Trainen te saai?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sorenna

Trainen te saai?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 15:46

Hoi iedereen!
Ik weet niet of het hier goed staat maar ik weet eerlijk gezegd niet waar anders:=
Even een vraag...ik heb soms het idee dat wat ik met mijn paardje doe misschien een beetje saai is...Niet afwisselend genoeg zegmaar. Ik zou graag willen weten wat jullie hiervan vinden dus hier even wat ik in een week doe:

zat: dressuurles+uitstappen in het bos+wei in
zon: dressuur+buitenritje+grazen aan de hand
ma: dressuur
din: dressuur+uitstappen in het bos
woe: springles+grazen aan de hand
don: dressuur+bos in
vrij: dressuur

Dit is ongeveer een beeld van een week. Hij gaat zo weinig de wei in omdat hij ontzettend moeilijk is met andere paarden, alleen in de wei kan ook niet want dat breekt hij uit. Daarom zetten we hem niet zo heel vaak in de wei maar graas ik wel met hem aan de hand.
Wat vinden jullie ervan is het saai voor mijn paardje? Hoe ziet jullie 'rooster' er ongeveer uit?
Bedankt!

lejo

Re: Trainen te saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:49

zou hij eventueel los in de bak kunnen ofzo, een beetje vrij rondlopen zal hij tpoch wel lekker vinden, hoewel je natuurlijk al je best doet door hem aan de hand te laten grazen (misschien wel een keertje of wat extra doen)
Verder vind ik een heel lochisch schema dat je hebt, eventueel zou je eens een dagje tussendoor wat werk aan de longe kunnen doen, maar echt nodig lijkt me dat niet.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:51

je rijd wel echt elke dag dressuur , of springen
niet bijvoorbeeld eens alleen het bos in..

maar ik weet tottaal niet wat voor karakter je paardje heeft ofzo (echt een heet sport typje of wat meer een recreactie type)

mijn pony is bijvoorbeeld wat meer tegen het recreatie type aan waar ik wel mee dressuur en spring , maar als ik niet 1 of 2x in de week wat anders doe, naar buiten ofzo lekker een buitenrit maakt word ze echt humeurig ..

en af en toe in de bak/paddock losgooien is ook wel eens lekker , mijn pony heeft af en toe echt opgekropte energie en als ze dan eens weer lekker losgaat in de bak is dr concentratie enzo met rijden ook weer stukke beter

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 15:54

Jaah idd dat longeren is een goed idee! Ik laat hem als hij nat is weleens lekker rollen in het zand van de longeerbak (die rand is heel hoog) maar dat is niet zo heel vaak, (ga ik wel wat vaker doen denk ik) Qua karakter is het soms wel een hitsig beest, daarom rij ik dan eerst een halfuurtje even dressuur zodat hij z,n energie een beetje kwijt kan en in het bos lekker rustig aan kan doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:56

Kun je niet regelen dat je paard met een ander paard buiten komt te staan, met een paardje waar hij het wel goed mee kan vinden?

Qua rijden, wel erg veel dressuur, maar ik ken jou paard niet. Die van mij zou het verschrikkelijk vinden, maar er zijn genoeg paarden die het juist heel leuk vinden. Als afwisseling kun je heel veel dingen bedenken. Grondwerk, vrijheidsdressuur, schriktraining, vrijspringen, freestylen..

