Hoe leer je voetjes goed geven bij een 2,5 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Hoe leer je voetjes goed geven bij een 2,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 19:56

Mijn net gekochte 2,5 jarige paard wil zijn voeten niet geven. Als hij ze al aangeeft voor is het eventjes en als ik te lang bezig ben steigerd hij door mijn hand heen weg. Achter geeft hij ze min of meer maar durft wel te slaan naar jou. Ik straf hem hier wel voor met een tik op zijn bil. HIj wordt ook best zenuwachtig op het moment dat ik maar voetjes begin te vragen. Ik ben nu elke dag bezig om het te proberen 4 dagen nu en tja het gaat nog niet echt beter. Naar wat ik gehoord heb was hij de laatste keer ook niet zo braaf bij de smit. Iemand nog tips wat ik nog meer kan doen om mijn paard heel braaf voetjes te leren geven? Ik beloon hem al als hij zijn voet even geeft en ik hem zelf neer kan zetten..maar echt makkelijk is het nog niet? Of is het gewoon een kwestie van veel blijven doen zoals ik normaal gewend was bij een jong paard? Alleen dit jonge paardje is al 2,5 jaar en groot voor zijn leeftijd en een krachtpatser. Iemand tips en truces om verder te oefenen zodat ik straks een paard heb wat wel braaf zijn voeten geeft?

whisperramse

Re: Hoe leer je voetjes goed geven bij een 2,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:58

Ikzelf ben gewoon begonnen met het borstelen van de benen en de hoeven. Ging dat goed begn ik al eens met het proberen van de voet op te heffen.
Het is echt een werkje waar je heel geduldig voor moet zijn.
Zeker niet gaan roepen of slaan want dan associeert hij; voeten geven= een klap.
Het paardje reageert denk ik uit onwetendheid en niet uit valsheid
Het beste doe je het met iemand die het paard ook kan vasthouden.
Ik zette de mijne vast aan de muur, zo kon ie niet wegvluchten (enkel mij pletten Tong uitsteken )

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:08

Mijn paard kon gelukkig met 2 dagen voetjes geven..
Maar heb ook wel eens mee gemaakt dat ik paarden met trauma's voetjes moet leren geven..

Ik zet ze iig altijd los. Wel een touw eraan, maar over de hals laten hangen..
Als je een paard vast zet, willen ze vaak achteruit weg lopen, en dat is lastig vast houden..
Als je een voetje pakt belonen met iets lekkers.. dat doe je elke keer zo. Loopt hij naar voren, gewoon vast houden, niet loslaten!! Dan loopt ie maar heel even op 3 benen, is niet erg.. zolang je er maar rust in houd.. niet kwaad worden, ook niet op jezelf.. een paard voelt dat ook!
Eigenlijk moet je iemand erbij hebben om dat lekkers te geven op moment dat hij ontspant...

Hoe langer je zijn voetje vast kan houden hoe meer je gaat belonen met je stem, en lekkers afbouwen.. hij moet op jou gaan vertrouwen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:08

Even een quote uit een ander topic, scheelt weer tikwerk:

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 21:42

Bedankt voor de tips voor nu al! Ik ga eens kijken wat ik kan. Ik ben gewend normaal veel geduld te bewaren en ik vermoed dat de laatste keer bij de smit niet helemaal rustig is gebleven en dat hij daarom nu zo zenuwachtig wordt. Ik merk wel dat hij groeid bij beloning ahaha dan denk ik aanmezelf dat werkt ook zo.Het zal nog lastig zijn maar toch.....ik ga met veel geduld verder met waar ik al begonnen was...en waarschijnlijk een aantal van deze slimmigheidjes toepassen en hopen dat hij het dan gaat doen. zodat hij bij de smit straks ook minder problemen geeft. Moet wel zeggen hij is best een dominate maar ahahha ik kan hem nog steeds aan

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 06:47

Ik denk dat je het al hardstikke goed doet, gewoon rustig blijven en zijn voetjes niet te lang vasthouden. Bij die van mij ben ik er mee begonnen toen hij nog een veulentje was, dus hij vind het allemaal prima nu.
Gewoon zo doorgaan als je nu doet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:53

rockwitch schreef:
Ik denk dat je het al hardstikke goed doet, gewoon rustig blijven en zijn voetjes niet te lang vasthouden. Bij die van mij ben ik er mee begonnen toen hij nog een veulentje was, dus hij vind het allemaal prima nu.
Gewoon zo doorgaan als je nu doet.

