Expres op je voet staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Expres op je voet staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 16:38

Een vriendin van mij heeft in de periode dat ik op vakantie ben geweest af en toe mijn pony geborsteld en bereden. Nou beweert ze dat hij expres op haar voet is gaan staan. Ze was hem aan het poetsen en hij stond gewoon in rust en voor hem op de grond lag hooi. Dat was hij aan het eten. Toen volgens haar:"Deed ie zijn voet overdreven ver naar voren en een beetje opzij op mijn voet en toen ging hij er met vol gewicht op."

Ik geloof niet dat een paard dit expres doet. Wat denken jullie?

p.s. ik weet niet of dit hier goed staat.

Lynn_Nikita

Re: Expres op je voet staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:39

nee, zal wel gewoon niet opgelet hebben waar die zijn voetjes neerzette
ik kwam een keer met slippers naar de paarden, nooir slippers aan, en net die keer trapten ze me alle 2 op voeten, was gewoon toeval maar zou ook haast denken dat opzet was

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:56

Mijn voet is na 2 jaar nog altijd paars van een paard wat echt express op mijn voet ging staan, meerere keren. Hij was hartstikke lief bij anderen, maar naar mij toe echt een rotbeest, heb hem nooit wat misdaan (bracht hem zelfs netjes 3 keer per dag zijn eten) maar vanaf dag 1 was er al geen klik.
Hij liep me omver, probeerde te bijten (1 keer heeft hij me goed te pakken gehad en halve vingertop lag eraf) en dus vaak gericht op mijn voet gaan staan.
Na 2 keer denk je nog ach zal toeval zijn, maar hij tilde gewoon echt zijn been op, stampe op mijn voet om er volgens met zijn hele gewicht op te leunen. Dat was echt geen toeval, en hij was zo mak als een lammetje bij andere mensen.

Het was een verschrikkelijk slim paard, maar dat maakte hem juist des te gevaarlijker (voor mij). Een van de weinige paarden waar ik op het laatst zelfs een beetje bang voor was.
Tuurlijk gebeurd het vaker dat een paard op je teen staat maar er was echt duidelijk verschil met hoe dit paard het deed dan zoals de andere paarden die op per ongeluk op je voet staan.

De meeste paarden zullen het echt niet express doen, maar in enkele gevallen ben ik er zeker van dat ze zich er wel van bewust zijn.

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:59

Mijn paard heeft ook zo een periode gehad. Vroeger kon ik er nog niet zelf op komen en moest mn ma mij een voetje geven. Hij tilde zn voet op, gaf er een draai aan, ging op mn ma haar voet staan en bleef er net zolang opstaan totdat ik erop zat of dat mn ma me weer op de grond moest zetten. Helaas nooit eruit gekregen. Hij probeert het nu af en toe nog bij mij als ik het zadel aansingel.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:59

mijn shetje Gaat ook wel us express om me voet staan hoor, dat is dan wel effe iets minder pijnlijk , maar tog geen fijn gevoel Tong uitsteken ze gaat dan stampen op mijn voet, wel komisch maar echt wel iritant, moet ze wel afleren..

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:01

ik denk dat paarden het soms wel expres doen Ja !
soms wel soms niet Tong uitsteken !
ik vind dat je dat voelt als ze der opstaan.
als ze der op leunen en hun gewicht der opzetten denk ik dat ze het expres doen Vork !

als ze mijn der opstaat duw ik haar er ZACHTJES Knipoog van !

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:03

sommige schrikken als ze er perongeluk op staan..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:04

Ja hoor...ze zijn echt super inteligent die paarden!! Vandaar ook dat ze achter een deurtje blijven staan die ze met hun 600 kilo zo omver kunnen duwen, en laten ze mensen op hun rug die er sporen en zweep bij gebruiken, en blijven rustig verhongeren als ze geen eten krijgen terwijl ze zo weg kunnen lopen, en laten zich meevoeren aan een halstertouwtje door een kind van nog geen 35 kilo, en....moet ik doorgaan??? Nee hoor zo inteligent zijn ze niet, waarschijnlijk zijn de mensen die op hun tenen worden getrapt , niet voorzichtig genoeg! En een paard is nu eenmaal veel zwaarder dan een mens, dus dat doet zeer!

