Verkeersmak maken jonge pony's? Ze vluchten en bijten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke leeftijd is jouw paard/pony verkeersmak gemaakt?

Toen hij net aan een halstertouw naast mams kon lopen
11 (15%)
Na het spenen (1/2 jaar oud)
5 (6%)
Als jaarling
8 (11%)
Toen hij 2 jaar was
7 (9%)
Op zijn 3e, voor het inrijden
7 (9%)
Tijdens het inrijden
15 (20%)
Op latere leeftijd
4 (5%)
Nooit verkeersmak gemaakt
3 (4%)
Geen idee
12 (16%)

Totaal aantal stemmen: 72

Safiera

Verkeersmak maken jonge pony's? Ze vluchten en bijten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 18:09

Met twee van mijn verzorgpony's wilde ik buiten gaan wandelen om ze verkeersmak te maken. Met de oudste zijn we ook al bezig met inrijden, en als het straks zover is willen we graag buitenritten gaan maken (als 2e rijpony, kunnen we met z'n 2en!)
Ik heb alleen 2 problemen/vragen:

- Hoe maak ik een 3-jarige verkeersmak als hij echt als de dood is voor auto's (+ ander verkeer, kuddes fietsers zijn ook gevaarlijk Clown ) en ik hem in zijn vluchtpogingen nooit zal kunnen houden?

- Wat te doen bij een (slordig opgevoede) 2,5 jarige halfshet, die eigenlijk lief meeloopt op wandelingen, en ook verkeer niet eng vindt, maar af en toe zonder aanleiding begint te bijten, met het hoofd te beuken en steigerneigingen krijgt?
Meestal gaan we zo'n 5-45 min. wandelen 1x per week, soms met, soms zonder een andere pony erbij. Ze heeft echt ongeveer elke 5 minuten zo'n aanval. Als ze echt bijt krijgt ze een tik tegen haar nek, maar dit helpt niet. Streng toespreken en als ze lief is belonen ook niet...
Gelukkig kan ik haar wel altijd houden, dus ervandoor gaat ze niet, het is alleen heel vervelend de hele tijd gebeten te worden. Jongere kinderen jaagt ze altijd de stuipen op het lijf, die zijn bang van haar als ze begint te happen en een paar drafpasjes in hun richting maakt. Komt dit doordat ze met de fles is grootgebracht? Ze loopt wel al haar hele leven in een gemengde kudde, maar ik heb het idee dat ze nogsteeds tegenover mensen geen manieren kent.

Iemand ervaringen of tips? Alvast bedankt!

nanette_bokt

Re: Verkeersmak maken jonge pony's? Ze vluchten en bijten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:58

mijn pony was bij d evorige eigenaar nooit buiten het weiland geweest (ze is niet opgevoed/ze deden nix met d'r), maar ze was niet bang voor verkeer, dus lekker handig Haha! ze is gewoon niet schrikkerig..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 02:44

Ze kwam pas onder mijn aandacht toen ze net twee was, en had alleen op een weiland achteraf gestaan, anders was ik er al veel eerder mee begonnen Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:11

Met mijn Haf ben ik vorig jaar begonnen toen ze net bij ons stond. Ze was toen bijna 8 maand. Eerst 100 meter en weer terug en nu loop ik steeds hooguit 10 minuutjes met haar.
Jonge paarden vinden het moeilijk om zich lang te concentreren en dus werk ik niet langer dan 10 minuten met haar. Als ik eerst ga poetsen zet ik haar daarna weer terug op de wei, ga ik met mijn andere paardje aan de gang en daarna ga ik met haar wandelen, zodat ze niet te lang met mij bezig hoeft te zijn, want dat is voor zo'n jong dier erg moeilijk.
Daarnaast: als ze erg ongeduldig worden omdat je lang met ze bezig bent, worden ze vaak steeds moeilijker en irritanter en als je hun ongeduld voorkomt, zorg je er ook voor dat ze minder snel door krijgen dat wij hun niet altijd kunnen laten luisteren.
Met mijn andere paard ben ik rond dezelfde tijd begonnen, alleen hem heb ik als 2,5 jarige gekocht. Maar was ook eerder begonnen als ik hem eerder had gehad.

