Veulen snapt het meelopen niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Veulen snapt het meelopen niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 17:31

We zijn bezig ons 4 maand oude merrieveulen op te voeden. Halstertje aan, poetsen en voetjes geven gaat prima.

Meelopen aan de hand dus niet. Ze stopt gewoon en laat zich niet meenemen. We hebben dit proberen op te lossen door een 2de persoon de achterhand vooruit te laten duwen (het is echt een idioot gezicht).
Maar zo gauw die 2de stopt met duwen (zwaar hoor, zo'n veulen!) stopt het veulie ook. Het is volgens mij geen onwil want al het andere doet ze braaf, maar we slagen er dus niet in haar aan de hand te leren stappen.

Wat moeten we nu doen? achter mama aanlopen werkt ook niet, en met een zweep achter zo'n jonkie aan gaan jagen lijkt me ook geen slim plan.

Help!!

jodoc

Re: Veulen snapt het meelopen niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:25

Ik zou in het begin wel achter mam aanlopen terwijl ze het halstertje om heeft en aan het touw loopt. Zo snapt ze wat de bedoeling is.

Mijn shetlandveulentje heb ik gekocht toen ze net 1 jaar was en zij snapte er ook niets van. Ik had geen moeder meer waar ze achteraan kon lopen dus heb ik het volgende gedaan. Ik heb haar toen aan het longeertouw geklikt en ben een meter of 2 op mijn hurken van haar vandaan gaan zitten. En dan wachten.....zo klein ding is hartstikke nieuwsgierig dus die komt vanzelf wel. Belonen en wat lekkers geven (een klein schijfje wortel). Daarna 4 meter van haar vandaag gaan zitten en hetzelfde herhalen. Ik moet zeggen dat Donja (shetlander) het vrij snel door had. Wanneer ik op stond om weer verder op te gaan zitten liep ze uiteindelijk vanzelf mee. En dan natuurlijk belonen met de stem en na een paar passen weer wat lekkers geven. Dan is het begin er en dan kun je langzaam verder gaan.
Dit heeft toch wel een paar dagen geduurt voordat ze het begreep (ik oefende maar paar minuten per dag) En veel geduld hebben...dat is het belangrijkste!!!!

Veel succes ermee!

Groetjes Niki

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:52

Idd iemand met de moeder laten lopen en de ander met het veulentje, een beetje druk geven aan het halster en zosnel het dier gaat lopen laat je die druk weg vallen en dan natuurlijk goed belonen. Pas als dit goed gaat ga je verder uitbouwen dus alleen lopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:49

vergeet je niet op het moment dt het een stap naar voren doet de druk van het hoofdje af te halen, het moet leren druk te onwijken en niet er tegenin te gaan maar als de druk nooit weggaat zal het het ook nooit leren, zo ook met druk van achter, gaat het weg voor de druk van het duwen, druk weg, even wachten en weer proberen. Mijn shetveulen kan al een beetje meelopen maar soms wil hij liever niet, mijn hand op zijn achterhand is voldoende om hem naar voren te krijgen, zo ook met de andere veulens maar die zijn al meer in handen geweest en mijn jaarling. Die was erg bang en teveel druk van achter resulteerde in wegrennen maar dat mocht hij best, zo leerde hij te vertrouwen en dat als hij wilde vluchten dat dat kon, nu kan ik hem alleen meenemen en hoef alleen nog te wijzen naar zijn achterhand als hij niet mee wil.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:52

Singel om de moeder haar buik doen en daar het veulen aan knopen. Als ze samen met de moeder gaat lopen heeft ze sowieso al meer de drang om met haar mee te lopen. Als ze niet meeloopt krijgt ze druk op haar halstertje, gaat ze dan lopen dan valt de druk weg. Zo zal het veulentje leren dat door mee te lopen ze de druk kan ontwijken. Als ze dit een beetje snapt kun je het zelf aan de hand proberen. Als ze stopt langzaam de druk opvoeren, begint ze met lopen acuut de druk weg laten vallen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:46

Wij doen het ook zoals Visconti, omdat dat de snelste en beste methode is, omdat de moeder in dat opzicht een constante factor is. Singel om moeders, veulen er aan vast (zorgen dat je stevige singel en halster + touw hebt) en dan mee laten lopen. Maar hier loopt er in het begin dan vaak wél iemand met menzweep even achter. Als ze dan gaan hangen krijgen ze een tik (en bij geen reactie een ferme tik), zodat ze weten dat dat niet de bedoeling is en even behoorlijk onder de indruk zijn. Vervolgens springen ze naar voren, is de druk achter de oren weg en huppelen ze vaak wel met moeders mee. Daarna is het vaak appeltje eitje met meelopen. (en je hebt er zo ongelofelijk veel voordeel van, want het scheelt je later weer een hangend paard en vele kapotte halsters + touwen)

Door die tik zijn ze ook wat alerter op iemand die achter ze loopt, dus dan heb je laten ook dat als iemand er achter loopt en probeert aan te jagen, dat dat ook lukt, zonder dat ze het paard aan hoeven te raken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:15

Veulen niet aan de moeder vastzetten, ze kunnen gaan knokken en hun nek lelijk bezeren.

