Merrie van 2,5j , haar gedrag..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cinv

Merrie van 2,5j , haar gedrag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:35

Gisteren vriendin hier gehad met haar vriend die mijn nieuw paardje van 2,5 j wou zien draven...
Had geen zin meer om ze uit de stal te halen enzo, en ik had zo ne rugpijn , en mijn vriend wou ze ook doen rennen..ik zei doe jij dat dan...
Ze liep aan de hand alles ok en wou ze doen draven aan de hand, ze ging nie vooruit, da wou ze nie, hij met de koord erop getikt om ze vooruit te zetten, begint ze te stijgeren en weg te springen bijna door de draad, en het ergste van al, echt gestampt richting stef om hem te hebben !
ik kwaad op hem en zei zo doe je da nie met een jong paard !...
Mijn vriend al kwaad op mij, ja ge moet er strenger mee zijn, ik zei ja maar ik heb nooit last gehad met haar. Ze is hier amper 2 weken en heb geen piste ga nie zo beginnen met een jong ding hé
enfijn, hij zei ze is echt gevaarlijk
ik ben er eerlijk gezegd nie gerust in ook nie pfffff
da stampen naar mensen daar moet ik niets van hebben !!
deze morgen besloten om ikzelf te proberen, ze kent me meer en heeft vertrouwen in mij...
ik ga de wei in stap aan de koord, super, en dan halt houden en vertrekken in stap
Erna vraag ik een drafje, erg met tegen zin, verzet ze toch een paar stappen in draf en stopt,
dan. ik vraag het terug , en madam doet hetzelfde dan gisteren weg springen stijgeren en ervandoor gaan, ze draaid terwijl ik ze los moest laten met koord en stampt echt om mij te raken...........en t was raak bij mij verdeke !!
ben hard gestampt op mijn arm en pols..........
godverdeke !
durf het aan mijn vriend niet te zeggen

k hoop da met mijn trombose ik hier niets krijgd van bloedklonters of zo
verdeke hein....vind het nie leuk
heb geen 2 levens om da te risqueren
ze is super braaf zolang je niets vraagd, gelijk met borstelen ook
ze verzet zich en is super dominant zodra ge iets vraagd da ze nie wilt, o whee pas op
......
Ik weet niet of veulens zo zijn .., ze heeft nog niets meegemaakt en ik ben echt super kalm en zacht met haar. Begrijp het niet.
Ik gaan dat moeten aanpakken maar hoe weet ik niet op het moment zelf weet ik niet hoe ik dan moet reageren . Ik heb ze wel erna hernomen en in stap een ronde terug gedaan met haltes dat ging goed en daarop heb ik ze dan gelaten met haar te strelen....
Herkent iemand dit? Tips?

Saltoke

Re: Merrie van 2,5j , haar gedrag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:40

Ik denk dat ze gewoon eigenwijs is.
Maar die stamp,dat mag je toch niet zomaar laten gebeuren hoor!
Zeker straffen want anders lijkt het plots de normaalste zaak van de wereld.
Lekker dingen blijven doen waar ze zich erg goed bij gedraagt en stap voor stap meer vragen.
Niet direct de volle pot willen,gewoon doen wat ze graag doet en dan lichtjes naar de knelpunten toe werken.
Laatst bijgewerkt door Saltoke op 20-08-07 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:40

Ik mis in het hele verhaal hoe je op dit moment de 2,5 jarige merrie hebt gehuisvest. Staat ze op stal? Hele dagen op stal? Dan hoef je je niet te verbazen dat ze haar ei niet kwijt kan en aan de hand gaat stuiteren. En als jij haar op dat moment niet op haar nummer zet (lees: zacht bent en alleen maar gerust loopt te stellen) gaat dit op den duur van kwaad tot erger.

Met een paard aan de hand gaan stappen en draven vraagt voorbereiding. Voorkomen dat ze je kan raken als ze een keertje uithaalt vraagt kennis van zaken van jouw kant. Je hebt het in dit geval niet goed aangepakt, en je mag van geluk spreken dat ze je alleen op je arm heeft geraakt en niet op je hoofd.