Wat te doen met een paard met grote angst?
Als het echt te erg is zorg er dan voor dat je paard in een land komt staan die direct aan een weg grenst, zodat auto's, fietsers, vrachtwagens enzo niet meer vreemd zijn voor ze.
Als je dan voor het eerst gaat wandelen ga eerst maar een klein stukje en breid dat steeds uit (ook afhankelijk van de leeftijd hoe lang je wandelt). Het is misschien het veiligst om met zn 2en met 1 pony te wandelen en allebei met een halstertouw aan 1 zijde van de pony.
Wat ik zelf erg belangrijk vind is dat ik schuinvoor mijn paard en pony loop, omdat ook de kudde-leider voorop loopt. Wanneer ik naast de schouder van het paard loop lig ik meteen op de grond wanneer die weg wilt en je kan niet direct bij zn hoofd komen als ie ervan door wilt. Als je zelf voorop loopt moet het paard eerst nog langs jou (en als hij jou als leider ziet doet ie dat al minder snel) en heb je meer tijd om je paard of pony terug te krijgen.
Probeer zelf HEEL rustig te blijven en ga rustig en diep adem halen. Wanneer jij het zelf spannend vind denkt het paard: 'oh jee, mijn baasje vind dit eng, dus is het eng'. Als je zelf ontspannen bent kan je paard het nog wel spannend vinden, maar hij krijgt in ieder geval niet van zijn baasje de bevestiging dat het echt spannend is!
En beloon je paard steeds (met stem of aaien) als er iets langs komt en hij gaat er niet vandoor, stel je paard gerust, door hem een aai over zn bol of manen te geven ofzo, dan weet hij dat het goed is dat hij niks doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:48

Paarden die vluchten en bijten zijn duidelijk nog niet klaar om verkeersmak gemaakt te worden. Begin met grondwerk, vertrouwen kweken. Dan zal een paard in een panieksituatie ook niet zo snel de benen nemen en bij je willen zijn, en dan is het bijtgedrag ook over.

Mijn oudere merrie kreeg ik op latere leeftijd, maar ik vermoed zomaar dat ze niet zadelmak is gemaakt. Geimporteerd uit Canada op 4 jarige leeftijd, vind ze vrachtwagens, boten in het water, ligfietsen enz allemaal erg spannend. Ze neemt de benen niet maar gaat op de rem.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:50

en hoe zijn ze als je in de bak of weiland loopt?
als dat nog niet goed is zou ik eerst daar mee beginnnen

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:03

Die van mij tijdens het inrijden.
Ze was altijd/is nog steeds een beetje, zooo bang voor alles!! De hoefsmid deed over elke hoef onderhand 3 kwartier ... en nu ze beter rijd en het meer onder de knie krijgt went ze steeds meer aan alles en het verkeer:D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:15

als de shet zorgt dat hij rustiger blijft, is het toch geen probleem? zorg dat er genoeg afstand is tussen de twee paarden, dan is het ook geen sprake van bijten en erop springen.

mijn paarden heb ik nooit bewust verkeersmak gemaakt, die hadden voor de eerste wandeling langs de weg al een sterke basis van vertrouwen, dus als ik rustig blijf, zijn zij het ook. die basis is erg belangrijk, eerst moet het in de bak/ wei/ erf goed gaan, en dan pas kan je de weg op.

ik zou altijd aanraden om een leerpaard mee te nemen, eentje die voorop kan lopen, zodat de andere daaraan kan plakken.

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:21

ik ben gewoon een keer naar buite gegaaan pony schrok nergens van,, Maar als het paard egt bang is voor auto's
Zet een auto stil op het erf en laat hem kennis maken,, Daarna alleen met motor aan en dan steeds verder
Met die shet weet ik het niet
Miss heeft ze pijn??
Vraag een dierenarts te kijken??
Wel raar trouwens
Kuss

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 20:51

Bedankt allemaal!

@ Judje; Goed idee om ze tussendoor weer gewoon even terug in de wei te zetten! Waldi, de bange pony, staat al in een weide aan de weg. Er komen regelmatig auto's, tractoren en fietsers langs. Maar als op zaterdagochtend de motorclub langskomt rent hij nog altijd zo ver mogelijk weg (daar is ook ruimte voor). Waldi is inmiddels 3 jaar, de 1e keer dat we naar buiten gingen (10m) was dat met z'n 2en een halstertouw aan zijn halster en met zijn moeder voorop. Ik loop zelf ook nooit naast de schouder van een paard, altijd langs het hoofd of de nek. Zelf rustig blijven probeer ik altijd, maar dat is moeilijk Clown ! Hij is gewoon heel bang voor auto's (grotere voertuigen zijn we nog niet tegengekomen gelukkig) het geluid, de beweging... terwijl de bestuurder heel vriendelijk stapvoets passeerde.

