belgisch trekpaard leren vaststaan, ze is 4 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jurriaan

belgisch trekpaard leren vaststaan, ze is 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:04

hoi,
wij hebben een belgisch trekpaard gekocht, zo'n jaar geleden toen was ze 3,. ze
kende niks, heeft altijd bij een boertje in de wei gestaan, wist
alleen wat brood was, haha.
ze loopt nu wel redelijk mee aan het halster, maar ik probeer
haar te leren vast staan, we hebben wel 2 muurvaste palen in de grond, met
2 kettingen ertussen, om ze vast te zetten, deze kettingen
kun je op lengte maken.
kan ik het beste, haar zo weinig mogelijk speling geven?
ze heeft nl al 2 halsters kapot getrokken, tja, het is 1 grote ruk..
moet ik haar dan een tik met de zweep geven als ze achteruit gaat?
of heeft iemand een andere manier voor dit mega krachtig paard.
haar hengstveulentje kan ik er al rustig tussen zetten, dit gaat prima.
wie heeft er ideeen?
bedankt

8nnemiek

Re: belgisch trekpaard leren vaststaan, ze is 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:06

Probeer niet te winnen door tegen die kracht in de gaan, dat lukt toch niet.
Je moet haar leren om op commando stil te staan en netjes mee te lopen. Als ze dat kent dan kun je het touw eens door een ring gaan steken, maar nog niet vastknopen zodat ze niet bang hoeft te zijn omdat ze vast hangt. Paarden zijn van nature claustrofobisch en bang om vast te hangen.

Ik zou eens wat grondwerk gaan doen. Google eens op 'the 7 games' van Parelli. En ga eens naar de bieb voor het boek 'paardenschool'.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:02

Ik denk dat elk paard dat hard rukt zo het halster kapot heeft. Zelf zou ik haar niet gelijk vastzetten, maar gewoon vasthouden aan het halstertouw op die plek. Zorg dat je haar eerst een beetje kriebeld en op d'r gemak maakt op de plek waar ze staat.
Verder ga ik mee met hierboven.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:54

laat haar ajb niet zo hard rukken,je weet nooit wat ditdoet met wervels e.d. en slaan gaat je ook echt niet helpen.

Ga idd eens wat grondwerk doen. stap voor stap trainen in bijvoorbeeld volgen en stilstaan,angsten overwinnen Er zijn van allerlei methodes terug te vinden,maar het komt eigenlijk altijd neer op wijken voor jouw druk en belonen van positief gedrag. Zolang jij consequent en heel duidelijk bent kun jij gaan bepalen hoe zij zich moet gedragen.

Ik weet uit ervaring dat het misschien wel wat tijd kost,maar uiteindelijk werkt dit altijd zonder dat je steeds extremere middelen hoeft te gebruiken!!!! succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 01:18

Je kunt een paard dingen leren door het ongewenste onaangenaam te maken, en het gewenste makkelijk te maken.

Leer het paard om te beginnen te wijken voor druk ook en vooral op het hoofd. Koop een touwhalster en een leadrope. Een touwhalster is wat dunner dan een gewoon halster, daardoor wat scherper, en je krijgt er meer reactie op dan met een gewoon halster. Ga recht voor je paard staan, en begin met oefenen door druk op het touw te houden en het paard te belonen voor de minste verplaatsing van gewicht richting jouw toe (ook al is het een minieme beweging) door de druk acuut te laten vallen alsof je je aan het touw verbrand hebt. Daarna probeer je het weer, druk houden, en belonen als hij een gewichtsverplaatsing jouw kant uit maakt, of zelfs een stap op je af maakt.

Als dit goed lukt, ga je je met je paard op de plek staan waar je hem vast wilt zetten, en haalt het touw door een oog, maar blijft het vasthouden. Ook hier weer: druk op het hoofd houden, zet het paard een stap vooruit, acuut de druk weghalen.

Op het moment dat dit lukt, ga je een ander halster gebruiken (gewoon stalhalster) om hem proberen vast te zetten. Niet met het touwhalster proberen, dat breekt namelijk niet, is te scherp om er een paard mee vast te zetten, je mag er een paard ook niet mee losgooien. Een touwhalster is een werkhalster. Door het geleerde (wijken voor druk, stap naar de druk toemaken ipv gaan hangen) raakt het paard niet in paniek als hij vaststaat. Want dat is doorgaans de reden voor het hangen. Paard zit vast, en raakt in paniek.

Het wordt een heel ander verhaal als het paard geleerd heeft om los te komen door puur en berekenend zijn kracht te gebruiken. Maar ik ga er van uit dat dit hier niet het geval is.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:55

Ik zou haar niet heel erg gaan straffen of iets dergelijks want als ze het nog nooit heeft geleerd snapt ze het gewoon niet. Ga het gewoon rustig opbouwen, laat eerst iemand haar vasthouden als je poetst, dan sla je het touw er een keer omheen en laat nog steeds iemand bij haar hoofd staan. daarna kan je rustig aan verder gaan, zo heb ik het met de mijne ook gedaan en die kan ik gewoon alleen laten staan nu. Ze moeten nou eenmaal alles leren, en ze moet wel leren dat vaststaan leuk is. Dus beloon haar ook vaak en uitbundig als ze even braaf staat en maak haar dan weer los, zodat het leuk wordt, dan kan je het ook steeds langer laten duren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:05

Eens met MysticTinker.
Jou paard kent al niet veel, is jong, heeft niet veel meegemaakt, en als je haar nu zomaar vastbind zonder dat ze weg kan, kan ze een levenslang trauma op lopen. Dus iedere keer dat je haar dan vast wilt zetten en je doet dat te kort bijv. , dan gaat er +/- 700 kilo trekpaard als een gek hangen. Niet erg prettig. Ik zou haar inderdaad rustig het comando halt leren, en daarna eens stil gaan staan op de poetsplek, het touw eens losjes door de ringen, en meteen leren dat halt ook halt is. Straffen zou ik niet (teveel) doen. Dit ras is echt een gewillig, ze willen je echt een plezier doen, dus het een kwestie van vertrouwen winnen.
Veel suc6!!!

jennifer_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:47

Mijn paard deed dat ook wel voornamelijk uit schrik reactie ( heb zelf ook een belg) en zon 900 a 1000 kilo op een touwtje / halster dat wint je paard wel.. Die van mij heeft ook aardig wat halsters en touwen versleten. Ik zou in het begin gewoon los poetsen dus het halster touw in de hand en dan met een lang touw vast zetten en zo steeds verder oefenen. Het is vervelend als je een Belg koopt die al groot is en nog niet veel heeft geleerd... ( ervaring jammer genoeg:S)

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:26

ik zou haar eerst vast houden op de poetsplaat en daar later pas niet strak vastzetten.
geef ondertussen lekker wat hooi en veel stembeloningen en praten
kom ook eens op www.trekpaarden.eu

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:30

Haal een longe door een muurring (ofzo) en haak die aan haar halster. houd de longe aan de andere kant vast.
Mocht ze een beetje trekken dan kan je haar begrenzen en mocht ze echt angstig worden en hangen ofzo dan kan je gewoon meegeven. Dan weer kalmeren en weer aanhalen. Zo krijgt ze geen beangstigende ervaringen en krijgt ze ook niet de 'beloning' van losraken als ze gaat hangen.

Daarna kan je overstappen op een lijn met elastiek, die houdt wel vast maar ze krijgt niet ineens een ruk aan haar hoofd. Dit kan paniek voorkomen.

Tenslotte: sommige paarden staan gemakkelijker aan een halsriem dan aan een halster.