Gooi je paard het land op, en ga verder grondwerk met haar doen. Meedraven even uit je hoofd zetten. En als ze nog een keertje maf doet, hoofd naar je toehalen. Kan ze je iig met haar achterbenen niet raken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-08-07 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:41

ja ik herken dit van toen faram twee / twee en een half was, en hengst. en niet een beetje ook. heel vervelend, maar het is gebrek aan kunde en opvoeding. je komt niet over als een leider die betrouwbaar genoeg is om te volgen. je paard ervaart jou niet als kundig genoeg om 'de kudde' te leiden, en neemt daarom (in haar ogen noodgedwongen) het leiderschap in handen. als je niet ingrijpt, wordt het almaar erger. het is dan ook goed dat je het er niet bij hebt gelaten.

ik zou adviseren om hulp in te schakelen van een ervaren persoon, bijv. een rijinstructeur of iemand van stal. JIJ moet het doen, maar om op het goede moment (timing is erg belangrijk) het juiste te doen is niet altijd eenvoudig, en niet te bezien van achter de computer.

mijn paard is een superdier geworden, ik heb geen problemen meer met hem gehad toen het eenmaal goed was. wees in ieder geval duidelijk, geef grenzen aan en wees consequent. probeer niet te dwingen met een touw oid, ze zal dan in eerste instantie in gevecht gaan waarschijnlijk, en dat moet je voorkomen. houd de rust erin, dat is het belangrijkste in een leider.
verder ga ik ook mee in wat cassidy aangeeft. ga echter niet aanklooien zonder goede begeleiding, ook grondwerk vergt het nodige inzicht en ervaring!

heel veel succes ermee!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:43

een paard mag niet trappen, dus zeker niet laten gebeurd. ik zou eerst wat meer oefenen met haar, eerst aan hand stappen, heb je al eens aan longe laten draven, wat doet ze dan? leer haar de commando`s en oefen veel

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:50

Lynn_Nikita, ja dat is de bedoeling.
Voor de rest is er geen probleem. Ze staat 2 weken pas bij mij.

Cassidy, ja , ze staat gans de dag op de wei naast mijn hengst ( wei ernaast )

Idd t is mijn 1ste jong (veulen) paard en ik zoek begeleiding hoor. Zo een gedrag duld ik niet .
Ze is nog nooit aan de longe geweest en momenteel laat ik ze nog met rust, we zijn ook bezig met een piste te maken en daarin gaan ik beginnen werken.
Daarom wou ik gewoon stilletjes aan de hand met commando's, stap, halt, draf leren...halt en stap gaat goed maar draf nee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:52

in de groep ermee, dan leert ze gelijk wat een leider is, en wordt ze door de andere paarden opgevoed. dat is zó belangrijk, zeker in deze levensfase. ze wil ook kijken wat ze kan, wat ze in haar mars heeft. het hoort er allemaal bij, maar een ander paard (of meerdere) zijn toch echt de beste optie om haar sociaal vaardig te maken, en daar heb je zelf later ook profijt van! een paard hoort echt niet alleen te staan, zeker zo'n jong dier niet.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:56

Ze komt van een groep paarden, opfok.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:44

de omslag van een leven tussen andere paarden naar helemaal alleen zijn zal haar geen goed doen. het beste is zowiezo dat ze zo snel mogelijk met één of meer andere paarden op de wei komt.

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:48

hej,
twee en een half aar is niet te vroeg voor wat longewerk hoor, paarden komen nu in de tijd van hun leven waarbij ze denken aan wat ze allemaal kunnen doen als ze niet naar jou hoeven te luisteren.. tja hormonen en niet veel aan te doen, maar licht longewerk kan je nu al beginnen hoor. maar let wel op "licht" longewerk, je moet niet beginnen met nu elke dag 1uur en een half te longeren. longeer eens een dag, ene half uurtje in stap, gewoon om het haar te leren, en over 4 dagen nog eens een halfuurtje en een beetje grondwerk, wachtnog drie dagen en doe weer eens wat een paar maand om de drie dagen is prima, dan versmal je de openingen in tijd gewoon een beetje, langzaamaan, dan kan je als ze 3 en een half is bijvoordbeeld er voor de eerste keer op zitten, belonen en weer afstappen en 3 dagen er na er nog een sopzitten en een paar rondjes stappen.

het belangrijkste is dat paarden van hele dag in het lekkere gras te staan en binnen gehaalt te worden voor eten of als het begint te regen en het te koud word, met andere woorden jiji en klein beetje achter hun gat loopt, ze nogal verwaant worden. als je al je goede zorgen een beetje compenseert met licht werk komt er respect bij het paard op en dan zal hij niet naar je slaan.
veel kans dat ze gewoon sloeg om je te zeggen, geen goesting, loop zelf maar in rondjes!!

xx
michelle

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:12

Nou das niet zo fijn om te horen!

