Pony van 12 wil geen voeten geven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puckvgl

Pony van 12 wil geen voeten geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 21:01

Hallo,

Ik heb een vraagje aan jullie. Ik heb een verzorgpony van 12 jaar oud. Het is een New Forest x IJslander. Als ik hem ga poetsen is hij heel erg braaf en rustig. Hij staat goed stil en draait niet of nauwelijks. Als ik zijn hoeven uit wil krabben geeft hij zijn voeten niet. Vooral als ik alleen ben is dit onhandig. Ik vraag zijn voet zoals het hoort, maar dan gaat hij gewoon vrolijk met zijn gewicht tegen mij aan hangen en vervolgens tilt hij zijn voet niet meer op. Hij gaat dan ook met zijn hoofd naar mij staan kijken. Ik weet dat dit extra onhandig is, maar als ik alleen ben kan ik niet zijn hoofd naar de andere kant houden en zijn voet vragen. Dus mijn vraag is: Hoe kan ik mijn pony normaal en voet laten geven. Achter geeft hij ze wel heel snel, maar bij zijn voorhoeven leunt hij gewoon om het niet te hoeven doen. Uiteindelijk, na een aantal keren vragen, krijg ik het wel voor elkaar en dan beloon ik hem ook, maar ik vind niet dat het één minuut moet duren. Zouden jullie mij kunnen helpen met tips?

Alvast bedankt! Knipoog

kepo

Re: Pony van 12 wil geen voeten geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:01

heb je het weleens aan zijn sok gepakt dat is dat lange pluk haar bij zijn kogel , meestal geven ze ook een voet

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 22:16

Ja, dat heb ik al eens geprobeerd. Helaas zijn zijn sokken nog niet zo lang, want hij is er pas een maandje en toen hij kwam waren ze netjes getoiletteerd. Dus dat werkt nog niet echt, maar voor zover ik ze te pakken krijg lukt het ook niet echt...

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:28

oei dan denk dat je veel geduld moet hebben voor de pony omdat je je zei dat ie maar net een maand er staat, mischien heeft je pony wel wat meegemaakt hiervoor

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 11:17

Bedankt. Ik ga heel erg veel oefenen! Iemand anders hetzelfde probleem gehad?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:23

klinkt meer als ene geintje van hem om zijn voeten niet op te tillen. Geef hem een duwtje met je heupen tegelijktijd zeg je voet en til je zn voet op. Ik denk dat hij het wel kan maar er een spelletje van maakt. Pak hem dus strenger aan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:49

Ga even grondwerk doen, de pony moet leren wijken voor druk, en dat doet hij nu niet, hij gaat lekker met zijn hele gewicht tegenhangen. Pas als hij wijkt voor druk op alle delen van zijn lichaam (dus ook de schouder) ga je weer proberen voetjes te vragen.

De pony heeft je gewoon in zijn zak zitten.

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 12:31

@ IndianLady: Als het zo makkelijk zou gaan Tong uitsteken Haha, als ik hem een duwtje geef gaat hij gelijk met zijn gewicht naar mijn kant. Op deze manier krijg ik het dus niet voor elkaar.

@ Cassidy: Ik zal zeker strenger worden. Als ik met hem aan het werk ben in de bak wijkt hij wel voor druk. Hij gaat netje om enzo, maar als ik hem sta te poetsen doet hij dat niet makkelijk meer. Hoe kan ik hem dan het beste aanpakken volgens jullie? Terugduwen helpt tenslotte niet, maar wat wel? Blond

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:08

Ik denk dat je pony heel goed weet wat de bedoeling is. Uit je verhaal kan ik niet echt opmaken dat hij angstig wordt als je zijn voeten wilt opnemen. Wat ik meestal doe, is terwijl ik gebukt sta, met mijn kont tegen zijn schouder duwen en tegelijkertijd zijn voet nemen/vragen. Doordat je hem duwt, zet hij zijn gewicht op het andere been.
Wat ik ook al heb zien gebeuren is dat je vanaf zijn linkerkant zijn rechterbeen neemt. Dus als hij al op voorhand zijn gewicht of het been zet wat je wilt nemen, kan je dit wel eens proberen. Je krabt dan zijn hoeven uit onder zijn buik. Ikzelf heb het nooit gedaan, want vind het niet echt handig.

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 15:12

Ik heb gisteravond grondwerk gedaan en het gaat steeds beter. Uiteindelijk kon ik zijn voeten wel oppakken en uitkrabben. Het is geen angst (in mijn ogen), want hij geeft zijn linkervoorvoet wel maar zijn rechtervoorvoet niet. Achter geeft hij eigenlijk altijd wel. Gister heb ik hem ook nog meer leren wijken voor druk, want hij volgde me wel(als ik links ging, ging hij ook links), maar ging niet heel erg opzij voor druk. Ik blijf dit oefenen totdat hij het gewoon doet. Ik zal dat ook eens proberen om zijn linkervoet op te tillen als ik rechts sta, maar ik denk niet dat ik daar heel handig in ben en ik vind dat hij het gewoon moet kunnen. Tijdens een buitenrit als hij kreupel wordt heb ik tenslotte ook geen zin om eerst een kwartier zijn voet te gaan vragen. Maar er zit vooruitgang in! Ik ga morgen weer even oefenen. Bedankt! Haha!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:13

Ik heb op mijn manege ook wel eens bij een pony gehad dat ik gewoon 15 min bezig was met de hoeven. Ze deed wel rechterbeen netjes (noujah ik pakte idd de pluk vast achter de hoef) voor linksvoor vertikte ze het. Uiteindelijl lukte het door haar zover te krijgen dat ze een stap verzetten naar rechts waardoor ik snel der been kon pakken. Maar goed dan moet ze inderdaad wel wijken voor druk

sylvana90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:20

je moet langzaam vanaf de schoft(Achterkant) naar beneden gaan dan weet hij mischien wat je bedoelt meestal lukt het wel

Mrloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:24

Je moet gewoon aan de sok trekken of in die spier knijpen of je gewicht tegen zijn been zetten & goed vast houden dat die niet uit je handen kan trekken. ik heb keer gedaan met een meisje & myn pony wou voetjes ook niet geven. toen hebben we gedaan dat zy de hoeven ging doen en ging ik by zijn hoofd staan en als die 1hoef goed had gedaan kreeg die een paardenkoekje en het werkt echt Knipoog

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 16:27

Maar hij heeft geen sokken... Die zijn getoiletteerd. Dat heb ik niet gedaan hoor Knipoog Maar hij wijkt niet zo goed voor druk, dus dan heeft het niet zo veel zin om te gaan duwen, want hij gaat toch niet opzij. Maar bedankt, ik zal het proberen!! Knipoog