singelvrees

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__pedro__

singelvrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 10:02

hoi,

een paard op de manege heeft singel vrees als je hem aan singelt gaat hij happen
hoe kan ik het meeste zorgen dta hij dit niet meer doet??
en kan ik er iets aan tegen doen ??

Ilse_C

Re: singelvrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:11

Heb je het miss over Saillanta van Waarland??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:17

Buitenteugel erbij pakken zodat hij niet raak kan happen, en verder zoveel mogelijk negeren, en rustig maar zeker doorgaan met wat je doet. (Op stal kun je hem ook vastzetten aan een halster.) Zeker bij manegepaarden werkt dat vaak beter dan afstraffen (dat draagt namelijk alleen maar bij aan de negatieve associaties die het dier heeft).

Helemaal overgaan zal het waarschijnlijk niet, maar de meeste paarden en pony's die ik ken die vervelend willen doen met opzadelen / aansingelen kunnen zo zonder problemen opgezadeld worden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:04

Ik zou gewoon heel rustig gaatje voor gaatje aansingelen en elke keer als ze braaf is uitgebreid belonen. Waarschijnlijk hebben ze veel te lomp gedaan vroeger met aansingelen en nu misschien nog steeds, dus ze heeft er vast geen goeie ervaringen mee. Ik zou het zelf gewoon heel relaxed doen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:07

het nadeel van een mp is ook dat jij dat waarschijnlijk doet, maar al de rest niet. En zo kan jer er niet veel aan doen.
Gewoon voorzichtig aansingel ( gaatje per gaatje zoals rochwitch zei) en oppassen dat hij je niet kan bijten

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:42

Mijn merrie heeft dit ook heel erg hard.
Ik zet haar nooit te lang vast (dat ze niet echt kaan happen)

Voor de rest singen ik heel rustig aan en negeer ik haar gehap
(ik singel wat aan, ga men tok halen, nog wat aansingelen, doe men laarzen aan,...)

Als ze toch eens raak hapt dan krijgt ze een tik op haar neus (nooit echt hard) en doe ik gewoon verder alsof er niet gebeurd is.

Maar zolang ze niet raakt, gewoon negeren en rustig aan doen

__pedro__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 08:16

Ilse_C schreef:
Heb je het miss over Saillanta van Waarland??

nee een paard van manege rca

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:22

Zo te horen past het zadel niet zo goed. Laat er eens iemand naar kijken

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:39

je rechterteugel strak houden zodat ie niet kan happen en rustig aan singelen je kan hem ook eerst laten zien dat je gaat aansingelen Pling

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:41

Nibbit schreef:

dit hoeft er n iéts mee te maken te hebben Lachen
Een vorig VZ-paard van me had het ook bij een dekensingel, en longeersingel.

dit is gewoon singenijd/vrees

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:38

Misschien andere singel? Éxtra zacht? Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:40

Jolliegirl schreef:
Nibbit schreef:

dit hoeft er n iéts mee te maken te hebben Lachen
Een vorig VZ-paard van me had het ook bij een dekensingel, en longeersingel.

dit is gewoon singenijd/vrees

Het kan wel een oorzaak zijn.
Mensen willen steeds vaker ipv de oorzaak alleen de gevolgen oplossen.

Ik zou toch eerst willen uitsluiten dat het aan het zadel ligt Knipoog

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:46

Wat bij mijn paard heeft gewerkt is eerst een beetje op de buik kriebelen/aaien en dan voorzichtig naar onderen gaan en steeds harder kriebelen/aaien. Ondertussen (je blijft kriebelen) singel je héél voorzichtig aan op bijv. het eerste gaatje. Dan beloon je heel uitbundig en ga je bijv. even een eindje lopen en dan ga je weer kriebelen en singel je hem nog wat aan.

Nu zijn we zover dat ze zonder half steigeren/tegenstribbelen aangesingeld kan worden.

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:00

Vaak hebben paarden ook singelnijd doordat ze als jong paard te snel te hard zijn aangesingeld.
Hierdoor blijven ze dus nijdig elke keer je ze aansingeld, en daar kan je niets aan doen.

Bij manege paarden is dit heel erg vaak.
Ze worden door onervaren mensen aangesingeld, vaak in 1 keer en soms ook te hard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:14

Nibbit schreef:
Het kan wel een oorzaak zijn.
Mensen willen steeds vaker ipv de oorzaak alleen de gevolgen oplossen.

Ik heb juist de omgekeerde indruk: dat mensen vaak zo lang doorzoeken naar allerlei diepe oorzaken dat een simpel middel als 'gewoonte, gewoon negeren' over het hoofd gezien wordt.

Omdat het hier om een manegepaard gaat, ga ik er ten eerste vanuit dat de TS geen invloed heeft op het zadel.

Ten tweede is het mijn ervaring dat veel manegepaarden vasthouden aan bepaalde gewoonten omdat dit niet consequent wordt aangepakt, lang nadat de aanleiding alweer verdwenen is. Doordat de (onervaren) mensen dan bv schrikken of boos worden, blijven stress en gewoonte bestaan, terwijl er niets aan de hand is. Door daar gewoon rustig onder te blijven, te zorgen dat er geen ongelukken gebeuren en het verder te negeren, vermindert dit gedrag meestal heel snel - maar wel alleen bij personen die het zo aanpakken.