Probeer het eerst met de suitcase rope, touwtje om de achterhand. Dat stimuleerd het paard om voorwaarts te blijven lopen, voorkomt trekken aan dat hoofd en blessures aan de nek. Geleidelijk aan kun je de suitcase weglaten en hem alleen met halster en touw leiden. Maar als je de suitcase overslaat, gaat het paard alleen maar knokken tegen het halster en het touw, met alle mogelijke nekblessures van dien.

Zie voor foto's:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:17

Touwtje om de kont leggen is een oude en beproefde methode. Neem een wat langer touw, niet een gewone maat halstertouw, maar een flinke lange, liefst van wat zachter materiaal. Let wel op dat je voldoende speling aan de voorkant houdt in het touw.
Veulen van 4 maanden zou ik zeker niet aan moeders vastknopen, ze zijn dan niet meer zo "meeloperig" als in het begin. Eigenlijk had je dit al in week 2 of 3 moeten doen, maar goed, dat is achteraf gemakkelijk gezegd. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:22

Ik vind het zo wie zo te laat om het nu nog te leren. Je had dat al vanaf dag 1 moeten doen Ja
Maar ik zou gewoon met stilstaan oefenen, druk achter de oren, 1 stap vooruit = belonen. En zo verder uitbouwen!

choix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:13

dat veulen aan de moeder vastzetten lijk mij niet echt een fijne methode, als moeder schrikt lijkt mij dat het veulen meegetrokken word aan hoofdje of niet?
nouja iedergeval, mijn vz-shet heeft nu ook een veulen van 2 weken en wij zijn ook al bezig met het oefenen van het meelopen, gewoon halster+touwtje om en als ze niet mee wilt lopen met je hand beetje druk achterop en dan gaat ze op een gegeven moment gewoon weer mee, hierbij moet je niet vergeten dat je de druk op het halster ook moet vasthouden en als ze dan meeloopt dan moet je de druk van der halster afhalen. hopelijk heb ik het goed genoeg uitgelegd. heel veel succes er nog mee.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:23

Jullie hebben er waarschijnlijk gelijk in dat we eerder hadden moeten beginnen, maar door omstandigheden is dat niet gebeurd en het is nu eenmaal zo. We zijn trouwens al bezig sinds hij 2 maanden was. Ik post nu pas omdat het écht niet gaat.

@ cassidy: Het idee van duwen tegen de achterhand was afkomstig van de foto die jij postte. Het touwtje leek me een potentieel risico op verstrikt raken. Dus heb ik gewoon mijn vriend gevraagd om haar vooruit te duwen als ze zich schrap zet bij trekken aan het halster. Hij krijgt haar wel vooruit geduwd, maar als hij stopt met duwen stopt zij dus ook met lopen. En ik krijg dat beestje van zijn leven niet met een touw voortuit getrokken in mijn eentje...
Het is net zo'n tekenfilmpje van donald duck met een koppige ezel. Maar ik zie er op den duur echt geen oplossing meer voor.

Lijkt het jullie een goed idee om er dan maar met een longeerzweep achteraan te gaan? Er moet iets gebeuren. Binnenkort moet ze naar de opfok en dan zal ze toch enigzinds vervoerbaar moeten zijn...

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:42

Toen ik die van mij kocht was ze net 7 maanden oud. Zij kende het halster, vastaan en dus meelopen maar wel achter de moeder aan.
Bij mij moest ze het ineens los doen.
Dat snapte ze eerst ook niet, ik ging gewoon voor haar staan en dan wat lokken met mijn stem en als ze dan ging lopen heel uitbundig belonen.
Zo begon ze het te snappen, daarna kwam bij mij de fase dat ze veel te snel ging lopen en heel erg trok.
Door heel veel met haar te wandelen en het commando hoo aan te leren is dat ook helemaal goed gekomen.

( voor ik iedereen over mij heen krijg Bloos Knipoog , met veel wandelen bedoel ik niet iedere dag uren lang, maar wel 2 a 3 keer per week een minuutje of 10.)

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:45

er bestaat ook zo'n een speciaal veulenmeeloop harnas , stond overlaats op marktplaats
meer kan ik je er niet over vertellen , maar misschien wel een opzoektip

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:47

Klara16 schreef:
@ cassidy: Het idee van duwen tegen de achterhand was afkomstig van de foto die jij postte. Het touwtje leek me een potentieel risico op verstrikt raken. Dus heb ik gewoon mijn vriend gevraagd om haar vooruit te duwen als ze zich schrap zet bij trekken aan het halster. Hij krijgt haar wel vooruit geduwd, maar als hij stopt met duwen stopt zij dus ook met lopen. En ik krijg dat beestje van zijn leven niet met een touw voortuit getrokken in mijn eentje...
Het is net zo'n tekenfilmpje van donald duck met een koppige ezel. Maar ik zie er op den duur echt geen oplossing meer voor.

Lijkt het jullie een goed idee om er dan maar met een longeerzweep achteraan te gaan? Er moet iets gebeuren. Binnenkort moet ze naar de opfok en dan zal ze toch enigzinds vervoerbaar moeten zijn...

