Verlatingsangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duvelke

Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 21:46

Weet niet juist waar ik dit moet zetten, maar ik heb een veulentje van 4 maandjes oud (is dus te vroeg gespeend) en al 2 x op zeer korte tijd van eigenaar veranderd. In de stal gaat het eigenlijk zeer goed, ze blijft lekker rustig, heeft geen slechte manieren. Maar als ik haar in de binnenpiste wil loslaten zodat ze haar beentjes even kan laten strekken, begint ze meteen helemaal gek te doen als ik de poort dicht doe. Ze ziet dan eigenlijk helemaal niemand meer. De eerste paar keren ging dit nog goed, nu wilde ik gisteren de stal uitmesten en had haar in de binnen piste losgelaten, hoorde haar natuurlijk wel hinniken en rondlopen. Maar toen ik haar binnen wilde halen had ze een wondje aan haar schouder, ik denk dat ze dit heeft opgelopen met te wild te zijn en te is al eens met te gek te doen tegen de muur geknotst.. Heeft iemand hier ervaring mee, want ik weet echt niet wat ik eraan moet doen. Zou haar heel graag een paar uurtjes op een wei willen laten lopen per dag, maar dit kan ik niet maken als ze zo'n verlatingsangst heeft.. Ben ondertussen ook aan het kijken voor een paar maatjes van haar leeftijd waar ze eventueel mee samen op de weide kan lopen.

bromfiets

Re: Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:48

Wij hebben ook een merrie die niet alleen kan zijn. Die maakt echt ongelukken als ze alleen is. Het is idd een heel goed idee om een weidemaatje te zoeken en het alleen zijn dan na een jaartje langzaam op te bouwen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:30

Een veulen is nog veel te jong om de hele dag alleen te staan! Een hele dag op stal alleen en dan los ook eenzaam, geen wonder dat ze gek doet! Ze moet naar buiten, met vriendjes spelen, contact maken met andere paarden (ook een ouder paard kan best, alles is beter dan alleen....) en daarmee ook gewoon in de binnenpiste als ze daar mag spelen.

Nu leert ze niks van andere paarden, dat maakt haar angstig. Ze komt niet toe aan een basisbehofte, nl sociaal contact met andere paarden. En geen mens kan dat oplossen.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:17

mee eens Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:26

Dit is geen verlatingsangst...dit is natuurlijk gedrag...kuddegedrag. een paard alleen is kwetsbaar. Zo'n veulen voelt zich instinctmatig nu heel kwetsbaar alleen en raakt in paniek. Heel logisch.
Zo snel mogelijk een maatje er bij doen, zou ik zeggen. Een oudere merrie kan bijv. ook..of leeftijdgenootjes...dat maakt niks uit.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:58

Ik ben het helemaal eens met Polly2 en Pauline. Zorg voor een maatje. Je veulen zal meteen wat rustiger worden en zal dan ook samen met zijn maatje in de wei kunnen. Wat te kiezen als maatje? Alles kan. Veulens: kan ie lekker mee spelen; een oudere merrie: daar leert ie wat manieren van. Het beste is natuurlijk een groep die op de best mogelijke manier aansluit bij de natuur, dus uit alle leeftijdsgroepen, een dominante merrie en een hengst. Maar dit is een ideaal wat waarschijnlijk zelden is in onze maatschappij

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:05

Ja t enigste wat ik ook kan zeggen is.. Een maatje.. Die van mij was ook zo.. En nu heeft ze maatjes en is het grotedeels over!
Succes.

Manjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:07

Dat is niet fijn.. Maar met maatjes van haar leeftijd zal het misschien beter gaan!