Ik heb geen vast rooster, we doen gewoon waar we zin in hebben en wat het weer toelaat. Meestal om de dag rijden. Als het buiten rustig is gaan we lekker naar buiten. In de bak doen we altijd wat oefeningen. En na het rijden soms nog wat vrijheidsdressuur. Als het slecht weer is dan gaan we gewoon wat stappen, of longeren.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 16:04

Jaa hij heeft een wel een paardje waar hij het opzich wel mee kan vinden maar ik sta op een manege waar de wei eigelijk altijd bezet is (dat is daarom het vervelende dat hij het zo slecht kan vinden met de andere) je moet echt een plekje op de dag zoeken dat hij erin kan. Vrijheidsdressuur lijkt me ontzettend leuk maar ik heb geen idee waar ik dat zou kunnen doen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:11

Is het niet mogelijk om een klein stukje wei af te zetten? Al is het maar 20 x 20 meter, dan heeft hij tenminste een stukje om te lopen. Dan koop je je een paar weidepaaltjes met een klein rolletje brede draad.. Kun je zo in de wei prikken, en als het nodig is heb je ze binnen 5 minuten weer weggehaald.

Vrijheidsdresuur kun je overal doen, in de rijbak, longeerbak, zelf buiten in de wei/veld. Het boek 'paardenschool' is erg leuk om mee te beginnen. Daar staan leuke oefeningen in.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:13

ik mis het longeren. en een dagje vrij af en toe. ik ben van mening dat je paard ook wel een dag in de week vrij mag hebben..

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 16:15

Ja over het draad springt ie dus heen of gaat er onderdoor, de longeerbak is een goed idee! Maar ik rij op een manege..en daar is het ontzettend druk maar dan zou ik desnoods savonds laat kunnen. Dat boek ga ik een uit de bieb halen! Dankje!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:16

Als ik zo naar jouw 'rooster' kijk heeft ie van mij een lui leven. Die heeft 2x in de week vrij (dus geen rijden of longeren) op zondag is buiterijdag dus werkt ze ook niet. En de overige dagen wel..
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 20-08-07 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:17

Ik zou hem ook wat vaker een dagje vrij gunnen.
Als jij elke dag moet werken heb je er op een gegeven moment ook geen zin meer in. Maar na een (paar) dag(en), zal hij ook weer willen werken.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 16:19

Dat word iets lastiger omdat hij niet helemaal van mij is zeg maar ik doe hem samen met iemand en die verhuurt hem weer aan een bijrijder, ik kan natuurlijk wel het het dressuur op zondag ofzo om de week weglaten en in plaats daarvan vrijheidsdressuur kunnen doen...
Bij zijn vorige eigenaar moest hij elke dag en soms wel 2x! Maar dankjewel voor de tips!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:21

Ik mis...longeren, buiten rijden zonder eerst dressuur, spelen in de bak, een keertje springen of balkjes lopen, en voornamelijk...een dag vrij, doen waar hij zin in heeft en met vriendjes spelen!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:24

een beetje teveel dressuur, ga eens gaan wandelen met jou paard, en niet enkel om uit te stappen, gegarandeerd keer je niet meer die bak in om dressuur te doen!

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 16:30

aerdenhout1 schreef:
Ik mis...longeren, buiten rijden zonder eerst dressuur, spelen in de bak, een keertje springen of balkjes lopen, en voornamelijk...een dag vrij, doen waar hij zin in heeft en met vriendjes spelen!

Ik heb eerder in dit topic uitgelegd dat ik eerst dressuur rij omdat hij in het bos nogal hitsig is, springen doe ik op woensdag, vriendjes spelen word lastig omdat hij nogal dominant is (hij heeft al vaker wondjes opgelopen) hij daagt namelijk heel erg uit.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:33

tja een dag vrij is dan dus de vraag of je hem er een plezier mee doet als het betekent dat hij dan dus 24 uur per dag die dag op stal staat.
Is een andere stal geen optie, wat kleinschaliger zodat hij slechts met een paar paarden omgaat en daarmee en band op kan bouwen?
Of de bak ofzo at vaker vrij is om je eigen dingen te doen?

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:34

Lijkt inderdaad een beetje veel dressuur. Zoals al gezegt zijn longeren en een dag vrij zijn goed. Ook een bos rit als dit mogelijk is zou ook wel lekker zijn. Ik denk dat het paard iets vaker buiten de bak moet komen, want elke dag het zelfde rondje kan saai worden.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 16:36

Nee dat is geen optie, in de buurt waar ik woon zijn alleen grote maneges, maar ik ga het gewoon met de longeerbak proberen.

