Ze komt de wei niet uit.. wat doen?..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Ze komt de wei niet uit.. wat doen?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:06

ik heb echt een super lief fjordje die 24/7 buitenstaat en dit doet ze echt heel goed..

nou zit ik met het volgende probleem:

als ik bij de wei aan kom, komt ze eerst aar me toe en als ik dan op afstand van 3
meter ben rent ze kei hard weg.. als je er heen loopt laat ze je komen tot op 3 meter
en rent ze weer kei hard weg.. en dit gaat maar door.. nou was het zo dat de "eigenaar"
van wie ze officieel is haar wel altijd kon pakken.. nou was ik gisteren met hem bij de pony en
toen kreeg hij haar er opeens ook niet meer uit.. ik heb dus niet kunnen rijden want die kans krijg je dan niet ze gaat net zo lang dor tot je weggaat!..:S

WAT MOET IK DOEN?..

ik zou graag weten of mensen hier ervaring mee hebben en wat er eventueel aan te doen is..
we hebben alles al geprobeert wat in ons opkwam maar het luktte niet..

Evelijn

Re: Ze komt de wei niet uit.. wat doen?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 06:50

Neem er de tijd voor, ga eens alleen heen om te vangen en te poetsen. Voor het vangen neem paar snoepjes in een zakje mee, kan je meeknisperen (om haar aandacht te trekken) en als je haar dan hebt, krijgt ze een snoepje. Vervolgens loop je gewoon weer weg. Dan herhaal je dit nog een paar keer. Neem er echt de tijd voor. Als je aantal keren haar succesvol hebt gevangen neem je haar mee om te poetsen. Uitgebreid poetsen en dan weer terug de wei in. Volgende dag weer zelfde trucje en dan misschien even rijden. Dag erna weer vangen, als het goed gaat in één keer alleen goed poetsen en dan weer de wei in.

Bedenk of de dingen die je nu doet, wel zo leuk zijn voor de fjord (kennelijk heeft zij er andere ideeën over).

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:19

@Evelijn: de tijd ervoor nemen is zeker goed en ook erg belangrijk. Alleen ben ik zelf 'allergisch' voor het belonen met snoepjes. Ik geef ze wel eens een snoepje, maar dan als we helemaal klaar zijn en alweer in de wei of op stal staan en niet voor 1 oefening. Ik wil niet dat mijn paarden werken voor mijn snoepjes, maar voor mij.

Misschien kijk je haar wel te indringend aan als je op zo'n korte afstand bent. Wanneer je een paard recht aankijkt zeg je feitelijk in kudde-taal: 'Ga weg!'.
Probeer te blijven staan op die 3 m. Haal rustig adem en kijk naar de grond om zo hoor interesse te wekken. Heb je die niet, dan kan je rustig (naar beneden kijkend) voor haar langs lopen.
Werkt dit nog niet?
Dan op dezelfde manier blijven lopen en stoppen wanneer je Fjord je aankijkt. Dan blijf je heel stil staan (let nog steeds op je rustige ademhaling) totdat ze weer ergens anders naar kijkt. Dan loop je weer totdat ze je aankijkt enz. enz.
Ik hoop voor je dat je er wat aan hebt. Veel succes ermee!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:28

Wat soms ook wel wil werken is je aandacht op een weidegenoot richten in plaats van op je eigen paard. Vaak worden ze dan toch wel nieuwsgierig en komen er bij staan.

Voor de rest ben ik ook anti snoepjes. Moet er niet aan denken dat ik mijn paarden met snoepjes moet lokken.

Wel een goede tip is om haar na het vangen lekker te poetsen en weer weg te zetten. Of te vangen en haar niet eens uit de wei te halen. Waarschijnlijk betekent vangen voor haar nu WERK en dat moet je veranderen naar joepie aandacht!

