Paarden bij elkaar in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johanna36

Paarden bij elkaar in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 18:21

Hallo ik ben zelf een beginnende ruiter en help sinds kort bij het verzorgen van een aantal paarden.
Een eng.volbloed, een kruising tussen een fries en een trekpaard, tinker, twee shets een veulen en haar moeder. 1 shet en 1 tinker zijn jaarlingen. De paarden staan altijd buiten en bij elkaar in dezelfde wei.
Mijn eerste vraag is Kan dat? Is dat verstandig/handig? enzovoorts.
De paarden gaan goed met elkaar om in de wei.

Als het voedertijd is is het letterlijk boksen tussen ons en de paarden. Vooral de shets pakken elke voerbak die ze vinden. Ze trekken die ook uit onze handen als we niet oppassen. 1 Tinker(jaarling) loopt je gewoon omver.

Shadow(kruising belg.trekpaard en fries) is de leidster. Die zetten we apart. (zij is ook de rustigste van het stel).
Vandaag heb ik besloten om in ieder geval de shets en Shadow apart te zetten, omdat de shets het brutaalst zijn en Shadow ze flink onder de duim heeft. Dat werkte beter. Nog niet perfect want de eigenaar werd nog door de andere paarden opzij geduwd.

Weet iemand een handigere manier om te voeren in de wei. Zodat de voerdames(wij dus) niet ondersteboven geduwd worden. Of ben ik op de goede weg door ze apart te zetten.
Ik denk er zelf aan om ook de jaarlingen apart te zetten. We hebben nog geen stal. Wel verschillende weiden.

daniella74

Re: Paarden bij elkaar in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:25

Ik zou ze allemaal vastbinden aan het hek of iets anders dat stevig en veilig is indien mogelijk en dan pas gaan voeren.
Als dit niet mogelijk is moet je ze idd maar zoveel mogelijk op andere manieren apart zetten en dan voeren. Dit gedrag is normaal in een kudde en je kunt dit bijna niet doorbreken, alleen door zoveel mogelijk structuur aan te brengen met alle paarden een aparte voerplek geven.

johanna36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 18:28

dat had ik ook kunnen verzinnen. Een eenvoudige oplossing maar denk ik wel effectief. Ik ga het in ieder geval uitproberen.
Dank je wel. Alle tips zijn welkom

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:30

Is er geen gras meer op de wei dan?
Of voer je krachtvoer bij?
Je kan dan bijv. met meerdere mensen (3 ofzo) de wei in,en alle paarden een emmer geven (zonder hengsel) op een mooie afstand van elkaar.
Als het om hooi gaat gooi je gewoon hoopjes hooi op de grond op een gepaste afstand van elkaar.

Als je de wei inkomt laat je meteen weten dat ze afstand moeten houden,wees duidelijk dat er met jou niet te spotten valt.
Paarden onderling jagen elkaar ook weg,dus dat kan jij ook doen.
Laat in geen geval over je heen lopen,want dan ontstaan er hele gevaarlijke situaties.

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:32

ja.. dat zou ik ook zeggen.. Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:34

Allemaal een aparte vaste voerplek geven. De leider eerst geven en dan de rest van de rangorde in de goede volgorde te eten geven. Na een tijdje moet dit voor meer rust zorgen en zolang je de goede volgorde aanhoud (gaat ook id natuur zo) zal het wel goed gaan!

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:56

daniella74 schreef:
Ik zou ze allemaal vastbinden aan het hek of iets anders dat stevig en veilig is indien mogelijk en dan pas gaan voeren.
Als dit niet mogelijk is moet je ze idd maar zoveel mogelijk op andere manieren apart zetten en dan voeren. Dit gedrag is normaal in een kudde en je kunt dit bijna niet doorbreken, alleen door zoveel mogelijk structuur aan te brengen met alle paarden een aparte voerplek geven.

Mee eens Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:09

Def schreef:
Allemaal een aparte vaste voerplek geven. De leider eerst geven en dan de rest van de rangorde in de goede volgorde te eten geven. Na een tijdje moet dit voor meer rust zorgen en zolang je de goede volgorde aanhoud (gaat ook id natuur zo) zal het wel goed gaan!

Idd voer over verschillende plekken verdelen: het hoeft niet perse een vaste plek voor ieder paard, en je hoeft ze er ook niet voor vast te zetten. En als er dan eentje is die van plek naar plek wandelt en anderen daar wegjaagd, is er altijd wel een plek over waar degenen die weggejaagd is naar toe kan.

Als een paard speciaal voer of wat meer voer nodig heeft, die even apart houden, uit de groep halen, zodat je weet dat hij binnen krijgt wat hij hebben moet. En als dat bij alle paarden zo is, dat met alle paarden doen.

Geef je hooi of krachtvoer?

May_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:08

Wij hebben altijd een stroomdraadje zodat we de paarden apart eten kunnen geven, helpt altijd erg goed. Knipoog

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:38

Als ze allemaal hetzelfde eten, dan kan je gewoon op een afstandje van elkaar de voerbakken neerzetten. De leider zal dan zelf wel beslissen dat zij/hij de eerste is die mag eten. Het is vooral belangrijk dat ze niet vande emmer kunnen snoepen voordat jij ze hebt neergezet. Die van mij probeerden heel vaak al een hapje mee te pikken terwijl ik de wei nog maar in kwam. en dat zorgt echt voor veel ellende. Want dan komen ze zich allemaal rond je verdringen. En vallen er ook al wel eens klappen. Een luide stem, en jezelf goed groot maken (dmv lichaamstaad) helpt al heel veel.
Als ze ander voedsel moeten krijgen, wat ik me wel kan inbeelden (een shet en een trekpaardxfries hebben wel een verschil in hoeveelheid nodig) ben je ze genoodzaakt van ze apart te zetten in groepjes van dieren die wel hetzelfde voer krijgen.
Vastbinden voor het voeren lijkt me niet direct een goede oplossing. Ik kan me het trekken aan de touwen al levendig voorstellen.

Manjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:18

Je kunt ze tijdens het voeren appart zetten. En je kan ook eerst 2 paarden tijdebns het voeren doen, en negeren wat ze doen. Als dat goed gaat, zet je er 1tje bij, en begin je weer op nieuw.. Nou ja. Misschien is het een idee.. Tong uitsteken