PP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:42

Hij moet in ieder gevel meer los, een paard hoort niet op stal.
Verder zou je ipv dressuren eens aan een buitenrit kunnen denken of een keer longeren tussendoor of zomaar wat wandelen voor de afwisseling

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:50

tjah als het iedere week zo gaat kan saai zijn.... ga eens een keer totaal iets anders doen als wat je paard verwacht ofzo. Wel eens van ponyvoetbal gehoord? een oude skippybal volstaat, sommige paarden vinden het werkelijk heel leuk. (en sommigen een ramp, dat zal ik er wel bijzeggen) En ik zag al staan vrijheidsdresuur, dat is een goed idee, dan heeft je paard wat om na te denken. Volgens mij heeft hij het op zich wel lekker, met het bos in en zo, bij ons valt in de hele weide omgeving geen bos te bekennen. En kijk of je kunt regelen dat 'ie vaker in de paddock of op de wei kan. En geef anders een speeltje voor op stal.

veel suc6! xxx ciska

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:06

Sorenna schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik heb eerder in dit topic uitgelegd dat ik eerst dressuur rij omdat hij in het bos nogal hitsig is, springen doe ik op woensdag, vriendjes spelen word lastig omdat hij nogal dominant is (hij heeft al vaker wondjes opgelopen) hij daagt namelijk heel erg uit.

Misschien wat minder voeren? En misschien met een Shetlander in een stukje afgezette wei? Ook wat minder dressuur rijden. Knipoog Knipoog

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:17

Ladygiroc schreef:
Als ik zo naar jouw 'rooster' kijk heeft ie van mij een lui leven.

ik dacht net hetzelfde van mijn paarden Bloos!

bij mij worden er minsten 2 dagen in de week rustdagen ingelast(compleet nietsdoen dus, op de wei gooien) en voor de rest een beetje dressuur, af en toe een sprong en buitenrijden

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:29

Niet iedereen heeft de ruimte om een paard 2 dagen op het land te zetten, dus die vlieger gaat niet altijd op.
Ik zou als je een bosdag of buitenritdag heb ipv dressuur even lekker longeren, dan kan de gekkigheid en fitheid eruit zodat je lekker rustig naar buiten kan.
In mss een dagje lekker een uurje de longeerbak in om los telopen en daarna lekker wandelen, en inderdaad mss wat vrijheids dressuur.
Mss kan je je paard als het regent lekker buiten zetten..dat deed ik ook altijd met ons paard wat moelijk was met andere...niemand zet zijn paard in de regen buiten maar ik deed dat wel, lekker een uur of 4 /5 het land op en daarna lekker droogwrijven en benen afspuiten, hoefjes doen etc...lekker klooien dus bijna een vrije dag!

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 11:15

Jaa ik ben al begonnen met vrijheidsdressuur (Dinsdag bijvoorbeeld heb ik hem alleen gelongeerd en wat vrijheidsdressuur gedaan) Gister dressuur gedaan en ben van plan vandaag met hem het bos in te gaan. Daarbij doe ik dan nog elke dag het aan de hand grazen en vrijheidsdressuur beetje oefenen. Dus dat komt wel goed met hem. In de wei blijft toch lastig omdat ik niet zo even 123 een shet kan vinden waar hij het toevallig wel goed mee kan vinden...
Maar bedankt voor de tips!

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:03

Ik vindat dit paard wel veel 'moet', elke dag presteren, zo kan een paard ook niet lekker fris in t koppie blijven. Ik zou toch echt een dag dressuur achterwege laten en hem lekker (desnoods onder toezicht) lekker laten doen waar hij zelf zin in heeft (jn het land het liefst!). Dat hebben ze echt nodig!