Wat te doen met een drukke pony waar je alleen mee mag stapp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy20

Wat te doen met een drukke pony waar je alleen mee mag stapp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 08:12

Hallo Allemaal,

Mijn pony heeft een peesblessure en staat op boxrust. Ik mag wel zoveel mogelijk met haar wandelen. Dus al ga 2 uur stappen op het harde. Nu is het probleem dat ze zo druk is met wandelen, heeft iemand tips hoe ik haar zo rustig en veilig mogelijk mee kan nemen.

Wat ze dus doet is dribellen naast me (wat absoluut niet mag). Dat doet ze meestal nadat ze geschrokken is van iets, dat doet ze dus ook constant, schrikken van dingen die er niet zijn. En waar ze normaal niet van schrok.

Alle tips zijn welkom...

Cassidy

Re: Wat te doen met een drukke pony waar je alleen mee mag stapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:20

Vraag om een rustgevend middeltje aan je DA, hij zal vast nog wel aan muisjes kunnen komen. En twee uur wandelen op een dag vind ik erg veel bij een peesblessure. Heb je dat nog een keertje kortgesloten met je DA?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:26

wat cassidy zegt, vraag je da bv om wat trancigel.

is voor het beestje stuk fijner! en veiliger.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:30

De dierenarts geeft vaak een kalmerend middel wat chemisch is en suf maakt.(meestal dan hoor).Heb je al eens gedacht aan Pavo NerveControl??Bij ons op stal zijn er mensen heel erg tevreden over,misschien heb je iets aan deze tip??
Voor zowel jou als je paard...sterkte en beterschap... Ach gut Doei!

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 10:40

Bedankt voor de tips. Ik ben met mijn pony naar Bodegraven geweest en ik moet juist zoveel mogelijk stappen dat bevordert de doorbloeding. En ik neem aan dat hun er wel verstand van hebben wat goed is. Ik moet 21 september terug voor controle dan verder kijken.
Wat zijn die muisjes precies?

madelon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:33

Heb je het dieet van je paard ook veranderd nou dat hij stil staat? Misschien krijgt je paard wel teveel energie binnen. Als je paard op rust staat heeft hij niet veel krachtvoer nodig. Wel veel hooi omdat hij nu waarschijnlijk minder gras eet als normaal.

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:47

ze staat op 1/2 kilo muesli per dag dus een kwart per voerbeurt. En verder alleen maar hooi, dus minder kan bijna niet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:08

Muesli ook schrappen, misschien een handje als anderen ook krijgen om voernijd te voorkomen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:19

Doet ze het dribbelen expres of zit het zo in haar?
Misschien een hengstenketting gebruiken

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:52

Het dribbelen zit niet in haar, ze schrikt nu dus van dingen waar ze normaal niet van schrikt en is dan echt over de zeik heen. Ik wandel al met hoofdstel en hengstenketting maar daar reageerd ze gewoon niet op. Ben een beetje hopeloos op moment....

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:26

Wees voorzichtig, dat ze niet te bang wordt tijdens het wandelen door het brute gebruik van hoofdstel en hengstenketting. Ik wil je nergens van beschuldigen maar als jij ook al een beetje zenuwachtig bent, kan je dat op die manier snel op haar doorgeven.

Ik zou een lichtkalmerend middel vragen bij de DA, muesli schrappen (klein beetje zodat geen jaloezie), voldoende ruwvoer. Misschien kan je iemand met een kalm paard overtuigen om met je mee te wandelen. Wordt ze misschien wel rustig van en minder schrikerig

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 07:54

Bedankt voor de tip, ik loop eerlijk gezegd heel rustig met haar en de terug weg is het ergste probleem en ik ben ook niet zenuwachtig. Maar wordt wel boos als ze zo reageerd.
Ik liep eerst gewoon met een halster, maar dat ging niet meer helaas.

Ik ga de DA wel even bellen voor een kalmerend middel. En heb inmiddels ook een wandel maatje van een andere stal, maar dan is het probleem dat ze verder moet dan mijn stal en ik het laatste stuk alleen moet.

Wild_Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:29

Ik heb ook 2 maanden moeten stappen met mijn O zo drukke harddraver. Ik kreeg geen kalmerend middel o.i.d. Mijn paardje schrok ook van alles en nog wat, maar ik ben oefeningetjes met hem gaan doen. Dan ben ik aan het stappen, hou ik plotseling halt, paar pasjes achterwaarts, weer vooruit, stukje harder stappen, dan weer langzamer. Gewoon de aandacht afleiden en zorgen dat hij meer op jou gaat letten. Succes ermee iig!