Wat gebeurt er nadat een dood(ingeslapen) paard is opgehaald

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Wat gebeurt er nadat een dood(ingeslapen) paard is opgehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:47

Denk dat dit fout staat, maar kon niet vinden waar deze vraag beter bij paste.

Je hebt altijd van die zeikerds die zeuren dat paarden slachten zielig is, maar nou vraag ik me af, wat gebeurd er met het lichaam van een dood (dwz overleden, ingeslapen) paard dat opgehaald wordt.

verbrand?

claud1

Re: Wat gebeurt er nadat een dood(ingeslapen) paard is opgehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:49

ik denk dat ze opgehaald worden door de kadaver dienst
(destructie)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:49

Ja maar daarna?

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:49

Het paard wordt met allemaal andere dieren op een stapel gegooid en verbrand, wij begraven onze overleden dieren in de tuin (We hebben geen groter dier dan een konijn hoor Clown ). Ik vind het allemaal zo'n rot idee wat der met je paard gebeurt na de dood.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:51

getver, dat is geen prettig idee.

vaak eerst tegen het doodgaan vechten (inslapen) en daarna met zn alle verbrand worden :/

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:53

laartjuh schreef:

vaak eerst tegen het doodgaan vechten (inslapen) en daarna met zn alle verbrand worden :/

Ja ik vind het ook een onwijs rot idee. Verdrietig

Ik zal in ieder geval zorgen dat mijn paard (als ik die ooit krijg) dat niet gebeurt, ik begraaf hem (wat een hele klus moet zijn Tong uitsteken ) in mijn tuin.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:54

Dat mag niet hoor in je tuin een paard begraven Tong uitsteken

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:54

Daar is een heel topic over. Even zoeken op Rendac.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:55

tanya89 schreef:

Wat is dat nou voor een belachelijke rede?! Boos!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:56

Of wacht, der is vast wel een speciale begraafplaats voor paarden ergens, ik zou hem daar dan veilig achter laten.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:56

Alles wat kan wordt herbruikt van je paard, wat ik zelf wel een mooi idee vindt. (de hoefjes en beenderen voor lijm onder andere)En dat vechten met inslapen valt reuze mee, eerst krijgen ze een zwaar slaapmiddel en dan pas het definitieve middel, in principe gaan ze van dat slaapmiddel al plat en zijn ze van de wereld. Dat er wat krampen zijn, daar heeft het paard zelf geen last van (wij wel want het is geen prettig gezicht) maar je paard heeft verder geen pijn.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:57

gaat zo'n paard dan niet voor de dierlijke concumpie? ja toch? of is dat alleen bij de slager? ik volg dit ff....

Suus__

Josefien schreef:
Alles wat kan wordt herbruikt van je paard, wat ik zelf wel een mooi idee vindt. (de hoefjes en beenderen voor lijm onder andere)En dat vechten met inslapen valt reuze mee, eerst krijgen ze een zwaar slaapmiddel en dan pas het definitieve middel, in principe gaan ze van dat slaapmiddel al plat en zijn ze van de wereld. Dat er wat krampen zijn, daar heeft het paard zelf geen last van (wij wel want het is geen prettig gezicht) maar je paard heeft verder geen pijn.

Dat herbruiken vind ik echt geen mooi idee, ik vind het net als de slagt.

Suus__

poekel schreef:
gaat zo'n paard dan niet voor de dierlijke concumpie? ja toch? of is dat alleen bij de slager? ik volg dit ff....