Precies! Dat lijkt mij ook.
Die van mij moest ook erg wennen (ok, was een 1/2 jaar) en dat heeft ook even geduurd, maar nu is het een hele brave er in.
Wat ik zelf deed is niet steeds 4 voetjes willen doen. Je zegt dat voor beter gaat dan achter, probeer dan eerst voor. Blijft ie netjes, zonder te hangen, staan als je zn voetje hebt opgetild direct neerzetten en klaar ben je voor die dag. Pas als voor helemaal goed gaat zou ik serieus verder gaan met achter, anders ben je te veel en te lang bezig denk ik. Paarden van die leeftijd kunnen de aandacht er ook niet altijd goed bijhouden, waardoor als het te lang duurt ze alleen maar vervelender worden. Ik ging meestal even snel poetsen en dan pas met de beentjes bezig, maar ik probeerde niet langer bezig te zijn dan 15 min. totaal zolang het nog niet goed ging.
Wat ik als tip kan geven: wat ze ook doen probeer vast te houden (is heel lastig af en toe, ik weet het), als je namelijk loslaat op het moment dat ze beginnen te klooien, weten ze dat dat DE manier is om onder het voetjes optillen uit te komen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:51

Veel dingen wist ik blijkbaar toch nog wel ondanks dat het even geleden was dat ik met een jong paardje bezig was. Ik probeer zijn voeten ook al zo lang mogelijk vast te houden maar hij durft best te steigeren door mijn handen. Dus moet wel oppassen daarin. Maar het gaat al steeds beter! Gisteren kreeg ik bij het maar vragen van een voetje zijn ene voet meteen! Dus kom er wel denk ik zo als ik doorga op deze manier. Ik weet ook dat hij heel snel afgeleid is! Zowiezo omdat hij pas gecastereerd is zijn de merries nog spannend en andere paarden en die ziet hij snel als die in buurt zijn ahaha. Poetsen doet hij super goed! Vind ie heerlijk en is het een echte kroel. En inderdaad geen enkel jong paard heeft veel geduld meteen dat moet je trainen. Met lopen was het ook zo...nu was hij gisteren echt super braaf zonder steigeren en niet afgeleid door dingen maar bezig met mij! Stoppen als ik het vroeg enz. Heerlijk gevoel geeft dat als je steeds een stapje verder komt en hij ook zo snel leert heerlijk! Voetjes komen wel met veel geduld hij komt er vast wel! Tja smit mag het straks zelf uitzoeken ik zal mijn nieuwe smit waarschuwen wat hij tegen kan komen en hoop dat hij hem met repect en geduld behandeldt ik hoop er bij te kunnen zijn de eerste keer gewoon!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:02

Kostolany schreef:
Mijn net gekochte 2,5 jarige paard wil zijn voeten niet geven. Als hij ze al aangeeft voor is het eventjes en als ik te lang bezig ben steigerd hij door mijn hand heen weg. Achter geeft hij ze min of meer maar durft wel te slaan naar jou. Ik straf hem hier wel voor met een tik op zijn bil. HIj wordt ook best zenuwachtig op het moment dat ik maar voetjes begin te vragen. Ik ben nu elke dag bezig om het te proberen 4 dagen nu en tja het gaat nog niet echt beter. Naar wat ik gehoord heb was hij de laatste keer ook niet zo braaf bij de smit. Iemand nog tips wat ik nog meer kan doen om mijn paard heel braaf voetjes te leren geven? Ik beloon hem al als hij zijn voet even geeft en ik hem zelf neer kan zetten..maar echt makkelijk is het nog niet? Of is het gewoon een kwestie van veel blijven doen zoals ik normaal gewend was bij een jong paard? Alleen dit jonge paardje is al 2,5 jaar en groot voor zijn leeftijd en een krachtpatser. Iemand tips en truces om verder te oefenen zodat ik straks een paard heb wat wel braaf zijn voeten geeft?

ik zou iemand hem vast laten houden inplaats van vast zetten. dan zou ik een halster touw om het voorbeen doen
(Niet vastmaken! gewoon omheen doen) en dan naar voren trekken. Dan kan je niet geraakt worden en kan je
pony rustig wennen. Je pony vooral niet straffen. Dit is een fout die veel mensen maken. Een pony reageerd
normaal. daarvoor kan je hem niet straffen Knipoog gewoon negeren en geduld hebben Haha! dan lukt het zeker Knipoog
veel succes!