Wat je zou kunnen doen is... haar eerst los in de bak gooien zodat ze haar ei kwijt kan raken. Dan aan de longe. En dan met 2 personen aan de hand mee laten stappen. Rustig aan beginnen, zoals gezegd: niet gelijk de volle pot vragen. Waarom 2? Zodat jij haar in feite leidt, maar de ander haar ook aan de lijn (halstertouw/longeerijn) heeft: zo kan ze niet weg, zo kan ze naar beneden getrokken worden als ze de lucht in gaat. Geef maar eens een flinke snoeiharde ruk!!! Dat omhoog gaan niet tolereren!!! Liefst nog VOORDAT ze de lucht in gaat corrigeren! En natuurlijk goed belonen als ze braaf is.
Als ze de lucht in blijft gaan kan je haar een hengtenketting om de neus heen doen/evt door de mond, en dan nog eens zon uk geven als ze omhoog wil. Wedden dat ze dan schrikt? Maar blijf consequent: alleen als zij iets fouts wilt gaan doen, corrigeren!

Suuces!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:15

welja, laten we gelijk geweld gebruiken... dit is geen onwil, of machtsuiting omdat het dier te brutaal is. dit paard is net weggetrokken uit haar kudde, staat alleen, en is waarschijnlijk enorm onzeker op dit moment. geweld werkt dan afstompend, en ik neem aan dat de TS een rijpaard wil dat graag voor haar werkt, omdat ze dat zelf ook wil, en niet omdat ze anders op haar donder krijgt. een paard dat werkt uit angst is uiteraard nooit goed.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 08:36

Euh ze staat niet alleen hoor merrieveulen, ze is neus tegen neus met mijne spanjaard en ze zijn dikke maatjes ! ze heeft het reuze naar haar zin.
Ik ben momenteel nog niet met longeren begonnen omdat we geen piste hebben , die zal er volgende maand waarschijnlijk staan en dan gaan ik een paar minuutjes per dag aan de slag met hulp van mijn vriend.
Met grondwerk ook beginnen.
Twistfire ja dank je.
Ben veel info aan het verzamelen en als t niet gaat vraag ik een prof erbij.
Het slaan naar mensen toe is niet tolereerbaar !
Ik ga ze nu eten geven en erna, wijken voor druk oefenen ,een ronde in de wei doen met haltes en stap periodes en erna mag ze lekker grazen gans de dag met haar vriendje. Binnen een paar weken komt mijn ruin ook aan huis te staan en de shet ook , heeft ze nog meer vriendjes.
bedankt voor de berichtjes Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:26

neus aan neus is iets anders dan met een groep in de wei, wat ze gewend is. mijn ruin is een week of vier geleden verhuisd, samen met zijn vriendin. zij lopen gewoon samen in de wei. desondanks kostte het hem drie weken om fatsoenlijk te wennen, het had best wel impact. laat staan bij een jong paard dat vanuit de groep ineens alleen nog maar over een hekje kan neuzen. maar ik begrijp dat er op korte termijn twee paarden bijkomen voor haar, dus dan is dat alvast opgelost, en zal ze ook beter in haar vel komen te zitten.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:38

ik zou idd wel zorgen dat ze niet meer alleen staat, maar als je merkt dat ze het echt puur uit dominantie doet is het een ander verhaal, dan moet je gewoon echt consequent zijn. hier bedoel ik niet meteen grof geweld mee, maar wel duidelijkheid. ik ben nu zelf ook met een jong paard bezig (4 jaar, maar was nog nooit veel mee gedaan, nooit gelongeerd o.i.d. en alleen in de hand met hoefsmid.. die was echt heel erg dominant, liep gewoon door me heen en had geen respect. met longeren kwam ze heel dominant op me af en begon te steigeren..toen ben ik 2 dagen heel duidelijk en streng tegen haar geweest, haar op haar donder gegeven als het nodig was, en ze is zo veranderd! nu doet ze het super, ze vertrouwt me wel helemaal (ik kan er bij gaan liggen als ze ligt) maar ze heeft nu ook respect voor me, en volgens mij is het voor haar ook fijner nu ze weet dat ik de leider ben..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:53

Hmmmm... probeer inderdaad bij een ander paard ín de wei te laten staan. Piste heb je nog niet nodig, het duurt bij dieren vaak ong. een maand voor ze echt gewend zijn, dus eerst grondwerk.