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:05

Paarden kunnen dat echt wel express doen hoor, ze weten namelijk precies waar ze hun eigen voeten neer zetten!!!!
Of dat in deze situatie zo was kunnen wij natuurlijk niet beoordelen/weten...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:06

Er zijn best veel paarden die je op die manier uitproberen.. Kijken hoe ver ze kunnen gaan. Die van mij heeft dat ook wel eens gedaan, zo heel stiekem, alsof hij het per ongeluk deed, maar dat was toch echt met opzet! Toen heb ik hem ook een flinke dreun verkocht. Nu doet hij nog wel eens proberen, dan zet ie hem nét 1 cm naast mijn voet neer, keihard 'BAF', dan zeg ik altijd meteen EEJ! en dan zet ie hem snel terug Tong uitsteken
Een merrie gaat ook niet per ongeluk op het veulen staan, dus waarom wel op je voet? Ze weten dondersgoed waar jou voeten staan Ja

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:07

Inderdaad...precies zoals je zegt...de paarden wel, maar wij als mens vergeten het af en toe en dan staat hij wel eens een treedje te hoog.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:10

ik moet nie veel doen om m'n pony van m'n teen weg te duwen Huilen van het lachen !
het is namelijk maar een shetje van 2 jaar en zo dik is ze ook nie Clown

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 17:11

Nou geloof ik wel dat er wel paarden zijn die het expres doen (nu wel;):P). Alleen vraag me nog steeds af of dat hier ook het geval was aangezien hij gewoon aan het eten was en geborsteld werd (heeft hij normaal gesproken ook geen problemen mee). Aan de andere kant kan hij best dominant zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:14

Volgens mij is het gewoon dominant gedrag en weet het paard heet goed waar hij mee bezig is.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:16

Ik ga mee met aerdenhout.

Een paard is wel eens bij mij op de voet gaan staan, jammer maar dan meot je er als mens zijn de maar op letten. Daarmee doel ik ook op voorzichtig zijn, en geoon alert blijven op de beweging van je paard, zo voorkom je ook dat die op je voet gaat staan. Zo niet. ag ja oliebol happends, dan maar een dagje kreupelen als mens zijnde Knipoog

Verder, ik weet niet of het paard het express doet, heb er nog nooit zo over nagedacht, enkel als het gebeurde van dan moet ik maar beter opletten dat het niet gebeurt Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:27

Express op je voet gaan staan?? Lijkt me niet. In de voorbeelden die ik hier hoor van mensen die beweren dat het wél express gaat, is een heel ander probleem aan de orde: dominantie!!
Het paard respecteerd jouw privéruimte niet, banjert overal lekker doorheen, en ja, dan is de kans errug groot dat het paard op je voet gaat staan.

Het zicht van paarden is vooral gericht op het waarnemen van beweging. dat betekend dus ook, dat je paard vooral andere dingen signaleert dan jouw voet. En ach, je was toch al zo laag in rang, dus kwaad doe je het paard ook niet, dus waarom zou hij überhaupt in de gaten houden wat jij doet?? Je bent toch geen gevaar???

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:06

Ja natuurlijk is er dominantie in het spel, maar dat betekent nog niet dat het paard het niet express doet. Het paard in mijn geval wist dondersgoed dat ik de baas was, hij liep wel met me mee, met rijden was absoluut niks aan de hand (ondanks dat hij hengst was en ik met een groep merries weg ging, hij had kunnen doen wat hij wilde ik ben niet sterk, maar hij luisterde perfect) het liep me omver als ik hem van de stijle berg naar beneden moest halen, hij ging liever over mij heen en daarbij ook de bosjes in dan netjes over het pad net als alle andere paarden. En terwijl ik hem stond te poetsen en gewon op dezelfde plek stond toch even dat pootje optillen en hup bovenop de mijne.
Ja dat is toch even laten dat hij de baas is, maar dat betekent niet dat hij het niet express deed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:29

Paarden doen dit zeker met opzet, en dat is dan een-nul voor het paard. Een paard weet precies waar hij zijn hoef neerzet....

