Moeilijk bij de hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Moeilijk bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 18:48

Anouar was altijd super braaf bij de hoefsmid. Maar sinds hij een hoefzweer heeft gehad vind hij de hoefsmid totaal niet leuk meer.
In begin was hij echt mega bang. Hij stond helemaal te trillen.
Na een paar kee werd het wel beter, maar hij was nog niet zo braaf als dat hij eerst altijd was.
Nu heeft hij flinke mok dat ik moet behandelen. Dat doet pijn, en wil hij liever niet dat iemand nog aan z'n benen komt.
Dus nu is hij weer zo bang voor de smid.

Ik heb een hele aardige geduldige smid, maar ik vind het niet prettig dat ik met zo'n draaikontknol aan kom Clown

Vooral achter is hij een beetje paniekerig. Hij tilt z'n been zo hoog op dat hij zowat omvalt. Als je hem dan even vast houdt ontstpant hij wel weer, maar zodra je iets aan z'n hoef wil doen trekt hij hem half panish ineens weer heel ver omhoog.

Na de hoefzweer had ik Anouar inmiddels alweer zo ver dat hij bij mij braaf was, maar nog niet bij de smid.
Nu moet ik nog steeds z'n been behandelen dus smeert hij hem alweer als ik alleen al naar z'n been kijk.
Maar als die mok niet meer behandeld moet worden ga ik weer opnieuw beginnen met hoefsmid mak maken.

Hebben jullie tips?
Het is echt geen klieren, hij is echt bang. Ik beloon hem al de hele tijd als de smid er is, maar ik wil het ook oefenen als de smid er niet is.

dolor

Re: Moeilijk bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:02

gewoon zelf oefenen. vraag een oude vijl van de hoefsmid zodat je het geluid en de beweging over de hoef na kan doen. oefen dit rustig in stapjes. begin met de hoeven optillen en even vasthouden als dat goed gaat, ga je uitkrabben. dit een paar dagen/weken doen. ligt eraan hoe anouar erop reageerd. daarna begin je me vijlen aan de voorhoeven, aangezien het achter erger is. begin met 1 strijk en als hij rustig laat je zijn hoef los. zo niet, dan houd je hem nog even vast totdat hij ontspant en laat je dan los. zo betekend ontspannnig dat zijn hoef los gelaten wordt. dit herhaal je een paar keer. niet te veel op 1 dag willen. doe dit bij beide voorhoeven een tijd, dus een paar dagen/weken. ligt er weer aan. als dat goed is ga je aan de achterhoeven beginnen. daar doe je precies hetzelfde als bij de voorhoeven.

hopelijk werkt dit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:15

Had Anouar geen ijzers, Lenneke? Meen ik me te herinneren.. Je zou ze misschien eens tijdje eraf kunnen halen, en dan zelf elke week bijvijlen, zodat hij weer aan het gevoel went, en doorheeft dat het echt geen pijn meer doet.

Als dat niet kan, dan maar werken met véél belonen, dat werkt bij mij meestal erg goed. Eventjes aan de hoef laten werken, en voordat hij de hoef omhoog trekt weer terugzetten en heel uitbundig belonen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 21:17

Hij heeft idd ijzers en kan op het moment echt niet zonder (en daarvoor hoef ik geen hordes natuurlijk bekappers over me heen te hebben)
Na het seizoen (eind oktober) gaat hij wel van de ijzers, dus dan zou ik eventueel wel kunnen doen wat jij zegt, MysticTinker

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:07

probeer, vanwege zijn ijzers, dan over de voorkant van zijn hoef te vijlen. ipv aan de onderkant.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:43

en ga in ieder geval oefenen met overdreven lang uitkrabben. Als je maar met de hoeven bezig bent in alle rust. Verder wilt een kruiwagen hooi voor de neus ook nog wel eens helpen..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:52

gewoon veel bezig zijn met m.
Veel voetjes vragen. Hij moet gewoon weer leren dat voetje optillen geen pijn meer betekent.

Wél opletten dat ze t spelletje niet doorkrijgen en gaan lopen etteren *zeg niet dat jouw paard t doet, maar vaak als ze doorkrijgen dat ze op zon manier eronderuit kunnen komen, zullen ze t zeker niet nalaten*

Succes!!

Yourie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:34

Probeer een keer een praam op zijn lip te zette werkt dikwijls perfect.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 16:16

Praam is geen optie. Ik bestrijd liever het probleem dan de symptomen

Yourie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:20

En toch kan een praam daarbij helpen. Is helemaal niet zielig en ze blijven gewoon normaal bij hun positieve. En door een praam op te zette help je het paard een stof aan te maken om z'n eige rustig te houden. Je kunt het een keer proberen en kijke wat ie een keer daarna doet.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:35

Yourie22. daarmee bestrijd je de symptomen en niet het probleem zelf. zoals Lenneke al zegt. ik vind een praam voor een keer niet erg. als het paard echt naar de hoefsmid moet, maar hij is er nog niet klaar voor. dan kan het voor een keer. en als hij bijvoorbeeld een slokdarm verstopping heeft (zoals mij paard heeft gehad) en er dus een slang in moet, dan vind ik het ook niet erg. maar voor de rest vind ik dat een paard er gewoon aan moet wennen, dus aan de hoefsmid en de tandarts en dat soort dingen en dat dat dus op een rustige en paardvriendelijke manier geleerd wordt. en je schiet er trouwens niks mee op als je de symptomen bestrijd door bijvoorbeeld een praam te gebruiken. ik ken genoeg paarden die daar doorheen gaan en waar het absoluut niet bij helpt.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:45

Ik heb een ook zo'n 'probleempaard' bij de hoefsmid. De ene keer is hij braaf en de andere keer weer niet.
Wat ik dan vaak doe is zelf zijn voetje optillen en dan door de smid over laten nemen. Ik blijf er dan voor staan zodat hij nog steeds ziet staan. Op die manier denkt hij (zo lijkt het tenminste) dat ik met zijn voet bezig ben en niet de smid.
Misschien dat Anouar wat meer kalmeert hij denkt dat jij aan zijn hoef zit?

Yourie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:26

ja zukke paarde ken ik ok die door de praam heen kome. als je het niet probeert weet je het nooit

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:31

Heel vaak oefenen, probeer ook andere mensen eens een voetje op te laten tillen. Ook niet elke keer datr je aan zijn beenen of voeten zit iets vervelends doen. Bijvoorbeeld eerst een paar keer gewoon aaien, en dan de "vervelende" behandeling. Daarna weer gewoon aaien.