Likken en schuren aan je lijf!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Likken en schuren aan je lijf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 21:28

Hoi,

Hier me eerste vraag bij omgang! Ik ken 2 paarden en die hebben zich een wel heel apart gedrag aangeleerd, namelijk als je naast ze gaat staan, dan beginnen ze lekker aan je lijf te schuren net alsof ze ergens jeuk hebben. In het begin vondt ik het wel leuk maar nu moet het welletjes zijn. Hoe kan ik dat ze afleren zonder ze pijn te doen? (Het gaat om De Bruin (vlak na de les doet hij dat!) én Bianco, een schimmel!) Vooral bij Bianco is het soms erg, dat staat hij je helemaal weg te duwen terwijl hij aan het schurken is!

Bij Mogwli is er iets heel anders aan de hand: die wil alleen maar aan je hand en aan je jas likken! Waarom?

laurasilence

Re: Likken en schuren aan je lijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:44

mogwli toont dit gedrag omdat die waarschijnlijk vaak uit de hand wordt gevoerd. je brokjes komen uit je jaszak dus daarom ruikt die aan je jas en je hand omdat die denkt dat die dan een snoepje krijgt.
Dat de paarden schuren moet je niet toe laten. als ze dit doen dan kun je ze met de platte hand weg duwen of zelf een stsapje opzij zetten en met je stem zeggen dat het niet mag.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:06

Inderdaad, gewoon niet toe staan.
Dus consequent zijn en blijven.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:09

laurasilence schreef:
*knip zelf een stsapje opzij zetten en met je stem zeggen dat het niet mag.

Dit mag je dus absoluut niet doen!
Als een paard aan jou schuurt is dat een teken dat hij zichzelf belangrijker vind dan jou!
Als je dan een stapje terug doet, is dat voor hem een teken dat je accepteert dat hij beter is!
Het beste is juist een stapje naar hem en toe en hem een stapje achteruit oid laat doen!!!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:39

Trouwens, misschien is het voor de TS wel interessant om een boek van Monty Roberts of ander dergelijk persoon te lezen.. Zo kom je veel te weten wat nuttig is in de dagelijkse omgang met paarden...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 15:57

Elzepelze schreef:
Trouwens, misschien is het voor de TS wel interessant om een boek van Monty Roberts of ander dergelijk persoon te lezen.. Zo kom je veel te weten wat nuttig is in de dagelijkse omgang met paarden...

Hoe heet dat boek? En wat is het ISBN nummer? Oja, sorry typfoutje: dat paard heet MOWGLI (ik had de W en de G verwisseld!)

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:03

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:06

likken aan handen wilt niet altijd zeggen dat ze snoepjes willen, soms ook doordat je handen zout zijn en paarden dit lekker vinden.

Schuren vind ik vrezelijk! En vind ook niet dat je dat mag toelaten. Ik zeg meestal een keer op hoge toon dat ze het niet mogen, niet luisteren, een duuw, nog niet luisteren tik ik ze op de hals en zeg ik het er nogmaals bij, helpt het allemaal niet dan kunnen ze van mij een goede tik verwachten.

Ik accepteer dit gedrag dus echt niet, dit vooral omdat het paard niet alleen de 'baas' is over je waarneer jij dit goedkeurd maar ook omdat hij/zij mij zeer doet en ik respect verwacht van twee kanten.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 16:06

Oh, helemaal niet zo duur dus die boeken, dat moet te doen zijn. Maar is het gedrag wat ik bovenaan had gezet nou goed of slecht???

OK> Likken aan je hand is soms een goed gedrag maar schuren mogen ze niet meer. Heb ik dat goed begrepen?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:10

Tsja, dat zou je zelf een beetje moeten herkennen.
Het ene paard vind zoals gezegd het gewoon lekker om aan je handen te likken, omdat de binnenkant vaak een beetje zout is.

Aan je jas likken is vaak aangeleerd schooi gedrag, en zou ik niet goedkeuren.

Schuren laat ik helemaal nooit toe, omdat dit dus dominant gedrag van je paard is. Niet goed dus. Schuren doet hij maar tegen de muur en niet tegen mij.