Probeer ook eens wat grondwerk te doen met haar. Meestal vinden ze dat erg leuk en leren ze er een hoop van wat je ook kunt gebruiken met vangen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:39

In ieder geval niet achter de pony aan blijven lopen, dit moedigt alleen nog maar aan tot meer weg lopen.
Inderdaad de tijd er voor nemen en ook eens 'vangen' alleen even aanhalen (poetsen/knuffelen) en dan gewoon weer weg gaan.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:31

hahaha Tong uitsteken
Ik heb er ook zo 1tje.
Drama af en toe!
Ik neem altijd iets mee in de wei plastic zakje met een appel erin ofzo en dan ga ik op mijn hurken zitten, en dan komt ze toch uit nieuwschierigheid bij me, en geef ik haar die appel, en dan pak ik ze. (werkt niet altijd hoor Bloos )
En als dat echt niet helpt dan geef ik altijd wat aan de andere paarden uit de wei, want dan heeft ze echt zoiets van... heej en ik dan???

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:33

-> VSW

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:38

Ze ziet het in ieder geval als een leuk spelletje Lachen

Als het richten van de aandacht op een ander paard niet (meer) werkt, kun je ook op een paardse manier aan de slag.

De eigenaar kan haar wel pakken, maar jij niet. Je pony ziet jou wss als lager in rang en gaat je uitproberen.

Je kan de leiding overnemen door haar een aantal keren flink weg te jagen van de groep, daarna ga je "knuffelen" met de andere paarden. Als jouw pony dichterbij wil komen jaag je haar weer weg. Na een minuut of 10 kun je haar weer toelaten bij de groep en haar als beloning ook "knuffelen". Wss kun je haar de volgende dag dan zo pakken. Let er wel op dat dit hele gedoe een behoorlijke impact op je paard heeft. Dus niet gelijk daarna gaan rijden of iets dergelijks, laat het haar eerst verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:30

RubenLover schreef:
ik heb echt een super lief fjordje die 24/7 buitenstaat en dit doet ze echt heel goed..

als ik bij de wei aan kom, komt ze eerst aar me toe en als ik dan op afstand van 3
meter ben rent ze kei hard weg..

ik heb dus niet kunnen rijden want die kans krijg je dan niet ze gaat net zo lang dor tot je weggaat!..:S

WAT MOET IK DOEN?..

ik zou graag weten of mensen hier ervaring mee hebben en wat er eventueel aan te doen is..

1e vraag: wat hebben jullie al geprobeerd dan? "alles wat ik ons opkwam" vind ik namelijk erg vaag, er kunnen allerhande dingen bij mensen opkomen, die niet persé tot een positief resutaat leiden... graag wat meer uitleg alsjeblieft.

2e: je beloont het gedrag. Ze weet dat als ze maar lang genoeg doorgaat, jij uiteindelijk wel op zult geven, en zij dus niet hoeft te komen.
Enige oplossing: meer geduld hebben als de Fjord. Neem desnoods brood en drinken mee, maar ga door totdat je haar hebt. En dan wel op de goede manier uiteraard, anders ben je dagen bezig. Kijk even in de Wiki voor tips, er staan hele goede tips in.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:35

tip 1. nooooit opgeven en de pony zijn zin geven.
tip 2. neem er de tijd voor.

Ik weet hoe je je voelt mijn paard heeft het ook gedaan toen ze jong was en 24/7 in de wei stond. Dit is inmiddels al een paar jaartjes geleden. en ik gaf toen ook op. mijn huisgenoot is toen om haar nek gevlogen en gewoon blijven hangen. Daarna niks geen
last meer mee gehad Haha!
daarna heb ik mij paard nooit meer haar zin gegeven als ze iets tegendraads probeerde Knipoog

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:36

Probleem komt erg bekend voor... Ik heb de aandacht gegeven aan haar weidegenootje, lekker kriebelen misschien iets lekkers. Daar gewoon lekker mee doorgaan ... bij mij kwam ze dan vanzelf dan kon ik haar zo aan het halster pakken en even kriebelen en ook wat lekkers omdat ze uit zichzelf gekomen is en niet omdat ik erachter aan moest rennen om haar te pakken.