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:34

zorg ervoor dat je al het goede erin ziet vaak zien mensen alleen maar het negatieve zorg ervoor dat je het positieve benaderd en dan komt het wel goed met je paardje gr.clau

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 21:49

Dat was ik zeker al aan het doen en vandaag is het mij gelukt alle 4 de voeten redelijk normaal te krijgen. Ik had mijn vriend die niets van paarden weet mee genomen en gevraagd dat als het paard zijn voet aangaf en even liet vast houden een stukje wortel moest geven meer niet. Tegelijk beloonde ik met mijn stem! En het werkt! HIj gaf zijn voeten redelijk goed, niet te lang nog gewoon geven meer niet! En na alle 4 gehad te hebben heb ik hem beloon met een hele wortel en lekker met hem gewandeld waar hij weer groeide door beloning van stem aan de hand. Super leuk om hem te zien veranderen! Hij wordt nu al weer een echte kroele kont!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:01

zo te lezen is het je gelukt Haha!

wilde ook al zeggen waarom maak je er geen leuk spellentje van ...
bij geringste aan raking en comando voetje en hij reageerd er iets op dan beloon hem met iets lekker ...na paar x hebben ze het meestal zo door

je zegt je kunt hem nog niet al te lang vast houden , das normaal ... als hij met een been omhoog staat is hij er kwetsbaar ..(instinct van een paard ) dus hij moet effe het vertrouwen krijgen ...en tevens is het effe moeilijk om balans te vinden ...dus kwestie leuk houden en oefenen Tong uitsteken

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:04

Klopt ahahah dus met wat geduld kom ik er wel! Hij doet het zo super en staat echt al te kijken naar mij als ik zijn naam roep. Hij veranderd nu echt per dag! Ik ben vandaag aan het spelen geweest in de bak en dan heeft hij echt lol ahhah staat je uit te dagen en als je er dan naar toe loopt rent hij weg met staart op zijn rug en komt dan nog eens kijken of je hem nog eens wil pakkena haah. Daarna gepoetst en voetjes kreeg ik redelijk makkelijk en mijn beste vriendin heeft hem wortel gevoerd als hij luisterde en hij snapt het snel ahaha..kom er wel met hem! Hij wordt echt super nuchter! EN tja hij wordt groot ahaha

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:08

Zo te lezen ben je goed bezig! Heb geduld, veel oefenen en belonen en wees consequent met je commando en dan komt alles goed!

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:53

Ik had mijn paardje met 5 maanden al en heb gelijk leren voeten geven, omdat dit zeer op prijs gesteld werd door de smid. Als hij voeten zou geven zou het ook niet zo'n drama bij de smid zijn en geen negative gedachten aan de smid voor het paard.

Ik ben begonnen door gewoon een borsteltje langs de beentjes te laten gaan. Zodat hij wat gefrunnik aan de benen niet meer bijzonder vond. Toen lanzamerhand eens een voet opgetild, 2 seconden vasthouden en weer neer zetten. En daarna uitbundig beloond. Zo bij elk been, je bouwt het dagelijks wat op, door de voet iets langer op te tillen en gebruik te maken van de hoefkrabber. Soms kunnen ze hun evenwicht niet houden op 3 benen als ze dit niet gewend zijn, in dat geval pak ik hem gewoon weer op en straf niet hoor. Vaak is uiteindelijk een he al voldoende om een trekkend achterbeen weer rustig te krijgen. Je moet gewoon geduld hebben, misschien heeft je paard nooit voeten leren geven en dan kan de smid ook een vervelende herinnering zijn. Bouw het rustig op en verwacht niet binnen 4 dagen resultaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 00:13

Volgens mij ben je al heel goed bezig, ga zo door!
't Is precies zoals je al bezig bent, gewoon vastpakken, in 't begin moet je al belonen als ie alleen zijn voet al optilt, later als ie hem een paar seconden vast laat houden enz. Zo kun je het steeds verder uitbouwen, de meeste paarden zijn nog steeds heel gevoelig voor wat lekkers dus op het juiste moment belonen werkt het best.

marouschka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:40

straffen heeft geen zin meer word ze alleen maar banger.
Begin met een paar tellen en beloon haar met iets lekker en maak de tellen steeds langer.
een pony doet alleen maar iets als hij vertrouwen in je heeft.

ruurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:44

wij hebben ook een merry van die leeftijd,ben begonnen met mn hand langs haar benen naar beneden te brengen daarna tik ik tegen haar hoefje en vraag haar voet ,naar 4 weken hoef ik alleen maar te tikken en te vragen en ze tilt ze op

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 23:25

HIj geeft voor nu super goed aan! HEt gaat vooruit. Achter als ik ze niet te hoog laat geven doet hij het heel netjes....van de week moet hij voor het eerst naar de smit! Nu maar hopen dat alles daar goed gaat en niet dat ik dan weer opnieuw kan beginnen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:21

Blij te horen dat het nu goed gaat!!

Wat je ook nog kan oefenen voordat de smid komt is het tikken aan de onderkant van de voet, én de voorbenen naar voren halen (beetje als spaanse pas, maar dan vast houden..).
Dit is de eerste paar keer wel eng.. maar ook de smid zal het gaan doen, en moet hij hier maar vast aan wennen...