pony laat zich niet vangen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

pony laat zich niet vangen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 11:04

Samen met lisaamor@bokt verzorg we 4 miniappaloosa's.
Alleen 1 merrie heeft een merrieveulen, maar de merrie laat zich niet vangen... Al heel vaak geschud met brokjes enzo, maar ze komt echt niet. En als ze komt dan gaat ze op zo'n afstand staan dat je haar net niet kan pakken.
Wat kunnen we doen?

Ldev

Re: pony laat zich niet vangen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:09

Misschien gewoon eerst niet proberen haar te pakken, laat haar eerst aan jou wennen, aai haar veel als ze bij je komt.
Je moet wachten tot het paard bij jou komt, niet naar het paard toegaan.
Ga desnoods in de wei zitten en wacht tot ze komt, aai haar dan even, en als ze weer wegloopt laat haar dan gaan.
Probeer dit een tijdje en misschien lukt het dan wel om haar te pakken, (eigen ervaringen)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 12:42

MiSs_vOsj schreef:
Misschien gewoon eerst niet proberen haar te pakken, laat haar eerst aan jou wennen, aai haar veel als ze bij je komt.
Je moet wachten tot het paard bij jou komt, niet naar het paard toegaan.
Ga desnoods in de wei zitten en wacht tot ze komt, aai haar dan even, en als ze weer wegloopt laat haar dan gaan.
Probeer dit een tijdje en misschien lukt het dan wel om haar te pakken, (eigen ervaringen)

hebben we ook allemaal al geprobeerd, maar toch bedankt. Als we in de wei gaan zitten, trekt ze zich er niks van aan, dan gaat ze gewoon verder met grazen.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:52

als je 2 halstertouwen en 2 mensen hebt:
Doe de halstertouwen an elkaar vast, zo heb je een lange lijn (kan ook met longeerlijn maar die hangen snel in een boog).
Zo kun je hem drijven naar een hoek en dan vangen, geef een beloning en doe iets leuks met je pony! Zo heb ik het aangepakt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 12:56

ninavenya schreef:
als je 2 halstertouwen en 2 mensen hebt:
Doe de halstertouwen an elkaar vast, zo heb je een lange lijn (kan ook met longeerlijn maar die hangen snel in een boog).
Zo kun je hem drijven naar een hoek en dan vangen, geef een beloning en doe iets leuks met je pony! Zo heb ik het aangepakt

maar gaan ze dan proberen erdoor heen te rennen of erover heen te springen? Scheve mond
want het veulen is natuurlijk nog veel kleiner..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:57

van vangen met hulp van lijnen ben ikg een fan.. dat laten ze maar één keer gebeuren, zeker die kleine felle donders, maar daarna is 't over hoor.. paarden zijn wel degelijk slimmer dan wij mensen denken

ga toch in de wei zitten, zorg dat ze buiten een halster om heeft (als ze dat nog niet heeft) neem een boek mee en vooral héél veel geduld. Het moet geen moeten zijn. op een gegeven moment worden ze toch wel nieuwschierig wat je aan het doen bent hoor!

mijn verzorgshet was ook onvangbaar (maar meer omdat ze mishandeld is) maar nu kan ik d'r zo pakken, maar zij moet naar mij toekomen, niet andersom. Als ze naar jou toekomt namelijk, dan wil ze. Anders wil ze niet en gaat het toch tegen willen in, heeft het ook geen zin

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:32

Niet proberen met behulp van lijnen het paard in te sluiten, daar komen brokken van, helemaal als ze nog een veulen aan haar zij heeft.

Is er een mogelijkheid om de merrie met het veulen apart te nemen? Dan zou ik dat doen. Maar als ze zich niet wil laten vangen om te laten verzorgen (en wat houdt dat in, verzorgen?) dan zou ik haar lekker laten gaan. Een paard heeft die dagelijkse poetsbeurt niet nodig, en als er een blessure is waardoor hij gepakt moet worden is dat de taak van de eigenaar om dat te regelen.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:34

wat ik zou doen: zo nu en dan de wei in lopen, even in de wei zitten, en weer weg gaan, of in de wei gaan zitten met wat snoepjes ofzo, en dan laag bij de grond blijven naar haar toe lopen, brokjes geven en weer gaan, de volgende keer weer naar haar toe lopen, laag bij de grnd, brokjes geven en meenemen, de volgende keer inde wei weer zitten, kojmt ze hoogstwaarschijnelijk kijken, dan even knuffelen, de volgende keer rechtop naar haar toelopen, brokjes geven knuffelen en weer weggaan, en zo opbouwen!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:33