Ik geloof best dat het paard op enig moment in z'n leven negatieve ervaringen heeft gehad met aansingelen of opzadelen. Maar dat hoeft absoluut niet nu te zijn, en zeker als dit iets is wat al lang aanhoudt maar niet erger wordt, dan lijkt het me meer ingeslepen te zijn dan een reactie op pijn nu.

Ik heb al heel wat paarden meegemaakt waar een soortgelijk verhaal aan de hand was: paarden die in het verleden een heel duidelijke negatieve ervaring hadden gehad, maar waarbij dat probleem wel allang verholpen was, bleven toch moeilijk met opzadelen. Dit doordat de mensen schrikken en het paard ofwel belonen voor het gedrag (door het paard sussend toe te spreken, af te leiden met snoepjes, of weg te gaan en zo het paard lekker rust gunnen), of juist door de negatieve associaties in stand te houden (door boos te worden) waardoor de angst / stress blijven bestaan.
Na een tijd is het gedrag een gewoonte geworden zonder dat dat nog echt iets te maken heeft met de oorspronkelijke aanleiding.

En bij al die paarden helpt het prima om gewoon rustig te blijven, te zorgen dat er geen ongelukken gebeuren, en verder het gedrag negeren. Daarmee gaat het niet over, maar staat het het opzadelen verder niet in de weg.

Je hebt wel gelijk: als een paard die dit nooit doet, ineens begint met zoiets, is het een waarschuwing die je niet moet negeren.

Citaat:
Ik zou toch eerst willen uitsluiten dat het aan het zadel ligt Knipoog

Natuurlijk is het goed als het zadel regelmatig beoordeeld wordt, maar in de tijd dat je het niet weet, zou ik nog steeds kiezen voor 'rustig blijven en zoveel mogelijk negeren', vooral bij niet-eigen paarden. En daar zou ik zeker niet mee wachten tot alle andere oorzaken uitgesloten kunnen worden... Het is niet een kwestie van het een of het ander, het kan allebei tegelijk.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:18

O oke, want die heeft het bij ons namelijk ook.. gwoon in je eentje blijven proberen en heel rustig gaatje voor gaatje aansingelen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:23

Minker schreef:
Vaak hebben paarden ook singelnijd doordat ze als jong paard te snel te hard zijn aangesingeld.
Hierdoor blijven ze dus nijdig elke keer je ze aansingeld, en daar kan je niets aan doen.

Bij manege paarden is dit heel erg vaak.
Ze worden door onervaren mensen aangesingeld, vaak in 1 keer en soms ook te hard.

Hmm.. Mijn knollie heeft nooit nare ervaringen met de singel gehad. Altijd voorzichtig gedaan anders flipte ze en we hebben haar vanaf onze geboorte dus.. Ze vond het zowieso nooit fijn als je aan haar buik zat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:31

Bij een eigen paard zou ik trouwens wel proberen om dat gedrag te verminderen door er echt heel consequent aan te werken - trainen dat je wel aan haar buik mag zitten, zonder dat ze raar gaat doen. Bij oudere paarden kan dat niet altijd, maar zeker als ze jong zijn is dat wel iets wat ze moeten en kunnen leren denk ik.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:33

zachtere singel doen ze denk ik niet t is een manegepony en als pedro rustig aansingelt of laten we t zo zeggen 70 % wel en 30% niet zaldie pony t nog niet echt leuk vinden....

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:45

Mijn lieverd doet dit ook, ik staf hem dan gewoon met een tik op de neus, nu probeert hij het nog steeds, maar als ik hem goed in de gaten hou en ondertussen rustig aansingel probeert hij het toch niet. Maak gewoon de grens duidelijk. Succes.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:55

Mijn paard heeft ook ietwat last van singelvrees. Ik singel gewoon niet aan als ik opstap en dan is het goed. Zodra ik een rondje gestapt heb singel ik hem 1 gaatje aan en na het losrijden nog een gaatje en dat gaat prima.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:03

Niet afstraffen, dan word aansingelen alleen nog maar vreselijker vooer ze. Het word dan alleen nog maar erger. Want 'wanneer ik aangesingeld word, word ik ook afgestrafd', zo word het dan. Knipoog
Dus gewoon negeren. Lachen En niet in 1 keer aantrekken. Gewoon rustig aan, gaatje voor gaatje. Rondje stappen, gaatje erbij, en dan met opstappen voor je opstapt nog een gaatje, en dan als je erop zit nog een gaatje laten singelen Ja

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:05

Bij ons op de manege was ook zo'n paard,
en elke keer zei de manege houder.
Als je dat paard gaat opzadelen, en hij gaat bij het aansingelen happen.
Moet je het paard van zn plek af duwen.
Gewoon dat hij een stap opzij moet doen omdat je hem van zn plek af duwt.
Als je dat dan had gedaan, hield hij gelijk op.
Heel apart Tong uitsteken
Verder zou je hem ook gewoon kort vast kunnen zetten dat hij niet kan happen, dan houdt hij er vanzelf wel mee op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:29

Als er meerdere mensen dit paard opzadelen is het moeilijk om dit patroon te doorbreken. Zachtjes en in etappes aansingelen, dat is eigenlijk de enige remedie. Overdreven reacties vooraf corrigeren, op moment van aansingelen negeren (of er moeten echte bijtreacties komen).

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:20

Mijn paard hapte eerst ook wel is als ik wilde aansingelen. De ostheopaat is geweest en sindsdien doet hij niet meer moeilijk, ik singel heel rustig gaatje voor gaatje aan..