@ Cassidy; Het probleem met het vluchtende paardje is dat hij in de wei en op het erf echt superbraaf (hoogstens wat sloom) is. In eenn panieksitustie wil hij alleen maar zo hard mogelijk naar huis rennen. Bijten doet Blümie in de wei aan het touw maar af en toe, en buiten eigenlijk ook niet, maar er zijn momenten dat ze opeens de oren in de nek legt en bijt.
Vrachtwagens, ligfietsers, crosmotoren en skaters hoop ik maar niet tegen te komen, geen idee wat er dan gebeurt...

@ nikyu In de wei zijn ze allebei eigenlijk braaf. Buiten is juist het probleem.

@ maximee Dus eerst inrijden en dan vanuit het zadel bijbrengen? Ik denk niet dat ik dat durf! De 1e buitenrit wordt soiso spannend, als hij dan het verkeer nog niet kent lijkt me dat niet echt veilig.

@ merrieveulen; Wat bedoel je met je 1e zin? Op het erf gaat het goed, maar zelfs met leerpaard ervoor wordt ik gebeten.

@ ZwYzWyLoVeRr; We hebben zelfs geprobeert hem een wortel te voeren door het autoraampje! Maar meneer bleef het niet vertrouwen. Denk je echt dat ze pijn heeft? Anders protesteert ze nooit, het is ook maar om de zoveel tijd...?
Zal de da volgende keer eens vragen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:49

Ok ik begreep dat de andere pony werd gebeten, maar jij wordt dus zelf gebeten. wederom een duidelijke hint dat jullie nog niet ver genoeg zijn om over te gaan tot het verkeersmak maken. de basis is nog lang niet wat ie moet zijn, dus éérst die basis voor elkaar, en van daaruit verder werken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 08:57

Ja, ik wordt gebeten Boos!
Wat kan ik er aan doen om de basis te verbeteren? Ik zou haar heel graag leren netjes naast mij (en andere personen) te lopen, maar hoe? Ik kan helaas maar 1x per week er heen, en vind het altijd heel vervelend als ik merk dat er in de tussentijd iemand met haar heeft gewandeld, en er dus maar wat aangemodderd is. Ik merk dan altijd duidelijk dat ze bij mij nog vaker probeert te bijten. Ze mag bij mij ook nooit eten onderweg, en moet netjes naast me blijven lopen, maar als er doordeweeks iemand met haar loopt mag ze opeens doen waar ze zin in heeft.

Ik heb al vaker geprobeert uit te leggen dat dit zo heel verwarend voor haar moet zijn, maar ja, ik ben maar een verzorgster, en heb dus niet zoveel te zeggen.

Ik zou het heel graag willen verbeteren, maar hoe? Ik denk dat ik de enige ben die de pony's probeert op te voeden (naast de kuddegenoten dan). En wie ben ik? 2 jaar geleden begonnen met verzorgen, ik had toen alleen manege-ervaring. Sinsdien heb ik veel van de pony's geleerd, (en wederzijds hoop ik), en ik zou heel graag leren hoe ik het basisvertrouwen en respect kan verbeteren, zodat we dan verder kunnen met verkeersmak-maken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:47

ik kan het boek van Inge Teblick aanraden, is zowat een cursusboek, waaruit je heel veel kunt leren.
grondwerk is het belangrijkste voor je basis, ook netjes meelopen is grondwerk. zolang je pony zo bijt, is het duidelijk dat ze niet volledig op jou vertrouwt als volgbare leider. werk daar dus aan mbv actief grondwerk, eenvoudige oefeningen doen, zodat ze makkelijk slaagt, en je met belonen kunt gaan werken.

