Onze paarden kunnen niet apart van elkaar *Help*!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte89

Onze paarden kunnen niet apart van elkaar *Help*!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:00

Als ik mijn paard de wei uit wil halen om haar op te zadelen, of mijn moeder haar paard bij mijn paard uit de wei wil halen geeft dit enorme stress bij onze paardjes. De stal krijgen we ze niet eens in, zo heftig zijn ze als ze uit elkaar zijn! Zo kunnen wij dus nooit apart van elkaar rijden, of we moeten het 2e paard meenemen naar de stal met opzadelen. Zolang ze elkaar zien is het goed en zijn ze rustig. Veel mensen zeggen steeds, ja het is gewoon een kwestie van veel oefenen. Maar een paard van een heeele hoop kilo heb je op zo'n manier niet veel over te zeggen . Ze sleuren ons gewoon mee, of duwen je van stress aan de kant.

Heeft iemand dit ook eerder gehad? Of zijn er mensen met tips?
Kom maar op! Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Onze paarden kunnen niet apart van elkaar *Help*!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:02

zijn het de twee enige paarden op stal?
Of staan er nog meer?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:06

Tja en helaas denk ik ook dat oefenen, oefenen en nog eens oefenen de beste manier is, hoe moeilijk ook.
Kan je bijvoorbeeld niet 1 paard op stal zetten en de tweede dan in het weiland? Een gestressed paard krijg je niet altijd makkelijk in stal, maar een weiland in zal hopelijk makkelijker gaan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:10

dat kan je oefenen tot je een ons weegt, maar goedkomen gaat het waarschijnlijk toch niet.
Om die reden heb ik er een pony bij genomen, en dan nog blijft mijn paard bij het hek lopen flippen en gillen to z'n vriendjes terug zijn........

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:36

het kan ook weleens helpen om ze echt uit elkaar te zetten in een anders omgeving (andere stalling/wei) en gewoon uitprobereb wat wel en niet kan. ik had hetzelfde probleem. op de wei ging het goed het alleen staan, in de stal brak hij de boel af!

Charlotte89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:52

Cayenne schreef:
zijn het de twee enige paarden op stal?
Of staan er nog meer?

Het zijn helaas de enige twee paarden op stal! Anders was het al veel makkelijker geweest. Nu zijn deze twee extra aan elkaar gehecht omdat ze maar met z'n tweetjes zijn..

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:55

Uit elkaar halen.. het liefst de ene echt helemaal ergens anders neer zetten voor een tijdje..

Wij hebben het ook gehad met twee paarden, wij konden zelf niet normaal op wedstrijd zonder dat ze de boel afbraken.. Echt superirritant!

UIt elkaar en dan na een week of drie weer bij elkaar en dan meteen consequent oefenen, elke dag weer uit elkaar halen..

Charlotte89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 17:14

Lame schreef:
Uit elkaar halen.. het liefst de ene echt helemaal ergens anders neer zetten voor een tijdje..

Wij hebben het ook gehad met twee paarden, wij konden zelf niet normaal op wedstrijd zonder dat ze de boel afbraken.. Echt superirritant!

UIt elkaar en dan na een week of drie weer bij elkaar en dan meteen consequent oefenen, elke dag weer uit elkaar halen..

Het probleem is bij ons dat onze weides naast elkaar liggen, zo kunnen ze nog contact met elkaar zoeken. En ik denk dat dat dan niet veel zal opleveren? Verdrietig

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:26

ik had dat probleem ook en heb een ander erbij gekocht. nu gaat het super goed! maar ja das ook niet altijd haalbaar natuurlijk! Denk ook even een tijd van mekaar af halen echt op andere stal zetten. Dan veel oefenen met je paard! En dan na een poosje weer bij mekaar zetten. Kijken of dat beter werkt!
succes ermee!

Stephanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:20

Mijn buren hebben dit ook als ze het ene paard bij de andere weg hallen dan zijn ze echt onhadel baar want de ene die dan zeg maar in het land nog staat gaat dwars door het hek heen en dat soort dingen . maar ze zitten er nu mee te oefenen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:36

Ik ken een pony met precies hetzelfde probleem, echt super irritant is dat. De pony die we dan nodig hebben is heel lief, maar die andere raakt helemaal in paniek als de andere weg is. Dan raakt de andere ook weer opgefokt.