Edit: ja, goed begrepen Knipoog

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 16:13

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:33

idd Elzepelze geeft het al aan, goed begrepen Clown

Wel vind ik tussen schuren en schuren nog een verschil zitten. Ik keur schuren dus zeker niet goed, maar er is verschil. Milly (manege paardje) schuurde altijd meteen bij het afstappen, meteen de eerste week afgeleerd en hij probeerde het altijd nog wel maar bij 'nee', 'uh' of 'milly' stopt hij meteen. Bij het afdoen van zijn hoofdstel krap ik hem als belonging altijd zijn hele hoofdje jeuk-vrij, waarneer ik hierbij niet krap waar hij jeuk heeft schuurd hij tegen mijn hand of met goedkeuring in mijn zij zachtjes zijn verdere jeuk weg.

Maar waarneer hij ook maar een bons geeft met schuren of hard zijn hoofd tegen mij aanknalt is het afgelopen en word er weer verlopig niet tegen mij aan 'gekrapt'.

Maar dit vind ik meer vlemen en elkaar leren kennen, het gaat lief en zachtjes.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 17:34

Wie maakt ditzelfde ook mee, en is het echt helemáál af te leren dit gedrag zodat je paard/pony dit never-nooit meer doet?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:07

Heel streng optreden, dit mogen ze absoluut niet doen.
Maak je groot en stuur ze weg, gaan ze niet aan de kant geef ze gerust een dreun hoor.

Dit is pure dominantie.

En tja, je wil ze geen pijn doen, maar ze doen jou wel pijn.
Als Macy aan Anouar gaat schuren krijgt ze ook een dreun.

Macy likt ook graag overal aan, maar ze mag niet aan mij likken. Als ze behoeft heeft aan zout gaat ze maar aan de liksteen likken

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:36

Euhm... misschien erg tegendraads, en ik geef ook eerlijk toe dat ik overal hetzelfde lees over schuren.

Maar wie zegt dat dit gedrag een vorm van "rang-orde" bepaalt? Waarom meent men te weten dat het paard zich hierdoor belangrijker voelt dan jij? Misschien is het wel een vorm van adoratie of dank van het paard richting jou. Ik zie paarden dit dan ook vrijwel alleen doen als ze gereden hebben, en nadat je bent afgestegen. Misschien is het zijn manier om te zeggen: "Dank je wel voor het rijden, ik vond het leuk".

Is er ooit een paard geweest die het iemand heeft verteld? (wat de waarheid is)

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:42

Musicjohn schreef:
Euhm... misschien erg tegendraads, en ik geef ook eerlijk toe dat ik overal hetzelfde lees over schuren.

Maar wie zegt dat dit gedrag een vorm van "rang-orde" bepaalt? Waarom meent men te weten dat het paard zich hierdoor belangrijker voelt dan jij? Misschien is het wel een vorm van adoratie of dank van het paard richting jou. Ik zie paarden dit dan ook vrijwel alleen doen als ze gereden hebben, en nadat je bent afgestegen. Misschien is het zijn manier om te zeggen: "Dank je wel voor het rijden, ik vond het leuk".

Is er ooit een paard geweest die het iemand heeft verteld? (wat de waarheid is)

Knipoog

Dat paarden het vaak alleen na het rijden doen komt omdat ze waarschijnlijk kriebel onder/bij/door hun hoofdstel hebben, ze schuren ook vaak alleen hun hoofd. Als het hoofdstel af is schuren ze ook nog vaak door aan de voerbak of muur als ze niet aan hun mens zelf mogen schuren. Aan de hand daarvan kan je wel concluderen dat een paard niet "dankjewel" zegt door te schuren denk ik. Lachen (Ik vind het ook niet erg dankbaar overkomen als een paard hard zijn hoofd tegen mij aanschuurt en mij daarbij zelfs bijna omduwt of kan pletten.. Clown )
In een kudde onderling is het over het algemeen ook zo dat een paard dat lager in rang staat niet tegen een paard zal schuren dat hoger in rang staat, en ga er maar vanuit dat dat tussen paard en mens hetzelfde werkt.

