eerst lief dan agresief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikky92

eerst lief dan agresief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 21:50

hoi ik had een eigen paard waar ik het eerste half jaar veel plezier mee heb gehad ik kon er alles mee maar wist niks van haar verleden maar naar een half jaar is ze vervelend geworden we weten de oorzaak niet maar later ben ik naar een andere manege gegaan en daar hebben ze me geholpen toen ging het goed maar toch bleef ze me bijten en anvallen wat zou het kunnen zijn geweest
ik wil dit weten om het voor de volgnde keer anders aan te pakken

Musicjohn

Re: eerst lief dan agresief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:32

nikky92 schreef:
maar toch bleef ze me bijten en anvallen...

Wat bedoel je precies met aanvallen?

Heeft ze een keer een traumtische ervaring meegemaakt met jou? Ik bedoel dat niet negatief hoor, het kan iets heel simpels of l*lligs zijn waar je zelf nooit aan zou denken. Bijvoorbeeld dat ze tijdens het aaien in de wei een keer tegen het schokdraad aan kwam ofzo. Dat kan zij dan associëren met een "slechte" ervaring met jou. Zij kan dat dan zien als "pijn" wat jij haar op dat moment hebt aangedaan. Nu noem ik maar even een voorbeeld, maar het kan natuurlijk van alles zijn.

Controlleer ook even of het zadel nog goed past, en of het hoofdstel nog wel op de goede maat is. Wellicht loont het ook om haar eens een goede medische keuring te laten ondergaan. Wie weet, speelt er wel een fysiek probleem, wat ze dan weer uit door het af te reageren op jou.

Hou ons in ieder geval op de hoogte.

Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:53

Geef meer details, wat gebeurd er precies als ze bijt/aanvalt? En hoe deed ze in het eerste half jaar? Reageert ze meteen vervelend als ze je ziet of pas als je met hoofdstel/zadel oid aan komt? En waar is ze nu, ik begrijp dat je haar niet meer hebt?

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:06

Misschien associeert ze je met pijn?

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:15

misschien een nare ervaring of je gaat misschien verkeerd met het paard om, misschien ben je te lief voor het paard of niet consequent genoeg waardoor het je gewoon niet goed begrijpt (ik bedoel dit niet beledigend hoor) Maar consequent zijn is echt heel belangrijk hierdoor gaat het met veel paarden verkeerd. de paarden worden steeds vervelender waardoor de ruiter er soms niet eens meer normaal op kan gaan rijden.

nikky92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:05

ik ging niet verkeerd met haar op ze stond op een stalling ze ging elke dag naar buiten ik reed elke dag keurig op haar maar ze viel altijd aan als ik eraan kwam lopen en volgend mij heeft het temaken met dat ze mischien eerder niemand naar haar om keek want ik heb ook wel is een dag overgeslagen en daarna deed ze vervelend

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:17

Paarden denken zo niet: je hebt me een dagje overgeslagen dus nu doe ik vervelend naar jouw toe.

Ik denk dat je niet uitstraalde dat jij de baas was, en dat het geleidelijk zo is gegaan dat je paard de baas over je werd. Ook al rijd je op haar, en is ze op die momenten braaf, je moet ook respect van haar krijgen vanaf de grond. En daar kan grondwerk je heel goed bij helpen. Vanaf de grond de bewegingen van je paard gaan sturen, wijken voor druk, je paard aan de hand een stapje naar rechts of naar links laten maken, naar voren of naar achteren: zo krijg je respect van je paard.

nikky92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:21

dat heb ik ook gedaan en als ze iets verkeerds deed pakte ik haar gelijk aan maar op een geven moment lukte dat niet meer maar als ik met haar in de bak lief (ernaast dan ) liep ze zo achter mij aan als ze niet eens vast zat en ik wil aeen weten wat het dan kon zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:23

Dat kan heel veel redenen hebben. Misschien stond ze niet op de goede plek in de stal, omdat er heel veel mensen of andere paarden langs moesten? Misschien was ze vroeger ook al zo en is ze teruggevallen in oude gewoontes? Misschien had ze ergens pijn? Misschien was het te druk op stal?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:50

Misschien associeert ze jou met rijden en rijden vind ze vervelend? Je zegt immers dat je iedere dag kwam en iedere dag reed, dus paard denkt: jij komt = rijden.
Past het zadel wel goed, hoofdstel niet te krap, te scherp bit? Vind ze het werk wel leuk? Misschien ben je te streng met rijden?

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:37

Als pijn de oorzaak niet is geweest, komt het misschien doordat je haar teveel hebt verwent?
paarden kunnen daar heel dominant van worden. Grondwerk gaan doen is een goede manier om de band tussen jou en je paard weer goed te krijgen. Als je paard echt gevaarlijk doet, en aanvalt is het misschien beter om dit eerst met een meer ervaren persoon te doen.

edit: Je zou je misschien eens kunnen gaan verdiepen in Natural Horsemanship, wellicht kom je er dan achter wat het probleem geweest zou kunnen zijn.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:39

Heb je het paard misschien veel uit de hand gevoerd? Daar kunnen paarden bijterig van worden.