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:04

Zeer, zeer, zéééér bekend probleem (helaas)

Allereerst haal idd je paard niet alleen uit het weiland als je wilt rijden, maar haal haar ook eens op voor een poets of knuffelbeurt.
Ten tweede, geef haar elke keer wanneer je haar gevangen hebt een emmer met brok/ meusli of iets dergelijks aan de andere kant van het hek (dit hoeven geen kilo's te zijn, maar een paar handjes). Dus wanneer je haar te pakken hebt gekregen, mee uit het weiland nemen en dan BUITEN het weiland voeren. Dus niet pas in de stal, maar aan de andere kant van het hek. Met een beetje geluk leert ze dan dat wanneer ze met jou mee het weiland uitgaat ze gevoerd wordt.

Het geven van een snoepje tijdens het vangen ben ik persoonlijk niet zo'n fan van.

Succes! Pling

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:39

Soms gewoon alleen een snoepje geven en weg gaan, ik heb het ook gehad. Soms is het onnodig maar ik heb weken lang iedere dag voor 5 min. een snoepje te geve, en weer weg te gaan een HALF UUR gefietst! en het resultaat is er, ze komt nu naar me toegerend!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:10

heel bekend probleem, ik heb gemerkt dat die van mij het doet als ze niet lekker in haar vel zit (lees: als ze veel jeuk van haar eczeem heeft). Ik heb ook van alles geprobeerd, ook de tips van hier boven, ik heb uren in de wei gezeten, maar mevrouw vertikt het.

Ander paardje meenemen (was mijn verzorgpaardje, dus niet schrikken), ze werd gek, maar owee als we haar dan wilden pakken, dan was ze dus gelijk weer pleitos. Ik ga dit topic verder volgen, kijken of er nog tips zijn die ik nog niet geprobeerd heb.

In de winter heeft die van mij het niet, omdat ze dan dus geen jeuk heeft.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 02:20

manueeltje84 schreef:
Ik neem altijd iets mee in de wei plastic zakje met een appel erin ofzo en dan ga ik op mijn hurken zitten, en dan komt ze toch uit nieuwschierigheid bij me, en geef ik haar die appel, en dan pak ik ze. (werkt niet altijd hoor Bloos )
En als dat echt niet helpt dan geef ik altijd wat aan de andere paarden uit de wei, want dan heeft ze echt zoiets van... heej en ik dan???

Dat vind ik eerlijk gezegd best link. Met voer midden in een kudde lopen is gewoon geen goed idee. Als er een gevecht uitbreekt om het eten loop jij er midden in.

Mijn lease paardje wilde eerst ook nooit uit de wei komen, maar ik heb vanaf het begin af aan net zo lang achter haar aangelopen totdat ze zich liet vangen. Wat ook helpt is haar af en toe de wei uit halen voor leuke dingen; even laten grazen ofzo (het gras is altijd groener aan de andere kant, zo ook voor paarden Tong uitsteken). Of gewoon de wei in gaan en daar even met haar kroelen en dan weer weglopen.

Een snoepje geven vind ik niet eens zo'n slecht idee, zolang het maar buiten de weide gebeurt en niet elke keer. Gewoon af en toe eens als een verassing.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 12:28

Yamcha schreef:
RubenLover schreef:

meter ben rent ze kei hard weg..

ik heb dus niet kunnen rijden want die kans krijg je dan niet ze gaat net zo lang dor tot je weggaat!..:S

WAT MOET IK DOEN?..

1e vraag: wat hebben jullie al geprobeerd dan? "alles wat ik ons opkwam" vind ik namelijk erg vaag, er kunnen allerhande dingen bij mensen opkomen, die niet persé tot een positief resutaat leiden... graag wat meer uitleg alsjeblieft.

2e: je beloont het gedrag. Ze weet dat als ze maar lang genoeg doorgaat, jij uiteindelijk wel op zult geven, en zij dus niet hoeft te komen.
Enige oplossing: meer geduld hebben als de Fjord. Neem desnoods brood en drinken mee, maar ga door totdat je haar hebt. En dan wel op de goede manier uiteraard, anders ben je dagen bezig. Kijk even in de Wiki voor tips, er staan hele goede tips in.