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:46

duidelijk met je stem zeggen,nee.dat werkt bij mij goed

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 00:11

Likken kan verschillende oorzaken hebben. Probeer het eens met een likblok bij Mowgli. Sommige paarden weten dat ze niet verder mogen gaan dan likken, en zullen dus ook niet gaan 'poetsen' dus zo lekker knabbelen zoals paarden dat onderling doen.

Meestal is likken echter niets fouts.

Het schuren moet je per direct proberen af te leren. Nooit, nooit, nooit mag dit, zoals al gezegd: het paard ziet jou als mindere. Je kunt het proberen met gewoon wegduwen en sterk NEE zeggen, soms helpt dit. Anders zul je toch met andere middelen moeten werken. Als het zover zou komen, zou ik dan toch sowieso iemand met ervaring met dominante paarden erbij roepen, en dit niet zelf op willen lossen. Als het niet met wegduwen en nee lukt, kan het zijn dat de paarden sterk dominant zijn, en dat ze dus, volgens paardenregels, eerst moeten vechten over wie wat doet.

Degene die je paard dan gaat helpen (als dat kan, als ik het goed heb begrepen zijn het niet je eigen paarden) zal dan geen gebruik moeten hoeven maken van geweld. Ik zou inderdaad de boeken van Men. Roberts eens doorlezen. Niet om een behandelmethode te vinden, maar vooral om bij te leren over het paard en het gedrag, en hoe je met detail houdingen in je dagelijkse bezigheden je leiderschaps positie kunt versterken

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 07:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:40

Als mijn pony met zijn hoofd tegen me begin te schuren (na het rijden, tijdens het afzadelen) krijgt ie een stemverheffing en een tik Clown Ik ben geen schuurpaal, sorry hoor!
Wel doe ik dan altijd ff het hoofdstel af (met hoofdstel mag ie zoiezo nergens tegenaan schuren) zodat ie uitgebreid tegen zn stal kan schuren Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:45

Mone likte ook. Gewoon hand weggetrokken, en "Nee!". Inmiddels doet ze het bijna niet meer. En dat paard nooit uit de hand voeren. Als ik dat bij Mone doe gaat het meteen mis.

Ik laat paarden nooit tegen me aanschuren. Ze mogen dat weg tegen mijn hand, dan hou ik mijn hand zo goed mogelijk stil, en rammen zij hun voorhoofd erlangs. Maar niet tegen mijn lichaam. Dan duw ik ze weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:33

Elzepelze schreef:
Eigenlijk zijn al Monty's boeken nuttig om te lezen.
Die van Emiel ook trouwens.. Al vind ik persoonlijk dat ik meer aansluiting vind bij Monty dan bij Emiel, maar dat is dus wat ik zeg persoonlijk.

Dus als ik jou was, zou ik eens op Google (of bol.com) kijken om te zien wat je graag zou willen weten en welke persoon je meer aanspreekt..

Monty: http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... R_ID=45287

Emiel: http://www.emielvoest.nl/hst/e05v30a/em ... eken-Dvd's

En lees dan voor je verbreding van je eigen horizon, en om ons een plezier te doen, ook deze sticky even door:

viewtopic.php?f=125&t=556025

En deze website (aanmelden is genoeg om het boek online door te kunnen lezen)

http://www.horsewhispersandlies.com/

Niet alle boeken van Monty Roberts hebben dezelfde educatieve waarde.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:37

Cassidy schreef:
En lees dan voor je verbreding van je eigen horizon, en om ons een plezier te doen, ook deze sticky even door:

viewtopic.php?f=125&t=556025

Sorry?
Ik heb nergens gezegd dat ik een Join - up of wat dan ook aanraad of..?
Het was alleen een idee voor de TS om zo meer te weten te komen over een paard zijn houding/gedrag.

En het is dus zo dat Monty 'liegt' over de houding van een paard naar de mens toe?
Nee toch? Daar ging het om.. En niet om Monty of wie dan ook te promoten.
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 04-09-07 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:38

Even een tegenvraag: wat versta jij onder methode Monty?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:40

Ik vind de boeken van Monthy Roberst wel duidelijk over het natuurlijke gedrag van paarden.
De man die naar paarden luistert is het eerste 'NH-boek' dat ik gelezen heb en was voor mij een echte eye opener