Probeer dat touw nou maar, ze gaat heus niet met haar benen daar in verstrikt raken. Als je het touw los om haar lichaam slaat en er geen knopen in legt kan er niets gebeuren.

Dat je vriend haar vooruit ging duwen is dus verkeerd geweest. Ze moet op haar eigen benen zien te lopen, wijken voor druk op de achterhand en het hoofd, en dat doet ze duidelijk niet. Het touwtje achter haar achterhand is er ook niet om constant druk op te houden, want dan gaat ze er op hangen en heeft iid continu druk nodig. Wat je vriend ook gaf.

Het touwtje om de borst is om te voorkomen dat ze vooruit schieten. Het touwtje om de achterhand om te voorkomen dat ze in de rem gaan. Maar zie jij op de foto het touwtje gespannen staan? Nee. Het touw hoort pas in werking te komen als er iets mis gaat.

Ik ben normaal niet voor de zweep, maar je hebt het helaas zover laten komen dat het niet anders kan. Gebruik het touw zoals op de foto, indien ze op de rem gaat hou je druk, komt daar geen reactie op, laat je je vriend een tik geven. NIET proberen naar voren te trekken. Als je paard ouder wordt is ze straks helemaal niet meer te leiden zonder dat iemand haar naar voren duwt.

paardenfocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:55

natural horsemanship? join-up?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:56

paardenfocus schreef:

Tuurlijk, op een veulen van een paar maanden. Lekker een join-up op loslaten omdat de eigenaar een fout heeft gemaakt. Misselijk
Kun je nog wat anders adviseren dan die vermaledijde Join Up? Het is nog een BABY!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:57

paardenfocus schreef:

Sorry, maar zo'n dom antwoord heb ik hier nog nooit gelezen..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:00

join up heb ik zelfs nog niet gezien bij de lastigste veulens die in de groep kwamen, wel eerst een zachte nee en dan steeds duidelijker, en soms vallen er even hade klappen maar dan is het wel duidelijk, maar een join up heb ik ze nog nooit zien doen, pas later bij de etter jaarlingen hahaha

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:03

mijn jaarling heeft dit ook een paar weken gedaan, als ik stilstond wilde hij lopen en andersom, je kreeg je hem niet meer van zijn plek, ik heb hem toen een tijdje tegelijk met mijn oudere paard uit de wei gehaald en een emmertje biks in mijn hand, kan je ook afwisselen, na een paar weken was het ineens over, denk dat dit een soort van nee-fase was, want poetsen en voetjes geven ging toen ook een stuk moeilijker, het gaat dus weer beter worden Haha!

May_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:11

Soms helpt het om een ander paard voor het veulentje uit te laten lopen, vaak lopen ze dan vanzelf mee. Haha!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:15

Het veulen laten wennen om vast te staan (als ie dit nog nooit gedaan heef zelf vasthouden bv om hek heen en vasthouden voor speling). Als het paardje het vast staan kent dan zal i zo met je meelopen. Inderdaad wel op letten om de druk eraf te halen als ie meeloopt. Dit werkt ieder jaar bij onze veulens.

xarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:58

wat bij ons best goed werkte was om de moeder en het veulen naast elkaar te laten lopen zeg maar,net als bij een keuring,meestal loopt ze dan netjes met mama mee,als je een brave mama hebt tenminste;)

sylvana90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:42

doe rustig aan en neem haar moeder mee loop me de moeder weg en als het veulen merkt dat zijn moeder weggaat wil hij/zij ook mee suc6

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:44

Een veulen van 4 maanden loopt niet meer automatisch achter mama aan, hoor. Beide veulens van mijn merrie hielden dat na een week al voor gezien Haha!

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:53

jodoc schreef:
Ik zou in het begin wel achter mam aanlopen terwijl ze het halstertje om heeft en aan het touw loopt. Zo snapt ze wat de bedoeling is.

Mijn shetlandveulentje heb ik gekocht toen ze net 1 jaar was en zij snapte er ook niets van. Ik had geen moeder meer waar ze achteraan kon lopen dus heb ik het volgende gedaan. Ik heb haar toen aan het longeertouw geklikt en ben een meter of 2 op mijn hurken van haar vandaan gaan zitten. En dan wachten.....zo klein ding is hartstikke nieuwsgierig dus die komt vanzelf wel. Belonen en wat lekkers geven (een klein schijfje wortel). Daarna 4 meter van haar vandaag gaan zitten en hetzelfde herhalen. Ik moet zeggen dat Donja (shetlander) het vrij snel door had. Wanneer ik op stond om weer verder op te gaan zitten liep ze uiteindelijk vanzelf mee. En dan natuurlijk belonen met de stem en na een paar passen weer wat lekkers geven. Dan is het begin er en dan kun je langzaam verder gaan.
Dit heeft toch wel een paar dagen geduurt voordat ze het begreep (ik oefende maar paar minuten per dag) En veel geduld hebben...dat is het belangrijkste!!!!

Veel succes ermee!

Groetjes Niki

Dit zou ik ook doen Lachen