Pony bang voor wassen & wasplaats!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christel11

Pony bang voor wassen & wasplaats!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 13:00

Mijn pony ( twenter ) is wel jong maar toch moet ze gewassen worden.
Maar telkens als ze ziet dat ik haar naar de wasplaats lijd, draait ze om of staat ze stil, en omdat ze erg sterk ik, kan ik hier niks mee beginnen.
Mijn vader is 1 keer mee komen helpen en na 3 kwartier (mijn vader is een volhouder) is het toch gelukt.
Maar nu het water nog. Ze werd erg bang en onrustig.
Als je met de waterstraal hoger komt dan haar knieen gaat ze helemaal drentelen en staat ze absoluut niet stil.
Nu, als ik het weer probeer lukt het niet.
We hebben een heleboel geprobeerd : longeerlijn, zweep,mensen achter haar,snoepjes maar het lukt absoluut niet.
Wat moet ik hier mee beginnen en wat moet ik doen om haar makkelijker op de wasplaats te krijgen en om haar makkelijk te wassen?

edejonge

Re: Pony bang voor wassen & wasplaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:04

misschien kun je proberen om het rustig aan op te bouwen?

Ik zou haar eerst rustig richting wasplaats laten lopen, als ze niet verder durft eerst even laten staan dat ze rustig word. En dan zo iedere keer een stapje verder gaan.

Christel11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 13:06

edejonge schreef:
misschien kun je proberen om het rustig aan op te bouwen?

Ik zou haar eerst rustig richting wasplaats laten lopen, als ze niet verder durft eerst even laten staan dat ze rustig word. En dan zo iedere keer een stapje verder gaan.

Ja, maar dat stapje verder doet ze juist niet.
ofja, als ze 2 meter van de wasplaats afstaat zeg ze af en toe 1 stapje maar als ze er echt p moet ( Wasplaats heeft een kleine verhoging) doet ze het niet.

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:10

Dat heeft de myne dus ook gehad.
Iedereen begon hem te slaan en zo maar dat werkt juist averrechts. Toen heb ik een ander paard(waar myn pony helemaal verliefd op is) laten komen en toen liep hy er zo in.
Probeer met de waterslang gewoon een paar x droog te oefenen elke dag een half uurtje of zo. op een gegeven moment raakt ie er wel aan gewent.
Ik heb precies het zelfde probleem hoor Knipoog
En als de wasplaats te klein is voor 2 paarden moet je gewoon elke dag blyven oefenen
Het is my ook gelukt Haha!
xxxx succes

Christel11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 13:14

saphire schreef:
Dat heeft de myne dus ook gehad.
Iedereen begon hem te slaan en zo maar dat werkt juist averrechts. Toen heb ik een ander paard(waar myn pony helemaal verliefd op is) laten komen en toen liep hy er zo in.
Probeer met de waterslang gewoon een paar x droog te oefenen elke dag een half uurtje of zo. op een gegeven moment raakt ie er wel aan gewent.
Ik heb precies het zelfde probleem hoor Knipoog
En als de wasplaats te klein is voor 2 paarden moet je gewoon elke dag blyven oefenen
Het is my ook gelukt Haha!
xxxx succes

Dat is misschien wel slim ja,
bedankt!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:15

Je paard moet denk ik wat meer vertrouwen in jóu krijgen. Het paard moet kiezen voor jou en niet voor de situatie. Je moet hem niet dwingen, hij moet vrijwillig meekomen.
Mijn paard was vroeger ook als de dood voor de wasplaats, wou er niet in, als je het water aanzette sprong ze zowat op je van schrik. Drentelen, hangen e.d.

Uiteindelijk heb ik er een routine van gemaakt om iedere dag in de wasplaats te gaan. (Dus iedere dag na het rijden even in de wasplaats staan met paard. Op het moment dat hij er met alle benen in staat, belonen en er direct weer uit. De tijd ín de wasplaats iedere dag wat langer maken. Als je paard er aan gewent is kun je beginnen met water aan zetten, maar nog niet op je paard richten. Gewoon even aanzetten (Wat bij mijn paard héél goed werkte was voor je de spuit aanzette het zeggen van LET OP! op duidelijke toon), belonen, uitzetten en weggaan. Dan na een paar keer alleen hoefjes afspuiten, belonen, uit doen en weg etc. etc. Rustig opbouwen en niet te lang in de wasplaats te blijven staan.

Je moet niet meteen verwachten van je paard dat hij het snapt, maar als je het consequent aanhoud lukt het zeker Knipoog

Succes.

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:12

die van mij houden er ook niet zo van Tong uitsteken
oefenen, oefenen, oefenen denk ik..elke keer maar weer opnieuw, zo heb ik dat bij die van mij gedaan.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:40

Misschien kan je ook een keer proberen om achter een ervaren paard te lopen. Misschien dat je pony het dan wel doet.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:17

een vriendje van je pony laten komen, en dan die eerst de wasplaats in laten gaan en dan volgt ie mss wel
als ie er eenmaal in staat meteen er weer uit, zodat hij weet dat er niks engs aan is

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:38

Focussed schreef:
Je paard moet denk ik wat meer vertrouwen in jóu krijgen. Het paard moet kiezen voor jou en niet voor de situatie. Je moet hem niet dwingen, hij moet vrijwillig meekomen.
Mijn paard was vroeger ook als de dood voor de wasplaats, wou er niet in, als je het water aanzette sprong ze zowat op je van schrik. Drentelen, hangen e.d.

