Paard word flink gebeten.Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_

Paard word flink gebeten.Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 21:22

Hallo,

Mijn paard is 2,5 jr en staat nu 1,5 jaar op de zelfde stal zijn vriendinnetje(2,5) waar hij altijd mee stond is inmiddels verkocht. Tussen hun ging het echt heel goed waren echt vriendjes en deden nooit lelijk tegen elkaar.

Toen de merrie verkocht werd heeft hij eventjes alleen gelopen, tot dat er kwam een nieuw paard op stal kwam een ruin van 5 jaar. Het is een kruising fries/appaloosa en het paard is in de omgang heel zacht aardig. Dat paard en mijn paard kwamen bij elkaar op de wei te staan dat ging heel goed samen. Tot dat de rangorde bepaald was en wat kleine schamen verder waren t echt vriendjes geworden.

Nu staat er sinds kort een ruin van 6 jaar bij in en sinds die tijd zit mijn paard flink onder wonden en dat zijn geen kleine schammen meer elke dag heeft hij er wel weer een paar bij.

Ik word t nu na 2 weken wel een beetje spuug zat want t gaat steeds van kwaad tot erger. Maar ik zie eigelijk nooit dat ze onderling echt aan t etteren zijn samen. De fries die gaat liefst t "gevaar" uit de weg en dat andere paard jaagt de boel een beetje op. ..

Die van mij bijt en slaat niet van zich af hij is ook de gene die t meest onder de wonden zit de fries heeft her en der een schammetje en dat nieuwe paard heeft helemaal niks.
Nu vertelde de stal eigenaar dat als de paarden s ochtends bij elkaar in de wei worden gezet dat het even trammeland is (wie wat doet is niet gezegt) alleen dat die van mij boven op de fries springt en dat paard die trapt dus niet van zich die van mij is dat na 4x wel weer zat en is het over. De nieuwe ruin is blijkbaar echt de baas en laat t duidelijk merken door de boel op te jagen/weg te jagen en te happen naar de andere.

Mijn paard en de fries staan nu +/- 6 weken samen op de wei wat eigelijk heel goed ging dat nieuwe paard staat er nu ongeveer 2 weken bij in.
Nu is mijn vraag waar zou dit aan liggen is dit een kwestie van de rangorde bepalen en een teken van dominantie?

En wat kan ik nu t beste doen? Hem alleen neer zetten waar ik eigelijk geen voorstander van ben of hem samen met de fries in de wei zetten?
Hij heeft echt flinke schammen van zijn hals tot zijn kont gaat dit nog over of blijft t zo?

Hem bij een ander in zetten is geen optie de paarden staan in vaste groepjes die t beste bij elkaar passen dus de groepjes zijn eigelijk al gevormd.
Laatst bijgewerkt door Mandy_ op 12-09-07 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: Paard word flink gebeten.Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:26

Ik heb ook precies hetzelfde gehad met mn paard. Hij was het een beetje zelf schuld. Hij was nog jong, net als jouw paard, en wilde steeds spelen met de anderen. Dus steeds een beetje erop springen, wat stijgeren en 'hapspelletjes', dus echt hengstenspelletjes, beetje ruw maar niet gemeen. In het begin vonden die anderen het leuk en deden vrolijk mee, maar na een tijdje spelen wilden ze gaan grazen. Maarja die van mij wilde dan altijd nog even doorspelen Tong uitsteken Begon dan een beetje vervelend te worden, en ja, dan lieten die anderen even merken dat hij moest ophouden Bloos In het begin kwam hij dan ook elke dag wel met een beet in zn hals naar binnen. Gelukkig geneest het snel, en vaak waren het maar wat bobbels en haar eraf, bijna nooit echt tot bloedens toe. Dat is toch zeker een maand zo doorgegaan. Maar uiteindelijk werd het steeds minder. Een paar maanden later was het helemaal over Lachen

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 21:30

Nou die van mij heeft echt flinke stukken haar+huid eraf en vooral op zijn hals, zijn rug,op de flanken en op zijn kont. Maar ik zie dus nooit wat de aanleiding is van t happen naar mijn paard. Wellicht is t iets soort gelijks van wat jou paard had.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:25

misschien kan je in het weekendis gaan kijken als ze in de wei worden gezet dan kan je zien wat er gebeurd en het dan met de eigenaar van het laats bij gekomen paard bepraten Lachen

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:23

Ik zou het nog even tijd geven, blijkbaar is de rangorde nog niet vastgesteld. Hebben ze wel genoeg ruimte om elkaar uit de weg te gaan?

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:00

Ja de rangorde is nog niet vastgesteld en dat kan wel ff duren. Je zult toch echt ff geduld moeten hebben..schrammen,plekjes,haar weg of andere wondjes hoort daar allemaal bij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:19

Ik ben nooit zo'n voorstander van 3 paarden. Vaak is er 1 de pineut.
Zelf zou ik m'n paard ergens anders zetten of het laatste paard weg willen hebben Extreme duivel
Als er straks echt iets gebeurd waar je paard blijvend schade aan over houdt, dan zal je jezelf (denk ik) voor de kop slaan