Oefenen is denk ik toch echt het enige dat helpt, veel geduld hebben en niet boos worden, hoe moeilijk dat ook is. Zorg wel dat je paard bijvoorbeeld echt niet uit de wei kan komen, want ze zullen het wel proberen, en anders gebeuren er ongelukken.

Sunshine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:28

Ik heb dat ook eens gehad met een paard, dat die mij gewoon meesleurde naar een ander paard en mij gewoon wegduwde/schopte met voorbenen.

Volgens mij moet je gewoon laten merken dat jíj de baas bent en niet hij/zij. En proberen om een tijdje uit elkaar te zetten, of bij andere paarden.

Igg veel succes Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:30

lastig probleem. Oefenen kan helpen, maar vaak ook niet afdoende. Makkelijkste oplossing is er een shet bijkopen en die erbij gooien, zodat er nooit een paard eenzaam achterblijft. Maar dan moet dat idd wel kunnen.

Kirs_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:02

pfoei, het is inderdaad een lastig probleem! Oefenen is inderdaad een veelgehoorde kreet, maar ik begrijp dat het ook frustrerend is als niks echt lijkt te werken. Ik zou zoals al eerder gezegd er een shetje of ezeltje bij kopen..deze leidt ook de aandacht af als je je paard meeneemt. Als ik het goed begrijp kan je wel gewoon rijden zonder problemen? Verder zou ik eens proberen (misschien heb je dat al gedaan hoor) om de paarden steeds verder van elkaar te scheiden maar dat je ze tijdens dat scheiden probeert af te leiden...dus met 2 bezig zijn met je eigen paard. Hopelijk vindt je iets dat werkt!

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:19

Lame schreef:

Toevallig heb ik er ook twee die ontzettend aan elkaar gehecht zijn en waar verder geen paarden bijstaan. Jip, onze Fjord is 2,5 maand van huis geweest om ingereden te worden en daarom had ik Kaunos hier in het dorp op de manege neergezet. Uiteindelijk heb ik Kaunos eerder (dwz voordat Jip weer thuis was) naar huis gehaald omdat ik wegens een blessure toch geen gebruik kon maken van de faciliteiten en hij eigenlijk heel rustig stond in zijn eentje (moest iedere dag wandelen, dus ben een paar keer met hem naar huis gewandeld en heb hem toen laten grazen en dat ging goed). Vervolgens hebben we Jip weer naar huis gehaald en begon het riedeltje weer van voren af aan. Jip kan goed alleen blijven, maar Kaunos dus totaal niet. Het leek bijna zelfs wel erger geworden omdat ze elkaar duidelijk hadden gemist. Aangezien Jip nog niet ingereden was, was het nooit zo'n groot probleem omdat ik eigenlijk nooit met hem alleen wegging. Maar nu hij ingereden is dus wel. Ik heb Kaunos gewoon op stal gezet met flink wat hooi. Hij loopt wel een hoop herrie te maken en rondjes te draaien in zijn stal (van hooi eten komt er niet zoveel, geloof ik), maar al met al is het nu, na een maand toch al wel duidelijk verbeterd. Hij reageert nu vooral even zodra ik met Jip wegloop, maar hij wordt gelukkig vrij snel weer rustig. Op wei zetten lukt nog niet. Dat hebben we vorige week een keer geprobeerd, maar mijn vriend heeft Kaunos toen toch maar heel snel naar binnen gehaald. Met Kaunos alleen weggaan is overigens totaal geen probleem, dan is hij helemaal op mij gefocust.
Ik zou dus ook zeggen: gewoon oefenen en je paard wel zo neerzetten dat hij/zij zichzelf niet kan bezeren. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring. Maar ik kan me voorstellen dat het bij jou nog wat lastiger is. Kaunos is 'maar' een volbloed arabier, die toch wat kleiner/lichter is dan een paard en bovendien erg gevoelig reageert op druk (dwz hij gaat niet snel trekken aan het halster als je hem even vermanend toespreekt). Ook is hij erg voorzichtig met zichzelf en ondanks het onrustige gedraai in zijn stal wat hij in het begin deed zal hij zichzelf niet snel verwonden. Het ergste wat hij zichzelf tot nu toe aangedaan heeft is dat hij helemaal schor was van het hinniken (en een schor paard dat probeert te hinniken klinkt erg grappig Haha! ).
Succes!!!

Fieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:56

Misschien wel iets anders.. maar nicky en haar veulen moesten van elkaar weg. Casper (het veulen) is 2 weken bij de buren gezet.. Nicky is lekker schor, maar ze kunnen nu gewoon weg van elkaar.

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:42

Ik heb ook twee paarden (een gelderse en een tuiger) die absoluut niet zonder elkaar kunnen. Wanneer ze gescheiden worden flippen ze totaal en is het ook gewoon niet veilig meer om in de buurt te zijn. Ik heb toch de stoutte schoenen aangetrokken en ben gaan oefenen. De gelderse heb ik op stal gezet en met de tuiger ben ik buiten haar gezichtsveld gaan rijden. De gelderse ging me te keer op stal zeg!!!!! En de tuiger (waar ik nog langs liep) steiger, trekken, gillen, enz. Ik was zo slim geweest om een longeerlijn aan het hoofdstel te klikken dus ik heb hem eigenlijk gewoon zijn gang laten gaan (hij was immers toch niet voor reden vatbaar). Wanneer ze allebei rustiger waren (zeiknat en wit van het schuim) heb ik de tuiger weer op stal gezet. Ik had niet gereden ofzo want dat was zeker nog niet te doen. Dit heb ik een paar dagen herhaald en na een weekje hadden ze door dat ze niet definitief van elkaar gescheidde werden, en raakte ze niet meer zo in paniek (wel nog hinniken en maar niet meer steigeren en trekken etc.) Na een week ben ik er dus opgekropen en aan het werk gegaan. Ik vroeg nog niets bijzonders aan de tuiger, gewoon wat losrijden. Dit zeg ik nu natuurlijk heel makkelijk maar het was zeker niet makkelijk. De tuiger liep super gespannen (de veiligheid die hij eerst aan mij had omdat ik naast hem stond, had hij nu dus niet meer. hij moest het nu dus alleen doen) ging er vandoor, bokte wat....maar ik bleef zo rustig mogelijk en liet hem eigenlijk maar wat lopen, wel zo dat ik voelde dat ik hem wel enigzins onder controle had. Na een paar dagen ging dat ook beter en ben ik met hem aan het werk gegaan. En na een maand liep hij weer super en de gelderse stond rustig op stal.
Ik heb ze nu zo ver dat ik met een paard alleen een buitenrit kan maken (weer een half jaar verder). Dat is dus al een enorme overwinnig en ik ben best wel trots om mezelf dat ik dat al bereikt heb.
Alleen op de trailer dat lukt nog altijd niet en in vreemde situaties (wedstrijden) zijn ze ook nog niet te scheidden maar dat komt misschien ooit nog wel.

Heel veel geduld hebben en zelf de rust bewaren en een enorme dosis doorzettingsvermogen zijn toch wel eigenschappen die je in huis moet hebben om die twee uit elkaar te krijgen. Maar als het mij is gelukt dan moet het jou ook zeker wel lukken.
Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en ik wens je er veel succes mee!!!!

Groetjes Niki

marouschka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:44

misscien een sjetje erbij zodat de gene die achterblijft niet alleen is?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:49

Zelfde verhaal als Jodoc en Kaunus
Ook ik had er 2 die niet zonder elkaar konden Cool en ik ben met hulp van iemand gaan oefenen.
Eerst in de bak gaan grondwerken andere paard ernaast in het weiland en mijn Parelli oefeningen gaan doen dit een paar keer gedaan, toen andere paard op stal en weer in de bak aan de gang dit net zolang tot er ontspanning was, zodra die er was stoppen en naar stal en dit steeds meer uibreiden.
En toen de weg op en weer net zo lang tot er ontspanning is. Slapen
Degene die op stal achterbleef eten gegeven en de radio aan.

