ik krijg geen band met mijn pony, het klikt niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

ik krijg geen band met mijn pony, het klikt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:46

ik heb nou al bijna een jaar een (verzorg) pony , ik vind haar heel leuk enzo maar ik heb niet echt het gevoel dat ik een speciale band met haar heb, dat merk ik aan van die dingetjes, dat ze nooit it zichzelf naar me toe komt, dat ik haar met een beetje borstelen, aaien, kroelen ook geen plezier doe, als ze in de stal staat staat ze altijd stil voor zich uit te kijken, ze reageert niet echt op dingen als knuffelen enzo. ik ben dol op mijn pony maar ik vraag me soms af of ze mij eigenlijk wel leuk vind als verzorgster.
ik zie vaak dat andere mensen zon leuke band hebben met hun pony maar bij mij lukt dat op een of andere manier niet.
heeft er iemand tips om een betere band met je pony te krijgen en haar meer een plezier te doen, of weet iemand of ik misschien iets verkeerd doe?

ellepel

Re: ik krijg geen band met mijn pony, het klikt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:49

wat doe je verder allemaal met de pony?

speel je wel es met haar?
dus dan gewoon in de bak zetten en er achteraan rennen, wapperen met een stukje plastic om haar te laten rennen, gewoon es gek doen?
of samen wandelen?

niet elke pony houd van poetsen,de mijne vind het vreeeeeselijk! knuffelen vind hij ook niet zo gaaf
maar hij vind het bijvoorbeeld wel heel leuk om gek te doen in de bak,of samen een stukje te lopen( kan hij lekker gras eten)
of om samen een buitenritje te maken.

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:54

nou in de bak meerennen heb ik een keer gedaan, maar toen begon ze helemaal te steigeren en alles dus dat was niet voor herhaling vatbaar, ze is ook altijd best 'gehaast' zowel met rijden als wandelen met wandelen probeert ze mij de hele tijd in te halen en buiten rijden vind ze wel leuk, maar niet dat ze dan nógsteeds naar mij moet luisteren en dan is het nog altijd snelsnelsnel..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:29

Je paard klinkt als een binnenvetter, dus probeer haar uit haar reserve te lokken, haar interesse te wekken, maak dingen interessant voor haar.

Ik zou aan grondwerk doen. Kan je daarvoor een boek adviseren, dat heet Grondwerk, en is al eerder in dit forum besproken. Zie:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Wat je ook kunt doen is Parelli. Voor zowel grondwerk als Parelli zou ik de toestemming van de eigenaar vragen. Zijn er nog meer mensen die met haar omgaan of ben je de enige?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-09-07 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:32

Dat had ik ook in de eerste 2 jaar met mijn pony, ik heb mijn pony nu 4 jaar, en we hebben een super dikke band Haha!.

Dat komt wel, ik deed er alles mee, en op een gegeven moment werd de band gewoon steeds dikker.
Vaak voeren, poetsen, rijden, en zorgen dat jij (bijna) de enige bent.

Ik hoop dat je hier iets aan heb.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:41

lijkt me dat je pony zich gewoon niet zo uitbundig uit..probeer er toch achter te komen wat ze leuk vind..wandelen, eens buiten de stal poetsen..masseren..zonder zadel een beetje hobbelen..

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:46

Ik snap wat je bedoelt.. Dat had ik ook met 1 van mijn verzorgponys.. totdat ze koliek kreeg en ik de hele tijd met haar gewandelt hebt, sinds die dag voel ik gewoon dat onze band veel sterker is geworden!! Natuurlijk kan jij niet je verzorgpony koliek laten krijgen en dan band mee gaan bouwen Tong uitsteken Maar gaa eens bij m in de stal zitten gewoon niksen en kijken wat ie doet.. kom elke dag met een lekker appeltje of wortel ookal ga je gewoon met m 'niksen' je bant wordt van zelf sterker!! *LOL*

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:42

Mijn paard kan je ook geen plezier doen met borstelen (soms wel, maar vaak niet). Zoek uit wat ze leuk vindt (samen wandelen-aan de hand of erop-, schrikparcours, grondwerk, ...) dan kom je al snel verder Lachen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:09

Idd grondwerk gaan doen. Ja Succes!

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 10:52

wat is grondwerk of is dat een hele domme vraag?;p

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:56

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:06

In het begin toen ik mijn paard had, had ik dit ook een beetje. Toen ben ik met haar op vakantie geweest. Een weekendje weg van huis. Hierna is de band veel hechter geworden. Verder veel afwisseling en samen leuke dingen doen. Misschien laat de pony niet zo merken dat ze je leuk vindt, maar laat ze je merken dat ze je niet leuk vindt? Samen leuke dingen doen, succes!

May_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:09

Ik heb ook een pony gehad waarmee het niet klikte. Ik ben toch maar zoveel mogelijk tijd met haar gaan doorbrengen. Soms door gewoon niks te doen, maar in het weiland gaan zitten lezen bijvoorbeeld, dan kwam ze vanzelf op me af en ging het steeds beter.

