poyn bang voor halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

poyn bang voor halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:24

hallo
ik heb een grote shetlander die bang is voor een halster.
je kan hem in de wei gewoon aaien en heel soms borstelen.
hij schuurt heeel erg, trapt en ontsnapt.
als je een halster in je hand hebt of iets anders dan is die meteen weg.. ook al laat je hem snuffelen ofzo wil nog niet. en als je hem wil opsluiten ofsow dan ontsnapt hij gwoon..
we kunnen nu dus niks met onze shetlander doen

HetLamoen

Re: poyn bang voor halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:25

dit geval heb ik ook gehad met mijn eigen shetlander het beste is dat je onderzoekt WAT er is gebeurt want mischien heeft ze iets meegemaakt met een halster waardoor ze van streek is..??

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:26

HetLamoen schreef:
dit geval heb ik ook gehad met mijn eigen shetlander het beste is dat je onderzoekt WAT er is gebeurt want mischien heeft ze iets meegemaakt met een halster waardoor ze van streek is..??

ja volgens mij is het zo dat hij ooit een stukje in zijn mond heeft gehad wat over zijn neus heen moet.
en daardoor is die bang gworden denk ik.. toen konden we erop rijdne.. en toen gingen we erop en bokte hij ons eraf. het meot iets met dat te maken hebebn

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:27

Koeienhalsband een optie?

Anders denk ik dat je gewoon heel veel geduld moet hebben en dat langzaam weer op moet bouwen.

Trouwens, nu ik er wat langer over nadenk, vraag ik me af of het halster wel een probleem is, ik denk dat je gewoon een slimme pony hebt. Je hebt hem te vaak het spelletje laten winnen.

Hoe staan zijn oortjes en hoe is zijn lichaamshouding?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:28

angelax schreef:
ja volgens mij is het zo dat hij ooit een stukje in zijn mond heeft gehad wat over zijn neus heen moet.
en daardoor is die bang gworden denk ik.. toen konden we erop rijdne.. en toen gingen we erop en bokte hij ons eraf. het meot iets met dat te maken hebebn

Huh? Dus je hebt expres dat halster in z'n mond gehangen zodat je erop kon rijden? Of begrijp ik je nou verkeerd?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:30

Luilak schreef:

Anders denk ik dat je gewoon heel veel geduld moet hebben en dat langzaam weer op moet bouwen.

Trouwens, nu ik er wat langer over nadenk, vraag ik me af of het halster wel een probleem is, ik denk dat je gewoon een slimme pony hebt. Je hebt hem te vaak het spelletje laten winnen.

halsband ook niet ook bang.
oortjes naar voren.. en dan is die weg.. een borstel wil soms wel.. maar halster dus egt niet!
en halsband ook niet..
hij is doodsbang.. mijn zusje kan hem heel goed knuffelen maaar als ze iets anderes dan eten/brostel in haar hadn heeft is die gewoon weg

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:31

Tellie schreef:
angelax schreef:

Huh? Dus je hebt expres dat halster in z'n mond gehangen zodat je erop kon rijden? Of begrijp ik je nou verkeerd?

je begrijpt mij verkeerd;)
dat was gebeurd. en toen gingen we 1x rijden en toen ging die bokken enz..
waas niet expres in zijn mond!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:32

hij houdt je gewoon voor de gek en neemt jou absoluut niet serieus, daarom rent hij weg. Als hij bang geweest zou zijn dan zou hij heel angstig kijken, wit in de ogen en oren naar achteren Knipoog

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:33

angelax schreef:
Luilak schreef:

halsband ook niet ook bang.
oortjes naar voren.. en dan is die weg.. een borstel wil soms wel.. maar halster dus egt niet!
en halsband ook niet..
hij is doodsbang.. mijn zusje kan hem heel goed knuffelen maaar als ze iets anderes dan eten/brostel in haar hadn heeft is die gewoon weg

Oortjes naar voren? Dikke kans dus dattie je gewoon in de maling neemt. Een echt bang paard reageert heel anders als dat ik bij je shetje het idee krijg...

edejonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:34

Ik heb ook inderdaad het vermoeden dat je pony gewoon weet dat ie op deze manier overal onderuit kan komen. Heb je geen kleine bak waar je hem in kunt drijven, en waar ie niet uit kan komen?

Misschien dat je daarin met hem rustig kunt gaan werken zonder dat ie meteen ik weet niet hoever weg kan lopen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:35

edejonge schreef:
Ik heb ook inderdaad het vermoeden dat je pony gewoon weet dat ie op deze manier overal onderuit kan komen. Heb je geen kleine bak waar je hem in kunt drijven, en waar ie niet uit kan komen?

Misschien dat je daarin met hem rustig kunt gaan werken zonder dat ie meteen ik weet niet hoever weg kan lopen

we hebben wel stukken weilanden waar je in kan drijvne.. maar hij trekt zich niks van stroom ofzo aan. hij crost er zo door heeen.
er staat heel veel stroom op heel veel lijntjes.
ik moet nu gaan maar blijf maar verder pratn hoor..Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:37

Een nul voor de pony. Die heeft in het verleden te vaak geleerd dat hij onder het werk uit kan komen als jij met halster aankomt. Hoe je het probleem op moet lossen staan oa op de Bokt Wiki beschreven:

http://www.bokt.nl/wiki/Vangen

mariike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:42

Hee... ik heb 2 verzorgshetjes.. en die waren eerst ook bang voor het halster..
ik heb het zo gedaan:

ik heb ze eerst gewoon heel goed gepoetst en verwennen met eten enzo ..en andere lekkere hapjes..
op een gegeven moment waren ze zo lief en kwamen ze heel dicht in de buurt.. toen heb ik besloten om het halster in mijn trui te doen of agter mijn rug te houden ..en dan gewoon rustig door borstelen... deze shetlanders kwamen altijd kijken wat je aan het doen was dus kwamen ze ook kijken wat ik achter mn rug had.. en er aan snuffelen enzo ..en als ze dan weer in de buurt kwamen dan zakte ik een beetje door mn knieen zodat ik wat kleiner was en dan deed ik een stukje brood of appel of iets anders achter het halster...ik liet ze eerst aan het brood of appel snuffelen zodat ze wisten wat er achter dat '''rare ding''' zat...en dan staken ze hun neus er doorheen om die appel of dat brood op te eten en dan deed ik heel snel het halster om.. soms wouden ze dan wegrennen en dan mochten ze dat ook .. maar andere keren bleven ze gewoon staan en dan hield ik ze gewoon vast .. ik zette ze dan met een halster touw vast aan het hek .. en dan gewoon weer rustig borstelen en belonen .. en zo zijn mijn verzorgshetlanders eraan gewend..

-xxx- mariike