Het is erg moeilijk maar het is idd een kwestie van doorzetten en evt met hulp is soms ook veiliger.
Ik heb mijn vriend in het begin op stal laten kijken wat de ander deed en asl ze een poging zou doen over de stal te komen moest hij me roepen.
Ik ben ook zo'n 4 maanden bezig geweest voor het goed ging.

Sterkte ermee

Lindy1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:09

Dat is wel heel vervelend ja

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:21

Hier ook hetzelfde probleem. Komt er nog eens bij dat ze samen in de koets in tweespan lopen. maakt het alleen nog maar erger. Ik denk dat je vooral zal moeten oefenen. Zie je hier geen vooruitgang, dan zou ik ze proberen een tijdje uit elkaar te halen. Misschien iemand van Bokt die je zijn wei wel voor een paar weken wil lenen.
Positieve werking is natuurlijk beter. Eerst beginnen met enkele minuten uit elkaar. Gewoon heel kort. Misschien tijdens het voeren. En dat beetje bij beetje opbouwen. Na een tijd worden ze het wel gewoon dat ze zich zo niet moeten druk maken maar dat ze elkaar weer heel snel zien.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:27

Goh, ik dacht dat het bij ons erg was. Onze twee zijn ook onafscheidelijk sinds ze nu een maandje aan huis staan. Maar ik kan wel gewoon rijden in de wei (kunnen ze elkaar wel zien) zonder veel gedoe. Er werd in het begin nogal gehinnikt en ze waren wat afgeleid en druk maar wel te rijden.

Daarna ben ik wat langs de weg gaan stappen dus uit gezichtsveld. Als ik van stal ga en op de terugweg weer vlak bij huis ben dan wordt er weer gehinnikt en druk gedaan maar luisteren doen ze gelukkig wel.

ulisse kunnen we ook wel alleen in de wei laten staan die is alleen druk en dan meest kijken en hinniken als hij weggaat of terugkomt maar Leopold durf ik nog niet goed. Hij is in de stal als we weggaan nog zo'n tien minuten echt heel druk, rondjes draaien, schrapen, gillen, daarna wordt het beter tot we terugkomen. We hebben nu alleen nog een draad lint langs de wei. Binnenkort hebben we houten omheining en dan maar eens met hem proberen. Misschien is hij wel rustiger in de wei.

Ik zie ook al op tegen komende wedstrijden binnen. Als er twee proeven zijn en zit er vaak veel tijd tussen en ben je best lang van huis. Kan natuurlijk 1 proef rijden maar dan kan ik niet meedoen aan de compititie. Jammer genoeg zitten ze nog niet in dezelfde klasse dan kunnen ze samen mee. Alhoewel dat ook niet ideaal is. Vooral bij Leopold. Maar moet zeggen dat hij de laatste keer dat we met twee paarden gingen er wel mooi van ging lopen, resulteerde in 225 in de B Bloos Haha! met een negen voor de impuls haha. Maar leuk is anders om op zo'n bommetje van 1.76m te zitten (ben zelf 1.70m en niet zwaar dan voel je je wel heel klein opeens).

Laatst waren ze samen mee naar de DA. Hij werd het eerst behandeld. Daarna hij erin en zij eruit, nou toen hij alleen achterbleef brak hij echt bijna letterlijk de trailer af. Dat was voor mij ook de druppel. Toen had ik zoiets als je iets af wil breken dan liever in de stal dan de trailer, de stal kan wel wat hebben. Een grote berg hooi erbij helpt ook wel.

We hebben nog overlegd met de DA maar zij zei dat sommige paarden er nooit aan zullen wennen. het blijven kudde dieren. Maar ik vind dat het toch moet kunnen. Een shet vind ik geen optie. Onze wei is aan de kleine kant voor twee paarden en een shet moet ook ruimte/eten. Daarbij, als we weggaan met twee paarden is de shet weer alleen, heb je dat weer.

We blijven oefenen en het gaat echt wel steeds wat beter. Wil trouwens ook nog even zeggen dat ik het absoluut niet pik dat er geen rekening met mij wordt gehouden als je naast ze staan of lopen. Dus geen geduw en getrek en dat je op moet passen voor je tenen dan krijgen ze echt wel een lel maar dat vind ik ten allen tijden.