verder zou ik proberen om meer dan één keer per week te gaan, anders wordt het conditioneren van bepaald gedrag en bepaalde oefeningen wel een stukje lastiger/ moeilijker.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:09

ik heb mijn shet toen hij 4 maanden oud was gekregen. Ik moest hem na een paar dagen al verkassen. Iemand anders liep voorop en ik met de kleine erachter. Ik loop nu soms wat langer (20 a 30 minuten), hij is nu een jaar. Auto's, tractors, vrachtwagens, andere paarden, fietsers allemaal geen probleem. Ik kan alleen met hem lopen en met andere pony's erbij. Hij is ontzettend koel in zn koppie. Het lijkt soms net alsof hij het al jaren doet. Ikzelf blijf rustig en beloon hem, ik blijf ook constant tegen hem praten hoe geweldig hij wel niet is. Ben zo trots op mn kleine grote man

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 16:17

merrieveulen schreef:
ik kan het boek van Inge Teblick aanraden, is zowat een cursusboek, waaruit je heel veel kunt leren.
grondwerk is het belangrijkste voor je basis, ook netjes meelopen is grondwerk. zolang je pony zo bijt, is het duidelijk dat ze niet volledig op jou vertrouwt als volgbare leider. werk daar dus aan mbv actief grondwerk, eenvoudige oefeningen doen, zodat ze makkelijk slaagt, en je met belonen kunt gaan werken.

verder zou ik proberen om meer dan één keer per week te gaan, anders wordt het conditioneren van bepaald gedrag en bepaalde oefeningen wel een stukje lastiger/ moeilijker.

Bedankt, en proberen meer dan 1x per week te gaan doe ik ook, maar lukken doet het niet, ik heb elke dag tot 3 uur les, vrijdags zelfs tot ong. 4 uur. Het is 20 min. rijden met de auto, en mijn moeder heeft niet altijd tijd. Met de bus gaat ook, maar dan ben ik op z'n vroegst om 4 uur daar, en het wordt steeds eerder donker... Fietsen mag ik niet, is langs een 'enge' weg.

Zal eens zoeken naar dat boek, klinkt goed. Ik heb zelf het boek "Mijn methoden in wooed en beeld" van Monty Roberts. Is dat ong. hetzelfde of totaal anders?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:25

mijn vakje staat niet in de poll
"ligt eraan wanneer het nodig is en mogelijk is "

wij hebben met merries en veulens over de weg gereden , veulens vanaf dag 1 mak
of langs een drukke weg in de wei , veulens vanaf dag 1 mak
maar een jong dier "express" verkeersmak maken?
dat doe ik pas als het nodig is , in ijn geval is dat dus als het is dik vier, het komt van het land en komt in training..
dus aan de hand, vertrouwen etc etc zadelmak maken , en dan eens een keer kijken wat het beestje van verkeer vind

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 19:20

Dat zou volgens mij ook de ideale situatie zijn. Maar als nou blijkt dat je wat oudere paard er echt superbang van is? Of als blijkt dat het in de wei langs een drukke weg toch niet voldoende was? Op een smalle weg op 0.5 m afstand een auto (of zelfs tractor) passeren is toch wat anders. Ik probeer ook een paardje te krijgen dat "gewoon" langs vrachtwagens en andere enge dingen loopt. Is wel zo fijn met buitenrijden. Of als 'ie in een trailer moet, stel je voor dat zo'n pony dan ook nog bang is van het geluid van verkeer!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:01

ik begin er zelf mee als de vertrouwensbasis goed genoeg is, leeftijd speelt daarin een kleinere rol. een veulen altijd aan de voet van de moeder, oudere veulens gaan eerst met een meer ervaren paard mee, en dan ook alleen. mijn 1,5 jarige gaat al een poos alleen, maar het maakt hem dan ook niets uit. hij kijkt nergens van op, laat zich makkelijk passeren door grote trekkers, en ook de spoorwegovergang om van het stalerf af te komen interesseert hem weinig. echt bewust verkeersmak maken zou ik het niet willen noemen, de voorbereiding vindt plaats in de wei, en als het vertrouwen een bepaald punt heeft bereikt krijg je al geen angstreacties meer. tenminste dat is mijn ervaring. ik zou zelf niet snel alleen de weg opgaan met een paard waarvan ik geen idee heb wat hij doet, en waarmee ik verder niet of nauwelijks voorbereiding gedaan heb.