Wat bedoel je met concumpie?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:58

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:04

viewtopic.php?f=48&t=762876&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=rendac+excursie

een paard word door een vrachtwagen opgehaald, dit kost 25 euro,
je paard gaat dan met andere dode dieren, koeien etc naar de rendac toe.
als je boven in het land woont, gaan ze eerst naar overslag plaatsen, ik geloof dat alleen de rendac son de dieren echt verwerkt.
je kan m ook rechtstreeks naar de rendac son laten brengen met een speciale trailer, dit kost geloof ik 300 euro (of meer)
dan gaat je paard niet met andere dieren op transport, maar in een prive trailer.

aangekomen bij de rendac worden de dieren in een loods gestort, de bak van de wagen wordt gekiept en alle dieren rollen/glijden eruit.
dan komt er een grote shovel die de dieren aanduwt verder de loods in.
in de loods staat een kraan die de dieren alleen of met bosjes oppakt en in de shredder gooit. deze shredder maakt stukjes van de dieren zo groot als konijnenbrokjes.
dan worden ze nog wat bewerkt, voor de precieze techische details verwijs ik je naar het topic,
maar uiteindelijk worden ze verbrand. en verwerkt.(in lijm oa)

slachtafval word voor consumptie gebruikt, dus voor gelatine etc.
maar dieren die niet geslacht zijn en dus dood zijn aangevoerd in het geheel, worden niet voor consumptie gebruikt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:38

laartjuh schreef:
Je hebt altijd van die zeikerds die zeuren dat paarden slachten zielig is, maar nou vraag ik me af, wat gebeurd er met het lichaam van een dood (dwz overleden, ingeslapen) paard dat opgehaald wordt.

verbrand?

Dat zijn geen zeikerds, dat zijn mensen die er anders over denken dan jij misschien. Ik zie het verband van je vraag ook werkelijk niet. Slachten zou zielig zijn en vervolgens stel je de vraag wat er gebeurd wanneer een paard opgehaald wordt door de destructie.

Of je paard nu laat slachten (niet bestemd voor consumptie) of laat inslapen, in beide gevallen wordt het dier voor destructie aangeboden. Ja en wat er met je paard gebeurt als hij wel voor consumptie wordt gebruikt, dat hoef ik denk ik niet uit te leggen.

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:52

crossmonster schreef:
aangekomen bij de rendac worden de dieren in een loods gestort, de bak van de wagen wordt gekiept en alle dieren rollen/glijden eruit.
dan komt er een grote shovel die de dieren aanduwt verder de loods in.
in de loods staat een kraan die de dieren alleen of met bosjes oppakt en in de shredder gooit. deze shredder maakt stukjes van de dieren zo groot als konijnenbrokjes.
dan worden ze nog wat bewerkt, voor de precieze techische details verwijs ik je naar het topic,
maar uiteindelijk worden ze verbrand. en verwerkt.(in lijm oa)

Hmm, ik had altijd het idee om, als het zover zou zijn, mijn paard in te laten slapen, maar dan wel door de rendec af te laten voeren. Maar als ik dit zo lees krijg ik toch mijn bedenkingen. Hij is toch mijn beste maatje en dit zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Het is puur mijn gevoel dat ik hem dan toch liever een waardiger einde gun.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:55

sja een leuk idee is het geen van beide.
maar cremeren is maar voor weinig mensen te betalen...

als een van mijn katten overlijd dan valt het voor mij nog te overwegen, een kat cremeren kost maar een twintigste van wat een paard kost, of wss zelfs nog minder. ik dacht rond de 50 euro, onze deense dog (zeeeeer groot, 65 kg) kostte inclusief transport en urn, 140 euro, dus dat viel ons wel mee.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:01

Ja, maar wat is dan waardig ? Er zijn niet zo heel veel mogelijkheden. De rendac vernietigd je dier, de slachter bied het vlees aan. Waardig is dit geen van beiden denk ik. Je kan dan nog naar een speciale dieren begraafplaats, maar velen zullen dit te duur vinden, of te ver weg.
Voor mij zou het belangrijk zijn dat het einde van het leven waardig is. Op een snelle, pijnloze manier. Als het dier eenmaal dood is, zou ik het geen dagen langs de kant van de weg willen zien liggen tot de rendac komt. Ik zou dit zelf niet aankunnen, voor het paard zelf maakt het denk ik niet meer uit. Hoe hard dit ook klinkt, het paard weet dan van niets meer, het is meer voor de eigenaar wat er daarna gebeurt.