Doqo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:10

Geduld is een schone zaak.
Paarden moeten ook aan jou wennen, en als jij zoveel mogelijk afwisselende dingen doet en je paard met respect behandelt zal je uiteindelijk een prachtig resultaat zien. Maar dat kan gewoon een tijd kosten Lachen

maaaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:23

Veel variëren. Als het altijd een 'vaste routine' is wordt het op een gegeven moment ook saai voor betreffende pony. Probeer inderdaad haar interesse te wekken en wissel lekker af met wat jullie zoal doen. Grondwerk lijkt me inderdaad een goed idee. Succes! Lachen

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 15:25

watvoor variatie dan? heeft iemand een voorbeeld van een grondwerk oefening?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 01:02

Wil je een oefening horen? Ziehier de eerste game van Pat Parelli:

Je paard proberen aan te raken met je handen. Overal, zonder dat ze een krimp geeft of tekenen geeft van weerstand. Vervolgens proberen aan te raken, af proberen te strijken met een carrot stick. Overal aan kunnen raken, zonder dat ze tekenen geeft van weerstand. Vervolgens proberen aan te raken met een string die aan een carrot stick vast zit. Zonder dat ze weerstand toont. Daarna een opgeblazen plastic zakje aan de stick doen en haar daarmee afstrijken, zonder dat ze weerstand toont of schrikt. Vervolgens opgeblazen plastic zakje aan het uiteinde van de sting vastmaken, en haar daarmee aanraken, zonder dat ze weerstand toont. Het zakje aan de string knetterend onder haar door kunnen halen, over haar een kunnen gooien, zonder dat ze weerstand toont.

Leuke oefening? Dat is het zeker. Indrukwekkende oefenening? Yep. Heel indrukwekkend, helemaal voor buitenstaanders als een paard staat te pitten terwijl je een knetterende plastic zak langs hem heen haalt. Makkelijke oefening? Als je de goede voorbereiding en de goede stappen in acht neemt, is het dat zeker. Is het zomaar iets wat je zonder voorbereiding en out of the blue mee kunt nemen zonder dat je de hele theoretische kennis weet en zonder dat je weet waar je op moet letten, wanneer je moet stoppen en wanneer je moet doorgaan? NEE. Raad ik je aan om deze oefening mee te nemen, zonder dat je weet waar je mee bezig bent? NEE.

Dus doe jezelf, en ons een plezier en ga niet besparen op een boek over grondwerk. Her en der via bokt een oefening proberen te scoren gaat niet werken, er behoort een systeem in te zitten, en je behoort te weten wat je wanneer kunt doen, wanneer je moet doorgaan en wanneer je moet stoppen.

Vraag aan de eigenaar van je verzorgpony om toestemming om aan grondwerk te doen, eventueel aan Parelli. Koop een boek of koop een Parelli pakket en ga aan de slag.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:48

Niet alle paarden houden van knuffelen, poetsen enz. Misschien kan je haar een plezier doen met iets anders, bijv. ff lekker laten grazen buiten, iedere keer een lekker appeltje voor haar meenemen enz. Of misschien ff lekker een stukje wandelen enz. De mijne doe ik bijvoorbeeld altijd een groot plezier om haar als ik haar van het weiland haal nog ff lekker in de graskant te laten grazen of een appeltje/worteltje in haar voerbak als ik haar opstal zet. Van die kleine dingetjes kun je dan als het ware een beetje 'jullie ritueel' maken en dan zal je pony daar misschien ook lol in krijgen!

En sommige paarden laten het minder merken dan anderen (net als mensen eigenlijk) en soms duurt het wat langer...

Veel plezier met je pony en succes!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:51

Een 'band' met je pony/paard KRIJG je naar mijn idee niet, daar moet je samen aan WERKEN. Knipoog

Bij het ene paard gaat dat vrij gemakkelijk bij de ander moet je daar best wat voor doen.
Mijn haflinger bv. die ik nu ruim 2 jr heb, is dat een behoorlijk opgave geweest, klinkt raar maar bij haar was er geen vertrouwen, en daar berust die zogenaamde 'band' nu net op.
In haar geval onbrak het aan respect, respect voor mensen had ze niet, vooral niet als je wat van haar vroeg tijdens een training of oefening op de grond.
Ze was op zich wel aanhankelijk en lief, daar lag het ook niet aan, maar net dat beetje meer wat de meeste eigenaren graag willen/zoeken was er niet.
Voor een deel wist ik bij haar waar dat vandaan kwam, dus dat maakte oplossing wat gemakkelijker, maar voor een deel bleef ik in het ongewisse.
Het ging dus ook niet zozeer om het feit dat ik veel met dr reed of haar meer dan genoeg aandacht gaf, maar de manier waarop is des te belangrijker.
Dmv een goede instructrice die begrijpt waar het omdraait tijdens een training of omgang, kregen we de smaak te pakken.
Dat zat hem vooral in de kleine dingetjes, tenminste zo leek het want uiteindelijk bleken deze juist voor mn haf heel belangrijk.
Ook was ik niet streng genoeg en moest ik me 'harder' opstellen tegenover haar, iets wat ik best moeilijk vond, want je moet altijd eerlijk blijven, anders is dat wat je net hebt opgebouwd net zo hard weer verdwenen.