overigens klinkt het nu alsof mijn veulen al héél veel gedaan heeft, maar onze 'training' (want dat is het onbewust zeker) vindt plaats in de wei, los, en hij kan kiezen of hij doorgraast of op mij richt. het gaat om het vertrouwen winnen, en imo moet je daarvoor een normaal onderdeel van de dagelijkse dingen uit zijn leven vormen. mijn aanwezigheid in de wei betekent dan ook niet meer of minder dat de aanwezigheid van één van zijn weidemaatjes, en zo zien ze het ook. hij komt meestal wel eerst even knuffelen, in het begin was daar geen sprake van, omdat hij zo bang was voor alles. door heel rustig in de wei te zijn, en zijn kameraadje wel aandacht te geven werd zijn nieuwsgierigheid gewekt, en kon ik ook op hem gaan richten. ik loop nooit helemaal naar hem toe, laat hem zelf maar komen. voor de rest is het dan knuffelen, in het begin echt friendly gamen, kijken waar hij het fijn vindt om gekrabbeld te worden, en zo over zijn hele lichaam kunnen doorwerken. van daaruit heb ik hem leren voetjes geven, gewoon al grazende in de wei. hij komt ook zelf zeuren om contact, hengelt dan met zijn voorbenen naar me om duidelijk te maken dat ik toch écht aan zijn fijne plekjes moet frutten, of draait het deel van zijn lichaam waar hij gekroeld wil worden naar me toe.
hij komt dus zelf het contact zoeken en daar ook heel duidelijk om vragen, en op dat punt had ik BIJ DIT PAARDJE het punt bereikt dat ik hem klaar vond voor iets 'meer'. lopen aan het halster kon hij uiteraard al, maar daarop zijn we ook gaan wandelen, ik heb hem ook alleen genomen, en ondertussen ben ik een volwaardig vervanger geworden van zijn weidemaatjes als ik daarom vraag. hij vind het niet eng om van ze weggehaald te worden, kleeft net zo makkelijk aan mij als aan zijn kameraden. wat ik doe, doet hij ook. hij schrikt zelden, en als ik daarop niet reageer (dus gewoon onverstoorbaar doorloop), komt hij gewoon aan de schouder lopen en dan is het veilig, en dat weet hij.

door het vertrouwen GOED te vestigen, is mijn jaarling heel ontspannen in mijn aanwezigheid, en verkeer is daarmee geen belasting meer voor hem. denk aan veulens aan de voet van de moeder, zo moet je dat zien. mijn jaarling gedraagt zich daar ook echt naar, waneer we lopen. hij zal me niet als een moeder zien, maar wel als een baken van rust en veiligheid, en daarmee heb je de helft al gewonnen.

kort gezegd: basisvertrouwen, op het paard zijn tijd, in de wei, zonder vraag of verwachting. vroeg of laat maakt het paard de keuze zelf, dat hoef je niet af te dwingen of te blijven vragen.

met het boek van roberts heb ik geen ervaringen, ik weet alleen wel dat ik het niet eens ben met enkele van zijn beweringen en methoden. maar dat is iets wat ieder voor zich moet uitmaken, met zijn individuele paard. voor de één is de ene weg de juiste, voor de ander een andere.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:04

@ draumpje, denk je niet dat het geestelijk veel belastender is als het dier op zijn vierde ineens zijn hele nieuwe leven moet leren kennen, mensen, verkeer, training..., dan wanneer het ermee opgegroeid is als zijnde iets 'normaals'? niet verwijtend opvatten, maar ikzelf geef er dus de voorkeur aan om het dier te laten opgroeien als paard, en zijn hele leven paard te laten zijn ook. mensen zullen vroeg of laat een vast onderdeel uit hun leven worden, met alles wat daarbij komt. imo is het voor het dier veel makkelijker als dat zijn hele leven is, en niet plotseling als het dier uit de kudde komt na drie jaar zonder mensen etc.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:10

dat heb je mooi gezged Merrieveulen.
Mijn jaarlingetje komt altijd als eerste naar mij toe, mn fjord die sjokt er dan achteraan. Inderdaad eerst even kroelen en dan samen racen naar het voorerf voor poetsen ed.
Ben gister nog wezen wandelen met de kleine, zelfs mn moeder verbaasde zich erover dat hij zo rustig is en alles in zich opneemt (ze waren aan het werken aan de straat)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:51

precies, met een degelijke basis is het verkeer al lang niet zo'n issue meer, wanneer het paard zich op jou richt (en dat gebeurt gewoon als die basis er is), is het verkeer en alle andere zaken bijzaak, en zal hij afwachten wat jij doet als er een vrachtwagen komt. doe jij niets, dan doet hij het ook niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:37