Nettieejj schreef:
wat ik zou doen: zo nu en dan de wei in lopen, even in de wei zitten, en weer weg gaan, of in de wei gaan zitten met wat snoepjes ofzo, en dan laag bij de grond blijven naar haar toe lopen, brokjes geven en weer gaan, de volgende keer weer naar haar toe lopen, laag bij de grnd, brokjes geven en meenemen, de volgende keer inde wei weer zitten, kojmt ze hoogstwaarschijnelijk kijken, dan even knuffelen, de volgende keer rechtop naar haar toelopen, brokjes geven knuffelen en weer weggaan, en zo opbouwen!

hoe wilde jij laag bij de grond naar haar toe lopen?
ik weet zeker dat dat niet gaat werken hoor.. laag bij de grond + langzaam lopen (dat hoeft er nog nieteens bij, maar anders is de pony gelijk weg als je erop af stormt) = in paardenogen een roofdier!! dus slaan ze alsnog op de vlucht.. gaat niet werken hoor..

als ze niet wil komen dan wil ze niet, net wat Cassidy zegt, die poetsbeurt hebben ze echt niet elke dag nodig hoor (anders zou mijn verzorgshet 't erg slecht hebben Knipoog en dat heeft ze niet) ze heeft een veulen om te beschermen.
Blijkbaar vertrouwt ze je nog niet genoeg om zo te komen!

Ik blijf bij m'n vorige post, heb geduld, ga in de wei zitten.. nieuwschierigheid wint op een gegeven moment toch wel, en anders niet, hou wel vol, maar niet door middel van achter haar aan jagen (immers.. als zij voorop loopt en jij er achteraan, is ZIJ de leider, want ZIJ loopt voorop! Dan moet je al parallel aan d'r gaan lopen, maargoed dat heeft verder geen zin omdat ze toch niet komt)

Als ze straks wel weer komt.. over een tijdje.. zou ik aanraden om toch wat grondwerk te doen denk

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:59

Kan je het veulen ook niet pakken?Als je die wel zou kunnen pakken,komt de merrie er vanzelf wel achter aan lijkt me?

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:44

Ik weet het denk ik! Mijn verzorgpaard heeft het ook heel lang gehad, dus ik hoop dat dit helpt.

Mijn verzorgpaard was heel jaloers en beledigd als ik eerst een ander paard aaide. Hij draaide zich dan om en bleef een half uur rennen! We hebben verschillende dingen geprobeerd : lokken met voer, eerst de andere paarden naar binnen zodat hij volgde, maar het hielp niks.

Hij was dus heel beledigd (klinkt niet zo leuk) als ik eerst naar een ander paard liep! Nu loop ik altijd direct op hem af, en dan komt hij ook naar mij! Hij is gewoon jaloers op die andere paarden als we ze eerst aaien.
Mischien is het bij je merrie niet, maar het kan mischien wel zo zijn. Probeer een tijdje op het begin alleen naar haar toe te lopen, mischien dat het dan wel gaat Lachen

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:53

Heel erg vervelend, maar jagen heeft idd helemaal geen zin! Ze speelt met je of heeft geen vertrouwen in je. Probeer vertrouwen bij haar te winnen voordat je verder gaat, anders blijft het een ren spelletje die zij toch wel wint!

Waarom willen jullie haar persee vangen ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 16:19

het gaat al beter. Ik heb eerst de andere paarden verzorgt en af en toe een brokje aan haar gegeven en daarna kwam ze al al een stukje naar me toe voor de brokjes, alleen als ze het halstertouw ziet is ze weg. En we willen haar pakken om inderdaad te poetsen, maar ook grondwerkoefeningen te doen en beweging te geven enzo Knipoog

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:26

Laat het halster verlopig gewoon bij haar weg.

Super dat het nu al beter gaat! Dan ligt het waarschijnlijk echt aan vertrouwen, het paardje wilt niet mee omdat hij dan waarschijnlijk bang is, of iets moet doen wat hji niet wilt. Daarom rent hij van je weg, dit is gewoon oefenen met haar en met jouzelf en je vriendin.

