er steeds vandoor als we net de wei in liepen en dat was natuurlijk niet de bedoeling. Met die hengstenketting heb ik toen zodra ik merkte dat hij wilde een rukje gegeven, en hij had er echt wel ontzag voor. Nu kan ik hem zelfs zonder iets buiten zetten en hij blijft gewoon bij me. Scheelt ook wel dat ik een hele goeie band heb met hem.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:05

Probleem herken ik, ik ben toen ook een hengstenketting gaan gebruiken, en hij bleef veel beter bij mij. Inderdaad als je net de stal uit loopt een rukje geven aan de ketting, zodat hij weet dat dat ding er om zit.

Hopelijk werkt het!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:07

gewoon respectloos Lachen even weer tot de orde roepen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:12

Precies, even laten weten door bijvoorbeeld grondwerk dat jij toch écht de baas bent Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:12

op een stal waar ik gestaan heb stond een paard van 1.80 die dit deed, en de eigenaresse van de stal was er bang van dus dan belde ze mij, kun je XL komen vangen. Na een paar keer met ketting/ of touwtje over de neus deed hij het niet meer. Hij voelde de angst en reageerde daarop en hij wist dat hij het kon. Dus consequent zijn en niet met je laten sollen jij bent de baas, en vind hij de ketting niet prettig, jammer maar dan moet hij maar luisteren.

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:49

zweepje voor zijn neus houden .
en zodra hij wat probeert 1 x een vlinke mep verkoopen.
Bij mijn paard hoefde ik dit 1x de doen en ze heeft het nooit meer geprobeert.
Ik denk altijd 1x goed strafen dan 10 keer te zacht.
Let wel op dat je dit niet doet als je paard erg gevoelig is en bv snel kopschuw word.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:02

sylvie schreef:
zweepje voor zijn neus houden .
en zodra hij wat probeert 1 x een vlinke mep verkoopen.
Bij mijn paard hoefde ik dit 1x de doen en ze heeft het nooit meer geprobeert.
Ik denk altijd 1x goed strafen dan 10 keer te zacht.
Let wel op dat je dit niet doet als je paard erg gevoelig is en bv snel kopschuw word.

Denk niet dat dit veel zin zal hebben en zelfs averechts gaat werken, omdat het paard zich al opwind voordat hij de stal uit komt..

Maar de volgorde van buitenzetten kan ook van belang zijn.. heeft hij last van verlatingsangst?
Zet em eens als eerste buiten.
Desnoods idd een hengstenketting.
Longeerlijn heeft geen nut, als ie jou al voorbij is krijg je em nooit meer terug.
Mocht ie op die ketting ook nauwelijks reageren als die over de neus ligt, kan je em ook evt nog onder zijn bovenlip doen over zijn tandvlees.. maar pas hier wel mee op..!! Dit is heel gemeen!!
Je kan em eventjes zachtjes laten voelen, maar verder mee laten lopen aan een ontspannen (NIET al te lang, zodat hij er NIET op kan gaan staan) touwtje..
En voordat ie wil gaan sprinten laat je em weer eventjes zachtjes voelen..

Niet de schoonheidsprijs, maar wel effectief als je het goed doet..

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:49

Wat gebeurd er als je je paard onder het zadel naar de wei rijdt?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:07

Niet dat ik dit probleem herken hoor, maar ben wel erg benieuwd naar de werkende manier Knipoog

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 19:44

Het paard is nog niet zadelmak...
Het paard is erg schutter en bang in de omgang dus slaan of zweep begin ik niet eens aan...
Probeer echt wel aan grondwerk te werken...
Gisteren heeft mijn vriend hem aan het hoodstel buiten gezet en dat ging tot aan het draad goed, eenmaal in de wei sprinte hij alsnog weg, echter mijn vriend heeft hem toen nog een ruk gegeven om te straffen...
Ik heb hem vervolgens weer gevangen, mee genomen naar het draad (met veel moeite want hij wou echt niet mee, stond te trillen op de benen en wou telkens wegspringen, maar met veel geduld en continue belonen is het gelukt hem terug naar het draad te krijgen, heb toen hoofdstel voor halster gewisseld en hem losgelaten op mijn commando, hij bleef toen nog zelf netjes even bij me staan.
Echter vandaag wou hij de stal niet meer uit...eenmaal buiten na veel moeite, rukte hij zich bij het draad los en sprinte de stal weer in.....ipv de wei in zoals hij elke keer doet.
Hebben het vervolgens nogmaals geprobeert en toen ging het hetzelfde als gisteren...
Weet nu niet zo goed wat ik er nu mee moet, wat is goed en wat is fout. Hij lijkt of een of andere manier erg bang rond de ingang van de wei...
Heb de handelaar waar ik hem van heb gekocht al gebeld om meer info en hij ging er achteraan of hij het bij de vorige eigenaren ook deed of niet, of dat daar wat is gebeurt...
Ondertussen zit ik met de handen in het haar een weet eigenlijk niet goed wat ik er mee moet..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:06

Hmmm..
Erg moeilijk..

Ik kan je nog 1 tip geven...
Nooit kwaad worden als er angst in het spel is.. dat werkt alleen maar averechts..

Het is dat ik niet in de buurt woon, anders had ik graag een keer komen kijken..

Ik denk dat negeren momenteel de beste optie is, en ook niet kwaad worden.. hier verziek je iig niks mee.. aangezien het een beetje moeilijk te beoordelen is zo..

Iig heel veel sukses en geduld toe gewenst..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:11

Ketting eraan en bij voorkeur achter de kaak langs en dan hoog aan het halster vastmaken.

Verder in de bak oefenen dat hij absoluut niet langs je mag lopen door te gaan stilstaan en dan moet hij stilstaan voordat je druk op het touw krijgt.
Doet het dat niet achteruit zetten en eventueel een tik op de borst geven.