het probleem is dat mijn paardje alleen staat (ben ik ook op tegen maar kan er niks tegen doen) dus dat gaat niet werken om aandacht aan andere paarden te geven..
verder rijd ik me fjordje eigenlijk alleen in de avond behalve op vrijdag en zondag dus dan heb ik ook niet zoveel tijd om te blijven zitten..
nou is het zo dat ze bij de eigenaar ook niet meer komt sinds deze week.. ik zit dus egt met een probleem.. eten en alleen aandacht als ik er eensmaal te pakken heb werkt ook niet ook niet als ik dat heel vaak doe want dan is het de keer daarna nog net zo erg.. ik ben dus echt einde raad

wel bedankt iedereen voor de reactie maar ik deze dus allemaal al geprobeert en het werkt echt niet!..:S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:32

Kijk anders even in de Wiki, daar staan ontzettend veel tips in... er zal heus 1 zijn die werkt... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:02

VSW --> OMG.

Ann5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:30

Ik zal gewoon snoepjes mee de wei inemen je geeft er 1 als je het halster omdoet en als je de wei uit bent dan kan je der wel overhalen Knipoog Later gaat ze misschien vanzelf wel naar het hek toe omdat ze zo snel mogelijk een snoepje wil.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:32

iemand anders haar laten pakken wilook nog wel eens helpen

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 07:32

Yamcha: ik zal eens kijken even zien of daar wat bij staat.. dank je

ann5: ze staat al met halster in de wei maar we kunnen niet in haar buurt komen en dus kan ik dr ook geen snoepje geven ..

garny95: dat hebben we geprobeert en in het begin ging dat nog wel een heel klein beetje maar nu ook absoluut niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:45

Graag gedaan hoor!!! Knipoog
Je moet trouwens NOOIT met halster in de wei zetten, hè, ze kunnen zichzelf eraan ophangen... daar gaan gaan genoeg enge verhalen over rond, dat wil je echt niet zelf meemaken...

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:04

RubenLover schreef:

meter ben rent ze kei hard weg.. als je er heen loopt laat ze je komen tot op 3 meter
en rent ze weer kei hard weg.. en dit gaat maar door.. nou was het zo dat de "eigenaar"
van wie ze officieel is haar wel altijd kon pakken.. nou was ik gisteren met hem bij de pony en
toen kreeg hij haar er opeens ook niet meer uit.. ik heb dus niet kunnen rijden want die kans krijg je dan niet ze gaat net zo lang dor tot je weggaat!..:S

WAT MOET IK DOEN?..

ik denk dat ze je test en een spelletje met je aan het spelen is. misschien lokken met wat eten en zelf verzekerd
maar rustig op haar schouder aflopen. 3 meter afstand blijven staan en wachten tot zij komt. Blijf naar haar kijken.
heb geduld Knipoog ook niet achter haar aan gaan rennen Tong uitsteken dat vinden ze alleen maar leuk Vork

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 18:45

Loowis schreef:
RubenLover schreef:

WAT MOET IK DOEN?..

ik denk dat ze je test en een spelletje met je aan het spelen is. misschien lokken met wat eten en zelf verzekerd
maar rustig op haar schouder aflopen. 3 meter afstand blijven staan en wachten tot zij komt. Blijf naar haar kijken.
heb geduld Knipoog ook niet achter haar aan gaan rennen Tong uitsteken dat vinden ze alleen maar leuk Vork

dat is nou het probleem dat hebben we allang geprobeert!.. en het werkt gewoon niet..
als ik dan blijf staan loopt zij gewoon weer weg.. ze heeft zoiets van "dan niet"
en dat spelletje duurt dan al wel erg lang ik heb de pony nu 4 jaar en presies 2 dagen en het is
al bijna 3 jaar dat ze moeilijk doet maar het word steeds erger..

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:44

Hebt je het al geprobeerd om haar elke keer buiten het weiland te voeren? Zoals ik eerder heb voorgesteld? Dit is namelijk niet iets wat je in twee dagen doet he... daar gaat wel een paar weken overheen.

Je paard door iemand anders laten vangen werkt ook maar één of twee keer (helpt ook niet dus)

Hoe groot is jou weiland? Kun je er nog kleinere stukken van maken? Zodat ze niet zo ver weg kan rennen. Stukjes van 5m bij 5m bijvoorbeeld. En als het vangen dan beter gaat, langzaamaan weer met grotere stukjes gaan werken. Probeer dat eens!!!
Succes!!! Pling