Zorg wel dat je niet vergeet hem genoeg aandacht te geven, laat merken dat je haar mag en haar geen pijn zal doen of iets doet wat ze niet wilt. Haal haar dus ook niet over waarneer je haar wel te pakken hebt, ga niet hangen aan een halster enzv.

Lukt het over een paar weken nog niet, haal dan iemand erbij die er meer verstand van heeft en jullie kan helpen. Meld het wel aan de eigenaar! Die willen het meestal graag weten en misschien weet zij/hij wel een oplossing.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 16:30

Ciinderella schreef:
Laat het halster verlopig gewoon bij haar weg.

Super dat het nu al beter gaat! Dan ligt het waarschijnlijk echt aan vertrouwen, het paardje wilt niet mee omdat hij dan waarschijnlijk bang is, of iets moet doen wat hji niet wilt. Daarom rent hij van je weg, dit is gewoon oefenen met haar en met jouzelf en je vriendin.

Zorg wel dat je niet vergeet hem genoeg aandacht te geven, laat merken dat je haar mag en haar geen pijn zal doen of iets doet wat ze niet wilt. Haal haar dus ook niet over waarneer je haar wel te pakken hebt, ga niet hangen aan een halster enzv.

Lukt het over een paar weken nog niet, haal dan iemand erbij die er meer verstand van heeft en jullie kan helpen. Meld het wel aan de eigenaar! Die willen het meestal graag weten en misschien weet zij/hij wel een oplossing.

maar eerst konden we haar wel pakken, en we hebben al allemaal leuke dingen met haar gedaan enzo. Alleen ze werd met haar veulen bij de andere 2 appaloosa's weg gehaald en appart gezet, zodat het makkelijker was met het veulen. Maar ze was nu weer terug gezet (om een reden) dus wil ze nniet gepakt worden omdat ze bang is dat ze dan weer weg wordt gehaald. De eigenaaar is ook van plan dat weer te doen, waar ik dan ook op tegen ben. Oh ja, de eigenaar weet het al Knipoog

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:42

Wat je zelf al zegt, ze is het er dn duidelijk niet mee eens dat ze word verplaatst en laat dit op haar manier merken.

Verplaats je eens in haar, wat zou jij doen, wand met woorden kun je het niet duidelijk maken. Ik denk dat je precies hetzelfde doet of dat wij zelfs nog koppiger zijn en het nog bonter maken. Het probleem ligt vaak verder als bij het paard zelf. Vind het probleem en probeer te communiceren met je paardje, moeilijk maar het is zeker te leren!!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:33

Ilsiie schreef:
Nettieejj schreef:

hoe wilde jij laag bij de grond naar haar toe lopen?
ik weet zeker dat dat niet gaat werken hoor.. laag bij de grond + langzaam lopen (dat hoeft er nog nieteens bij, maar anders is de pony gelijk weg als je erop af stormt) = in paardenogen een roofdier!! dus slaan ze alsnog op de vlucht.. gaat niet werken hoor..

als ze niet wil komen dan wil ze niet, net wat Cassidy zegt, die poetsbeurt hebben ze echt niet elke dag nodig hoor (anders zou mijn verzorgshet 't erg slecht hebben Knipoog en dat heeft ze niet) ze heeft een veulen om te beschermen.
Blijkbaar vertrouwt ze je nog niet genoeg om zo te komen!

Ik blijf bij m'n vorige post, heb geduld, ga in de wei zitten.. nieuwschierigheid wint op een gegeven moment toch wel, en anders niet, hou wel vol, maar niet door middel van achter haar aan jagen (immers.. als zij voorop loopt en jij er achteraan, is ZIJ de leider, want ZIJ loopt voorop! Dan moet je al parallel aan d'r gaan lopen, maargoed dat heeft verder geen zin omdat ze toch niet komt)

Als ze straks wel weer komt.. over een tijdje.. zou ik aanraden om toch wat grondwerk te doen denk

Een kennis van ons heeft ook een shetje, en daarbij werkte het wél, gewoon op de grond blijven en tegen hem praten, hij kwam eerst nooit de wei uit, nu komt hij zelfs naar je toegelopen, dus bij mij had het wél werk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:45

De enige werkbare optie bij mijn merrie was een stukje grond ter grootte van een postzegel. Nu komt ze voor me naar de draad, zonder halster buiten, gek dier.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:28

op de grond gaan zitten
geduld hebben
en der naam roepen als je aan komt
kom maar meisje kom maar (der naam)
enn hou geduld