Kortom, je wilt graag 'aardig 'worden gevonden worden door je paard, niet alleen een leider maar ook een maatje, dat zijn 2 vormen die een paard moeilijk kan scheiden, al helemaal als er nog geen band is.
Eerst een band proberen op te bouwen oa; dmv leiding geven/duidelijk zijn/eerlijk blijven/korte duidelijk oefeningen/trainingen/regelmaat en rust bieden/consquent blijven ten alle tijden/ haar/hem gerust stellen als dit nodig is/ trainingen afwisselen met andere activiteiten als bv wandelen/ duidelijk zijn met je hulpen onder het zadel enz enz.

Een "maatje" kun je pas worden als je de eerste fase van het opbouwen van een band het doorlopen, bij het ene heb je dat binnen een paar maanden voor elkaar, mijn haf en ik hebben daar wat langer over gedaan, maar dat maakt in mijn ogen niet zoveel uit, zij moest er ook klaar voor zijn en dat was een jaar geleden nog niet!

Daarnaast las ik net een opmerking van iemand die een paard een binnenvetter noemde, daar is mijn haf het ultieme voorbeeld van!

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:58

gezellig samen niksen help echt heel goed, gewoon laten zien dat je respect voor ze hebt denk ik het ligt aan kleine dingetjes denk ik .

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:04

Ik denk inderdaad dat de tip van grondwerken een goede is. Daarmee bouw je een goede band op met je paardje.
Verder is mijn ervaring dat de ene pony nou eenmaal uitbundiger is dan de ander. Mijn bejaarde merrie bijvoorbeeld, hinnikt hard als ze me ziet, 'kletst' continu met haar neusvleugels en loopt overal achter me aan.
Mijn jonge ruintje laat merken dat hij het prettig vindt me te zien, hij komt naar me toe en beweegt dan z'n neusvleugels, maar verder is hij wat meer teruggetrokken.
En het ruintje dat ik onlangs heb moeten laten inslapen, was veel meer gericht op paarden dan op mensen. Ok, hij vond het prima hoor, als er iets met hem werd gedaan, en hij stond te gillen als hij iets wilde (meestal naar binnen of naar buiten) maar echt enthousiast werd hij pas als er een merrie in beeld kwam. Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:08

Mag ik vragen of het nou een eigen pony of een verzorgpony is?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:14

Ik speel altijd op een leuke manier met mijn verzorgpaard, ze vind het echt heel erg leuk, en ze geniet er ook van, en ze gaat altijd heel speels kijken Vork . Ook wandel ik minimaal 1x per week met haar, soms een halfuurtje, soms 3 uur. Ook in het rijden zorg ik voor veel afwisseling, een keertje een buitenrit, een keertje springen, een keertje dressuren Lachen .

Als ik met mijn verzorgpaard aan het 'spelen' ben leer ik haar altijd op een hele leuke speelse manier, dat als ik stop (bijv.) dat zij dan ook op tijd moet stoppen, doet ze dat? Krijgt ze een hapje brood, ook is ze erg lastig met hoevenkrabben en dat vind ze ook een ramp, zo nu en dan krijgt ze bij elk hoefje die ze braaf opgetild houd, en niet weg'rent' wat lekkers, zou hou ik het poetsen voor haar ook leuk, want dat vind ze nou niet heel erg boeiend Tong uitsteken

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:27

@Dessie.. dat doe ik ook wel s met mijn verzorgpony maar uitkijken hoor want ze kunnen dr erg happerig van worden!! Na een tijdje weten ze het dat als ze het goed doen dat ze snoepje ofzo krijgen.. ikzelf wissel het veel af met kriebelen op het plekje waar hij t zo lekker vindt (nu is dat zn schouderblad)..

Maar @ Ts dit is wel een goede manier om dingen voor je pony leuk te maken.. dat hij weet oh ik doe het goed dus krijg ik er wat voor terug..

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:30

Het is natuurlijk heel mooi om allemaal dingen uit te proberen dmv grondwerk en parelli, maar ik heb me er bij neergelegd dat sommige paarden gewoon zo zijn.
Mijn eigen paard ook. We hebben ook alletwee niet echt de behoefte om te 'spelen'. In het begin vond ik het heel naar dat ik geen band met hem had, maar als je goed oplet, merk je dat die er wel is. Hoe klein ook, hij is er toch wel. Mijn andere paard is echt een knuffel en die komt ook meteen als ik haar roep, maar die ander . Ik zou zeggen, maak je niet druk. Hij vindt vast dingen gewoon leuk om te doen zoals springen of buitenrijden. Gewoon een compromis zoeken. En je er vooral niet druk om maken, hij mag je toch wel.