klein welshje die denkt dat ze de baas is wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viteske

klein welshje die denkt dat ze de baas is wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 09:37

ik heb een klein welshje van 1.20.
ze stond eerst op een manege waar ze het niet naar der zin had en erg sagerijnig was.
nu heb ik haar verhuist naar een boerderij in de buurt waar ze dag en nacht op het land mag staan.
in het begin was ze erg vrolijk ( nu nog steeds) tot dat ze los in de bak of longering is, als ik dan maar iets van haar vraag sprint ze drijgend op me af en rent dan boos langs me, bokt wel , maar niet raak.
zonder zweep ben ik dus eigenlijk niet veilig.
ik weet gewoon niet wat ik met der aan moet.
de laatste tijd loopt ze wel goed want ik gebruik nu een zweep met plastic slingers eraan. die ze erg spannend vind en daarom wel loopt.
als ik de zweep omdraai dat ze laat maar zeggen niet de slingers ziet, dan stormt ze gelijk op me af en als ze die geluiden van het plastic hoort rent ze weer weg.
in het land is het precies hetzelfde, zodra madam geen appel krijgt draait ze zich drijgend om of bijt, ik weet dat dit komt omdat we haar te veel appels in het land gaven, waar dat deden we in eerste instansie om haar vertrouwen te winnen. was dit mischien een fout geweest?

mischien is dit een beetje vage uitleg. sorry daarvoor Bloos

ik hoop dat iemand mij DE tip kan geven , want zo ben ik het eigenlijk een beetje zat, en ik vindt het jammer dat ze dan zo ''boos'' op me is

alvast bedankt

Anoniem

Re: klein welshje die denkt dat ze de baas is wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:54

Je paard is dominant.. Dit kan verergerd zijn door de verhuizing Ja
Ga eens op zoek naar informatie over grondwerk, door daarmee aan de slag te gaan kan je de band tussen jou en je pony veranderen Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:37

Viteske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 10:57

Bedankt allebei! Haha!

@lauss, op de manege was ze eigenlijk nog erger , toen was ik de eenige die bij der in het land mocht komen van der ( maar dit ook alleen met een snoepje)

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:35

Grondwerk gaan doen met je pony.
Dit om de verhoudingen tussen jou en je paardje weer recht te zetten.
Je pony is heus niet boos op je maar speelt gewoon de baas.
Het boek van inge teblick is een super aanrader. Hier staan allerlei oefeningen in die je helpen een goede relatie met je paard te krijgen waarin jij de leider bent. Als het eenmaal goed gaat val dan vooral niet terug in je oude gedrag met het appels geven in de wei of waar dan ook. Pony's zijn slim en je hebt kans dat je dan weer van voor af aan moet beginnen. Veel succes !! Lachen

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:38

Jouw pony is duidelijk de baas.
Er zijn genoeg boeken te koop met info over grondwerk. Verdiep je daar eens in en je zuklt zien dat de relatie beter gaat worden na het lezen van deze boeken.

lino_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:46

zoals iedereen al zegt, grondwerk Knipoog

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:50

Fucsia schreef:
Grondwerk gaan doen met je pony.
Dit om de verhoudingen tussen jou en je paardje weer recht te zetten.
Je pony is heus niet boos op je maar speelt gewoon de baas.
Het boek van inge teblick is een super aanrader. Hier staan allerlei oefeningen in die je helpen een goede relatie met je paard te krijgen waarin jij de leider bent. Als het eenmaal goed gaat val dan vooral niet terug in je oude gedrag met het appels geven in de wei of waar dan ook. Pony's zijn slim en je hebt kans dat je dan weer van voor af aan moet beginnen. Veel succes !! Lachen

helemaal mee eens!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:12

hehe ik doe zelf iets heel anders als zo'n pony dit bij mij flinkt ( heb er 2 gehad hier die dit deden, reken maar dat dit verdomd snel afgelopen was),maar goed, dit is bokt, dus laat ik daar maar niet teveel in details treden Clown
Ik geef je nog een tip mee, pony's voelen aan als mensen bang voor ze zijn. zorg er de komende tijd voor dat je er iemand bij hebt die niet bang is, zodat je zelf veiliger bij de pony kan en je zo samen tot een oplossing komt dmv grondwerk of andere manieren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:23

lekker ding dit Lachen Lachen

ik zou er iemand bijhalen voorlopig die jou leert met dit dier om te gaan