Kijk, je paard komt uit een kudde waar de orde vastgesteld was. Nu staat ze toch alleen, en dus zonder leider/vriendje, daar raken ze best wel van in de stress. Van de opfok naar nu is een grote stap, en vergt veel van een paard, vooral zo'n jong dier.

Wat je moet doen is eerst zorgen dat jij haar nieuwe leider wordt. Ze duld je, je mag aan haar komen, maar zij vindt dat zij toch nog echt de dienst uitmaakt over zo'n 'ukkie' als jij, terwijl jij gewoon met haar aan de slag gaat. Veel grondwerk dus om haar te laten merken dat jij de leider bent.

Merel: twee dagen is misschien genoeg om leiderschap te krijgen als je een onderdanig paard hebt, maar anders kan het, net als in de natuur, wéken duren voor je pas echt een beetje basis hebt. Verder vind ik dat je nooit maar twee dagen echt streng moet zijn. Wat niet mag, mag niet, en moet altijd in gepaste, consequente manier gestraft worden, nu, over twee dagen, en over 20 jaar nog.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:01

ik ben het helemaal met je eens khirshanta.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 08:51

Daar ben ik het ook mee eens hoor !

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:26

Ik zal heel eerlijk zijn... ik vind het oerdom om met een onbeleerd paard aan de hand tegaan oefenen, echt het stomste wat je kan doen.
Altijd in een bak of piste of in het land aan de longe nooit maar dan ook nooit aan de hand.
Aan de longe en met een longeerzweep of een touw in je ander hand zodat je altijd iets hebt om een dier weg tejagen.... je vraagt zo om ongelukken.
Dit dier slaat en trap omdat ze bang is en in de war, die heeft geen idee wat er moet gebeuren.
Ik zou direkt stoppen totdat je een piste hebt en daar weer verder gaan, je leert gedrag aan op deze manier dat je niet wilt hebben....
Ik hoop dat het met je arm goed gaat, want het is niet fijn !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:13

ik vraag me af hoe dat dan moet als het dier naar de smid moet, of ontwormd moet worden, als het zo gevaarlijk is om ernaast te staan. dat ze in de war is en er niks van begrijpt, daar ben ik het helemaal mee eens, maar ernaast gaan lopen is de eeste stap die je maakt. bij voorbaat afstand creëren schept niet bepaald vertrouwen imo. je kunt ook eerst los oefenen, of iig een zweepje mee om haar weg te drijven als het écht te gevaarlijk wordt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:30

Ik lees staat naast een hengst!!
Dan krijg ik al meteen mijn bedenkingen...
Mijn merrie word ook stierlijk vervelend als ze naast een hengst staat!
Ik denk wel dat je ermee aan de gang moet, maar waarom moet ze persee draven aan een touwtje??
Als ze nu gewoon mee stapt en halt houd naast je.
het enigste wat ik die 2,5 jarige leer is voetjes tillen en netjes meelopen aan een touwtje..
Maar ga der niet mee draven hoor, daar krijg je alleen maar confrontatie mee.
En met confrontatie wacht ik wel mee tot ik ze aan de longe heb! (en dus 3 jaar zijn)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 01:52

marieke2 schreef:
Ik zal heel eerlijk zijn... ik vind het oerdom om met een onbeleerd paard aan de hand tegaan oefenen, echt het stomste wat je kan doen.
Altijd in een bak of piste of in het land aan de longe nooit maar dan ook nooit aan de hand.
Aan de longe en met een longeerzweep of een touw in je ander hand zodat je altijd iets hebt om een dier weg tejagen.... je vraagt zo om ongelukken.
Dit dier slaat en trap omdat ze bang is en in de war, die heeft geen idee wat er moet gebeuren.
Ik zou direkt stoppen totdat je een piste hebt en daar weer verder gaan, je leert gedrag aan op deze manier dat je niet wilt hebben....
Ik hoop dat het met je arm goed gaat, want het is niet fijn !