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:32

Een paard gaat echt niet expres op je voet staan. Je geeft je paard nu wel héél veel menselijke eigenschappen en dat is één van de redenen waarom de communicatie tussen mens en paard wel eens mis gaat.
Een paard denkt niet: zo ik ga even op jouw voet staan dan weet je dat ik de baas bent.
Ooit een paard bij een ander paard op zijn hoeven zien staan om de rangorde te bepalen?
Zoals al eerder beschreven is heeft en paard gewoon geen respect voor je en loopt dus dwars door jouw ruimte heen. Het paard zal dan geen moeite doen om jouw ruimte te ontwijken en kan dus op je voet gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:36

Niet alle paarden gaan expres op je voet staan nee. Maar een paard is zich wel degelijk bewust van waar hij zijn voeten neer zet. Paarden die niet expres op je voeten gaan staan, maar het wel doen zullen zich niet bewust van jouw voeten zijn. Kortom niet bewust van jou, ze komen te dicht bij terwijl ze eigenlijk te weinig respect hebben waardoor ze ook weer niet op letten waar jij of je voeten zich bevinden.

Mijn paard springt in angst graag mijn kant op, gevolg mijn voet zwaar gekneusd en gebroken. Dit is meer dan een jaar geleden. Nu blijft hij nog steeds liever bij mij in de buurt dan dat hij in zijn eentje het gevaar 'trotseert' maar hij heeft me geen een keer om ver gelopen, mijn voeten geraakt of zelfs maar aan getikt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:44

Een paard heeft een persoonlijke ruimte, en dat heeft een mens ook. Een dominant paard accepteerd absoluut niet dat er een onderdanig paard zijn ruimte binnen komt, en jaagt hem uit de persoonlijke ruimte weg. Een paard dat dominant is of je leiderschap aan wil vechten hoeft echt niet met oren in zijn nek op je af te komen en je proberen te bijten of te trappen. Hij kan heel subtiel jouw persoonlijke ruimte binnenkomen, en dan is zijn hoef op jouw voet zetten een eitje....(en honderd punten extra Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:46

Bovendien zijn er veel mensen die het (in mijn ogen) ontzettend leuk vinden als een paard uit zich zelf heel dicht bij komen. Om te 'knuffelen'

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:59

Als paarden zo dom zouden zijn om 'per ongeluk' op je voet te gaan staan dan zouden ze al lang uitgestorven zijn. Als alle merries per ongeluk op hun veulens gingen staan..
Nee hoor, een merrie let bij elke pas op waar ze haar voet neerzet, ook als dat veulen tussen de benen in ligt te slapen.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:01

Hm, volgens mij is het meer een kwestie van terrein afbakenen.
Dat heet gewoon uitproberen dus!

Edit: zoals Judith_ & Cassidy zeggen dus...
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 02-09-07 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:28

Ik ken zeker wel paarden en pony's die dit expres en gericht doen! Een heb ik zelfs eerst even zien kijken naar waar ze moest mikken, en toen haar voet ongeveer een halve meter buiten haar 'normale' plek zien plaatsen: ze moest er behoorlijk moeite voor doen om zo ver te komen. Dat had zelfs niet de schijn van toeval Haha!

Maar andere paarden zijn gewoon tamelijk lomp en onoplettend - die doen het misschien niet met opzet (of ze hebben ook ernstige dominantie-issues met stoepranden, drempels en takken Haha! )

Overigens is het meestal 0-1 voor het paard: ik laat mijn voet niet staan, en als het echt onacceptabel is, dan kan een tik of knietje volgen.