Steigeren... wat ertegen doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lecheken

Steigeren... wat ertegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:06

Mijn arabisch volbloedje is nu 1 jaar en 2 maandjes jong en hij begint mij blijkbaar als speelpartner te zien. Hij staat dag en nacht samen met 2 leeftijdsgenootjes op de wei en tot nu toe was hij altyd heel braaf en kalm. Clown

Vorige week liet ik hem weer eens los in de piste en zoals altyd kwam hij naar mij toen ik hem riep. Het enige verschil is dat hij voor mij stopte en omhoog ging, niet stout bedoelt want zijn oren stonden naar voren gericht maar vermoedelijk dus om te spelen.

Hoe kan ik hem dit nu afleren? Straffen als hij dan komt kan het effect creeeren dat hij niet meer zou komen als ik hem roep. Scheve mond

Foto men ventje staat in link hieronder. Bloos

Tieneke

Re: Steigeren... wat ertegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:33

PP-->OMG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:59

Ik zou niet meer zo veel met hem gaan doen, want hij heeft duidelijk geen respect meer voor je. Als hij hengst is, zou je kunnen overwegen om hem te laten castreren. Verder tijd besteden aan grondwerk en hem paard laten zijn. Ik vraag me af waarom je hem uit zijn kudde haalt en hem apart in die piste zet? Laat hem lekker paard zijn, laat hem bij zijn kudde.

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 14:13

Toen ik hem kreeg, nu ongeveer 4 maand geleden had hij nog nooit samen met andere paardjes gestaan. Als ik nu naar de wei ga komt hij onmiddelijk af naar mij en dan doet hij niets enkel controleren of ik geen suikertjes meeheb. Clown
Hij staat nu op de weide bij een prive manege bij een boer die zelf ook paardjes kweekt end ie heeft me gezegd hem van nu al veel te leren en er mee bezig te zijn, zodanig dat hij mij goed leert kennen en dat het achteraf gemakkelijker wordt om hem op te leren.

Ik denk niet dat het aan het respect voor mij ligt. 1 Dag op 2 ga ik met hem wandelen in de velden en dat vindt hij absoluut de max. Als ik hem vastleg aan de muur mag ik met hem doen wat ik wil. Als ik hem loslaat in de piste en hij volgt mij in stap is er ook geen probleem. Het is enkel als hij een merrietje ruikt of als ik hem doe galopperen of draven dat hij soms wat wild tot bij mij komt.

Ik weet ook dat dit gedrag normaal is voor een jaarling hengst, men vraag is gewoon wat ik eraan kan doen om hem dat af te leren. Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:18

Castreren. Hij begint te ontdekken dat hij hengst is. En veel met een paardje doen is niet verkeerd, maar je moet wel weten hoe lang je met een paardje bezig kunt zijn. Een jaarling is een baby en kan zich maximaal 10 minuten concentreren.
Ik zou grondwerk met hem doen, hem je persoonlijke ruimte doen respecteren. Maar dat kan later ook nog. Je kunt hem beter met rust laten, dan dat je teveel en vooral verkeerd met ze bezig gaat.

zappa_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:03

het is juist goed als je nu veel met hem doet hoor !!
ga zo door, lekker wandelen en veel met hem bezig zijn.
wij hebben een hengst veulen op stal en die is een jaar en 4 maanden ongeveer.
die kan al onwijs veel, op straat lopen, afspuiten, alle voeten geven.
daar heb je later alleen maar voordeel van hoor;)
ik denk dat je hem wel moet straffen ookal denk je dat hij het niet kwaad bedoeld.
hij mag dat ook niet doen okal is het speelzigheid.

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:12

Ik voel me gewoon altyd zo schuldig als ik enkele dagen niets gedaan heb met hem... Bloos En over castreren heb ik ook al nagedacht maar het feit is dat hij niet echt stout is, dat het gewoon spelen is. En met castreren zou ik liever zo lang mogelijk wachten voor zijn bouw, of is dat een fabeltje dat hij anders uitgroeid als hengst dan als ruin?

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:29

Cassidy : wat bedoel je dan juist met :"Ik zou grondwerk met hem doen, hem je persoonlijke ruimte doen respecteren."
Mijn persoonlijke ruimte respecteren, door vb een zweep bij te hebben en hem zo op een afstand van mij te houden zoalng ik hem niet roep?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:31

Je hoort tegenstrijdige berichten, maar wat ik zie is dat een ruin net zo mooi uitgroeit als een hengst, met het voordeel dat je de typische hengstenkenmerken als dikke nek enz (die bij het rijden flink in de weg kan gaan zitten) niet krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:32

Lecheken schreef:
Cassidy : wat bedoel je dan juist met :"Ik zou grondwerk met hem doen, hem je persoonlijke ruimte doen respecteren."
Mijn persoonlijke ruimte respecteren, door vb een zweep bij te hebben en hem zo op een afstand van mij te houden zoalng ik hem niet roep?

Ik zou geen zweep pakken wat die kan doorzwiepen op momenten dat je dat liever niet hebt. Gebruik een stick (carrot stick /vaak gebruikt bij de Natural Horsemanship) Je kunt hem oa hier krijgen: www.equiplay.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:35

Ik zou zeggen, vind je zanda in mijn profiel/onderschrift een iel paardje?
Hij is net 3 jaar en vroeg gecastreerd

Veel met je paard doen is leuk, als je echt heel erg goed duidelijk kunt maken hoe de grenzen liggen.
Dus je moet stevig in je schoenen staan als ze wat dominater worden.
Ben je dat niet werk veel mee omgaan alleen maar averrechts ipv in je voordeel

Kirs_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:35

He dit probleem ken ik! Alleen bij mij ging et ff iets anders (twas ook geen hengst)...Maar misschien heb je er wat aan. Ik heb een new forest pony welke ik verzorg en ze is altijd erg braaf buiten en op het land. Alleen afgelopen winter begon ze 'lollig' te doen. Als ik haar van het land afhaalde begon ze na 2 stappen te steigeren (leuk als je dr aan een halstertouwtje heb). En niet een btje steigeren maar echt 'verticaal omhoog' naar mij. Op een gegeven moment zag ik er steeds meer tegen op om haar van het land te halen. Ik heb toen verschillende tips gekregen. Vooral veel laten weten door middel van je stem als iets niet goed vindt...consequent herhalen. Dit heeft bij mij wel goed geholpen, vooral als je een paard heb wat zeer gefocussed op jou is zou dit misschien iets zijn...Verder ben ik niet zo van het slaan. Ik heb mijn pony een maand lang met een hengstenketting van het land afgehaald en daarna haar gewone halster weer omgedaan, dit had ook wel effect. Met stem en hengstenketting erbij steigert ze nu nauwelijks meer. Zoals al eerder is gezegd..is castreren ook een idee..zeker als het erger wordt!

Succes in ieder geval!