te snel de stal in willen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

te snel de stal in willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:48

hoi ik heb een klein probleempje

mijn merrie van 1,4 jaar wil de laatste tijd snel haar stal in als ze de wei uit komt er ligt dan eten in haar bak

hoe kan ik dit het beste oplossen

net zo lang wachten tot ze stil staat met ho en dan laten lopen op mijn comando misschien ??

pearlie

Re: te snel de stal in willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:50

inderdaad!! stil zetten voor de box en laten wachten tot jij het commando geeft voor verder lopen.
Als ze doordramt, gewoon weer stil zetten. Ze moet altijd achter jou blijven, dan ziet ze jou als leider. Als zij voor mag lopen dan krijg je straks ook andere rangordeproblemen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:51

Ik zou haar id leren om eerst te blijven staan voor de ingang (ik zou ook geen eten in de bak klaar leggen) en dan rustig de stal met haar inlopen. Zorgen dat ze stil staat en dan halster afdoen. Zo doe ik het ook en leer het alle paarden op deze manier ook de jonkies.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 20:02

alvast bedankt allemaal ik ga er aan werken ze doet dit nu ongeveer 2 dagen voorheen nooit gedaan

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:05

Dit heeft ze nog niet eerder zo gedaan, dan vraag ik mij af of het niet wat anders is. Heeft ze misschien een keer haar heup gestoten met de stal ingaan? Daarom willen ze nog weleens de stal gaan invluchten.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 20:14

nee dat niet ze doet het als ze weet dat er brok in ligt zonder brok doet ze het niet maar ze moet ook rustig de stal in gaan als er brok ligt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:16

Ben ik wel met je eens hoor, maar ze is nog erg jong en dan zijn ze natuurlijk ook een beethe eigenwijzer he. Tis nog een kind en die drammen ook als ze wat lekkers krijgen. Tuurlijk blijven proberen, maar blijf zelf rustig, houdt in je achterhoofd dat ze nog erg jong is.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 20:18

ja dat doe ik zeker maar vind het belangrijk dat ze gewoon spelenderwijs leert luisteren en nou kijk ik toch al wel vaak door de vingers hahah en daar profiteerd ze van maar heel erg bedankt

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:05

Inderdaad, duidelijkheid nu over wie bepaalt wat er gebeurd, zal je in de toekomst zeker van pas komen. Als je haar nu dat laat bepalen heb je straks een groot probleem. Een jaarling zet je nog wel even aan de kant, een volwassen paard niet meer. Bij de boven gegeven tips zou ik willen toevoegen dat jij bij haar in de stal gaat staan, bij de voerbak, en zij daar niet van mag eten totdat jij dat toestaat. En die toestemming moet ze 'vragen'. Dat betekent dat pas als ze ophoudt met proberen erbij te komen, zich onderdanig toont (bv hoofd laag, kauwen) je wegloopt en de voerbak aan haar over geeft. In een kudde mogen veulens heel veel. Als ze ouder worden moeten ze gaan leren dat ze niet alles mogen doen wat ze willen, en gaan ze ook hun plek in de rangorde opzoeken. Wat zij nu doet is kijken of ze jou de baas kan zijn, en dit is niet handig om door de vingers te zien.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 11:58

erg bedankt allemaal voor de reacties, ik ga hier zeker wat mee doen !!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:00

Afleiden met bv een stukje appel bv zodat ze ongemerkt rustiger de stal in loopt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:03

anders met een clicker dat werkt ook goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:11

Stilzetten voor de box en in haar achteruit. Jij moet er eerst in, dan pas zij. Als ze te gretig wordt kun je haar ook vastzetten in haar box, zodat ze leert geduldig te worden. Of je zorgt er voor dat er geen eten in de bak ligt op het moment dat de de box in komt, vastzetten en een half uur laten wachten.

haflingerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:14

geen voer vooraf in de stal, ook al is dit soms handiger ivm tijdnood, ik denk dat ieder paard snel de stal in wil dan.

bij alle hekken laat ik mijn paard stilstaan en ik ga eerst erdoor heen, kwestie van aanleren, je krijft zo snel gevaarlijke situaties anders

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:01

gewoon stil zetten en als ze doorloopt even achteruit zetten of even een rondje weet niet of dat nl wel goed is met een veulen en dan net zo lang wachten totdat die blijft stilstaan Lachen

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:06

het helpt heel goed om ze te laten wennen om stil te staan voor de stal (5 sec. ofzo). heb ik bij mijn paard ook vanaf het begin gedaan en hij dramt bijna nooit door. doet hij het wel en sleurt hij me mee erin moet hij er weer mee uit en net zovaak overnieuw tot het goed gaat!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:19

Stil zetten voor stal, doet ze ongewenst pasjes naar voren, zet haar dan meerdere passen achterwaarts. Dit trucje hebben ze snel door Haha! T paard wat ik verzorg *hittepetit arabier* weet inmiddels al, dat, wanneer ie mij voorbij loopt hij terug moet. De laatste tijd doet hij dit uit zichzelf al! 1 stapje teveel, dan gaat ie al pasjes terug!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:20

het eten pas in de bak gooien als ze op stal staat....
Dit is een fout die vele paardeneigenaren maken, en met dit probleem komen te zitten.

Succes ermee