Uiteindelijk heb ik er een routine van gemaakt om iedere dag in de wasplaats te gaan. (Dus iedere dag na het rijden even in de wasplaats staan met paard. Op het moment dat hij er met alle benen in staat, belonen en er direct weer uit. De tijd ín de wasplaats iedere dag wat langer maken. Als je paard er aan gewent is kun je beginnen met water aan zetten, maar nog niet op je paard richten. Gewoon even aanzetten (Wat bij mijn paard héél goed werkte was voor je de spuit aanzette het zeggen van LET OP! op duidelijke toon), belonen, uitzetten en weggaan. Dan na een paar keer alleen hoefjes afspuiten, belonen, uit doen en weg etc. etc. Rustig opbouwen en niet te lang in de wasplaats te blijven staan.

Je moet niet meteen verwachten van je paard dat hij het snapt, maar als je het consequent aanhoud lukt het zeker Knipoog

Succes.

Hier sluit ik me helemaal bij aan..
Succes!! Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:37

Even een quote uit een ander topic (scheelt weer tikwerk). Het topic ging over de omgang met vliegenspray, maar het is ook toe te passen op de omgang met water en de spuitplaats.

Cassidy schreef:
Je kunt een heleboel aan een paard leren, dus ook de omgang met vliegenspray. Het is niet zo belangrijk wat je met een paard doet, maar het is wel belangrijk dat je goed timed wanneer je stopt met het doen van wat je doet. Dus het is niet een kwestie van geduld hebben, het is het weten wanneer je moet stoppen met wat je doet.

Voorbeeld: paard schrikt van vliegenspray. Jij schrikt van zijn reactie en stopt met de vliegenspray. Paard leert daardoor dat: schrikreactie = datgene waar ik van schrik stopt meteen. Zo bevestig je zijn schrikreactie, en leer je het je paard nooit af, dat schrikken bij de vliegenspray.

Tweede scenario: paard schrikt van vliegenspray, en jij gaat door met het behandelen met de spray, tot het paard tekenen van ontspanning geeft, dus likken van de lippen, maar als je dat niet krijgt, een paard wat minstens 15 seconden stil staat. Paard leert: ik ontspan, vliegenspray stopt, geen reden dus voor paniek.

Nu is vliegenspray best wel duur, en als je met een spuitbus bezig bent, kan die op het verkeerde moment ook leeg raken. Vul daarom een plantenspuit met water en ga die op je paard leeg spuiten. Scheelt een hoop geld, plantenspuit is altijd bij te vullen, en zo kun je je paard leren dat de spuit niet erg is.

Als hij niet meer reageert op de plantenspuit met water, kun je de spuit met vliegenspray, of antiklit ter hand nemen. De geur van de vliegenspray is anders dan die van water, paard kan daar ook een reactie op geven. Maar voor de rest geldt precies hetzelfde. Weet wanneer je kunt stoppen met wat je doet. De timing is gewoon heel erg belangrijk!

Leer hem dus eerst die wasplaats opgaan zoals Focussed heeft beschreven. Daarna pak de de slang, zet hem aan, spuit parallel met het paard mee tot hij stopt met bewegen (15 seconden) of iig zijn lippen likt. Dan spuit uitzetten (meteen!!) en belonen, vervolgens weer proberen. Langzaam naar je paard toetasten, en WETEN wanneer je kunt stoppen....

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:33

je moet het rustig op bouwen en het paard langzaam laten wennen aan het water..
en een tip om in de was plaats te gaan is via ze achteruit dan zien ze niet waar ze naar toe gaan
en als je vertrouwd zal ze je zeker volgen en als ze er in staat uitbundig belonen.
groetjes

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:35

mijn ruintje wilde eerst ook nooit op de wasplaats, totdat ik er eten neer had gezet.
hij liep er op, nam een hap, en ging er weer vanaf.
zo heb ik het elke dag wat opgebouwd, en nu staat hij los op de wasplaats te genieten van zn wasbeurt.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:08

Wij zetten ze er vaak neer, pakken de spuit en gaan op 'veilige' afstand de benen afspuiten en ga dan stukje voor stukje steeds verder naar boven. Dan drentelen ze ook altijd alle kanten op, maar we blijven gewoon doorspuiten. Zelf praat ik vaak ook nog tegen ze aan, alsof het een grote grap is met uitvoerig belonende stem, als ze even een seconde stil staan. Verder speel ik wat met ze, laat ze een keer hun neus in de waterstraal steken etc
Deze paarden zijn vaak binnen no-time waterproof.
Ook als een paard trapt naar de waterstraal, blijven we deze benen afspoelen, tot ze gewoon op de grond blijven staan.

Dus hetzelfde wat Cassidy al gezegd heeft, je moet ze zelf leren dat het de normaalste zaak van de wereld is.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:20

hoi
ik heb veel met jonge paarden te maken die voor de eerste keer gewassen worden, wij hebben een wasplaats waar ze links en rechts vast staan en ik kan achter ze een buis ophangen zodat ze niet naar achter kunnen trekken,
nu begin ik altijd met de straal op de grond en dan over de benen rustig aan omhoog, als worden ze lastig ik ga gewoon door en ga desnoods een stukje verder staan, spuit ze gewoon af hoe hard ze ook trampelen en ondertussen keer over de halsstrijken en beetje tegen praten, ik denk dat je beter in een x door kunt gaan dan steeds een stukje , een paard heeft ook zo in de gaten dat ie er onderuit komt met beetje trappelen maar zo lang je gewoon stug doorgaat geeft ie wel op.
bij alles wat je met je paard doet moet je denken er is maar 1 weg en das jou weg!!
succes

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:22

sommige paarden vinden wassen inderdaad vreselijk eng. Misschien kan je eerst eens proberen af te sponzen voor je ze ineens helemaal doucht?