Tis geen wilde bronco van de prairie, maar een merrie uit de opfok Tong uitsteken

Onbeleerd wil zeggen niet onder het zadel/niet voor de kar, en niet dat je eventjes een halster om een 'wild' paard hangt, en meteen verwacht dat het doet wat je wilt. Dat is wéér wat anders Knipoog
Hoe krijg je anders het paard sowieso al in de bak? Aan de longeerlijn is juist veel dommer als ze alle kanten op rennen. Ze breken echt een stuk gemakkelijker hun nek/benen over zo'n lange wapperende lijn, en grondwerkmatig heeft het geen enkele toegevoegde waarde. Als je paard zo wild is dat hij niet aan de hand kan lopen, moet je eerst zonder lijn werken, anders is het vragen om ongelukken. Longeerzweep: als je paard niet bang is voor een schreeuwende jij die eruit ziet als roofdier dat hem aan gaat vallen, doet een longeerzweep vaak erg weinig. Daarmee bedoel ik als het paard je aanvalt, maar ook in blinde paniek rond rent. Jij bent machtiger dan de zweep. Als je bedoelt om een rake pets op afstand uit te delen... Dan gebruik je geen longeerzweep? Die zwiepen veel te veel, een 'levensreddende' slag deel je daar niet mee uit. Maar dat is mijn mening Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 07:16

wederom een goed verhaal, khirshanta! ik denk ook dat het het beste is om dit dier gewoon los te nemen in de bak, en dan heel eenvoudig wat draw en pull games te doen om te beginnen (paard bij je laten komen, de rust opzoeken, wat contact maken, en het dier rustig van je af sturen). zo creëer je een soort dominantie, maar maak het niet te heftig. het beestje moet ook niet bang worden.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:44

Ja dat kan allemaal maar als je nu dis al een paard uit de opfok aan een touwtje naast je laat draven is dat vragen om problemen.
Tuurlijk als je een mooie longeerbak heb kan je dat fijn doen zonder halster en zonder lijn en zonder zweep, maar die is er immers niet, en het paard slaat dus nu al naar TS, dus het gedrag wat ze vertoont is al belonend en doeltreffend... paard heeft de aanvaller weggejaagd...dat bedoel ik ermee.
Als het paard inderdaad al door het gedrag gesterkt is zou ik in ieder geval een zweep, of touw in mijn andere hand nemen... voor jezelf te beschermen en niet om je paard ermee teslaan of naar voren tejagen.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:29

daantjuhhh schreef:
Ik lees staat naast een hengst!!
Dan krijg ik al meteen mijn bedenkingen...
Mijn merrie word ook stierlijk vervelend als ze naast een hengst staat!
Ik denk wel dat je ermee aan de gang moet, maar waarom moet ze persee draven aan een touwtje??
Als ze nu gewoon mee stapt en halt houd naast je.
het enigste wat ik die 2,5 jarige leer is voetjes tillen en netjes meelopen aan een touwtje..
Maar ga der niet mee draven hoor, daar krijg je alleen maar confrontatie mee.
En met confrontatie wacht ik wel mee tot ik ze aan de longe heb! (en dus 3 jaar zijn)

Euh dat van de hengst...dat was erna. Toen kende ze hem nog niet Knipoog
en trouwens als ik ermee bezig zou zijn zou ik ZEKER mijn hengst dan binnen zetten.
Maar bedankt dat je het zegd Knipoog
Waarom ik ze wil leren naast mij te draven ?............ omdat ze binnen een paar maand naar de keuring zou gaan ( als het mij lukt ) maar ik gaan idd een ik de piste heb aan de slag aan de longe !
Ze moet mij leren respecteren dat is al en wil haar dominantie niet boven mij laten komen hoor!
Voor de aankoopskeuring met de DA en al de testen en radios heeft madam mooi mee gedraafd met de fokker aan de hand !..zelf een paar rondjes aan de longe gezet dus ze KAN het de draak . Ik leer en zij leert, we leren samen en ik hoop dat het allemaal goed zal verlopen.
Ik heb ook een boek van grondwerk en NH besteld van Inge ...ken de naam nie meer Knipoog