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:17

git schreef:
Voor mij zou het belangrijk zijn dat het einde van het leven waardig is. Op een snelle, pijnloze manier.

Daarom zou ik hem in willen laten slapen en niet laten slachten.

Citaat:
Hoe hard dit ook klinkt, het paard weet dan van niets meer, het is meer voor de eigenaar wat er daarna gebeurt.

Het is idd hoe de eigenaar met deze wetenschap om kan gaan. Ik zou dat niet kunnen. Vorig jaar heb ik twee van mijn honden in moeten laten slapen en het geeft mij een goed gevoel dat ik ze zelf weg heb kunnen brengen en laten cremeren.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:24

Misschien krijg ik heel bokt over mij heen, maar hoe lief mijn dieren ook zijn en hoeveel ze ook voor mij betekenen. Het blijven dieren. Als ze dood zijn ( al dan niet geeuthaniseerd) dan worden ze opgehaald en vernietigd. Het beest voelt er niets meer van, en ik denk er niet verder bij na. Hoe zou het gaan als alle mensen met hun dieren ze gaan cremeren en begraven? ( en dan bedoel ik alle mensen !!!! met alle dieren !!!!)
Ik heb al veel mensenleed gezien en ik weet dat je het niet mag vergelijken, maar laat je gevoelens wel samenwerken met verstand. Anders kan het een grote chaos worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:28

Sigrid_Hvj schreef:
tanya89 schreef:

Wat is dat nou voor een belachelijke rede?! Boos!

Wat denk je waar hele grote delen van Nederland hun drinkwater vandaan hebben? Juist, uit de grond. Als iedereen zijn dode huisdieren (wel of niet onder de medicijnen) zomaar in zijn eigen grond mag begraven, zal er weinig drinkbaar grondwater overblijven. En dat zou pas belachelijk zijn, vind je niet?

Een dier dat eenmaal dood is, voelt weinig meer van de manier waarop met hem omgegaan wordt. Het is puur ons eigen gevoel dat we hem op een waardige manier afgevoerd willen zien worden. En dat kan, ook als je hem via de Rendac op laat halen. Dan komen ze niet met een grote bak met grijparm, dan komen ze met een trailer en trekken je paard er waardig op (en daar betaal je dan extra voor). Wat er daarna mee gebeurt zou mij persoonlijk dan minder interesseren. Ik kan duizenden Euro's uitgeven om mijn paard waardig te laten cremeren of begraven (en ik geloof dat een heel paard begraven in Nederland nog niet mogelijk is), ik kan ook die duizenden Euros gebruiken om daar een nieuw paard van te kopen.

De keuze is aan jezelf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:42

laartjuh schreef:

Als het paard tegen het doodgaan vecht ben je (en je DA) te zuinig met de vloeistofjes. Dus als je je paard laat inslapen, zorg dan ook dat je DA weet dat er niet zuinig gedaan wordt om dit goed te laten verlopen.
Als het paard dood is, is het alleen nog maar een omhulsel, het merkt niets van het verbrand worden. Voor je eigen gevoel en voor het zicht van de omgeving kun je kiezen voor apart ophalen door de Rendac, dat gaat heel netjes.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:58

Een dood lichaam heeft voor mij geen waarde meer. Het lichaam is voor mij niets meer dan een verpakking.
Zo denk ik ook over mijn eigen lichaam.
Dus ik vind het geen drama dat die lichamen op een grote hoop worden gegooid, in stukje gehad en verbrand.

Wat ik wel minder vind is die lucht, alleen daar doe je niets aan.
Laatst zat ik op de fiets lekker een appeltje te eten, wordt ik ingehaald door een Rendac wagen. Dat appeltje was opeens niet meer zo lekker Misselijk