Klinkt goed! Ik ben het helemaal met je eens merrieveulen! Dat lijkt me nou echt zoals het "hoort", een veulen of paard dat jou als leider ziet en je vertrouwt. Niks moeten, maar mogen. Een paard wil heus wel leren, nieuwsgierig zijn ze wel. Over Roberts; ik ben het ook zeker niet altijd eens met zijn methoden, ik zie ze soms liever als laatste (goede) optie.

Ik ben nu met beide paardjes waarover ik dit topic opende bezig weer wat meer op de basis te richten. Ik begin te denken dat ik de laatse tijd wat te snel ben gegaan. Een paar stappen terug gedaan en het ging al veel beter! Soms steven je je doel ongewild voorbij. Ik was bezig ze dingen te leren waar ze nog niet eens aan toe waren. Ik heb besloten dat ik ga proberen het meer vanzelf te laten gaan. Zoals ik eerder wel deed, gewoon kijken wat er vandaag gebeurt en daar op ingaan.

Afgelopen zaterdag was ik om te beginnen gewoon midden in de wei gaan zitten. Lekker paardjes kijken. De 1e die kwam kijken was Blümchen. Lekker geknuffeld en door de wei gelopen. Voor ze er ook maar aan dacht te bijten was ze alweer klaar en kwamen de andere pony's. Op het eind van de dag had ik ze allemaal gepoetst, met de shetten dor de wei gewandeld, was Salvira gewassen en gereden, en had ik zelfs met Waldimir heel easy op het erf rondgewandeld en een enge grasmaaier met wapperende jas erop overwonnen. Rust, geen regels of routine, het was geweldig! Niet; "wie was er nu aan de beurt te moeten werken" maar; "Laat ik eens gaan kijken of er een pony geborsteld wil worden". Bedankt allemaal, ik verloor mezelf in alles wat ik wilde doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:04

hartstikke goed, super zeg! heel goed ook om te stoppen voor 'het punt' bereikt is, je hoort maar al te vaak: 'ach nog één keetje, het gaat zó goed!', of juist: 'ach nog één keertje, de vorige was het nét niet'. en dan ga je al snel nét iets te lang, en raak je het contact en de wil kwijt. zeker met een jong dier, of ééntje die iets nieuws moet leren, liever wat korter dan nét te lang.

echt super hoor, ga zo door, komt helemaal goed! hou je ons verder op de hoogte?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:52

Met Amber ging ik af en toe wandelen toen ze een was. Mijn vader hield haar vast, die was heel wat sterker dan mij.

Grietje was al meer gewend, maar die was ook al 2 toen ik haar kocht. Ik ging gewoon methaar en mijn vader heel af en toe een rondje maken.

Hans was 1 toen hij voor het eerst mee ging. Ik nam Grietje mee, zodat hij steun aan haar had. Hij vond het ook niet eng. Nu ga ik alleen met hem lopen, hij kent het meeste ook en nu vertrouwt hij mij ook helemaal. Hij liep in de wei trouwens al goed mee, anders ga ik er nog niet mee over straat.

Fijn dat het al beter gaat. Komt helemaal goed!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 20:56

merrieveulen schreef:
hartstikke goed, super zeg! heel goed ook om te stoppen voor 'het punt' bereikt is, je hoort maar al te vaak: 'ach nog één keetje, het gaat zó goed!', of juist: 'ach nog één keertje, de vorige was het nét niet'. en dan ga je al snel nét iets te lang, en raak je het contact en de wil kwijt. zeker met een jong dier, of ééntje die iets nieuws moet leren, liever wat korter dan nét te lang.

echt super hoor, ga zo door, komt helemaal goed! hou je ons verder op de hoogte?

Bedankt! en ja, je kunt beter te vroeg stoppen dan te laat. Ik ga zaterdag er weer heen, we zullen wel zien. Misschien kan ik van een vriendin een camera lenen, dan kan ik wat foto's maken.

@ capopjekop Bedankt, dus gewoon je vader meenemen? Ik oefen rustig door! Wat een leuke namen trouwens!_O-